Gå til innhold

Flyskam og feriereiser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyskam får svenskene til å droppe flyturer og bytte til tog. Nå er flyet i ferd med å havne i skammekroken også i Norge.

Dropper du å ta fly til feriested i år?

Anonymkode: 051f1...624

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke flydd på 10 år, så neste gang jeg skal utenlands kommer jeg ikke til å tenke et sekund på det. Skal også sies at jeg forbruker veldig lite, kjøper lite, er veganer og spiser relativt lite. Så jeg bidrar veldig lite til forverring av miljøet i forhold til den gjengse nordmann. Derfor stresser jeg ikke med en flyreise i ny og ne, for jeg gjør allerede mye mer enn de fleste.

De som burde være mest "redd" for å fly er de med barn, for det er tross alt barn og barnebarn som skal overleve på kloden. 

Anonymkode: 7807a...142

• Liker 2
Skrevet

Flyr i år også. Mest fordi Vy ikke har noe tilbud der vi skal. Men vi tar toget på noen strekninger, så bilen kan bli hjemme. 

Såvidt jeg vet vil CO2 utslippene fra bilen være høyere enn kombinasjonen fly og tog.

Men kjenner jeg Vy/NSB rett blir det buss for tog 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg skammer meg ikke over å fly. Jeg kan også godt ta toget, men nå skal det sies at jeg er togentusiast og er veldig glad i f.eks interrail. Jeg reiser med tog og fly om hverandre, alt ettersom hva som passer seg best. 

Anonymkode: 6e8ea...184

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg flyr én gang i året. Jeg er ikke problemet, det er de som flyr i hytt og pine som er det. Jeg ofrer ikke den ene ferieturen til familien min, når andre flyr et titalls ganger og mer i året.

Det er ikke noe tog her jeg bor. Å ta tog i stedet for fly ville innebært først tre timers kjøring til nørmeste togstasjon, så 7 timers togtur på tvers i forhold til dit vi skal, og så 10 timer på nytt tog... så nei...

Anonymkode: 363a7...33d

Skrevet

Ja, jeg flyr. Klesindustrien forurenser mer enn fly og skipstrafikken til sammen. Jeg kjøper lite klær. Det gjelder å starte der problemet er størst. Hvis alle kutter ned på klesshoppingen, så slipper i tillegg disse klærne å fraktes med fly og skip. To fluer i en smekk. Ferien er rett rundt hjørnet👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg har valgt bort unger og da føler jeg at klimaregnskapet mitt går såpass i pluss (har også elbil og solceller på taket) at jeg kan reise så mye jeg vil uten dårlig samvittighet :)

• Liker 2
Skrevet

Har ikke flydd på to år. Skal reise langt i sommer (innenlands) og tar da buss i 14 timer. Har ikke flyskam, men det er dyrt og upraktisk med fly, i hvert fall på den strekningen jeg skal. 

AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke! Kommer ikke til å få heller. En dråpe i havet skammer jeg meg ikke over. 

Anonymkode: b16da...ea4

Skrevet
1 time siden, lintilla skrev:

Jeg har valgt bort unger og da føler jeg at klimaregnskapet mitt går såpass i pluss (har også elbil og solceller på taket) at jeg kan reise så mye jeg vil uten dårlig samvittighet :)

Det ligger vel i stor grad i menneskets natur å gjøre det de kan for å formere seg, men det er sant som du sier. Sånn som vi lever idag er det ingenting som forurenser mer enn det å sette et barn til verden. 

Skrevet

Nei, og føler ikke flyskam. Hadde det gått ferje til UK fra Norge kunne jeg vurdert den.

Men resten av reisen vår er faktisk togferie (med noe buss), hvor vi reiser rundt og besøker mange forskjellige steder og byer. :)

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Påkrevd said:

Det ligger vel i stor grad i menneskets natur å gjøre det de kan for å formere seg, men det er sant som du sier. Sånn som vi lever idag er det ingenting som forurenser mer enn det å sette et barn til verden. 

Ja, men ikke for alle. Er 38 år og samboer med jevngammel, vi har ikke kjent på det behovet enda, så vi bruker heller tid og penger på oss selv. 

Miljømessig er det jo katastrofe, alt for mye mennesker allerede. Og siden det ikke er noen sjans for at verdens ledere og alle mennesker klarer å gjøre store nok grep til at det gjør noen forskjell så er det best å ikke ha noen barn man må stå til ansvar for. 

Skrevet
38 minutter siden, lintilla skrev:

Ja, men ikke for alle. Er 38 år og samboer med jevngammel, vi har ikke kjent på det behovet enda, så vi bruker heller tid og penger på oss selv. 

Miljømessig er det jo katastrofe, alt for mye mennesker allerede. Og siden det ikke er noen sjans for at verdens ledere og alle mennesker klarer å gjøre store nok grep til at det gjør noen forskjell så er det best å ikke ha noen barn man må stå til ansvar for. 

Ikke for alle, det er riktig. Det var derfor jeg skrev «stort sett». Jeg har heller ikke egne barn, så jeg er rene Jesus sammenliknet med MDG-gjengen med smårollinger, selv om jeg flyr akkurat når jeg føler for det😁

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler definitivt flyskam, ja. En flytur på ferie forurenser gjerne like mye som et helt år med familiebilen.

Men, jeg flyr alikevell. Aldri på ferie, det gjør jeg lokalt, men jeg bor 1000 mil fra familien min, så er nødt til å fly hver gang jeg skal besøke dem. Har alltid dårlig samvittighet, men gjør det alikevell. Kanskje litt dobbeltmoralskt.

Anonymkode: ce5b2...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har droppet weekendturer og storbyhelger de siste årene. En skikkelig langferie hvert/annethvert år bevilger vi oss, så det er ikke slik at vi redder verden akkurat. Men jeg tenker meg om to ganger og vurderer mer kritisk før jeg hopper på billige flybilletter. 

Anonymkode: 6767d...e17

• Liker 1
Skrevet

Det blir bil og fly. Fly er fantastisk og bør brukes langt hyppigere.

Skrevet

Jeg har flydd stadig mindre de siste årene, men jeg flyr fortsatt litt. Jeg har helt droppet weekendturer med fly. Må jeg absolutt på slikt får jeg banne meg ta toget.Tror det er mange med meg som føler på det, for det har minket kraftig på reiseskrytet på sosiale medier. Det er blitt harry å skryte av at man er et miljøsvin. Gunhild S har bare ikke fått det med seg ennå.

AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Flyskam får svenskene til å droppe flyturer og bytte til tog. Nå er flyet i ferd med å havne i skammekroken også i Norge.

Dropper du å ta fly til feriested i år?

Jeg kunne ikke gitt mer faen. Skal desto begynne å fly mer.

Anonymkode: 86a81...20c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

Det blir bil og fly. Fly er fantastisk og bør brukes langt hyppigere.

Regner med at du ikke har barn. Ellers burde du være litt mer bekymret for fremtiden til dine etterkommere.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med at du ikke har barn. Ellers burde du være litt mer bekymret for fremtiden til dine etterkommere.

Det regnet du vel med. Det er ingen grunn til å være bekymret, ting blir slik de skal bli uansett. Ingen grunn til ikke å fly eller kjøre bil fordi noen har fått enda en ubegrunnet angst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...