Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har med vilje betalt ekstra ifjor og har ifølge skattemelding fått tilgode. Min mann har hatt økonomiske problemer i flere år, og restskatt iår. Jeg har hjulpet han flere ganger men har kommet dithen at hans opparbeidet gjeld er faktisk ikke mitt problem. Han har trekk i lønn og stadig papirarbeid med namsmannen. 

Verken han eller jeg har fått skatteoppgjør idag, så vi er nok tatt ut til kontroll. Greit nok det, MEN kan de ta MINE skattepenger? Jeg har kontroll på økonomi og betaler for alt hjemme, hans forbruksgjeld har ikke gått til meg eller våre barn. Kan jeg likevel bli påkrevet at hans kreditorer skal få mine penger. 

Anonymkode: 61fc8...db7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk i hvertfall mine penger selvom mannen hadde restskatt. Brukte de dog til å betale ut restskatten hans :)

Anonymkode: ab1e7...cd9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk i hvertfall mine penger selvom mannen hadde restskatt. Brukte de dog til å betale ut restskatten hans :)

Det har jeg også gjort i flere år, inkl hans kreditor regninger. Betaler ikke lenger hans regninger. Null niks, og med god samvittighet. Var bare redd for at jeg mister mine skattepenger fordi kreditorene vil ha. Har ingen dårlig samvittighet ang det. De spurte ikke akkurat meg, før de kastet penger etter han. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble skyldig og mannen min fikk penger på konto i dag. 

Anonymkode: e07a4...a8e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg også gjort i flere år, inkl hans kreditor regninger. Betaler ikke lenger hans regninger. Null niks, og med god samvittighet. Var bare redd for at jeg mister mine skattepenger fordi kreditorene vil ha. Har ingen dårlig samvittighet ang det. De spurte ikke akkurat meg, før de kastet penger etter han. 

TS 

Ah, om kreditorene tar det vet jeg ingenting om. Sånt har vi ikke, ble bare litt restskatt på han etter inntekten endret seg og vi glemte å endre skattekortet🙈

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Som gift er dere juridisk en økonomi. Får han inkasso, er det egentlig dere som økonomisk sett får inkasso. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, -venter- skrev:

Som gift er dere juridisk en økonomi. Får han inkasso, er det egentlig dere som økonomisk sett får inkasso. 

Jeg vet ikke regler rundt dette, men det høres helt feil ut at en ektefelle får seg forbrukslån i flere hundre tusen klasse, og den andre ektefellen skal bli økonomisk ansvarlig for  denne gjelden. Vet at Ifm skatteoppgjør og fellesbolig og sånt så har man bolig sammen osv, men ikke at jeg skal bli ansvarlig for gjelden jeg ikke kjente noe til og har ikke signert på noe. På den måten kan jo en ektefelle ruiner den andre parten økonomisk. 

Det henger ikke helt sammen for min del. Har du noe link eller kilde på dette? 

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke har særeie så registrer det så fort som mulig. Da vil du bli sikret mot gjeld og krav i hans navn, og de kan heller ikke krever tvangssalg av boligen. De kan prøve, men det blir veldig vanskelig for dem å få gjort det, når du har særeie på halve. 

Uten særeie er dere begge gjensidig juridisk ansvarlig, og du kan i verste fall gå på en kjempesmell. 

Anonymkode: a5daa...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Hovedregelen er at den ene ektefellen ikke kan stifte gjeld for den andre ektefellen.

Anonymkode: aee2a...518

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hovedregelen er at den ene ektefellen ikke kan stifte gjeld for den andre ektefellen.

Men hvis han får inkasso og eier f.eks. et hus sammen med kona, kan det bli tvangssalg. Kona får jo halve salgssummen, men huset blir som sagt solgt.

Anonymkode: c1094...b63

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke regler rundt dette, men det høres helt feil ut at en ektefelle får seg forbrukslån i flere hundre tusen klasse, og den andre ektefellen skal bli økonomisk ansvarlig for  denne gjelden. Vet at Ifm skatteoppgjør og fellesbolig og sånt så har man bolig sammen osv, men ikke at jeg skal bli ansvarlig for gjelden jeg ikke kjente noe til og har ikke signert på noe. På den måten kan jo en ektefelle ruiner den andre parten økonomisk. 

TS 

Det er ikke slik som denne personen sier "på papiret", men i praksis blir det det siden ektefeller har forsørgingsplikt ovenfor hverandre. Dvs, de kan trekke så mye i hans lønn at du må betale alt av bolig og mat for han. Ved lønnstrekk etc på ektefeller blir din inntekt tatt med i beregningen for hans forsørgelse. Altså, om hans boutgifter er 5000 i måneden, og så livsoppholdet han 8000, og du har 13000 i overskudd på din inntekt, så vil det bety at han kan bli trekt hele sin lønn fordi du har nok til å forsørge han. Bare å google forsørginsplikt. Eier dere bolig sammen? Hvis han har liten lønn så det ikke kan bli særlig lønnstrekk så vil de gå etter huset (tvangssalg). 

Anonymkode: e0b8b...21d

Skrevet
9 timer siden, -venter- skrev:

Dette er rett og slett tull.

Den som går til inkasso, påvirker ikke ektefellen overhodet. Det stemmer ikke! Det går på navn og personnummer på den skyldige, og uansett hvor mye dritt den parten pådrar seg, går de ikke utover ektefellen mtp inkassoanmerkninger.

Det som imidlertid KAN skje, er at de tar pant i hans halvdel av en evt bolig de kan eie, eller hytte, hvis det er ledig egenkapital. Da går det jo på en måte utover ektefeller også, men anmerkninger får ikke ts, uansett hva ektefellen gjør.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS 

Ikke bry deg om det han eller hun skrev. Det stemmer ikke. Jeg var selv gift med en økonomisk katastrofe, og han fikk kravbrev og telefoner hver uke. Men jeg hørte aldri et pip, selvsagt, for det var jo ikke jeg som hadde tatt opp gjelden. Og skattepengene mine fikk jeg ha i fred også, selv om han ble skyldig skattepenger.

De gikk selvsagt på han, jeg hadde aldri skrevet under på NOE av gjelden hans, så selvfølgelig hefter man da ikke solidarisk for den gjelden han måtte ha inngått i sitt navn. Han eksen min kom til meg en gang og ville ha meg til å signere som kausjonist på et sammenslåringslån på 170 000 han skulle ta....! Det sa jeg blankt nei til selvfølgelig, siden jeg visste at han aldri betaler en regning i tide, alle vinduskonvolutter ble bare dyttet uåpnede ned i en skuff. Han fikk moren sin med på det lånet istedet, og firmaet ble litt mistenksomme da ektefellen hans ikke ville signere... men han fikk lånet.

Uansett, det er det samme med deg. Har du aldri skrevet under på noe, så er det ikke din gjeld. Slapp av. 

Jeg kjenner imidlertid ikke til reglene ved statlige krav. Om ektefellen har ubetalte, gamle krav som er forfalt f.eks. i fjor, så kan det hende skatteetaten begynner å kaste lange blikk på ektefellens tilgodehavende skattepenger etterhvert...? SKal google dette litt! 

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/skatte-abc/gjeld/G-6.019/G-6.023/

Har lest her, men det står ingenting om ektefellen under tiltak de gjør for å drive inn forfalt skatt:

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/restskatt/tiltak-for-a-kreve-inn-ubetalt-restskatt/

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de tar ikke din skatt til gode. 

Anonymkode: f0da0...0bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...