AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Vi har tenkt å leie ut underetasjen i det nye huset vårt. Utleiedel er godkjent. Men vi har aldri leid ut før så jeg lurer litt på om dere mer erfarne har litt råd. Det er et bad i vår etasje og et bad i utleiedel. Badet i vår etasje har ikke plass til vaskemaskin, men badet under har plass. Badet har dør inn fra gangen nede og det er en ekstra dør for å komme inn til selve utleiedelen. Ser derfor for oss at vi må dele vaskerom. Men hvordan gjør man det? Vi ønsker selvsagt mest mulig frihet og ønsker å vaske klær når det passer oss. Har også barn så kan bli en del vask. Kan man sette opp tider? Vi har også hage og platting rundt hele huset. Er det en god ide å lage en adskilt del for leietakerne? Ønsker privatliv også, og er vel gjerne noe leietakerne også synes er ok. Og hvordan er det ifht å inspisere utleiedel innimellom? Er jo ikke noe vi bare kan gjøre sånn uten videre, men vi ønsker jo å være sikker på at utleiere tar godt vare på leiligheten. Rot er nå en ting, men feks at sluker blir tømt og for å evt oppdage tidlige tegn på slitasje som ikke er regnet for normal bruk. Anonymkode: 88e33...f94
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Når jeg bodde i blokk med fellesvaskeri var det et papir med ukedager, og klokkeslett, og blyant utenfor fellesvaskeriet. Slik kunne man skrive seg opp til en dag, og klokkeslett. Da lå nøkkelen der på det tidspunktet, slik at man kunne låse seg inn og ut. Var både vaskemaskin og tørketrommel, så tok jo noen timer. Jeg syntes at det var veldig greit og ryddig. Mange har jo en vaskedag i uken. Veldig fint med adskilt uteplass, også for leieboer. Inspeksjon av leilighet må følge av loven. De betaler jo for en eksklusiv bruksrett. Dette skal jo være hjemmet deres, og da skal ikke utleier i utgangspunktet være ordenspoliti før noe har inntruffet. Det er jo litt drøyt. Du må jo heller sørge for å få gode leieboere i utgangspunktet, helst med referanser fra tidligere leieforhold. Da har du en sikkerhet i det. Det fleste krever jo depositum nettopp for å ha en sikkerhet i tilfelle noe blir ødelagt utover normal slitasje. Ellers kan man ha tilsyn en gang i året. Adgang følger av loven: § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_5 Har kan du lese mer om hva tilsyn innebærer - https://www.huseierne.no/boligbloggen/2017/utleiers-adgang-til-leieobjektet/ Lykke til! Anonymkode: 835d0...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Dette høres ut som en dårlig deal for leietagerne. Dere skal kunne komme og gå på deres bad for å vaske mange maskiner med klær? Dårlig planlegging å ikke ha plass til vaskemaskin i hovedenheten når dere har tenkt å leie ut Anonymkode: bda68...9e6 31
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Så vaskemaskin er på leieboer bad der de går på do å dusjer? Høres ikke lurt ut. Anonymkode: 1c97c...d14 26
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 Jeg forstod det slik at det er et mellomrom mellom leieboers bad og deres gang, som kan brukes som vaskerom? Siden du nevner den ekstra døren? Eller mener du at du skal bruke badet, der leieboer har do og dusj, som de må ha fri tilgang til, når det passer deg? Anonymkode: 835d0...3c9 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 jeg ville aldri godtatt at husvert skal inspisere leiligheten jeg bor i. Ekkelt. Anonymkode: a1688...8ef 16
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 Har jeg forstått det rett at dere skal inn på leietakers bad for å vaske klær? Det høres ut som en veldig dårlig løsning, siden de som leier da ikke får samme mulighet til privatliv på sitt bad. Er det mulig å ha vaskemaskin et annet sted enn på bad? Å ha en adskilt uteplass er en veldig ryddig ordning. Da slipper dere uenigheter om bruk av plass, møbler, plenklipp etc. Regler for inspisering er bra linket over. Legg spesielt merke til at dere ikke under noen omstendighet kan gå inn i leiligheten uten å varsle i god tid på forhånd. Dersom det er akutt (type vannlekasje eller brann) må dere uansett forsøke å varsle før dere går inn. Det er mange utleiere som bryter disse reglene, noe som gjr det veldig ubehagelig å leie. Anonymkode: 29d56...93a 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstod det slik at det er et mellomrom mellom leieboers bad og deres gang, som kan brukes som vaskerom? Siden du nevner den ekstra døren? Eller mener du at du skal bruke badet, der leieboer har do og dusj, som de må ha fri tilgang til, når det passer deg? Anonymkode: 835d0...3c9 Nei, nei. Husvert skal bruke leietagers bad som de ønsker for å vaske klær. Der de dusjer og går på do 😳 Anonymkode: bda68...9e6 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 Jeg ville leid ut uten uteplass. Når man har barn så er man litt avhengige av at det er relativt stille etter et visst klokkeslett, uteplass fører ofte til grilling, festing og skråling. Mang. Vaskemaskinsituasjonen skjønte jeg ingenting. Er det et separat vaskerom eller leietakers bad du snakker om. Anonymkode: 79876...c3a 4
deedee_ Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 Dette hørtes ut som en ordentlig dårlig deal for eventuell leietaker. Utleiere som kan trampe inn på badet til enhver tid, og som kommer for å "inspisere" hele tiden. Hadde synes det var skikkelig irriterende. Voksne folk klarer da å holde orden og tømme sluk uten å bli passet på. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 Har dere plass til å heller sette deres vaskemaskin på kjøkkenet? Utleievirksomhet høres forøvrig ut som en dårlig ide for deres vedkommende. Om dere overhodet får noen til å leie leiligheten på de premissene dere skisserer, må dere regne med lav husleie og/eller stor utskiftning. Ingen med vettet i behold gidder bo under slike forhold lengre enn absolutt nødvendig. Anonymkode: 5f750...957 12
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 Jeg bodde i en sokkel med denne løsningen i 2016 — aldri mer. Fikk ikke til å slappe av ordentlig mens jeg bodde der, for visste aldri når huseier kom med klesvasken sin. Dårlig opplegg.. Anonymkode: 5b978...2e3 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 Hvis det er badet dere ønsker dette på vil dere måtte belage dere på å være SVÆRT tydelige om det i annonsen samt å legge dere på et mye lavere husleienivå enn tilsvarende leiligheter med eget bad. For dette du beskriver kan ikke kalles å ha et eget bad! Og nei, det hjelper så klart ikke om dere har tider... Utrolig merkelig å tenke tanken på å gjøre det sånn synes jeg. Det samme gjelder å inspisere boligen. Det må varsles i god tid/avtales med leieboerne. Svært få vil være komfortable med slikt, så sørg for å holde det til et minimum. Ta depositum og sjekk referanser på søkere! Og ikke bare dét, men gjør research på referansene så du er sikker på at det ikke bare er moren dems eller en venn som lyver til deg. Sjekk adresser og eiere av eiendommer etc for å dobbeltsjekke. Tar deg kanskje en time eller to, men det er en meget billig forsikring for å få gode leieboere som ikke trasher stedet. Anonymkode: 6622f...a23 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Vi har tenkt å leie ut underetasjen i det nye huset vårt. Utleiedel er godkjent. Men vi har aldri leid ut før så jeg lurer litt på om dere mer erfarne har litt råd. Det er et bad i vår etasje og et bad i utleiedel. Badet i vår etasje har ikke plass til vaskemaskin, men badet under har plass. Badet har dør inn fra gangen nede og det er en ekstra dør for å komme inn til selve utleiedelen. Ser derfor for oss at vi må dele vaskerom. Men hvordan gjør man det? Vi ønsker selvsagt mest mulig frihet og ønsker å vaske klær når det passer oss. Har også barn så kan bli en del vask. Kan man sette opp tider? Vi har også hage og platting rundt hele huset. Er det en god ide å lage en adskilt del for leietakerne? Ønsker privatliv også, og er vel gjerne noe leietakerne også synes er ok. Og hvordan er det ifht å inspisere utleiedel innimellom? Er jo ikke noe vi bare kan gjøre sånn uten videre, men vi ønsker jo å være sikker på at utleiere tar godt vare på leiligheten. Rot er nå en ting, men feks at sluker blir tømt og for å evt oppdage tidlige tegn på slitasje som ikke er regnet for normal bruk. Anonymkode: 88e33...f94 1) Hva med leieboernes frihet? Jeg mener at det faktum at dere har tenkt til å fly inn og ut av deres leilighet med skittentøyet deres er mer enn nok frihet. Lurer fælt på hvor mye dere har tenkt å ta i husleie med denne ordningen? 2) Inspeksjon, dere ser jo uansett hvordan leieboerene har det hvis dere skal ned dit å vaske klær x antall ganger i mnd? Nei, jeg syns det er horribelt hva slags friheter enkelte utleiere tar seg. Synes virkelig synd på desperate studenter osv som finner seg i alt mulig TULL for å få tak over hodet Anonymkode: 5b978...2e3 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har tenkt å leie ut underetasjen i det nye huset vårt. Utleiedel er godkjent. Men vi har aldri leid ut før så jeg lurer litt på om dere mer erfarne har litt råd. Det er et bad i vår etasje og et bad i utleiedel. Badet i vår etasje har ikke plass til vaskemaskin, men badet under har plass. Badet har dør inn fra gangen nede og det er en ekstra dør for å komme inn til selve utleiedelen. Ser derfor for oss at vi må dele vaskerom. Men hvordan gjør man det? Vi ønsker selvsagt mest mulig frihet og ønsker å vaske klær når det passer oss. Har også barn så kan bli en del vask. Kan man sette opp tider? Vi har også hage og platting rundt hele huset. Er det en god ide å lage en adskilt del for leietakerne? Ønsker privatliv også, og er vel gjerne noe leietakerne også synes er ok. Og hvordan er det ifht å inspisere utleiedel innimellom? Er jo ikke noe vi bare kan gjøre sånn uten videre, men vi ønsker jo å være sikker på at utleiere tar godt vare på leiligheten. Rot er nå en ting, men feks at sluker blir tømt og for å evt oppdage tidlige tegn på slitasje som ikke er regnet for normal bruk. Anonymkode: 88e33...f94 Høres ut som første gang du leier ut? jeg er selv utleier, og jeg kan si med en gang: det er IKKE lov å «inspisere» leiligheten med jevne mellomrom. I tillegg til at slik «utleier-atferd» er lovstridig, må du jo tenke på hvordan det vil være for de som leier. De skal ikke låne huset, men LEIE det, dvs i bytte mot penger. Det er da deres hjem, og de har selvfølgelig sterkt vern mot innblanding fra deg/utleier i tide og utide. Loven tillater deg å få tilgang til leiligheten MED GOD VARSEL for å reparere skade, holde visninger om noen skal flytte ut, og tilslutt når leietaker flytter ut og du skal få tilbake leiligheten. Du må som utleier tenke på hvordan du vil bli oppfattet. Les historier på nettet om «utleiere fra helvete». En gjenganger er utleiere som vil ha tilgang til leiligheten i tide og utide, inspiserer uten tillatelse og generelt ikke har respekt for at det nå er leietakers hjem. Tenker din mangel på utleie-erfaring skinner igjennom ift de andre spørsmålene også. Selvfølgelig skal dere ikke ha vaskerom sammen. Når folk leier leilighet, vil de ha privatliv- ikke et kollektiv. Du nevner at du vil vaske klær når DU vil, men du glemmer da at det kan komme til å være til hinder for leieboeren. Misfornøyde leieboere flytter ut ofte, og det verste en utleier kan oppleve er stor turnover. DET skaper slitasje og arbeid det! Sats heller på å legge inn uttak til vaskemaskinen i leieleiligheten, feks på kjøkkenet hvis det ikke er plass noe annet sted. Det koster 5-7000, men som utleier MÅ du regne med mange tilleggsutgifter til vedlikehold. Mange tror det er gratis, og en direkte inntektskilde, men sannheten er at det går mye penger ut. Loven beskytter leietaker, så hvis noe blir ødelagt (som ikke er selvforskyldt), må du som utleier reparere , uten unødig opphold. og klart skal Hagen skilles av. Det er jo ikke bare dere som vil ha privatliv, men også leietaker. Mangel på privatliv hos leietakere, er en av de viktigste grunnene til at folk flytter. Det er i deres interesse å beholde folk over tid, og da må dere sørge for at de trives og kan føle at de faktisk har et hjem- ikke at de bor på nåde. Ikke glem at de betaler leie!! vil anbefale deg på det sterkeste å sette deg inn i husleieloven. Mange utleiere tror at det bare er å «leie ut,» men det er det aldså ikke. Utleier har mange plikter ovenfor leietaker, og viktigst: når du leier ut, må du tenke på leiligheten som leieboers HJEM. Tilgangen du har i dag, blir da borte, akkurat som den vil være i hvilket som helst nabohus. har leid at utleiere tidligere som har gjort alt fra å komme uanmeldt, ønsket å «inspisere», krevd betaling for avgifter som er motsatt av hva som står i husleieloven etc. Derfor: du må lese og lære. Først da kan et leieforhold bli mest mulig «profesjonelt» og kanskje også langvarig. Anonymkode: b2c6f...095 17
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 Rettelse: har leid HOS utleiere tidligere.. Anonymkode: b2c6f...095
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Høres ut som første gang du leier ut? jeg er selv utleier, og jeg kan si med en gang: det er IKKE lov å «inspisere» leiligheten med jevne mellomrom. I tillegg til at slik «utleier-atferd» er lovstridig, må du jo tenke på hvordan det vil være for de som leier. De skal ikke låne huset, men LEIE det, dvs i bytte mot penger. Det er da deres hjem, og de har selvfølgelig sterkt vern mot innblanding fra deg/utleier i tide og utide. Loven tillater deg å få tilgang til leiligheten MED GOD VARSEL for å reparere skade, holde visninger om noen skal flytte ut, og tilslutt når leietaker flytter ut og du skal få tilbake leiligheten. Du må som utleier tenke på hvordan du vil bli oppfattet. Les historier på nettet om «utleiere fra helvete». En gjenganger er utleiere som vil ha tilgang til leiligheten i tide og utide, inspiserer uten tillatelse og generelt ikke har respekt for at det nå er leietakers hjem. Tenker din mangel på utleie-erfaring skinner igjennom ift de andre spørsmålene også. Selvfølgelig skal dere ikke ha vaskerom sammen. Når folk leier leilighet, vil de ha privatliv- ikke et kollektiv. Du nevner at du vil vaske klær når DU vil, men du glemmer da at det kan komme til å være til hinder for leieboeren. Misfornøyde leieboere flytter ut ofte, og det verste en utleier kan oppleve er stor turnover. DET skaper slitasje og arbeid det! Sats heller på å legge inn uttak til vaskemaskinen i leieleiligheten, feks på kjøkkenet hvis det ikke er plass noe annet sted. Det koster 5-7000, men som utleier MÅ du regne med mange tilleggsutgifter til vedlikehold. Mange tror det er gratis, og en direkte inntektskilde, men sannheten er at det går mye penger ut. Loven beskytter leietaker, så hvis noe blir ødelagt (som ikke er selvforskyldt), må du som utleier reparere , uten unødig opphold. og klart skal Hagen skilles av. Det er jo ikke bare dere som vil ha privatliv, men også leietaker. Mangel på privatliv hos leietakere, er en av de viktigste grunnene til at folk flytter. Det er i deres interesse å beholde folk over tid, og da må dere sørge for at de trives og kan føle at de faktisk har et hjem- ikke at de bor på nåde. Ikke glem at de betaler leie!! vil anbefale deg på det sterkeste å sette deg inn i husleieloven. Mange utleiere tror at det bare er å «leie ut,» men det er det aldså ikke. Utleier har mange plikter ovenfor leietaker, og viktigst: når du leier ut, må du tenke på leiligheten som leieboers HJEM. Tilgangen du har i dag, blir da borte, akkurat som den vil være i hvilket som helst nabohus. har leid at utleiere tidligere som har gjort alt fra å komme uanmeldt, ønsket å «inspisere», krevd betaling for avgifter som er motsatt av hva som står i husleieloven etc. Derfor: du må lese og lære. Først da kan et leieforhold bli mest mulig «profesjonelt» og kanskje også langvarig. Anonymkode: b2c6f...095 👏👏👏 Anonymkode: 1aaab...090
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville leid ut uten uteplass. Når man har barn så er man litt avhengige av at det er relativt stille etter et visst klokkeslett, uteplass fører ofte til grilling, festing og skråling. Mang. Vaskemaskinsituasjonen skjønte jeg ingenting. Er det et separat vaskerom eller leietakers bad du snakker om. Anonymkode: 79876...c3a Jøss, så du ville beholdt hele hagen selv og ikke gitt leieboere muligheten til å være ute 😳 Leieboer skal da virkelig ha et ok hjem også - som de faktisk betaler for. Anonymkode: c5da3...d26 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 Hvis det nå er korrekt oppfattet at dere vil ha vaskemaskinen på badet i utleiedelen... Ja, da vil jeg bare si at jeg hadde ikke orket å bo der. Altså, i mitt hjem må jeg få dusje og gå på do når det passer meg, uten at det plutselig står "fremmede" på badet mitt med klesvasken. Hvis vaskemaskinen kunne stå på et separat rom eller noe, så er det jo ikke noe problem å dele denne (har bodd med felles vaskeri selv), men badet sitt må nesten leietaker få ha i fred. Det nytter liksom ikke å ha en "tidsplan" som sier "fra klokka 18 til 20 på mandag får du ikke gå på do eller dusje for da skal huseier vaske klær". Badet er jo et av de mest "private" rommene i huset, hvis man kan si det slik. Dere kan selvsagt heller ikke inspisere leiligheten. Noen ganger er det nødvendig å komme inn av ulike årsaker, og da sier man fra i god tid. Men du har ingen rett til å overvåke hva som foregår i uteleiedelen, og kontrollere at leietakerne ikke gjør noe galt. Den som leier har også rett på et privatliv! Anonymkode: da420...3ea 12
stan Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Dere må rett og slett finne en annen plass for vaskemaskinen. Å leie ut med et bad som skal deles mellom utleier og leietaker vil kraftig redusere det dere kan regne med å få i husleie og det vil også være færre som ønsker å leie uansett pris. Det koster ikke så mye å legge opp rør om det trengs. Vaskemaskinen må ikke stå på et våtrom, kjøkkenet er vanlig. Er det plass på deres side av badet, kan kanskje rørene føres gjennom veggen der? Jeg pleier å ha en årlig inspeksjon der jeg leier ut. Gir beskjed i god tid, finner en tid som passer og så tar jeg med kake, wienerbrød eller noe annet godt. Så prater vi litt, og så sjekker jeg litt, bytter batterier i røykvarslere og lignende. Ofte har leietaker noe de vil ha fikset, så avtaler vi nærmere hvordan det praktisk kan gjøres. Jeg går aldri inn i utleid bolig uten å ha varslet og fått godkjenning. De gangene det har vært akutt har jeg hatt med meg noen, likevel varslet men ikke ventet med å gå inn. Det lønner seg å være raus som utleier, samtidig nøye på de en leier til. Jeg ønsker skikkelige folk, jeg ønsker at de trives og bor lenge. Jeg tenker igjennom hva ville jeg akseptert hvis jeg leide Det hjelper veldig å snakke med leietaker, spør hvordan det går, er alt greit i leiligheten. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå