Gå til innhold

Hva teller? Antall timer søvn eller er NÅR du sover like viktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at den beste søvnen er mellom 11 og 3? Og at om du legger deg sånn 2 på natta har det ikke samme effekt

Anonymkode: 3ba35...211

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ann på hvilken døgnrytme du har. Hvis du en dag i ferien sover til du våkner, så kan du regne ut når du sover tungt REM, temperaturen er lavere da, og hvis du blir vekt midt i REM søvn ( red eye moments) så vil du fryse og føle deg uvell.

Man kan skyve døgnrytmen ved å sove til man våkner, også gå ut i dagslys med en gang i 30 min så vil den bli skyvet bakover i tid.

Hvis du blir vekt midt i REM søvn, så vil du skyve døgnrytmen fremover Istedenfor.

Regnestykket er når du våkner av deg selv, så var du i REM tung søvn for 2 timer siden.

Feks: hvis du våkner av deg selv kl 09:00 så sov du tungt kl 07:00. Du sov lett fra 07:00 til 09:00 og kunne følt deg uthvilt hvis du ble vekket da.

Så da kan du ha vekkerklokken på 0800

Anonymkode: 58e9b...d01

Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ann på hvilken døgnrytme du har. Hvis du en dag i ferien sover til du våkner, så kan du regne ut når du sover tungt REM, temperaturen er lavere da, og hvis du blir vekt midt i REM søvn ( red eye moments) så vil du fryse og føle deg uvell.

Man kan skyve døgnrytmen ved å sove til man våkner, også gå ut i dagslys med en gang i 30 min så vil den bli skyvet bakover i tid.

Hvis du blir vekt midt i REM søvn, så vil du skyve døgnrytmen fremover Istedenfor.

Regnestykket er når du våkner av deg selv, så var du i REM tung søvn for 2 timer siden.

Feks: hvis du våkner av deg selv kl 09:00 så sov du tungt kl 07:00. Du sov lett fra 07:00 til 09:00 og kunne følt deg uthvilt hvis du ble vekket da.

Så da kan du ha vekkerklokken på 0800

Anonymkode: 58e9b...d01

Rapid Eye Movements. Raske-øye-bevegelser. Fordi man drømmer. Ikke red eye moments (Røde øyne øyeblikk) Øynene blir ikke røde fordi man drømmer. De beveger seg raskt fordi hjernen ser drømmen som en film.. Beklager, as.

Til det andre du sier: Det tror jeg ikke på. Det blir bare for enkelt.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man må også tenke på melatoninproduksjonen i kroppen. Den starter en stund før kroppen forventer å sovne for natten, og er høyest i 2-tiden. I Norge sliter mange med mangel på dette hormonet fordi det er så lyst om sommeren. Jeg har ikke funnet noen kilder på dette, men legen min sa at hvis man legger seg for sent hver dag (etter kl. 01) så vil kroppen nesten ikke produsere noe melatonin. Han sa også at kroppen ikke klarer å produsere det om du sover på dagtid. Så når du sover er nok også viktig. 

Anonymkode: 386a8...b31

Skrevet

Det beste er å få naturlig dagslys på øynene. Det er gjort en rekke studier av nattevakter/skiftarbeidere etc, og selv im de sover på dagtid viser det seg å gi negative helseeffekter. Det er jo biologi (Google circadian rythm). 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt mellom 22 og 2, og også om man skal sove på dagen, mellom 10 og 14.

Anonymkode: e55c1...535

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mest REM mellom 04 og 07. Er da jeg sover best også. Alle er forsjellige

Anonymkode: 22686...9cc

AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at forskere mener nattesøvnen er uavhengig av tiden, men at man sover best tre til fire timer etter at man har sovnet. Selvfølgelig vil jo melatonin (dagslys vs. nattemørke) ha noe å si for søvnkvalitet. Det handler om at man går igjennom ulike søvnfaser gjennom natten, og at den som er viktigst kommer etter ca. 3-4 timer med søvn. Det viktigste er da ikke når man sover, men hvor lenge man sover. Det lønner seg derfor å legge seg sånn at man får tilstrekkelig med søvn, så hvis man plages av lyset så vil det jo lønne seg å sove om natten.

Anonymkode: 373b2...cf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...