AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #1 Skrevet 21. juni 2019 Hvor mye mer krevende er sykepleierutdanning enn helsefagarbeiderutdanning når man har klart helsefagarbeiderutdanningen ganske lett? Anonymkode: 0430a...9bc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 Sykepleierutdanningen er en akademisk utdannelse på høgskole/universitetsnivå, mens helsefagarbeider er en fagutdannelse på videregåendeskolenivå. Sykepleierutdanningen er følgelig mye mer krevende. Det er mye teori og fokus på akademisk skriving i tillegg til de praktiske øvelsene. Studiet var tøffere enn jeg så for meg i forkant, og det var medstudentene mine enige i. Anonymkode: d2a17...882 13
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 Enig med AB over. Det er så lett å tenke at det kun er det praktiske man ser er det eneste man lærer. Men det er så mye mer. Akademisk skriving er bare å lære seg med en gang, for det blir det mye av. I tillegg til all teori så kommer praksisen, den er ikke nødvendigvis så vanskelig, men det er tungt å stadig være ny og lære seg nye ting og etter 8 uker så er du ferdig. Og sånn fortsetter det, vi hadde 5 praksis perioder. Vi hadde også mye skrivearbeid i forbindelse med praksis også. Men man kommer (ihvertfall de fleste) igjennom det også. Men mange får seg en overraskelse. Anonymkode: b7b5e...071 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 Husker jeg tenkte mange ganger at hadde jeg lest like mye da jeg gikk på VGS hadde jeg lett fått 6-ere i alle fag. Om man har som mål å gå ut av sykepleien med karakterer på bunn så er det ikke så alt for vanskelig. Å gå ut med et vitnemål man kan være stolt av krever arbeid. Det er krevende å ha så mye praksis og samtidig lese til eksamen og gjøre arbeidskrav. Det er mye tyngre å være i praksis enn i vanlig jobb, for i praksis føler man at man må prestere hele tiden. Så kommer man hjem med et slitent hode og en sliten kropp og må lese sykdomslære og gjøre arbeidskrav. Det er særdeles mye du skal kunne og det er ikke som å gå helsefag på VGS. Anonymkode: 67fc7...1d7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #5 Skrevet 22. juni 2019 Du har feil fokus. Spørsmålet mitt er: Hva VIL du jobbe med, og ikke hvor vanskelig målet ditt er å nå Har studert sykepleie - ja krevende men mulig hvis du vil. Har studerte medisin - ja krevende men går hvis du vil. Har til og med hjelpepleier skolen, den kan ikke helt sammenlignes Så tenk litt over hva du vil og ikke hvor krevende det er Anonymkode: ecbcc...58b 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 Ingen er spesielt krevende. Men sykepleierutdanningen krever jo mer av deg. Anonymkode: f0de2...21a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 Ingen av de er krevende nei. Sykepleie er et studie som er lett å fullføre hvis man har grei nok IQ. Er seff mer teori og slikt, men det handler bare om å lese fagstoff og lage problemstillinger og konklusjoner. Bachelorgrad kan alle fikse. Anonymkode: 095d3...371 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #8 Skrevet 23. juni 2019 På 21.6.2019 den 22.22, AnonymBruker skrev: Husker jeg tenkte mange ganger at hadde jeg lest like mye da jeg gikk på VGS hadde jeg lett fått 6-ere i alle fag. Anonymkode: 67fc7...1d7 Enig med deg. Er sykepleier men var ikke helsefagarbeider fra før, så jeg kan ikke sammenligne. Jeg var gjennomsnittlig elev på videregående. Fikk 3-4-5 på vgs uten å gjøre en innsats. Til prøver så leste jeg kanskje tidligst 3-4 dager før. Samme med innlevering og sånt. Brukte lite tid på skolearbeid. Hadde jeg bare vært like effektiv på vgs som jeg var på sykepleien, så hadde jeg gått ut med rene 6ere. 😀 Anonymkode: a527b...a60
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #9 Skrevet 23. juni 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Enig med deg. Er sykepleier men var ikke helsefagarbeider fra før, så jeg kan ikke sammenligne. Jeg var gjennomsnittlig elev på videregående. Fikk 3-4-5 på vgs uten å gjøre en innsats. Til prøver så leste jeg kanskje tidligst 3-4 dager før. Samme med innlevering og sånt. Brukte lite tid på skolearbeid. Hadde jeg bare vært like effektiv på vgs som jeg var på sykepleien, så hadde jeg gått ut med rene 6ere. 😀 Anonymkode: a527b...a60 3-4 dager med lesing før prøver og innleveringer og du sier at du ikke gjorde en innsats? Da skulle du sett meg, jeg leste kvelden før jeg. Kom ut med bare 4'ere og 5'ere. Da kan man si man gjorde liten innsats leverte heller ikke inn mer enn 1 av 3 innleveringer Siden lærer hadde akkuratt nok grunnlag til å gi karakter. Hadde jeg lest 3-4 dager før hadde jeg garantert hatt 6-ere i alle fag på vgs. Anonymkode: 1ee91...5b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå