AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #41 Skrevet 22. juni 2019 Jeg har også blitt frisk etter eksponeringsterapi, og anbefaler dette. Man begynner helt i det små, for eksempel å se på en strektegning av edderkopp. Graden av angst vil bestemme hvor fort man går frem. Man blir ikke tvunget til å holde edderkopper eller noe sånt. Det er ikke noe mål heller at man skal holde en edderkopp. Man skal greie å leve et vanlig liv uten å være redd. Ingen behandler kommer til å sette en pasient i en situasjon hvor man får panikk, da er hele poenget borte. Anonymkode: 2947f...c4f
SoWhat? Skrevet 22. juni 2019 #42 Skrevet 22. juni 2019 Ts. Ikke noe å være flau over! Fobier er ganske vanlig. Nå fins jeg ikke redd edderkopper. Men flaggermus og høydeskrekk derimot. Jeg ble kurert mot første da jeg fikk en inn i huset. Ohmygod. Men så... Jeg fikk den ut. Men du får meg ikke ut på kanten av et "stup". Never ever. Er ikke flau over det. Men syns fobier er interessant. Oftest totalt irrasjonelle. Interessant. Ingenting å skamme seg over ihvertfall!
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 22. juni 2019 #43 Skrevet 22. juni 2019 7 minutter siden, SoWhat? skrev: Ts. Ikke noe å være flau over! Fobier er ganske vanlig. Nå fins jeg ikke redd edderkopper. Men flaggermus og høydeskrekk derimot. Jeg ble kurert mot første da jeg fikk en inn i huset. Ohmygod. Men så... Jeg fikk den ut. Men du får meg ikke ut på kanten av et "stup". Never ever. Er ikke flau over det. Men syns fobier er interessant. Oftest totalt irrasjonelle. Interessant. Ingenting å skamme seg over ihvertfall! Jeg er også redd høyder. Og slanger, det glemte jeg😅
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #44 Skrevet 1. juli 2019 Hei, trådstarter her.... Av ulike grunner har jeg ikke fått flyttet inn i leiligheten enda, men holder på å flytte inn noen av eiendelene mine. I dag la jeg merke til hvor mye spindelvev det er rundt inngangen til leiligheten... Jeg gråter her jeg sitter, for jeg gruer meg så inn i helvete. At jeg ikke tenkte på dette før jeg valgte leilighet. Inngangen til leiligheten er gjennom en slags gang. Det er tak over og vegger på sidene, og det går en trapp ned gjennom denne gangen. Selve gangen er noe trangt, er lavt under "taket". Da kommer jeg på nedsiden av huset der leiligheten min er. Jeg må runde et hjørne og så gå til inngangsdøren min. Hele veien fra den gangen til døren er det tak over og stolper ved siden av, for det er under verandaen på huset. Håper jeg forklarte dette bra nok. Uansett, jeg VET at der kommer til å henge slike store, svarte edderkopper om kveldene og tidlig morgen. Det er en enorm grobunn for edderkopper det der. I tillegg henger det mye eføy langs noen av stolpene som holder verandaen oppe, og disse er ganske nærme meg når jeg skal gå forbi. Nei, jeg kan ikke ta noen omveier. Jeg må gjennom edderkopphelvetet. Hva faen skal jeg gjøre, når jeg står der tidlig på morgenen og skal på jobb og ser på alle de grusomme udyrene og ikke klarer å komme meg forbi dem? Når jeg kommer hjem fra jobb (jobber noen ganger til sent på kveld) og ikke klarer å gå inn? Herregud, dere, jeg har ikke ord, jeg er så redd nå. Jeg har kjøpt permetrin, men det er jo bare en 500 ml sprayflaske. Jeg skulle hatt dunk med slik stor dyse som spruter langt og mye på en gang. Føler meg så patetisk, men samtidig er jeg SÅ redd at jeg har faktisk ikke ord. Dette er helt grusomt... Anonymkode: 6a3e8...720
Oppgitt78 Skrevet 1. juli 2019 #45 Skrevet 1. juli 2019 Kjøp deg en tarantell, og la den bo i et flott terrarium i stua. Da kan du observere den over lang tid, og etterhvert vil du sannsynligvis innse at den er ganske så harmløs.. Chilensk rose er en av de roligste artene, og den er relativt lett tilgjengelig i dyrebutikker her til lands.
Gjest Peanut Skrevet 2. juli 2019 #46 Skrevet 2. juli 2019 På 21.6.2019 den 1.06, herremann skrev: Feed me! Bilde av edderkopp lagt i spoiler. Mynona, mod. Vis skjult innhold Eeeeep! >_< Her i hus er det store husedderkopper (Eneste edderkoppen jeg liker er «Lucas the Spider» ❤️)
Honey Dew Skrevet 2. juli 2019 #47 Skrevet 2. juli 2019 2 timer siden, Peanut skrev: Eeeeep! >_< Her i hus er det store husedderkopper (Eneste edderkoppen jeg liker er «Lucas the Spider» ❤️) Synes den var fin jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #48 Skrevet 2. juli 2019 Som sagt så tror jeg du kan få det veldig mye bedre med terapi. For meg var det mye mindre skummelt enn jeg hadde trodd, og det tok ikke lang tid. Kanskje trenger du bare en eller to timer. Du kan også eksponere deg forsiktig på egenhånd, hvis du synes det er lenge å vente, eller du ikke har noe tilbud i nærheten der du bor. Kanskje du kan begynne med edderkoppen Lucas som nevnes ovenfor, dette er animasjonsfilmer basert på en hoppeedderkopp: https://www.youtube.com/channel/UCNqRS1gSJFMNPVwye1gyI_g Å fantasere om hvor mange, store, sorte edderkopper som du "VET" kommer til å henge der hver eneste dag du skal gå ut og inn av leiligheten mater araknofobien din og gjør den verre. Det kommer garantert IKKE til å være sånn. Jeg har aldri sett eller opplevd noe som likner på det du beskriver noen gang. Det er helt usannsynlig. Prøv å tenke logisk: du har sett spindelvev. Det er det eneste du har sett. Ikke kall det for edderkopp-helvete inne i hodet ditt, da mater du igjen fobien. Det du har er et inngangsområde der du er redd for at det kan være edderkopper. Du vet ingenting om størrelse, type, hvor mange osv. Forhold deg til virkeligheten. I virkeligheten har du ikke sett en eneste edderkopp enda. Du trenger heller ikke å stå og lete etter edderkopper. Gjør et valg om at du ikke skal studere veggene før du går om morgenene. Du kan bare gå rolig igjennom området. Lag deg en plan for hvordan du skal takle det. Hvis du er redd for hva du kan komme til å se, så kan du se på bakken når du går, for eksempel. Sett favorittmusikken på øret eller tenk på noe hyggelig. Så går du helt vanlig ut, uten å tenke. Det viktigste er at du tar tak i fobien din i det lange løp. Du trenger ikke å ha det sånn. Så må jeg også si at jeg synes det er trist å bruke masse Permetrin helt unødvendig når vi vet at det bare blir mindre og mindre insekter og smådyr i verden. Dette går igjen utover resten av dyrelivet, og til slutt også oss selv. Vi trenger vel ikke å gjøre det verre enn det allerede er? Anonymkode: 2947f...c4f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #49 Skrevet 13. juli 2019 Takk for mange gode svar, jeg tar alt til ettertanke. Nå har jeg snakket med psykologen og hun skal sjekke ut hvilken behandling jeg kan få for denne fobien, og hvem som kan behandle meg, for timene jeg har med henne vil bli brukt til andre problemer hos meg som krever behandling. Jeg har nå sett edderkoppene som henger utenfor her. De kommer frem når det blir mørkt, så er ganske sent, men de kommer nok frem enda tidligere når det begynner å bli mørkere på dagen. Pga jobben min kommer jeg ofte hjem sent på kvelden, så da vil de henge der og møte meg. De er dessverre gigantiske. De henger langs søylene som støtter oppunder verandaen..... Nå slipper jeg heldigvis å gå ut der mens de henger der, men det kommer en dag der jeg må gjøre det og den dagen gruer jeg meg så jævlig til. Har det helt forferdelig nå. Så ikke de edderkoppene før nå. Så begynte jeg å tenke på husedderkoppen jeg så i den forrige leiligheten for ca. 1 år siden, da hadde jeg samboer og han tok den. Men den var så stor at fy faen. Jeg har aldri sett en så stor edderkopp, og jeg hylte så høyt at jeg trodde taket skulle løfte seg. Tenk om jeg ser en slik her? Jeg hadde aldri klart å ta den. Jeg har heller ingen som kan hjelpe meg. Jeg hater denne fobien. Det er så jævlig. Jeg skulle så inderlig ønske at jeg ikke var redd. Jeg tenkte her en dag når jeg gikk ut døra at husk, du er modig, det er irrasjonell frykt, dette er ikke noe problem... Kom bort i et spindelvev med hånda og edderkoppen hang etter det. Jeg holdt på å dø. Heldigvis var den liten, så jeg klarte å ta den med et papir jeg hadde i hånden. Men hva om den hadde vært stor? Fy faen... Anonymkode: 6a3e8...720
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #50 Skrevet 14. juli 2019 Eksponeringsterapi! Og permetrin funker. Gå ut på dagtid og spray der du vet de henger på kveldene. Du trenger ikke spraye hver uke. Bare vær nøye i starten. Spray rundt vinduer og i hagemøbler etc også. Jeg har ikke fobi, men vi har hekk rundt terrassen og edderkoppene liker å legge egg i hagemøblene. Etter en ekkel opplevelse med et edderkoppreir har jeg begynt å spraye på våren, og har ikke sett et reir siden. Jeg bruker to flasker permetrin i sesongen. En første gangen jeg sprayer, og så fyller jeg på litt nå og da rundt ytterdøra og der jeg vet de er mest. Kan ikke huske sist jeg så en edderkopp her. Jeg kurerte en venninnes edderkoppfobi for noen år siden. Jeg hadde tarantell, og hun nektet å komme på besøk. Så bestemte hun seg for å prøve. På noen måneder gikk hun fra å stå skjelvende i døren, snu og gå hjem, til å ha tarantellen i hånden. Ta deg en tur på dyrebutikk og se på tarantellene de har der. De kan jo ikke skade deg, de er bak glass. Ved å studere de vil du kanskje innse at edderkopper er fascinerende vesener. Ikke bare ekle kryp. De er faktisk ganske nyttige, og i norge har vi jo ingen skadelige edderkopper. Anonymkode: e540e...b37
Ariana807 Skrevet 14. juli 2019 #51 Skrevet 14. juli 2019 Jeg hater edderkopper. Skriker ikke skikkelig høyt men blir en eller annen lyd fra meg om jeg ser en. De er ikke farlige, men det hjelper lite når man blir stiv av skrekk. Jeg er og den som ikke klarer å slå. Har ved få annledninger gått helt bananas, og hatt en slik dø, dø, dø reaksjon med en sko, mest pga. jeg ikke hadde noe valg 😂 Når det er sagt. Jeg har vært den som flyttet inn i en kjellerleilighet, dog ikke alene, men med 3 andre medstudenter. Men man kan jo ikke gamble på at de er hjemme, og det ble en del glass på gulvet. Denne leiligheten var innvadert av stor husedderkopp, har aldri i mitt liv sett noe lignende her i norge! Det var torturerende, og de er jo så raske 😰 Men jeg ble litt herdet faktisk 😧 ikke kurert, men litt herdet for dem. Takler den en smule bedre. Men min redning nå som jeg bor alene i egen leilighet, er kattene. Har to katter. De er ikke alltid like flinke på å høre på meg, men når jeg lager denne... skrikelyden, hva enn jeg skal kalle det, da kommer de løpene til unnsetning 🤩😸😸 De går til anngrep og får spiset det lille kreket! 😍 Nå er det jo kanskje en litt drastisk livsendring å anskaffe katt, men før den tid var det radar. Drukne eddderkoppen i radar. Spraye helt til den krøller seg sammen, og sette et glass over slik at den blir liggende i radarvæsken. Er sikkert ikke miljøvennlig, er sikkert tortur for det stakkars vesenet, men når de bestemte seg for å komme seg inn der jeg bodde, ja da var det ingen kjære mor. Er veldig glad jeg har kattene som ordner opp den dag i dag 😸
Ariana807 Skrevet 14. juli 2019 #52 Skrevet 14. juli 2019 (endret) På 22.6.2019 den 0.05, SupaWoman skrev: Har dere som har edderkoppfobi kakerlakkfobi også? Det har jeg, det er nesten verre....dit vi pleier å dra til i sørauropa er det er del kakerlakker. Forferdelige jævlige insekter! Mitt «problem» er generelt beina/lange følehorn ol. jeg reagerte sterkt og på en hummer jeg skulle renske, måtte få noen til å klippe av de grusomt lange følehornene før jeg taklet å begynne 😅😂 Reagerer på de fleste kryp altså, men de fleste av dem har en eller annen form for bein, evt. er en lang tynn ting selv 😂 Bier/veps/humle, de er jeg redd da de kan gjøre oss vodt. Nei det er ikke grusomt vondt, men fra min ene opplevelse med et bie stikk, kan jeg nok si at jeg har en liten allergi mot det (hadde en større hevelse og reaksjon en normalt), og har ikke et ønske om mer eksponering 😅😬 Så for å svare: liker ikke kakkelakker heller nei. Vet ikke om redsel for bein/følehorn eksisterer, men kakkelakker er like fæle 😅😂 Endret 14. juli 2019 av Ariana807
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #53 Skrevet 14. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksponeringsterapi! Og permetrin funker. Gå ut på dagtid og spray der du vet de henger på kveldene. Du trenger ikke spraye hver uke. Bare vær nøye i starten. Spray rundt vinduer og i hagemøbler etc også. Jeg har ikke fobi, men vi har hekk rundt terrassen og edderkoppene liker å legge egg i hagemøblene. Etter en ekkel opplevelse med et edderkoppreir har jeg begynt å spraye på våren, og har ikke sett et reir siden. Jeg bruker to flasker permetrin i sesongen. En første gangen jeg sprayer, og så fyller jeg på litt nå og da rundt ytterdøra og der jeg vet de er mest. Kan ikke huske sist jeg så en edderkopp her. Jeg kurerte en venninnes edderkoppfobi for noen år siden. Jeg hadde tarantell, og hun nektet å komme på besøk. Så bestemte hun seg for å prøve. På noen måneder gikk hun fra å stå skjelvende i døren, snu og gå hjem, til å ha tarantellen i hånden. Ta deg en tur på dyrebutikk og se på tarantellene de har der. De kan jo ikke skade deg, de er bak glass. Ved å studere de vil du kanskje innse at edderkopper er fascinerende vesener. Ikke bare ekle kryp. De er faktisk ganske nyttige, og i norge har vi jo ingen skadelige edderkopper. Anonymkode: e540e...b37 Jeg spraya MYE permetrin i ene vinduskarmen her om dagen. Sprayet langs listene rundt hele vinduet. Det er vell 1 uke siden nå. Åpna vinduet i går og der lå det to edderkopper i karmen gitt. Ingenting er fascinerende med edderkopper, og jeg nekter å tro at jeg syns de er så fascinerende når jeg plutselig har fått en i håret eller en som går nedover nakken etter jeg har gått i et vev sent på kvelden... Huuuuuuuuuuff Anonymkode: 6a3e8...720
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #54 Skrevet 14. juli 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg spraya MYE permetrin i ene vinduskarmen her om dagen. Sprayet langs listene rundt hele vinduet. Det er vell 1 uke siden nå. Åpna vinduet i går og der lå det to edderkopper i karmen gitt. Ingenting er fascinerende med edderkopper, og jeg nekter å tro at jeg syns de er så fascinerende når jeg plutselig har fått en i håret eller en som går nedover nakken etter jeg har gått i et vev sent på kvelden... Huuuuuuuuuuff Anonymkode: 6a3e8...720 Jeg hadde panikk og gråt i flere timer når jeg så edderkopper før. Nå er de fascinerende for meg. Det er absolutt mulig! Kjempefint å lese at du er i ferd med å få hjelp! Anonymkode: 2947f...c4f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #55 Skrevet 14. juli 2019 Jeg har vel til en viss grad fobi men ikke så sterk. Har generelt fobi for insekter. Skriker for høy hals når jeg ser dem. Kan egentlig være hva som helst bortsett fra fluer og bier å den slags. Hvis jeg så en edderkopp ringte jeg mannen min. Jeg nektet å gå inn eller åpne døra til rommet edderkoppen er i. Den skal ikke kastes i søpla fordi jeg tror den kan krype å gjenoppstå 🙈 så den må kastes i do. Hater å sitte ute i skog eller sove i telt. Får panikk av alt som ser ut som ett insekt. Om jeg får et insekt på meg løper jeg for livet det er så utrolig pinlig. Har sakte men sikkert fått mindre skrekk da mannen min ofte hjelper meg med eksponering. Han plukker de opp osv så jeg blir litt mer vant til dem. Å at de ikke er farlige. Før så nektet jeg å se på de en gang. Han måtte skylle dem i do med en eneste gang. Men nå klarer jeg å se på de. Og jeg tar de minste insektene selv. Og jeg klarer å sitte i nærheten av edderkopper så lenge mannen er i nærheten. Men klarer fortsatt ikke ta en stor edderkopp. Uff nei får frysninger bare av tanken. Vi skaffet oss en katt for 7 år siden og siden har jeg egentlig aldri sett noen insekter i leiligheten. Før jeg rekker å reagere så ser jeg at hun «angriper» et eller annet å så er insektet borte. Spist opp. Så det var et godt valg å få henne. Hun er en livredder 😆 Var en gang jeg så en ganske stor og tykk pelsete edderkopp 😣🥴 men den var dø og litt sånn «torturert». Katten hadde vel tatt den men ikke spist den. Selv om den var dø la jeg papir over den å ventet til mannen kom hjem. Godt vi har pus men samtidig fikk jeg litt sjokk. At jeg faktisk kan ha sånne edderkopper i hus er forferdelig. Nei æsj lykke til Ts du er ikke alene 😕 Men heldigvis så er det mange som blir bedre. Anonymkode: 913df...62c
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #56 Skrevet 15. juli 2019 På 22.6.2019 den 15.47, AnonymBruker skrev: Jeg har også blitt frisk etter eksponeringsterapi, og anbefaler dette. Man begynner helt i det små, for eksempel å se på en strektegning av edderkopp. Graden av angst vil bestemme hvor fort man går frem. Man blir ikke tvunget til å holde edderkopper eller noe sånt. Det er ikke noe mål heller at man skal holde en edderkopp. Man skal greie å leve et vanlig liv uten å være redd. Ingen behandler kommer til å sette en pasient i en situasjon hvor man får panikk, da er hele poenget borte. Anonymkode: 2947f...c4f Dette høres bra ut, hvor har du fått slik hjelp? Jeg har fobi for slanger, ikke edderkopper. Fobien er såpass sterk at jeg fikk hjertebank bare av å skrive ordet. Besvimer om jeg ser dem på TV. Klarer ikke se fotografier av dem, men besvimer ikke da. Denne fobien er jo heldigvis mye enklere å leve med i Norge, enn edderkoppfobi. Men det plager meg veldig at den er så ekstrem. Var ikke så ille som barn, men da jeg var ungdom ble jeg flere ganger utsatt for 'morsomme' spøker som gjorde fobien verre. Spurte fastlegen en gang om det var mulig å få hjelp, hadde da sett for meg noe sånt som du beskriver, men fastlegen sa at behandling hos psykolog er at man må gå på reptilmuseum og ha en av dem rundt halsen! Og dette må man gjøre på egenhånd, som hjemmelekse, og så skal man fortelle psykologen om det uken etter! Og ikke noe oppvarming først, dette var første time. Så da la jeg helt fra meg tanken på å noensinne skulle få hjelp. Men hvis jeg kan få den hjelpen som du beskriver, ville jeg blitt kjempeglad. Anonymkode: a1516...685
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #57 Skrevet 15. juli 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres bra ut, hvor har du fått slik hjelp? Jeg har fobi for slanger, ikke edderkopper. Fobien er såpass sterk at jeg fikk hjertebank bare av å skrive ordet. Besvimer om jeg ser dem på TV. Klarer ikke se fotografier av dem, men besvimer ikke da. Denne fobien er jo heldigvis mye enklere å leve med i Norge, enn edderkoppfobi. Men det plager meg veldig at den er så ekstrem. Var ikke så ille som barn, men da jeg var ungdom ble jeg flere ganger utsatt for 'morsomme' spøker som gjorde fobien verre. Spurte fastlegen en gang om det var mulig å få hjelp, hadde da sett for meg noe sånt som du beskriver, men fastlegen sa at behandling hos psykolog er at man må gå på reptilmuseum og ha en av dem rundt halsen! Og dette må man gjøre på egenhånd, som hjemmelekse, og så skal man fortelle psykologen om det uken etter! Og ikke noe oppvarming først, dette var første time. Så da la jeg helt fra meg tanken på å noensinne skulle få hjelp. Men hvis jeg kan få den hjelpen som du beskriver, ville jeg blitt kjempeglad. Anonymkode: a1516...685 Jeg tror at Aksel Inge Sinding jobber på samme måten som det jeg beskrev. https://psykologsinding.no/terapi/ Men det fastlegen din fortalte deg, det høres helt kunnskapsløst ut. Han kan ikke hatt spesielt greie på det han snakket om. Jeg kan ikke se for meg at noen psykologer som kan noe om fobi ville bedt en pasient om å gjøre noe sånt noen gang. Det ville ikke kurert noen. Anonymkode: 2947f...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå