Gjest Hulderjenta Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 En av fiskene (en neontetra) våre fikk for flere måneder siden (januar ca) en hvit klump akkurat der som halefinnen begynner. Det lignet på en "kvise", så ut som klumpen var fylt med noe, men den sprakk aldri. Den har svæmt rundt med klumpen sin, spist og hatt det greit. For en liten måned siden begynte det å eksplodere med hvite klumper på fisken, og hele fisken forandret kroppsfasong og ble i løpet av et par uker rett og slett deformert. Samboeren min fanget den med en håv og gav den "et siste klask", for den så ikke ut til å leve særlig mye lenger. Ingen av de andre fiskene har hvite prikker, de er sunne og friske. Noen her som vet hva slags sykdom tetraen hadde? :klø: Er det smittsomt, elelr var det noe akkurat den fisken hadde? På forhånd takk for svar.
Englepus Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Prøv www.nettakvariet.no heller. Der får du svar.
Snuppelure Skrevet 5. mai 2005 #3 Skrevet 5. mai 2005 Dette høres ut som noe jeg ikke husker hva heter :oops: men det er i så fall både smittsomt og dødlig for fiskene. Gå til en dyrebutikk, de vil hjelpe deg med hva du skal gjøre nå.
jordbær Skrevet 5. mai 2005 #4 Skrevet 5. mai 2005 Det er nok en parasitt. Sykdommen heter hvitprikk. Den er veldig smittsom og du skal ikke se bort i fra at alle fiskene dine er smittet. Hvis du vil behandle den uten noe middel, kan du skru opp tempraturen i vannet til 32 grader. Da dør parasitten. (Under vil ikke drepe parasitten, men heller øke syklusen dens) Du bør også sette inn en luftpumpe, da varmt vann ikke holder på oksygenet like godt som kaldt vann. Står mer info i denne artikklen http://www.nettakvariet.no/forum/showthrea...ead.php?t=23000
Gjest Gitte Skrevet 5. mai 2005 #5 Skrevet 5. mai 2005 hvitprikk er jo ikke hvite byller, men masse masse små prikker (ikke kviselignende) som kommer over hele fisken. det syns veldig godt om fiskene dine har det, de blir gjerne helt hvite. og ikke skru opp til 32 grader, men over 32 grader. er fra 26-32 grader hvitprikken (?) trives best... finnes medisin mot det, og jess, det kverker masse masse fisk når du først får det.
Gjest Hulderjenta Skrevet 6. mai 2005 #6 Skrevet 6. mai 2005 Var inne på nettakvariet som jeg fikk tips om i første svar, og fikk "diagnostisert" hvitprikk som svar på mitt spørsmål. Har ikke "forsket" så veldig mye mer i forumet, men hvis hvitprikk-parasittsykdommen bare er prikker, så er det ikke det den fisken hadde. For den fikk byller, og fikk endret kroppsfasongen sin.. Men klumpene tømte seg aldri, så jeg vet ikke om det var noe slags puss inni eller hva. Trodde ingen andre hadde det, men nå har tetra nr 2 fått en hvit klump der hvor halefinnen starter, på akkurat samme sted som den forrige... Sukk... Så nå har vi det vel gående igjen... Tetraene er alle kjøpt samtidig for ca et år siden, det samme er bunnspiseren. Litt senere kom det til en kampfisk, en algeeter og 2 scalarer (eller hva de heter, noen sånne diskusfisker). Scalarene er de sist ankomne, flyttet inn oppi der i desember/januar, noe sånnt. De kan jo ha hatt med seg noe, for den første hvite klumpen på første tetra kom etter at de to nye var "flyttet inn", men en god stund etter likevel. Arg, nå er det bare å vente og se da.. Eller bør jeg isolere eller kanskje avlive den tetraen som nå har fått hvit klump..? :klø: Skal uansett ta en tur og snakke med de i dyrebutikken min, og høre om de har noen råd. Takk for alle svar og tilbakemeldinger som har kommet!
jordbær Skrevet 6. mai 2005 #7 Skrevet 6. mai 2005 Du bør kanskje isolere de friske fiskene dine, om ikke annet, alle de syke. Hvordan er vannverdiene dine?
Gjest Puma(ikke innlogga) Skrevet 10. mai 2005 #8 Skrevet 10. mai 2005 Hei. Du kunne prøve et middel som heter Putinol. Dette tar de fleste parasittene og kan kjøpes på dyrebutikken. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå