AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Er det noen sosionomer her, eller noen som vet endel om sosionomer? Har noen spørsmål rundt det. Må man ha vært innlagt på sykehus for å få hjelp av sosionom, eller kan fastlegen henvise pasient til sosionom? Kan en sosionom hjelpe en person til å komme i kontakt med rette etat/ person i juridiske spørsmål? Kan en sosionom hjelpe en å komme i kontakt med rette etat/ person ang familie og store konflikter? Er det noen aldersgrense for de som får hjelp av sosionom? Takknemlig for svar. Anonymkode: 9a795...ed0
Chin up Skrevet 21. juni 2019 #2 Skrevet 21. juni 2019 (endret) Sosionomer kan arbeide på flere ulike arbeidsplasser. Slik som sykehus, NAV, barnevern eller familievernkontor. Du kan derfor komme i kontakt med sosionomer på flere forskjellige måter. Det finnes i utgangspunktet ingen aldersgrense på hvem som kan og ikke kan ta kontakt med sosionomer, men dette kan selvsagt variere mellom de ulike hjelpetilbudene. En sosionom vil som regel kunne hjelpe deg med å komme i kontakt med riktig hjelpeinnstanse😊 Endret 21. juni 2019 av Chin up Skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #3 Skrevet 21. juni 2019 9 timer siden, Chin up skrev: Sosionomer kan arbeide på flere ulike arbeidsplasser. Slik som sykehus, NAV, barnevern eller familievernkontor. Du kan derfor komme i kontakt med sosionomer på flere forskjellige måter. Det finnes i utgangspunktet ingen aldersgrense på hvem som kan og ikke kan ta kontakt med sosionomer, men dette kan selvsagt variere mellom de ulike hjelpetilbudene. En sosionom vil som regel kunne hjelpe deg med å komme i kontakt med riktig hjelpeinnstanse😊 Takk for svar ☺️ Hvordan kommer man i kontakt med sosionom? Kan man selv be om time, eller må man henvises fra f.eks lege? Det er snakk om ei eldre dame på 75 som trenger hjelp. Anonymkode: 9a795...ed0
Chin up Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar ☺️ Hvordan kommer man i kontakt med sosionom? Kan man selv be om time, eller må man henvises fra f.eks lege? Det er snakk om ei eldre dame på 75 som trenger hjelp. Anonymkode: 9a795...ed0 Det kommer nok litt an på hva damen trenger hjelp med, men snakk med fastlegen og se hva h*n sier. Dersom damen blir henvist til et hjelpetilbud hvor både sosionomer og andre yrkesgrupper jobber side om side, kan det også hende at hun kan få hjelp av noen andre med den samme kompetansen
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen sosionomer her, eller noen som vet endel om sosionomer? Har noen spørsmål rundt det. Må man ha vært innlagt på sykehus for å få hjelp av sosionom, eller kan fastlegen henvise pasient til sosionom? Kan en sosionom hjelpe en person til å komme i kontakt med rette etat/ person i juridiske spørsmål? Kan en sosionom hjelpe en å komme i kontakt med rette etat/ person ang familie og store konflikter? Er det noen aldersgrense for de som får hjelp av sosionom? Takknemlig for svar. Anonymkode: 9a795...ed0 Ingen aldersgrense for å få hjelp av en sosionom, nei. Men sosionomer jobber ikke som f.eks. fysioterapauter eller tannleger. Det vil si at det ikke eksisterer noen sosionom-kontor hvor sosionomer jobber, men heller at de jobber i forskjellige etater og dermed med forskjellige temaer. Det spørs veldig på hva det er hun trenger hjelp til. Tror det letteste enten er å snakke med fastlege hvis hun trenger henvisning eller dokumentasjon et sted, eller snakke med NAV. På NAV er det mange sosionomer som kan hjelpe. Anonymkode: c4c79...8a6
pessimistisk Skrevet 22. juni 2019 #6 Skrevet 22. juni 2019 Er det noen grunn til at du tenker at hun trenger hjelp av akkurat en sosionom? De jobber som de andre skriver ulike steder. Noen jobber i nav, barnevern, rusomsorg, fengsel, skoler osv. Om hun trenger psykisk helsehjelp er det nok best å ta det gjennom fastlege som kan henvise til blant annet spesialisthelsetjenesten. Der jobber det sosionomer, leger, sykepleiere, psykologer og lignende.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #7 Skrevet 22. juni 2019 17 minutter siden, pessimistisk said: Er det noen grunn til at du tenker at hun trenger hjelp av akkurat en sosionom? De jobber som de andre skriver ulike steder. Noen jobber i nav, barnevern, rusomsorg, fengsel, skoler osv. Om hun trenger psykisk helsehjelp er det nok best å ta det gjennom fastlege som kan henvise til blant annet spesialisthelsetjenesten. Der jobber det sosionomer, leger, sykepleiere, psykologer og lignende. Det kan hende hun tenker på en klinisk sosionom? Til ts: Har du møtt en sosionom som har hjulpet deg? Anonymkode: 34c60...07b
pessimistisk Skrevet 22. juni 2019 #8 Skrevet 22. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende hun tenker på en klinisk sosionom? Til ts: Har du møtt en sosionom som har hjulpet deg? Anonymkode: 34c60...07b Ja, de fungerer jo litt mer som en psykolog. Jeg synes det er vanskelig å svare på denne tråden da jeg ikke helt vet hva vedkommende trenger hjelp til.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #9 Skrevet 22. juni 2019 19 timer siden, pessimistisk skrev: Er det noen grunn til at du tenker at hun trenger hjelp av akkurat en sosionom? De jobber som de andre skriver ulike steder. Noen jobber i nav, barnevern, rusomsorg, fengsel, skoler osv. Om hun trenger psykisk helsehjelp er det nok best å ta det gjennom fastlege som kan henvise til blant annet spesialisthelsetjenesten. Der jobber det sosionomer, leger, sykepleiere, psykologer og lignende. Grunnen er at personen blir kollektivt angrepet (på SMS) av familiemedlemmer. Personen har helseproblemer som blir verre av dette. Personen har vært hos fastlegen tidligere ang dette, da ble det øking i dose av noen medisiner personen går fast på. Både lege og personen hadde håpet at disse familiemedlemmene skulle roe seg, men det har de ikke gjort. Det bare fortsetter, og bl.a jeg er bekymret for personen og helsen. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende hun tenker på en klinisk sosionom? Til ts: Har du møtt en sosionom som har hjulpet deg? Anonymkode: 34c60...07b Jeg har ingen erfaring med sosionomer og har aldri vært hos en. Prøver bare å finne ut en måte som gjør at person nevnt over kan få hjelp. Personen tør ikke gå til politiet og anmelde, selv om personen har alle meldinger som er mottatt. Jeg vet ikke egentlig om sosionom er rette veien og gå, derfor jeg spør her. Ts Anonymkode: 9a795...ed0
pessimistisk Skrevet 22. juni 2019 #10 Skrevet 22. juni 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen er at personen blir kollektivt angrepet (på SMS) av familiemedlemmer. Personen har helseproblemer som blir verre av dette. Personen har vært hos fastlegen tidligere ang dette, da ble det øking i dose av noen medisiner personen går fast på. Både lege og personen hadde håpet at disse familiemedlemmene skulle roe seg, men det har de ikke gjort. Det bare fortsetter, og bl.a jeg er bekymret for personen og helsen. Jeg har ingen erfaring med sosionomer og har aldri vært hos en. Prøver bare å finne ut en måte som gjør at person nevnt over kan få hjelp. Personen tør ikke gå til politiet og anmelde, selv om personen har alle meldinger som er mottatt. Jeg vet ikke egentlig om sosionom er rette veien og gå, derfor jeg spør her. Ts Anonymkode: 9a795...ed0 Huff, for en vanskelig situasjon :( Har personen mulighet til å bare blokke nummerne inntil videre? Hvis kunne du kanskje hjulpet personen med å anmelde? Det går jo an å ta en uforpliktende samtale med politiet også, og spørre hva slags muligheter personen har. Hvis ikke kan det jo være at en advokat kan hjelpe, men det kan jo fort bli veldig dyrt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #11 Skrevet 22. juni 2019 11 minutter siden, pessimistisk skrev: Huff, for en vanskelig situasjon Har personen mulighet til å bare blokke nummerne inntil videre? Hvis kunne du kanskje hjulpet personen med å anmelde? Det går jo an å ta en uforpliktende samtale med politiet også, og spørre hva slags muligheter personen har. Hvis ikke kan det jo være at en advokat kan hjelpe, men det kan jo fort bli veldig dyrt. Takk for svar. Ja, det er en veldig vanskelig situasjon, og man føler seg veldig hjelpeløs mtp hvordan man kan hjelpe personen. Personen har vært inne på tanken om advokat, men som du sier så kan det fort bli dyrt. Får høre med personen igjen ang politiet. Anonymkode: 9a795...ed0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #12 Skrevet 22. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen er at personen blir kollektivt angrepet (på SMS) av familiemedlemmer. Personen har helseproblemer som blir verre av dette. Personen har vært hos fastlegen tidligere ang dette, da ble det øking i dose av noen medisiner personen går fast på. Både lege og personen hadde håpet at disse familiemedlemmene skulle roe seg, men det har de ikke gjort. Det bare fortsetter, og bl.a jeg er bekymret for personen og helsen. Jeg har ingen erfaring med sosionomer og har aldri vært hos en. Prøver bare å finne ut en måte som gjør at person nevnt over kan få hjelp. Personen tør ikke gå til politiet og anmelde, selv om personen har alle meldinger som er mottatt. Jeg vet ikke egentlig om sosionom er rette veien og gå, derfor jeg spør her. Ts Anonymkode: 9a795...ed0 Dette hører til hos fastlegen, ikke en sosionom. Vedkommende bør kanskje også henvises videre for behandling dersom vedkommende lider av noe psykisk. Anonymkode: 1a858...756
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #13 Skrevet 22. juni 2019 Saken bør selvsagt også anmeldes. Vedkommende kan og skaffe seg hemmelig nummer. Anonymkode: 1a858...756
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #14 Skrevet 22. juni 2019 Vedkommende kan kontakte nærmeste krisesenteret og få råd derfra. Anonymkode: 34c60...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå