AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #1 Skrevet 21. juni 2019 Jeg har alltid vært en «flink pike». Alltid jobbet masse med skolearbeid/jobb, og alltid fått gode resultater. Jeg gikk på en skikkelig smell da jeg skrev masteroppgaven, men har kommet meg etter det. Nå jobber jeg i en privat bedrift med ekstremt høyt arbeidspress. Jeg trives veldig godt og elsker jobben min, men merker at jeg blir veldig stresset og sliten. Jeg har stort sett bare mannlige kollegaer og meg merker at de gir mye mer f... De leverer ting som ikke er perfekte og er strålende fornøyd med egen innsats. Jeg sitter og pirker og pirker ut i de sene nattetimer og i helger. Jeg greier ikke legge det fra meg. Jeg greit ikke gå hjem fra jobb når noe er uferdig og blir bare sittende og sittende. Sjefen er strålende fornøyd med meg, men jeg er redd jeg går på en ny smell. Hvordan kan man lære seg å være mindre «flink pike?» Anonymkode: d7633...778 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 For det første, du er ikke "flink pike", du er dyktig og ambisiøs. For det andre, hva med noe yoga, mindfullness eller lignende? Får du trent og slitt deg ut fysisk slik at hodet får litt ro? Forskning viser at det ofte fungerer. Anonymkode: 7b616...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid vært en «flink pike». Alltid jobbet masse med skolearbeid/jobb, og alltid fått gode resultater. Jeg gikk på en skikkelig smell da jeg skrev masteroppgaven, men har kommet meg etter det. Nå jobber jeg i en privat bedrift med ekstremt høyt arbeidspress. Jeg trives veldig godt og elsker jobben min, men merker at jeg blir veldig stresset og sliten. Jeg har stort sett bare mannlige kollegaer og meg merker at de gir mye mer f... De leverer ting som ikke er perfekte og er strålende fornøyd med egen innsats. Jeg sitter og pirker og pirker ut i de sene nattetimer og i helger. Jeg greier ikke legge det fra meg. Jeg greit ikke gå hjem fra jobb når noe er uferdig og blir bare sittende og sittende. Sjefen er strålende fornøyd med meg, men jeg er redd jeg går på en ny smell. Hvordan kan man lære seg å være mindre «flink pike?» Anonymkode: d7633...778 Et godt tips er å få seg et (sosialt) liv og gi lang beng i jobben når du er ferdig for dagen? You feel me? Lovely! Anonymkode: 60a2f...82b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første, du er ikke "flink pike", du er dyktig og ambisiøs. For det andre, hva med noe yoga, mindfullness eller lignende? Får du trent og slitt deg ut fysisk slik at hodet får litt ro? Forskning viser at det ofte fungerer. Anonymkode: 7b616...ec1 Takk! Ja jeg vet at det ikke bare er negativt å være «flink pike», men noen ganger er det det også. Jeg trenger å lære meg en grense for når nok er nok. Jeg trener en del, og det merker jeg hjelper. TS Anonymkode: d7633...778 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Et godt tips er å få seg et (sosialt) liv og gi lang beng i jobben når du er ferdig for dagen? You feel me? Lovely! Anonymkode: 60a2f...82b Ja, men jeg har ikke den type jobb. Sjefen min kan ringe meg kl 19 på en søndag, og forlange at jeg jobber. Jeg er alltid pålogget. TS Anonymkode: d7633...778
Idril_M Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 Jeg har blitt mye bedre, og disse bøkene hjalp meg: The life-changing magic of not giving a f**ckStress
Idril_M Skrevet 21. juni 2019 #7 Skrevet 21. juni 2019 Just now, Idril_M said: Jeg har blitt mye bedre, og disse bøkene hjalp meg: The life-changing magic of not giving a f**ckStress En til The secret thoughts of successful women Ellers har jeg lært at verden faller ikke under om du skrur av telefonen. Sjefen finner alltids en annen som sier ja, evt. gjør det selv.
Gjest FirstNameLastName Skrevet 21. juni 2019 #8 Skrevet 21. juni 2019 Vil du være flink eller ha det gøy? Eller, vil du være flink nok OG ha det gøy i tillegg? Er du en streber som aldri sier nei eller stiller krav tar folk deg som en selvfølge. Er du dyktig MEN også viser personlighet viser folk deg respekt og du kan slappe av i tillegg til å prestere og levere.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 5 minutter siden, Idril_M skrev: Jeg har blitt mye bedre, og disse bøkene hjalp meg: The life-changing magic of not giving a f**ckStress 4 minutter siden, Idril_M skrev: En til The secret thoughts of successful women Ellers har jeg lært at verden faller ikke under om du skrur av telefonen. Sjefen finner alltids en annen som sier ja, evt. gjør det selv. Tusen takk! TS Anonymkode: d7633...778
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg har ikke den type jobb. Sjefen min kan ringe meg kl 19 på en søndag, og forlange at jeg jobber. Jeg er alltid pålogget. TS Anonymkode: d7633...778 Nei, det kan han sannsynligvis ikke forlange, med mindre det står i kontrakten din. Selv da kan det godt være at det er ulovlig. Anonymkode: 2773a...f52 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg har ikke den type jobb. Sjefen min kan ringe meg kl 19 på en søndag, og forlange at jeg jobber. Jeg er alltid pålogget. TS Anonymkode: d7633...778 Og da må du øve deg på å si «Det har jeg ikke mulighet til nå, men hvis du vil kan jeg prioritere det over (annen viktig oppgave) på mandag morgen.» Det er bra å være dedikert, men pass på å ikke ta på deg mer enn du kan levere. Anonymkode: fce3e...d49 5
SoWhat? Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 Noen trives godt med å være ambisiøse. Jeg liker tidspress og gjør mitt beste da. Men når en blir ekstremt perfeksjonist, så ta et skritt tilbake! Verste jeg vet er å ha god tid til å utføre noe. Jeg blir så stressa og det er ikke sunt for meg! Koble ut jobben er også veldig veldig viktig. Du har et liv utenom også vet du.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men jeg har ikke den type jobb. Sjefen min kan ringe meg kl 19 på en søndag, og forlange at jeg jobber. Jeg er alltid pålogget. TS Anonymkode: d7633...778 Nope, beklager - så lenge det ikke står i kontrakten spesifikt at sjefen kan forstyrre deg i helgene og plutselig pålegge deg å jobbe, så er det bare å glemme det. Derfor det heter helg - eller som det heter hos meg: Eeeeellllgggggggggggggg !!! 😂 Og helg er ikke for at man skal "feste" nødvendigvis, men for å restituere kroppen og hodet sitt og få den til å slappe av. Koble ut som det heter. Hvis ikke, så risikerer du å bli utbrent. Skal love deg at sjefen ikke bryr seg om du blir utbrent. Da blir du byttet ut på null komma niks hvis du blir sykemeldt i opptil et år. Jeg er klar over at mange idiot-sjefer har denne "jeg forventer at du skal ditten og datten" - sånne uformelle forventninger, men dette er faktisk kvalmt og kontrakt lages for at man skal holde seg innenfor de rammene som er blitt underskrevet av begge parter. Selv om en del idiot-sjefer ønsker å "leke fleksibitet" utenfor kontrakten, så må "sjefen" forholde seg til norsk arb.miljølov. Er så lei av bedrifter som opererer i gråsonen eller til og med "over grensa" for hva som er akseptabelt, bare fordi dem bruker unnskyldningen at "de ikke kan overleve om de ikke gjør det sånn". Vel, det er heller ikke meningen at alle bedrifter skal ha livets rett, så hvis de ikke kan forholde seg innenfor loven, så må de ta konsekvensene av det. Anonymkode: 60a2f...82b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 38 minutter siden, Idril_M skrev: Ellers har jeg lært at verden faller ikke under om du skrur av telefonen. Sjefen finner alltids en annen som.... Ikke sant - godt poeng. Det er nettopp dette jeg også gjør. Ferdig på jobb, betyr ferdig på jobb. Er det helg så er det helg. Jeg har aldri skjønt når arb.takere alltid er "logget på" hele tiden og samtidig gir det samme mobil nr til den såkalte "sjefen" sin, som de ellers har gitt til alle andre venner, familie, osv. Jeg har to mobiler jeg og slik markerte jeg allerede i begynnelsen hvor grensa går. Den ene mobilen er kun til jobb, den andre er for venner. Den mobilen som er kun til jobb, blir skrudd straks av når jeg er ferdig for dagen. Det er ikke noe å diskutere. Skrur den ikke på igjen, før jeg er på jobb og på plass igjen. Enkelt og greit. Begge mine tlf nr er ellers reserverte, så "sjefen" kan ikke drive og stalke meg og finne mitt andre mob nr på gulesider o.l. Anonymkode: 60a2f...82b 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 Du må endre tankegang. Du må gå i deg selv. Hvorfor må alt du etterlater deg være perfekt? Er du redd for å gjøre feil? I så fall - hvorfor det? Mulig du bryr deg for mye om du tror andre tenker og tror om deg. Og logg for all del av. Bare gjør det. Anonymkode: ae415...7b3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har ikke samvittighet til å levere noe annet enn perfekt arbeid, med det resultatet at jeg gjerne blir sittende og perfeksjonere slapt arbeid som er gjort i leddene før meg. Og jo da, det er vel og bra å være samvittighetsfull og alt det der, men det føles rett og slett litt galt når verken kolleger eller overordnede plukker opp feil og detaljer som jeg alltid plukker opp, og jeg ikke engang får noen takk eller anerkjennelse for det. Jeg føler at jeg sliter meg fullstendig ut for andre på en måte som er usynlig for dem og selvutslettende for meg, og aner rett og slett ikke hvordan jeg skal klare å slutte med det ... Anonymkode: bfa9e...0f7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Tenk over dette: gitt at kollegene som gir mer faen er på samme ansvarsnivå som deg, hvilke konsekvenser har det for dem at de er mer avslappet? får de lavere lønnsvekst? tregere forfremmelser? dårligere tilbakemeldinger fra sjefen? Anonymkode: aa4b7...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 Min erfaring fra arbeidslivet: gjør kun det som forventes. Ekstrainnsats får du sjelden takk for likevel. Og ingen får lønn i himmelen. Gjør du mer enn stillingen din krever bør du heller søke en annen jobb. Ellers vil innsatsen din bli tatt for gitt. Anonymkode: 1d3d4...70a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid vært en «flink pike». Alltid jobbet masse med skolearbeid/jobb, og alltid fått gode resultater. Jeg gikk på en skikkelig smell da jeg skrev masteroppgaven, men har kommet meg etter det. Nå jobber jeg i en privat bedrift med ekstremt høyt arbeidspress. Jeg trives veldig godt og elsker jobben min, men merker at jeg blir veldig stresset og sliten. Jeg har stort sett bare mannlige kollegaer og meg merker at de gir mye mer f... De leverer ting som ikke er perfekte og er strålende fornøyd med egen innsats. Jeg sitter og pirker og pirker ut i de sene nattetimer og i helger. Jeg greier ikke legge det fra meg. Jeg greit ikke gå hjem fra jobb når noe er uferdig og blir bare sittende og sittende. Sjefen er strålende fornøyd med meg, men jeg er redd jeg går på en ny smell. Hvordan kan man lære seg å være mindre «flink pike?» Anonymkode: d7633...778 Lær av dine mannlige kolleger, på dette området gjelder det å øve seg. Og minn deg selv på at "done is better than perfect". Anonymkode: c96be...58c 1
Gjest hind Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Er det så gærent å vær flink pike da? Det trenger ikke å bety at man er en dørmatte som blir utnyttet, og det trenger heller ikke å bety at man går i veggen hvis man bare sørger for å ta litt hensyn til seg selv og hviler når man trenger det. Jeg har alltid gjort ordentlig arbeid, og det er jeg stolt av. Flink pike, ja sikkert, men jeg synes mange jeg har jobbet med opp gjennom årene har hatt skammelig dårlig arbeidsmoral. Sånn har ikke jeg noe ønske om å bli oppfattet, og det har dessuten vært jeg som har fått de beste og mest spennende arbeidsoppgavene. Hvis du nå absolutt vil bli mindre flink pike kan du vel bare lære av kollegene dine? Hvis de slipper unna med det gjør kanskje du det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå