Gå til innhold

Hvordan avslutte vergeoppdrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil avslutte vergemål. Er lei å leve på lommepenger for jo ikke kjøpt meg noe som helst Jeg gikk på app. da fikk jeg 1700 kr hver 14 dag. under fattigdoms grensen 🙄 Har jo fått innvilget uføre nå for jeg 3200 hver 14 uke. går jo ikke annen i desember så hadde jeg 40 tusen igjen i gjeld. så skjønner ikke hvor pengene mine er, hun informerer meg heler ikke når jeg sender hun meldinger. Jeg burde ikke ha hatt verge men så hørte jeg jo på nav. 

Anonymkode: d9b7d...8db

Vergen betaler vel både bil og forsikring, trodde verger skulle betale alt av regninger? Altså både mobil, strøm, forsikring, alt. Er du ikke klar over hva vergen egentlig skal hjelpe deg med bør du snakke med nav.

3200kr holder fint i 2 uker, det skal holde til mat og moro. Det du skal gjøre uansett er å gå til nav og forlange oversikt over det siste halve året av betalt gjeld og betalte regninger. Det har du krav på. 

Anonymkode: 41abd...780

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid betalt regningene mine, og betaler små regninger til ellers. men den gamle gjelden så har jeg aldri blitt kvitt det alene. nå har jeg mer penger enn det jeg hadde på livsopphold og app jeg trenger ikke verge til det nå. blir litt små irritert når hun overfører noen dager senere enn vanlig og jeg må ringe og si ifra til henne. Jeg ber hun om penger til, bursdag/frisør litt ektra til mat/ turer nå til sommeren men nei det for jeg ikke. er ikke en god følelse når noen andre styrer kontoen følger meg bare syk. 

Det er vel en god grunn til at du er ufør og kanskje henger dette sammen med at du ikke helt evner å ta ansvar økonomisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke lomme penger det skal gå til mat og drikke i enn mnd. + bil lommepenger har jeg ikke 

Du har misforstått. Du har 6400kr i mnd betalt ut direkte i lommen. Det er ingen som bruker 6400kr på mat når man bor alene. Noen av disse pengene er nettopp lommepenger, som du selv disponerer fritt. Kino, frisør etc. Du greier deg fint på 3000kr i mnd på mat og da har du jo nok til frisør?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er verge. Når jeg påtar meg et oppdrag, er noe av det første jeg gjør, å gå igjennom økonomien til personen med verge. Gjerne sammen med personen selv. Er det begrenset med økonomiske midler, må selvsagt regninger og gjeld prioriteres over "lommepenger". 

Om personen med verge har tilstrekkelig kontroll på innkjøp av dagligdagse ting som mat, husholdningsartikler osv, overfører jeg et fast beløp, enten en gang i mnd eller , slik som for deg, hver 14. dag. Jeg forstår det slik at du har 3400 i mnd. Det er et ganske bra beløp til mat og annet som du har behov for. 

Men selvsagt, ingen liker at andre styrer ens penger. Du spør hvor pengene dine blir av. Vergen sørger for at alle dine faste utgifter betales : husleie, strøm, forsikring, nedbetaling av gjeld osv. Hvert år må vergen levere regnskap til Fylkesmannen, så du skal ikke være redd for at vergen lurer deg for penger. 

Om du mener at du ikke trenger verge, sender du en klage til Fylkesmannen og krever vergemålet avsluttet. Fylkesmannen vil så gjøre en vurdering av din situasjon. 

Å ha økonomisk kontroll er ikke nødvendigvis då enkelt som du liker å tro. Og jeg kan tenke meg at vergen har bevisst valgt å dele opp utbetalingene dine med to ganger i måneden, rett og slett for å hjelpe deg til å ha penger hele måneden. Om du skal være helt ærlig, hvor mye av de 1700 har du igjen når uke 2 kommer ?

Anonymkode: 91f62...1cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte dette frivillig selv men at hun skal utsette meg på den måten hele tiden. Synes jeg ikke er greit har hatt henne i snart et halvt år. Jeg krysser fingeren på at det skal gå bra 😊 

Du må skyte på rett person her. Vergen gjør det hun er opplært til og skal gjøre, for å gjøre jobben sin som verge. Pengene dine forsvinner i gjeld, skal vi tro hi ditt. 

Vil du klare å betale ned gjelden din og ha orden på økonomistyringen dersom vergen forsvinner? Jeg har ikke store troen på deg, etter det du har skrevet i tråden her. Om du bytter verge, så vil ikke det gi deg mer lommepenger. For det er lommepenger du får etter at alt annet er betalt for, bil er frivillig å ha. Se noen episoder av Luksusfellen, så ser du at andre heller ikke kan sløse med penger. 

Anonymkode: c96f5...446

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...