AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Jeg er i ny jobb med virkning fra 1.mars. Jeg skjønner selv at jeg ikke har krav på ferie med lønn, og skal derfor ikke ha ferie i år. Men så sier lønnskontoret år jeg ikke får feriepenger eller lønn denne mnd fordi jeg har ikke krav på det. Jeg skjønner at jeg ikke har opparbeidet feriepenger men lønn har jeg vel krav på? Jeg Skal jo jobbe og kan hvertfall ikke få en måned uten lønn... hvilke lover kan jeg slå.i bordet med her? Anonymkode: 41783...8aa
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Lønn skal du ha uansett. Har du sagt du ikke skal ha ferie, slik de ikke trekker ferielnn som gjør at du da ikke får lønn? Anonymkode: 441aa...e19 14
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Vel, du er vel pliktig til å ta ut 3 uker sammenhengende ferie dette året om du ble ansatt i februar? Anonymkode: 1e4b4...a74 5
Armitage Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i ny jobb med virkning fra 1.mars. Jeg skjønner selv at jeg ikke har krav på ferie med lønn, og skal derfor ikke ha ferie i år. Men så sier lønnskontoret år jeg ikke får feriepenger eller lønn denne mnd fordi jeg har ikke krav på det. Jeg skjønner at jeg ikke har opparbeidet feriepenger men lønn har jeg vel krav på? Jeg Skal jo jobbe og kan hvertfall ikke få en måned uten lønn... hvilke lover kan jeg slå.i bordet med her? Anonymkode: 41783...8aa Må være en misforståelse. Klart du skal ha lønn istedenfor feriepenger. Du skal da ikke jobbe en måned gratis. 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, du er vel pliktig til å ta ut 3 uker sammenhengende ferie dette året om du ble ansatt i februar? Anonymkode: 1e4b4...a74 Nei. Man har krav på, betyr ikke man må ta. Anonymkode: 441aa...e19 7
Ild Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Man har krav på, betyr ikke man må ta. Anonymkode: 441aa...e19 Man har rett pg plikt til å ta ferie, sjekk ferieloven (der står det antall dager) 7
Armitage Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, du er vel pliktig til å ta ut 3 uker sammenhengende ferie dette året om du ble ansatt i februar? Anonymkode: 1e4b4...a74 Står at hun startet 1 mars. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 4 minutter siden, Ild skrev: Man har rett pg plikt til å ta ferie, sjekk ferieloven (der står det antall dager) (5) (Arbeidstaker uten full opptjening) Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde. Anonymkode: 6d2b8...eb3 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 Har du feriepenger fra i fjor? I så fall er det disse det er meningen du skal bruke i år istedenfor lønn 4 (5 uker). Hvis du IKKE skal ta ut mer ferie enn det du må, regner jeg med at lønnsavd har fått beskjed, og at du ikke trekkes for 5 uker i lønn. Får du fast mnd.lønn, eller går du på timer? Anonymkode: c0254...54a
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 Ts her.. Glem feriepengene... Jeg snakker om lønn. Jeg vet jeg ikke får feriepenger i år. Jeg vet jeg ikke har betalt ferie. derav har jeg avtalt med min sjef at jeg ikke skal ha ferie i år men jobbe vanlig.. Men lønningskontoret sier at selvom jeg jobber så får jeg ingen lønn. Altså null utbetalt. Jeg jobber da ikke gratis! Vedkommende krever lovhjemmel... Anonymkode: 41783...8aa
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 Selvsagt skal du ha lønn. Du får be lønningskontoret om lovhjemmel til at du IKKE skal ha lønn når du faktisk arbeider. Og en liten ting til: Meld deg inn i en fagforening, du kan nok få stor nytte av de på din arbeidsplass Anonymkode: 78195...58b 16
Ild Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 Det sentrale er om du jobbet i fjor. Gjorde du det? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Skrevet 20. juni 2019 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/ Anonymkode: 78195...58b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Glem feriepengene... Jeg snakker om lønn. Jeg vet jeg ikke får feriepenger i år. Jeg vet jeg ikke har betalt ferie. derav har jeg avtalt med min sjef at jeg ikke skal ha ferie i år men jobbe vanlig.. Men lønningskontoret sier at selvom jeg jobber så får jeg ingen lønn. Altså null utbetalt. Jeg jobber da ikke gratis! Vedkommende krever lovhjemmel... Anonymkode: 41783...8aa Så lenge du jobber er det de som må si hvorfor ikke de vil betale. Betaler de fortsatt ikke må du gjøre som beskrevet i lenkene over. Anonymkode: 765ea...e3e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Ild skrev: Det sentrale er om du jobbet i fjor. Gjorde du det? Nei, det sentrale er om rs har tatt ut ferie tidligere i året eller ei. Anonymkode: 78195...58b 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Nei, det sentrale er om rs har tatt ut ferie tidligere i året eller ei. Anonymkode: 78195...58b Fra første innlegg: "Jeg skjønner selv at jeg ikke har krav på ferie med lønn, og skal derfor ikke ha ferie i år." Anonymkode: 765ea...e3e 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det sentrale er om rs har tatt ut ferie tidligere i året eller ei. Anonymkode: 78195...58b (3) (Feriens lengde ved ansettelse i ferieåret) Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager. Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret. Anonymkode: 78195...58b
Ild Skrevet 20. juni 2019 #19 Skrevet 20. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det sentrale er om rs har tatt ut ferie tidligere i året eller ei. Anonymkode: 78195...58b Plikten til å ta ut ferie henger sammen med opptjening (uavhengig av antall arbeidsgivere eller ny arbeidsgiver)
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #20 Skrevet 20. juni 2019 Arbeidstaker kan bare kreve feriefritid etter forrige ledd i den utstrekning det godtgjøres at full ferie ikke allerede er avviklet hos annen arbeidsgiver tidligere i ferieåret. Akkurat nå, Ild skrev: Plikten til å ta ut ferie henger sammen med opptjening (uavhengig av antall arbeidsgivere eller ny arbeidsgiver) Anonymkode: 78195...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå