Perelandra Skrevet 21. juni 2019 #1 Del Skrevet 21. juni 2019 Jeg er helt fersk bruker av CPAP-maskin, og vil gjerne høre hva slags erfaringer andre har med å begynne med det. Hittil har jeg sovet med maskinen i tre netter Hvor lang tid tok det å bli vant med maskinen? Når ble søvnen bedre? Hva slags maske bruker du, og hvordan plasserer du maskinen i forhold til senga? Fikk nylig påvist moderat søvnapné med 15 pustestopp i timen. Det er heldigvis ikke av den mest alvorlige graden, men nok til at jeg bør bruke CPAP-maskin mot pustestoppene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Del Skrevet 21. juni 2019 Nå har jeg bare et barn som bruker cpap, men han (og jeg) brukte vel en uke+ til å bli vant til masken. Blir litt annerledes siden han begynte med den som baby da. Så fort han sluttet å sloss mot maska og slangen pluss riktig trykk ble søvnen og dagene bedre. Vi bytter på to forskjellige nesemasker for at det ikke skal bli trykksår og irritert hud. Maskinen står på gulvet ved siden av senga siden fukteren skal være lavere enn hodet. Vet min far også har sin maskin på gulvet selvom han ikke har fukter. Både han og min sønn har fått bedre livskvalitet av cpap, begge hadde alvorlig søvnapné. Anonymkode: e07a1...ccb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 21. juni 2019 #3 Del Skrevet 21. juni 2019 Mannen min hadde omlag 70 pustestopp i timen gjennomsnittlig etter 8 timers "søvn" før han fikk cpap. Ettersom det var såpass ille og han lenge hadde klaget over at det føltes som om han ble mer trøtt av å sove så merket han en umiddelbar endring. Når det gjaldt å venne seg til maskinen så gikk det ganske fort. Men han er sånn som sovner bare han ser puta si så det er nok derfor. Maskinen står på en hylle i nattbordet ved siden av sengen med slangen kommende over hodegjerdet. Han må sove på siden eller så begynner han å snorke. Hva slags maske har du fått? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Del Skrevet 21. juni 2019 Har brukt den i 10 år. Gikk helt greit. Nå kan jeg ikke sove uten masken. Anonymkode: 7aec6...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Del Skrevet 21. juni 2019 Jeg har brukt C-PAP i halvannet år og det tok vel en uke å venne seg til den. Jeg har nesemaske og den står på nattbordet rett ved sengen. Det verste var vel at jeg ikke kunne sove på magen, men nå gjør det meg ingenting og jeg sovner på ryggen eller på siden. Jeg har registrert litt over 50 pustestopp i timen og hadde veldig lav oksygenmetning, men jeg merket ikke noe umiddelbar «endring» på formen. Merker det mer om masken har falt av i løpet av natten e.l og jeg har sovet uten. Da kjenner jeg hvor mye den faktisk hjelper. Masse lykke til og husk å følge rengjøringsrådene og sjekk filter Anonymkode: f95fe...236 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. juni 2019 Forfatter #6 Del Skrevet 23. juni 2019 Takk for svar! Nå har jeg brukt maskinen i fem netter. Foreløpig vet jeg ikke om søvnkvaliteten har blitt bedre. Det går forholdsvis greit, men jeg strever blant annet med å få plassert slangen på en grei måte. Jeg er redd jeg skal komme til å legge meg oppå den. Synes også det er vanskelig å få plassert maska skikkelig. Jeg har helmaske som dekker både nese og munn. Valgte det for å gardere meg i tillegg jeg er tett i nesa og må puste med munnen. Jeg vurderer å skaffe meg nesemaske i tillegg, men så vidt jeg har skjønt, må man betale selv hvis man ønsker flere typer masker. Rengjøring er viktig ja. Natt til i går fikk jeg problemer med at maska ikke ble tett og det ble luftlekkasje. Jeg fant ut etterpå at det sannsynligvis kom av jeg ikke hadde rengjort maska godt nok for fett fra huden. Foreløpig står CPAP-maskinen på en stol foran senga. Siden maskinen ikke skal stå høyere enn hodeputa, blir nattbordet for høyt. Samtidig har jeg også fått beskjed om å ikke plassere maskinen på gulvet for å unngå støv. Det er litt tungvint å ha maskinen på en stol, men foreløpig har jeg ikke noe bedre alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 23. juni 2019 #7 Del Skrevet 23. juni 2019 Inntil nylig hadde vi dette nattbordet hvor maskinen stod i hyllenhttps://www.ikea.com/no/no/p/tarva-nattbord-furu-50219609/ Og det fungerte aldeles utmerket. Mannen min har nesemasken. Vi har prøvd helmaske og det var dessverre ingen stor suksess, han hadde veldig lett for å begynne å snorke og så få pustestans igjen. Han syntes også at den ikke holdt seg særlig godt på plass heller. Han betalte ikke noe for fullmasken, han bare ba om å få en annen. Skal du kjøpe maske selv privat så blir det rundt en tusenlapphttps://mysleep.resmed.com/NO/no/CPAP-masker/Nesemasker/c/141 Eller så.. er det jo alltids ebay 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 23. juni 2019 Forfatter #8 Del Skrevet 23. juni 2019 Takk for tipset om nattbordet. Når det gjelder å prøve ut flere typer masker, så kanskje søvnforeningen kan hjelpe? Jeg vurderer å melde meg inn der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #9 Del Skrevet 30. november 2022 Perelandra skrev (På 23.6.2019 den 19.45): Takk for svar! Nå har jeg brukt maskinen i fem netter. Foreløpig vet jeg ikke om søvnkvaliteten har blitt bedre. Det går forholdsvis greit, men jeg strever blant annet med å få plassert slangen på en grei måte. Jeg er redd jeg skal komme til å legge meg oppå den. Synes også det er vanskelig å få plassert maska skikkelig. Jeg har helmaske som dekker både nese og munn. Valgte det for å gardere meg i tillegg jeg er tett i nesa og må puste med munnen. Jeg vurderer å skaffe meg nesemaske i tillegg, men så vidt jeg har skjønt, må man betale selv hvis man ønsker flere typer masker. Rengjøring er viktig ja. Natt til i går fikk jeg problemer med at maska ikke ble tett og det ble luftlekkasje. Jeg fant ut etterpå at det sannsynligvis kom av jeg ikke hadde rengjort maska godt nok for fett fra huden. Foreløpig står CPAP-maskinen på en stol foran senga. Siden maskinen ikke skal stå høyere enn hodeputa, blir nattbordet for høyt. Samtidig har jeg også fått beskjed om å ikke plassere maskinen på gulvet for å unngå støv. Det er litt tungvint å ha maskinen på en stol, men foreløpig har jeg ikke noe bedre alternativ. Hvor har du det fra at maskinen må stå lavere enn hodeputa?? Ingen som har sagt noe til meg om det, og jeg har hatt maskinen i snart 1 år. Anonymkode: 85d9a...ab8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #10 Del Skrevet 30. november 2022 Tok meg seks måneder før jeg begynte og kunne klare mere enn en times tid. Føles som jeg blir kvalt. bare å være tålmodig. det som hjalp meg mest, er høyere «trykk» rundt de 10-12. Anonymkode: e27c0...8b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #11 Del Skrevet 30. november 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Hvor har du det fra at maskinen må stå lavere enn hodeputa?? Ingen som har sagt noe til meg om det, og jeg har hatt maskinen i snart 1 år. Anonymkode: 85d9a...ab8 Kona begynte med cpap for et par år siden. Mener det med høyde på maskinen litt lavere enn hodet er for å forhindre at kondens fra pustelufta renner i retning masken. Men noen maskiner har varme i slangen som motvirker dette og det kommer også an på temperaturen i rommet. Så man prøver seg vel frem. Hun har fått et nytt liv etter cpap, det var så ille på det verste at hun ble helt rørete i hodet av den dårlige søvnen og følte seg aldri uthvilt, våknet med en stressa følelse i kroppen osv. Husker ikke hvor mange pustestopp i timen som ble registrert, men vi syntes det hørtes ekstremt mye ut. Hun vennet seg til å sove med cpap i løpet av bare noen få netter. Anonymkode: d7279...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå