AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Hvordan gjør jeg det? Har tenkt å bruke kr 200 000,', og har tenkt langsiktig. Rundt 20 år. Anonymkode: 8ac95...4ed
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Jeg er fullstendig grønn på dette, men åpnet akkurat aksjespareonto. Hør på bloggen til pengesnakk.no. Hun prater om indeksfond. https://podcasts.apple.com/no/podcast/pengesnakk/id1445598470 Pengesnakk anbefaler bla. Nordnet for langsiktig sparing. Jeg laget meg nettopp aksjesparekonto hos Nordnet Superfondet Norge, det er gratis og de tar ikke noe for å forvalte pengene dine. Så vidt jeg skjønner har jeg da kjøpt aksjer i norske bedrifter. Jeg snakket med en fyr fra Nordnet på telefon, og han sa at i gjennomsnitt fikk man 11% rente på aksjene- men at man også risikrerer å gå med tap. Derfor bør man ikke plassere hele summen i et fond, men spre ut over flere. Jeg skal spare 500 kr i måneden over 14-20 år. Har veldig sterk risikoaversjon, så tror ikke det blir større beløp enn det. Tenker å betale fortere ned på lånet og forhåpentlig klare å bruke primærboligen som EK til å kjøpe en ny bolig og leie ut. Her står det litt om hvordan ulike fond beskattes: https://sbanken.no/sporsmal-og-svar/fond/hvordan-beskattes-mine-fond/ Anonymkode: 2f2c0...fcd
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg snakket med en fyr fra Nordnet på telefon, og han sa at i gjennomsnitt fikk man 11% rente på aksjene- men at man også risikrerer å gå med tap. Derfor bør man ikke plassere hele summen i et fond, men spre ut over flere. Det er ren løgn, du må ha ufattelig flaks for å få så mye i snitt fram til du blir pensjonist. For øvrig er en spareavtale fornuftig. Anonymkode: 95796...acb
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør jeg det? Har tenkt å bruke kr 200 000,', og har tenkt langsiktig. Rundt 20 år. Anonymkode: 8ac95...4ed Mange anbefaler å ha ca 80% i dnb global index (el.l., 10% i KLP fremvoksende markeder (el.l.), og 10% i dnb norge index (el.l) bl.a. for å spre risikoen. Anonymkode: 01f01...db4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 Og å investere månedlig over tid (1 år feks), og ikke investere hele beløpet på en gang, for å få med svingningene i kursene. Anonymkode: 01f01...db4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan gjør jeg det? Har tenkt å bruke kr 200 000,', og har tenkt langsiktig. Rundt 20 år. Anonymkode: 8ac95...4ed Skal du ha noe av de i IPS og noe av de i ASK? Anonymkode: 01f01...db4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå