Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke gå i detaljer. Blir alt for mye å skrive. Men, han har ødelagt meg økonomisk. Han har satt meg i ca. 250 000 misligholdt gjeld. Jeg har vært utrolig dum og naiv, det vet jeg. Han har slitt med psykiske problemer. 

Jeg har angst, er deprimert og sliter skikkelig pga dette her. Jeg er helt ødelagt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han sier han skal ordne opp, men jeg vet ikke om jeg kan stole på han. Har mistet all tillitt. Jeg har så lyst til å gå i fra han, men jeg kan ikke. Da sitter jeg i allefall i saksa med denne gjelda. Har null mulighet til å klare meg selv.

Jeg er så desperat. Ser ingen utvei. Har ikke familie som kan hjelpe meg med dette. Jeg er så desperat at jeg har vurdert alt mulig rart. Å selge trusene mine, begynne å spille Lotto, kontakte folk (kjente) som har mye penger for å be om lån, kontakte et par gamle kontakter av samboeren min som har mye penger. Alt mulig. Vi eier ikke hus, så får ikke brukt det som sikkerhet for mer lån. Jeg skulle gjort hva som helst for å få bort dette. Jeg har alltid vært en pålitelig betaler.

Jeg er så lei meg for hvordan livet mitt har blitt og hvor utrolig dum jeg har vært. Nå får jeg svi. Vi har også tre barn sammen. 

Jeg vet ikke hva jeg vil med dette. Håper ingen kommer med masse kritikk. Jeg vet jeg har feilet. Jeg håper kanskje noen kan komme med noen gode råd (ikke at jeg tror det finnes så mange) og trøstende ord. Jeg vet ikke. Må bare få det ut før jeg blir gal😥

Anonymkode: 07cf3...ed7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samboeren din som har feilet. 

Du kan be om økonomisk rådgivning hos Nav. Noen steder er de flinke! 

Advokat er også en mulighet, men det er dyrt. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke så mye penger. Prøv å jobb overtid og inngå avtaler om lavest mulig rente med kreditorene. Så lever du så sparsommelig som mulig til det er betalt. På en vanlig inntekt bør du ha klart det på 1-2 år. Ikke la det ta over livet ditt.

Anonymkode: d6098...025

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

På tide å formalisere økonomien din fra hans. Skill fysisk alt, signerte kontrakter.

Anonymkode: 62917...61c

• Liker 11
Skrevet

250 000 kr er faktisk ikke så mye penger, det skal være håndterbart. Hvordan er jobbsituasjonen din? Har du fast inntekt, har du mer gjeld?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig ikke så mye penger. Prøv å jobb overtid og inngå avtaler om lavest mulig rente med kreditorene. Så lever du så sparsommelig som mulig til det er betalt. På en vanlig inntekt bør du ha klart det på 1-2 år. Ikke la det ta over livet ditt.

Anonymkode: d6098...025

22000 i måneden i tillegg til alle andre utgifter?!???? 

Anonymkode: cf44c...abc

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han vil ordne opp, så fikser han det slik at lånet/lånene står på han! Og det asap!

Anonymkode: 7e247...b62

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du sier du har null mulighet til å klare deg selv. Har du inntekt? Mulighet til å jobbe mer for å øke inntekt for noen av dere? Det er bare å brette opp ermene og begynne å snu skuta. Når du får en plan på plass, så vil det føles mer som at det er under kontroll, og det tar stresset bort, selv om det er surt å leve på mindre og betale ned på gildet. Vurder også å få skrevet gjeldbrev med samboeren din, i tilfelle, slik at du står sterkere, og han faktisk tar ansvar for gjelda si overfor deg. Utforming av gjeldsbrev - https://osloadvokatene.no/kontrakt/fordringer/gjeldsbrevet-utforming/

Anonymkode: bef37...258

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis han vil ordne opp, så fikser han det slik at lånet/lånene står på han! Og det asap!

Anonymkode: 7e247...b62

Dette høres urealistisk ut, gitt at samboeren er så uansvarlig som ts fremstiller det.

Økonomi er viktigere i et forhold enn hva man skulle tro. Å leve med noen som et uegnet til å håndtere økonomi kan nok være et helvete. Ts, det er ditt liv, men husk at denne fyren neppe vil endre seg drastisk

Anonymkode: d9b2e...026

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ikke skaff deg verge 

Anonymkode: 97126...ce0

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

22000 i måneden i tillegg til alle andre utgifter?!???? 

Anonymkode: cf44c...abc

Kontakt økonomisk rådgiver hos NAV. Få hjelp til å lage en plan og et budsjett, få gjort avtale med kreditor(er). Den beste måten ut av et problem er strukturert og stabilt arbeid. Som noen andre påpekte, når et opplegg for å nedbetale gjelden er på plass vil mye av stresset forsvinne. Samboeren din bør ikke ha en finger med i spillet med mindre det er mulig å skyve hele eller deler av gjelden over på han. Min erfaring er at folk som roter det til økonomisk, og atpåtil roter det til for andre mennesker, ikke bør tildeles mer kredibilitet. Lykke til, dette klarer du!

• Liker 8
Skrevet

Dette fikser du TS! Som andre sier: 250,000 er ikke all verdens selv om det føles sånn ut nå. Sett deg ned med samboeren din og lag en skikkelig plan over hvordan dette skal betales. Kan han betale deler av lønna si rett inn på din konto f.eks? Få en avtale med arbeidsgiver? 

Lykke til ❤️ 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært sjeleglad hvis det kun var 250.000. Samboern min etterlat seg 1,5 milj i gjeld i mitt navn.... 

Anonymkode: 7d36b...4d8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Aldri ta opp lån for andre fordi de ikke får lån selv. Og ikke ta opp lån for andre uten at de signerer gjeldsbrev! Det er det minste de bør gjøre! 

Anonymkode: bef37...258

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke din feil det som har skjedd men det er nå ditt ansvar å rydde opp. 250k er heldigvis ikke så mye, dette går fint.

Anonymkode: 71dc2...ad0

Skrevet

Hvordan har det egentlig gått til rent praktisk, dette her med at han har lånt 250 000 i ditt navn? Har du gitt han passord og bank-id brikken din og latt han styre med det som han vil?

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor godtroende mange nordmenn er. Men ok, gjort er gjort. Kan du klare å få han til å ta et nytt lån i sitt navn? Sånn at det som står på deg kan dekkes? Eller får han ikke mere lån nå, har han betalingsanmerkninger?

• Liker 8
Skrevet

250.000 i misseligholdt gjeld er mye! Men det kan koste deg enda mer å forbli i forholdet. 

Er det en eller flere kreditorer? Hva slags type gjeld? Har samboeren din gjort dette uten at du visste det, eller stolte du på han? 

Få laget et gjeldsbrev der han vedkjenner seg denne gjelden. Den kan brukes om han får inntekter seinere. Pr må, så må du innse at du er ansvarlig for gjelda, kontakte kreditorer og lage avtaler. Sjekk hvordan du kan leve så billig som mulig og begynn å ta tak i dette. Om det er flere kreditorer bør du bruke «snøballmetoden» for nedbetalingene. 

Lykke til! 

• Liker 7
Skrevet

250 000 er forsåvidt mye penger, men for et voksent menneske så er det ikke uoverkommelig mye. Mange har mye mere i gjeld i voksen alder; huslån, billån, studiegjeld, kanskje kredittkortgjeld. Men det er såklart utrolig kjipt at det egentlig ikke er din gjeld, og at gjelden er misligholdt. 

Nå vet jeg ikke hvordan den økonomiske situasjonen din er, om du har jobb og inntekt der eller om du er trygdet og får stønader som aap eller uføretrygd, men jeg tror jeg ville bestilt time til økonomisk veileder i nav. Ville også kontaktet banken for å høre om lånet/gjelden kan overføres til banken. Hvis de 250 000 kommer fra kredittkort og typiske lånehaier med skyhøy rente så vil det lønne seg å få samlet gjelden i banken din til et lån med lavere rentebetingelser og ei nedbetalingsplan. De fleste banker er velvillige til å hjelpe så lenge man spiller med åpne kort og er en trofast kunde.

Også viktig at samboeren din skriver under på et gjeldsbrev slik at skylden for dette blir plassert hos han selv om det blir du som må betale ned gjelden. 

Og, jeg ville ha lagt inn kredittsperre på meg selv hadde jeg vært deg, da kan hverken du eller andre ingen ta opp ny gjeld i ditt navn. Likedan bytt alle passord og koder. Har samboeren din tilgang til nettbanken din og kortet ditt så sperr han ute sånn at han ikke lengre har tilgang. Har dere felleskort så inndra det. 

Og sist men ikke minst; Pust med magen, dette ordner seg. Det vil ta noen år, men du blir tilslutt gjeldfri. 

(Og jeg ville seriøst revurdert hele forholdet. Økonomisk utroskap er virkelig en no go for meg) 

Lykke til 🌺

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Steg 1. Skift passord i nettbanken og pinkoder på alle kort! Skift også passord på pc og mobil. Hvis dette er informasjon han har hatt tilgang på stiller du svakere i forhold til å kunne frasi deg ansvar for gjelda. 

Ta kontakt med kreditorene og få forhandlet renter og avdrag. Få hjelp fra NAV eller kommunens rådgivningstjeneste (mange kommuner har økonomisk rådgivning) eller kontakt f.eks. jussbuss. 

Prøv å få samboeren din til å ta ansvar. Kast han ut... 

Anonymkode: 870f5...c7e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært sjeleglad hvis det kun var 250.000. Samboern min etterlat seg 1,5 milj i gjeld i mitt navn.... 

Anonymkode: 7d36b...4d8

hvordan er det mulig? svindlet han deg og tok opp lån i ditt navn? anmeld!!

Anonymkode: 1b20e...459

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...