Plonk Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Plonkeliten er 8 mnd. Den siste uken har vi strevd fryktelig med ammingen. Hun har en eller annen infeksjon i magen så hun har kastet opp og hatt løs mage, men appetitten har det ikke vært så veldig mye galt med. Men hun vil ikke ta puppen! Hun vrir seg unna og har ikke tålmodighet til å vente til melken kommer. Nå vil hun bare ha pupp når hun er veldig trøtt eller slapp. I dag testet jeg med morsmelk på flaske. Hun ville ikke ha den heller, men drakk helt fint av en annen flaske med vann iblandet litt eplejus (som er det vi vanligvis gir henne å drikke utenom melk). Nå er jeg redd jeg må innfinne meg med at ammingen er over. Det er kjempetrist for oss alle sammen i så fall! Jeg er motivert til å amme i mange måneder ennå. Vi har gitt henne fast føde siden hun var 4 1/2 mnd. Jeg har ammet mindre i det siste fordi jeg har begynt i jobb igjen. Noen andre som har opplevd at babyen ikke vil lenger? En kollega av meg fortalte at deres eldste plutselig ga seg, men jeg har ikke hørt om noen andre...
Gjest Melk Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Jeg var en sånn baby som nektet å ta morsmelk fra 6. mnd alder, selv om mamma var motivert for å amme mer. Men når jeg bare spytta ut, så var det ikke så mye å gjøre med den saken.
Gjest Madeline Skrevet 2. mai 2005 #3 Skrevet 2. mai 2005 To av barna mine var også slik. De nektet å ta puppen noe mer da de var 8 og 9 mnd gamle. Litt trist var det jo, men det var iikke så mye mer jeg kunne gjøre med det. Mellomste ammet jeg til hun var nesten 13 mnd. Da måtte jeg venne henne av med puppen for da var jeg 5 mnd på vei med den yngste.
momo Skrevet 2. mai 2005 #4 Skrevet 2. mai 2005 Jenta mi nekta og ta mer pupp da hun var 9 mnd. Først syntes jeg det var trist, så etterpå syntes jeg det var helt greit og på den tiden har hun jo fått det hun trenger. Og når hun var 9 mnd spiste jo hun det meste av mat og.
Gjest Primula Skrevet 2. mai 2005 #5 Skrevet 2. mai 2005 Jenta mi ville ikke ha pupp lenger da hun var ca 9 måneder. Jeg synes det var litt trist til å begynne med, men etterhvert var det veldig godt å slippe å dra frem puppen hele tiden. jenta spiste hele tida da hun fikk pupp, men med flaske ble måltidene mer regelmessig. Det var deilig.
14062003 Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 Gutten her i hus ville ikke ha puppen etter at han var 6 mnd. Den dagen han var 6 mnd tok han den så vidt. Men det var slunkent der og det tok jo altfor lang tid før melka kom (selv med Syntocinonspray som får melka til å komme fortere). Han fikk allerede en del flaske fordi jeg hadde for lite melk. Jeg prøvde noen dager etter at han var 6 mnd, men det gikk ikke. Han så liksom ikke puppen i det hele tatt. Slik var det med de andre i barselgruppa mi også. Jeg var den som klarte å holde på amminga lengst. Gutten her tok gjerne morsmelk på flaske og jeg pumpet noen kvelder for å gi til velling. Men jeg hadde pumpa de første 2,5 månedene og gadd det rett og slett ikke.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 3. mai 2005 #7 Skrevet 3. mai 2005 Godt at det ikke bare er meg... det med at melken kommer for sakte er nok et viktig poeng. Hun er jo vant til å spise annen mat og drikke av flaske, og da behøver hun jo ikke å vente. Det er bare når puppen er full om morgenen eller når hun er veldig kosete at hun holder ut lenge nok til at det begynner å renne... Hun er nok litt plaget med kvalme nå som hun er syk, så jeg velger å håpe litt til på at det skal bli bedre når hun blir frisk igjen. Jeg har trivdes så kjempegodt med ammingen (når jeg bare kom inn i det, i begynnelsen var det pyton), så jeg kommer til å bli utrolig lei meg hvis jeg må slutte. Dessuten får jeg to timer ammefri fra jobb hver dag, det er jo en kjempeluksus jeg ikke har lyst til å gi fra meg!!!
havsulen Skrevet 4. mai 2005 #8 Skrevet 4. mai 2005 Hvis du ikke ønsker å gi deg med å amme, så ikke gi opp! Mange barn har "ammestreik" i kortere eller lengre perioder, det trenger ikke bety at de virkelig ønsker å slutte for godt, det kan være mange andre grunner! Hvis du forsøker å slappe av, og fortsetter å tilby pupp, så kan det godt hende dere kommer dere gjennom denne perioden og kan fortsette å amme i mange måneder fremover. Har du forsøkt å ringe Ammehjelpen? Lykke til!
Gjest Madam Felle Skrevet 4. mai 2005 #9 Skrevet 4. mai 2005 Hvis du ikke ønsker å gi deg med å amme, så ikke gi opp! Mange barn har "ammestreik" i kortere eller lengre perioder, det trenger ikke bety at de virkelig ønsker å slutte for godt, det kan være mange andre grunner! Hvis du forsøker å slappe av, og fortsetter å tilby pupp, så kan det godt hende dere kommer dere gjennom denne perioden og kan fortsette å amme i mange måneder fremover. Har du forsøkt å ringe Ammehjelpen? Lykke til! Hvorfor styre så mye med en 8 mnd gammelt barn? Greit nok at det er trist, så lenge man har innstilt seg på å amme lengre. Men 8 mnd burde være greit nok.
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 10. mai 2005 #10 Skrevet 10. mai 2005 Det har gått bra, faktisk. Det viste seg at feber, kvalme og diaré trolig skyldtes to tenner som var på vei. Ikke helt sikkert, men hun var i alle fall ganske syk i en uke og spiste og drakk nesten ingenting, og da hun ble frisk, oppdaget vi to bittesmå striper av noen tenner i underkjeven. Appetitten er tilbake og hun er sitt gamle jeg igjen. Og etter det har ammingen gått kjempefint. Jeg er glad jeg ikke ga opp! Til Madam Felle: det er i grunnen ikke snakk om noe styr, det er mer at jeg synes det er utrolig kos å amme. Og det er jo anbefalt at man ammer minst til 12 måneder. Selv ble jeg ikke ammet i det hele tatt og er frisk og fin likevel, så jeg tror ikke barn tar skade av det om man gir seg, men selv vil jeg jo gjerne det beste for barnet mitt. Om jeg mislikte ammingen ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å gi meg etter 8 måneder, men jeg synes altså at det er utrolig kjekt og gir oss noen små kosestunder i løpet av dagen som jeg ikke vil være uten. Takk til Havsulen for tips, jeg visste ikke det med ammestreik, og det kan være veldig greit å vite til en annen gang!
:-) anna Skrevet 11. mai 2005 #11 Skrevet 11. mai 2005 hehe... skulle til å spørre om tennene. Har ei lita tulle med en liten tann i underkjeven. Og hun har hatt akkurat samme greia. Feber, diare, sutring, mye våken om natta, og gråtetokter... (Og hun er alltid blid) Nå har hun litt feber igjen så jeg lurer på om nr 2 er på vei
Gjest Gjesten Skrevet 11. mai 2005 #12 Skrevet 11. mai 2005 Hvorfor er det trist å slutte å amme når barnet passerer 6-9 mnd??? Skjønte ikke den..
Gjest Plonk ikke innlogget Skrevet 11. mai 2005 #13 Skrevet 11. mai 2005 Hvorfor er det trist å slutte å amme når barnet passerer 6-9 mnd??? Skjønte ikke den.. Du har ikke lest hele tråden kanskje? Mener at jeg har forklart grundig hvorfor jeg selv synes det er trist, iallfall.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2005 #14 Skrevet 12. mai 2005 Så flott at det gikk bra, Plonk! Nå ble jeg glad! :klem2:
Charmina Skrevet 12. mai 2005 #15 Skrevet 12. mai 2005 Hvorfor er det trist å slutte å amme når barnet passerer 6-9 mnd??? Skjønte ikke den.. Fordi mange kanskje synes det er kjempepraktisk og ikke minst kos å amme. Jeg synes det er kjempegreit å amme datteren min og håper hun vil ha morsmelk i mange mnd ennå. Men jeg har også full forståelse for de som synes det er masse styr! Alle må gjøre det de synes er best for seg og sitt barn Selv fikk jeg aldri morsmelk siden jeg var prematur barn og mamma ikke hadde melk.Har aldri vært syk. Men jeg tror barn har godt av denne melka og ønsker derfor at mine barn skal få det iallefall til de er året gammel. Ammet sønnen min til han var 14 mnd gammel, da ville han ikke ha lengre! Bra at det ordnet seg Plonk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå