Gå til innhold

Araknafobi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fobi mot edderkopper. Nei, jeg er ikke en sånn person som hyler av en liten en som går på veggen fordi jeg vil bli reddet og tror folk syns det er morsomt/søtt at jeg er redd. Jeg er regelrett livredd, og får en følelse av at jeg skal dø om jeg er i nærheten av en stor edderkopp. Jeg begynner å gråte, får pustevansker, blir svimmel og fryser til is. Jeg reagerer veldig sterkt. Om jeg blir ordentlig skremt, for eksempel om den plutselig står på veggen eller gulvet foran meg og om jeg ikke hadde lagt merke til den så hadde jeg gått på den/tråkka på den, da skriker jeg. Den typen skrik som kan knuse glass. Dette er flaut og irriterende. Det er en instant reaksjon. Om jeg legger merke til edderkopper på avstand når jeg for eksempel skal inn i leiligheten, så blir jeg bare "vanlig redd" og griner og står der i en evighet før jeg klarer å komme meg inn. Med livet som innsats, føles det som. 

Dette plager meg mye. Nå har det seg slik at jeg sliter med en rekke andre psykiske greier også, og de prioriteres i terapi. Slik har det egentlig vært i flere år. I løpet av de siste årene har jeg heller ikke bodd alene, så jeg har alltid hatt noen som kan hjelpe meg med å ta store edderkopper. De periodene jeg har bodd alene har jeg hatt noen jeg kan ringe om jeg trengte hjelp til å ta en. Nå har det seg slik at livssituasjonen min har endret seg. Nå er jeg helt alene og skal flytte inn i en kjellerleilighet om en uke. Jeg har ingen jeg kan ringe om jeg ikke kommer meg inn pga store edderkopper utenfor døra eller om det plutselig er en stor edderkopp på soverommet. Jeg må med andre ord klare meg helt selv. Jeg kommer ikke akkurat til å spørre utleier om hjelp... Det er bare flaut... Selv om jeg allerede har sagt at jeg har ekstrem fobi mot edderkopper, og spurt om lov til å sprute permetrin utenfor inngangen. Jeg har aldri brukt permetrin før fordi jeg har ikke trodd det fungerer, men skal prøve det nå når jeg flytter for meg selv. 

Jeg er nervøs og redd for hvordan det blir. Som sagt, det er en kjellerleilighet, så at der dukker opp edderkopper titt og ofte er svært sannsynlig. Jeg begynner å gråte om jeg tenker for mye på dette, samtidig er jeg kjempe flau over å ha en slik irrasjonell frykt. Jeg sier til meg konsekvent hver gang jeg møter på en edderkopp - det er bare en edderkopp. I forhold til den er jeg kjempe stor. Den kan ikke skade meg, den er ikke giftig. Jeg kan drepe den eller hive den ut, jeg kan støvesuge den. Jeg kan ta den, den kan ikke ta meg. Likevel står jeg der stiv som en stokk og klarer ikke gjøre noen ting. 

Noen som har råd? 😕 

Anonymkode: 6a3e8...720

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kan få hjelp fra Nav ( psyhiatriske hjelp) noen kan komme Til deg hjemm ig hjelpe par hanger I mnd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilbud om hjelp til samme fobi i psykisk helse i kommunen.

Anonymkode: a091d...125

AnonymBruker
Skrevet

Permetrin virker. Du må imidlertid spraye den rundt ytterdør jevnlig. En uke til 14 dager mellom hver gang. 

Jeg har nesten like ille reaksjoner som deg. Jeg kan imidlertid gå forbi en edderkopp, om jeg føler at jeg har kontroll på at den står der den står. Får jeg en på meg derimot, eller den løper mot meg/kommer brått på meg, så er jeg hysterisk. Fullstendig uten kontroll, og helt irrasjonell. Jeg skriker og kaster hva jeg enn har i hendene, om det aldri så mye er knuselig. Både flott kake og mobil har gått tapt da. En gang hoppet jeg fra en stige over på et bodtak på grunn av en edderkopp. Et sprang jeg ikke kunne tatt av fri vilje. Avstanden var så vanvittig at det burde være umulig, men redselen fikk meg likevel til å gjøre det umulige. Jeg tenkte ikke, bare hoppet. Kunne skadet meg langt verre enn det edderkoppen kunne ha gjort mot meg, men jeg klarer jo ikke å tenke rasjonelt i situasjonen. 

Jeg sprayer også permetrin på vaskerommet jevnlig. Jeg vet at det ikke er bra, men ellers hadde jeg ikke gått i kjelleren og vasket klær. Sprayer rundt i hjørner og rundt vaskemaskin og trommel, og så lukker jeg dørene til det ikke er i luften lenger. Det holder faktisk edderkoppene borte, selv på et slikt roterom i kjelleren. 

Anonymkode: 352c6...605

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Barnaventer skrev:

Jeg tror kan få hjelp fra Nav ( psyhiatriske hjelp) noen kan komme Til deg hjemm ig hjelpe par hanger I mnd

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk tilbud om hjelp til samme fobi i psykisk helse i kommunen.

Anonymkode: a091d...125

Jaha? Kan dere fortelle meg mer om dette? Tusen takk for svar. Jeg er jo åpen for behandling mot denne fobien, men jeg tror jeg trenger ganske tett oppfølging. Det vil si, det hjelper ikke at terapeuten sier at jeg skal dra hjem og se på en edderkopp. For det skjer jo ikke. Om terapeuten derimot står der med meg og ser på edderkoppen sammen med meg... Kanskje? Jeg vet ikke. Dette er vanskelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Permetrin virker. Du må imidlertid spraye den rundt ytterdør jevnlig. En uke til 14 dager mellom hver gang. 

Jeg har nesten like ille reaksjoner som deg. Jeg kan imidlertid gå forbi en edderkopp, om jeg føler at jeg har kontroll på at den står der den står. Får jeg en på meg derimot, eller den løper mot meg/kommer brått på meg, så er jeg hysterisk. Fullstendig uten kontroll, og helt irrasjonell. Jeg skriker og kaster hva jeg enn har i hendene, om det aldri så mye er knuselig. Både flott kake og mobil har gått tapt da. En gang hoppet jeg fra en stige over på et bodtak på grunn av en edderkopp. Et sprang jeg ikke kunne tatt av fri vilje. Avstanden var så vanvittig at det burde være umulig, men redselen fikk meg likevel til å gjøre det umulige. Jeg tenkte ikke, bare hoppet. Kunne skadet meg langt verre enn det edderkoppen kunne ha gjort mot meg, men jeg klarer jo ikke å tenke rasjonelt i situasjonen. 

Jeg sprayer også permetrin på vaskerommet jevnlig. Jeg vet at det ikke er bra, men ellers hadde jeg ikke gått i kjelleren og vasket klær. Sprayer rundt i hjørner og rundt vaskemaskin og trommel, og så lukker jeg dørene til det ikke er i luften lenger. Det holder faktisk edderkoppene borte, selv på et slikt roterom i kjelleren. 

Så det fungerer i en ukes tid før jeg må spraye igjen? Fair enough, blir dyrt da, hehe. Jeg kan også gå forbi en edderkopp om jeg har full kontroll på at den holder seg der, men da må jeg også ha 100% oversikt over spindelvevet, og det er vanskelig når det f.eks er mørkt. Er redd for at jeg skal komme borti vev og dermed få en edderkopp på meg/etter meg. Jeg har ikke gått i et spindelvev på mange år, heldigvis, tror at om jeg hadde gjort det nå så hadde jeg svimt av. 

Jeg har ikke vaskerom i leiligheten men en liten bod som jeg sannsynligvis vil bruke en del. Må ha blant annet fryser og plastsøppel stående der. Kanskje jeg kan spraye litt der også, samt i luftuttaket. 

Hva gjør du om du møter på en edderkopp? Hvordan tar du den? Jeg klarer ikke ta de. Jeg har derimot klart å støvesuge en edderkopp ved en anledning, men det var helt jævlig. Jeg får en følelse av at den ikke blir sugd opp men at den går oppover støvesugeren mot hånden min. Jeg begynner også å innbille meg at der er flere som f.eks står på meg eller er på vei mot meg, og jeg kan fort tro at edderkoppen på et eller annet mystisk vis har kommet på hodet mitt eller noe sånt... Har du vurdert behandling mot din fobi? Høres ut som vi har det 100% likt. Litt godt å høre at jeg ikke er alene, er mange som ler av meg når jeg forklarer hvor redd jeg er.. Det syns jeg er ekkelt. 

Skrevet (endret)

Feed me! 

Bilde av edderkopp lagt i spoiler. Mynona, mod.

FL2LZZPLMZOZ6R3ZSRCZQRZH4RCZ7RWLKRYZMR3ZRZNLMRFZ3L3Z0RFZKROZ7RFZ7RWLYLYZMRKHIRUL0RCZLZOLZZ.jpg

Endret av Mynona
Skrevet

Du synes ikke det bildet var litt unødvendig å legge ut i en tråd om edderkoppfobi eller?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cleopatra. skrev:

Du synes ikke det bildet var litt unødvendig å legge ut i en tråd om edderkoppfobi eller?

Var forberedt på at noen ville være morsomme (stygge). Er tross alt KG, så jeg skvatt ikke. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det fungerer i en ukes tid før jeg må spraye igjen? Fair enough, blir dyrt da, hehe. Jeg kan også gå forbi en edderkopp om jeg har full kontroll på at den holder seg der, men da må jeg også ha 100% oversikt over spindelvevet, og det er vanskelig når det f.eks er mørkt. Er redd for at jeg skal komme borti vev og dermed få en edderkopp på meg/etter meg. Jeg har ikke gått i et spindelvev på mange år, heldigvis, tror at om jeg hadde gjort det nå så hadde jeg svimt av. 

Jeg har ikke vaskerom i leiligheten men en liten bod som jeg sannsynligvis vil bruke en del. Må ha blant annet fryser og plastsøppel stående der. Kanskje jeg kan spraye litt der også, samt i luftuttaket. 

Hva gjør du om du møter på en edderkopp? Hvordan tar du den? Jeg klarer ikke ta de. Jeg har derimot klart å støvesuge en edderkopp ved en anledning, men det var helt jævlig. Jeg får en følelse av at den ikke blir sugd opp men at den går oppover støvesugeren mot hånden min. Jeg begynner også å innbille meg at der er flere som f.eks står på meg eller er på vei mot meg, og jeg kan fort tro at edderkoppen på et eller annet mystisk vis har kommet på hodet mitt eller noe sånt... Har du vurdert behandling mot din fobi? Høres ut som vi har det 100% likt. Litt godt å høre at jeg ikke er alene, er mange som ler av meg når jeg forklarer hvor redd jeg er.. Det syns jeg er ekkelt. 

Går jeg i et spindelvev fryser jeg fullstendig til, og kjenner at panikken tar meg. Så løper jeg, mens jeg børster febrilsk over kropp og hår. Jeg har ikke besvimt, men klok ser jeg ikke ut. :)

Har jeg ingen som kan hjelpe meg finner jeg en sko eller noe slikt, og får tatt den, men det er en "kamp på liv og død". Man skulle iallefall tro det. 

En gang støvsuget jeg en edderkopp, men det gjør jeg aldri igjen. Jeg var jo sikker på at den ville kravler ut igjen, og jeg hadde ikke noen der og da som kunne tømme posen for meg. Løsningen ble at jeg la slangen ut vinduet, beholdt støvsuger på, i håp om at den da ikke klarte å krype ut igjen, og isåfall ville ende opp ute. Men jeg våget ikke å ta av støvsugeren, i tilfelle den krøp ut og inn vinduet igjen. Jeg kunne jo ikke lukke det med slangen hengende ut. Så gikk jeg på jobb.

Dette ertes jeg for fremdeles. Jeg hadde familie som bodde i nabolaget, og de lurte fælt da de oppdaget at støvsugerslangen hang ut vinduet, med støvsuger på, så jeg måtte jo forklare årsaken. :unsure:

Nei, jeg har egentlig aldri vurdert å få hjelp. Alle i min omkrets vet om denne "gale" siden ved meg, og er stort sett behjelpelig. Til og med min mann, som ellers er en ertekrok, vet at denne redselen min ikke er til å spøke med. Jeg blir så vanvittig redd at det ikke er morsomt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på om det er dyrt. Det er det ikke. Jeg kjøpte en slik spray på Jernia, og den varer lenge. 

Skrevet

Jeg har avfukter i kjelleren og har aldri sett store edderkopper verken i kjelleren eller i 1 etg, hender jeg ser slike bittesmå men det får gå.  Bor i et område med litt skog.  Dere som sliter med store edderkopper har fuktige hus. Bli kvitt fukten, så forsvinner edderkoppene. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg blir redd bare sv å lese dette. Har like stor skrekk som deg og jeg bodde selv i en kjellerleilighet. Det var det værste stedet jeg noen gang har bodd. Men det var pga det ene vinduet aldri gikk helt igjen og derfor kom de seg inn.

Jeg møtte en som hang ned ifra taken oh sprettet inngangen til kjøkkenet, jeg hadde en på nattbordet. Jeg så bare en stor skygge på veggen da den gikk under maktkampen på nattbordet😭😭Jeg kjørte vekk den natten. Jeg flyktet.

En annen gang kjørte jeg bil. Da hadde vinduet vært litt åpent ved ett uhell natten før. Tenke ikke mye over det. Men inni tunnellen så jeg noe digert som hang foran i speilet i bilen. Den type du ser utenfor vinduet om natten. Den værste som fins. 

Det ble nødblink , kaste bilen inn til siden i tunnelen,av med beltet og ut av bilen!...  Måtte få hjelp av fremmede. Det ekle dyret hadde gjømt seg i bilen min, og derfor kunne ikke den fjernes. Da fikk jeg låne deres bil og de lånte min bil.

Flaut!

Bilen min fikk vi parkert hjemme til slutt, men vevekjerringen hadde gjømt seg ett sted. Jeg Måtte be samboer om å lete etter den før vi skulle legge oss for at jeg skal komme meg på jobb dagen etter. Han utsatte det lenge for han skulle spise kvelds osv.

Men da vi gikk ned... Jeg trodde ikke min egen frykt det jeg så.

Det var ett sterkt tydelig spindelvev dekt over hele vinduet med den dritten i midten. På 30 min hadde den klart å krabbe opp igjen å lage dette. *grøøøsss*😰😰Heldigvis tok samboer hele dritten vekk... 

Jeg har mange fler ekkle historier, og jeg har like mye lyst å fjerne denne forbien som deg. Jeg elsler naturen og å sove i telt... Men mye av mine drømmer blir hindret😭... For å fjerne frykten må man oppleve den. Og det vil jeg ikke!!!

Huff... Jeg forstår deg, men husk å lukk vinduene.

Anonymkode: ae6f3...5af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Kan dere fortelle meg mer om dette? Tusen takk for svar. Jeg er jo åpen for behandling mot denne fobien, men jeg tror jeg trenger ganske tett oppfølging. Det vil si, det hjelper ikke at terapeuten sier at jeg skal dra hjem og se på en edderkopp. For det skjer jo ikke. Om terapeuten derimot står der med meg og ser på edderkoppen sammen med meg... Kanskje? Jeg vet ikke. Dette er vanskelig. 

Uff, det klør overalt når jeg tenker på disse vesenene. Jeg snakket en gang med terapeuten min om araknafobien, og plutselig kom det en edderkopp bortover gulvet. Den måtte jeg prøve å plukke opp og ha i hånda, imens jeg minte meg selv på at frykten bare er tanker og responser som ikke er rasjonelle, og som jeg kan styre. Det endte med at jeg heiv den fra meg og tråkket hardt på den. Klarte kanskje 5 sekunder før jeg hylgråt.

Jeg har egentlig ingen tips, for jeg ba terapeuten legge fobien død etter det der. Jeg trente hunden min til å spise dem 🙈Men med andre insekter hjelper det meg å snakke til dem, sikkert fordi det menneskeliggjør dem 😅

Anonymkode: 9da31...6f0

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, SupaWoman skrev:

Jeg har avfukter i kjelleren og har aldri sett store edderkopper verken i kjelleren eller i 1 etg, hender jeg ser slike bittesmå men det får gå.  Bor i et område med litt skog.  Dere som sliter med store edderkopper har fuktige hus. Bli kvitt fukten, så forsvinner edderkoppene. 

Det er helt feil. Det kan variere fra område til område, og fra år til år (snakker om de gigantiske husedderkoppene). 

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i kjellerleilighet det siste året. Har også fobi mot edderkopper. Og i den leiligheten var det mange.

I starten frøs jeg til, kaldsvettet, og om jeg ikke fikk hjelp til å fjerne den stod jeg der i 20 min og kvinnet meg opp for å drepe den med en sko. 

Fobien ble faktisk litt bedre. Var veldig mange edderkopper der. Jeg klarer nå å drepe de små med kun et papir mellom! Var utenklig før. De store er det verre med.

Tips: støvsug mye. Under seng/skap/osv. De spiser andre små dyr. Støvsuges de bort får man mindre besøk av de 8 beinte.

Anonymkode: 2636d...dca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edderkopper er jo nyttedyr og helt ufarlige for mennesker.

Anonymkode: 50a02...099

Skrevet
12 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Det er helt feil. Det kan variere fra område til område, og fra år til år (snakker om de gigantiske husedderkoppene). 

Er det helt feil at edderkopper liker fuktige kjellere?   Ok. 

Skrevet

Edderkopper er bra. De spiser skjeggkre

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var forberedt på at noen ville være morsomme (stygge). Er tross alt KG, så jeg skvatt ikke. :) 

Ok, det var da i alle fall bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...