Gå til innhold

Er det godt nok å vaske barnas undertøy på 40 grader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør nemlig det. Høyere temperatur dersom synlige flekker. Men er 40 grader godt nok ellers? 🤔

Anonymkode: b1586...c85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert.:) Selvom jeg vasker håndklær og undertøy og sokker på 60 grader selv:)

Anonymkode: 02d31...c71

AnonymBruker
Skrevet

Det dreper ingen bakterier eller gjør det hygienisk rent. Men er bedre enn å ikke vaske de i det hele tatt... 

Anonymkode: 9d996...0fc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør nemlig det. Høyere temperatur dersom synlige flekker. Men er 40 grader godt nok ellers? 🤔

Okay, la oss rydde litt:

Temperatur brukes for å¨ta liv av bakterier. Det hjelper også litt med å frigjøre fett, men vaskemidlet er viktigere. Og vaskemidler leverer typisk best på lavere temperatur enn 60 grader.

Og siden synlige flekker først og fremst handler om misfarginger og stivelse, er det liten grunn for å øke temperaturen for å bli kvitt dette.

Så regelen er som alltid : 60 +grader brukes på alle klær som kan bli utsatt for rumpa; resten 40. 

Anonymkode: d1e36...3b6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

De dør sikkert ikke av det, men jeg synes det er ekkelt. Vasker det aller meste av klær på 60 grader selv. 

Anonymkode: 745c7...db9

• Liker 4
Skrevet

Vasker på minst 60 grader. Det er ikke sikkert det er rent selv om det ser rent ut på 40...

Det HAR hendt at jeg har vasket på 40 hvis vi er borte på ferie og har tilgang på vaskemaskin én dag, men ikke til vanlig nei. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okay, la oss rydde litt:

Temperatur brukes for å¨ta liv av bakterier. Det hjelper også litt med å frigjøre fett, men vaskemidlet er viktigere. Og vaskemidler leverer typisk best på lavere temperatur enn 60 grader.

Og siden synlige flekker først og fremst handler om misfarginger og stivelse, er det liten grunn for å øke temperaturen for å bli kvitt dette.

Så regelen er som alltid : 60 +grader brukes på alle klær som kan bli utsatt for rumpa; resten 40. 

Bakterier dør når de ikke får mat. Det viktigste for å unngå bakterievekst i klær er derfor å få dem rene og tørre. Det er ikke gitt at 60 grader dreper alt heller, og dessuten vil klærne få nye bakterier fra hendene dine når du tar dem ut fra maskina.

Anonymkode: cd44f...ce1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker mitt eget undertøy på 40 grader og lever da enda🤔

Anonymkode: 0e142...736

• Liker 21
Skrevet

Vasker alltid undertøy, sokker, håndkler og sengetøy på 90g + tørketrommel.

Vanlig tøy tar jeg 40g og henger opp.

• Liker 1
Skrevet

Undertøy skal vaskes på 60 grader minimum. Det har med bakterier å gjøre. Veldig mange vasker det på 90 grader og. 

Ja undertøyet ser rent ut på 40 grader og, men 40 grader dreper ikke alle bakterier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bomull blir rent på 60° MINIMUM!

Undertøy og sokker vaskes ALLTID på 60°!

Anonymkode: 853b8...11f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Åh herregud, dette bakteriestyret; jeg har sikkert litt under middels standard på hygiene, men jeg er også en som blir svært sjeldent syk. Samme gjelder ungen som lever med meg; selv under barnehagestart var hen lite dårlig sammenlignet med andre barn i barnehage. Omtrentelig hygiene har holdt oss i god form og lite syke. 

Anonymkode: 8fdcd...f12

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasker mitt eget undertøy på 40 grader og lever da enda🤔

Man dør da ikke av skittent undertøy! Man er bare litt ulekker...

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Åh herregud, dette bakteriestyret; jeg har sikkert litt under middels standard på hygiene, men jeg er også en som blir svært sjeldent syk. Samme gjelder ungen som lever med meg; selv under barnehagestart var hen lite dårlig sammenlignet med andre barn i barnehage. Omtrentelig hygiene har holdt oss i god form og lite syke. 

Anonymkode: 8fdcd...f12

Dette! Allergier på grunn av overrenslighet er et mye større problem. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man dør da ikke av skittent undertøy! Man er bare litt ulekker...

Hvordan da?  det lukter godt og har ingen flekker. Tenker heller man er litt ulekker i utvaskede bomullstruser jeg. 

• Liker 13
Gjest Kritt
Skrevet (endret)

Alle kulørte barne- (og ungdoms-)klær vaskes på 40 grader, enten det er snakk om hettejakker eller underbukser. Og de vaskes gjerne sammen. Tenk, det er fare for tarmbakterier på hettejakkene! :hakeslepp:

Endret av Kritt
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker alt undertøy, håndklær, sokker og sengetøy på 60 grader selv, men min mor har alltid vasket alt utenom håndklær på 40 grader. Vi vokste fint opp med det, ble hverken syk eller ulekker 😛 

Anonymkode: 8ba8f...7a8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker alle barneklær på 40gr. Dersom det har vært uhell i undertøyet så vaskes de på 60gr ellers går de med 40gr vasken.

Anonymkode: 2f9ef...463

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her mente jeg flekker i form av bremsespor da, da vaskes tøyet på 60 grader eller mer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser det er delte meninger om dette, noen mener det er greit med 40 grader, mens andre mener det er direkte uhygienisk. 

Men undertøyet både ser rent ut og lukter rent etter vask. Så er det kanskje litt flere bakterier enn om undertøyet hadde vært kokt. Barna er lite syke, og har aldri hatt urinveisinfeksjon, kløe eller ubehag nedentil. Hva er da problemet med at undertøyet ikke er vasket på 60 grader? 🤔

Ts. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...