Gå til innhold

Gårdene der svin blir mishandlet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet navnet på gårdene og hvilke produsenter som bruker kjøtt fra disse gårdene? 

Anonymkode: 1236b...174

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer jeg også på. Leverer disse til Gilde, liksom?

Anonymkode: 4bbfb...568

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nortura har anmeldt hvertfall en av produsentene, så jeg antar ja. Helt grusomt. Skjønner ikke at nortura og andre ikke følger med og inspiserer ol! 

Anonymkode: 611f7...32a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er uansett ikke bare ett lite problem, som BARE foregår ved akkurat disse spesifikke gårdene altså...  

Anonymkode: 265a7...41b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er uansett ikke bare ett lite problem, som BARE foregår ved akkurat disse spesifikke gårdene altså...  

Anonymkode: 265a7...41b

Det er nok forbedringspotensiale ved mange gårder, men det er naturligvis ikke normen blant norske bønder å utøve vold og mishandling.

Anonymkode: 9f121...cd2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 21.6.2019 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis. Nortura pratet om mulighetene for å få utviklet et sporingsystem på hver enkelt pakke med kjøtt i går. Per i dag er det ikke mulig.

Anonymkode: 9f121...cd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jada, jeg vet at slik mishandling mot svin ikke forekommer på alle gårder. Men jeg trodde virkelig ikke at det var slike tilstander her i Norge. Jeg trodde gårdene ble fulgt opp og at det var strenge kriterier for å drive gård. Jeg trodde også at mattilsynet kom på besøk uten å melde fra (for hva i huleste er vitsen med å melde fra? Er det slik at de kan gjemme regelbrudd/kamuflere mishandlingen som skjer?). 

Jeg har vært naiv men kommer ikke til å være det igjen. Derfor har jeg bestemt meg for å ALDRI kjøpe kjøtt som ikke er merket som økologisk. Jeg har alltid kjøpt økologiske egg. Jeg kommer derimot ikke til å spise svinekjøtt på leeenge, samt bacon, pølser, leverpostei og lignende. Faen altså, norske grisebønder nekter jeg å støtte. Dette gjelder også de som syter om at "jammen alle eeer ikke sååånn" neivel, da gjør du noe for å motbevise meg! For jeg er fra og med den dokumentaren ble sendt ekstremt skeptisk på dere som har med dyr å gjøre, når noe slikt forferdelig djevelskt blir avdekket i industrien deres!!! Jeg er også lei av de som skal rettferdiggjøre hele situasjonen ved å si at gårder der dyrene blir mishandlet er i mindretall. DET ER IRRELEVANT! Det skjer, og det skal ikke skje! Når det allerede skjer på flere gårder, hvorfor skal det ikke forekomme andre steder? Og hva med gårder som har sauer, storfe og lignende? Nei, fysj faen altså. Jeg er så skuffet over landet mitt. Jeg trodde vi var fremst på dette her. 

Skulle ønske jeg fikk vite navnene på bøndene som drev med slik mishandling også.. Neida, vil ikke sende hatmeldinger osv. Men vil bare se ansiktet på slike onde mennesker. For jo, du er ond når du behandler dyr slik. KOm faen ikke her å si noe annet.. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi må innse at mange forbruksvarer (inkludert mat) ikke alltid blir produsert under gunstige forhold. Vi kjøper jo klær og ting produsert i fabrikker med barnearbeid og forferdelige forhold. Fabrikker som lar kjemikalier renne ut i naturen. 

Det finnes utenlandske storferaser hvor det blir så mye muskler (les:kjøtt) at beina til dyra nærmest brekker pga tyngden. 

Klart det også foregår dyremishandling på enkelte gårder. Det gjelder selvsagt ikke bare på svinegårder. Å tro noe annet er naivt.

Anonymkode: ce728...72b

Skrevet

Man må vel anta at et seriøst organ som statskanalen har oppsøkt et tilfeldig utvalg gårder. Da er set jo ikke til å stikke under en stol at det må finnes mange sadistiske bønder. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jada, jeg vet at slik mishandling mot svin ikke forekommer på alle gårder. Men jeg trodde virkelig ikke at det var slike tilstander her i Norge. Jeg trodde gårdene ble fulgt opp og at det var strenge kriterier for å drive gård. Jeg trodde også at mattilsynet kom på besøk uten å melde fra (for hva i huleste er vitsen med å melde fra? Er det slik at de kan gjemme regelbrudd/kamuflere mishandlingen som skjer?). 

Ifølge Mattilsynets rapport fra 2018 er det visst generelt dårlige forhold i svineindustrien:
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/produksjonsdyr/svin/mattilsynets_tilsynsprosjekt_paa_slaktegris_i_rogaland_201718.30960

De har uanmeldte kontroller i økologisk jordbruk, men ikke konvensjonelt: http://dyrevennlig.org/dyr/kologisk-vs-konvensjonell-er-dyrevelferden-bedre/bedre-kontroller-i-oekologisk-landbruk/

Anonymkode: 81555...370

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De besøkte 13 gårder og på alle var det forferdelig. Hvor mange er det forferdelig totalt sett? Noen driver sikkert bra men flest? 

Anonymkode: 73e03...04e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke å se den dokumentaren, og takk og lov at jeg allerede er vegetarianer. Kan til en viss grad "skjønne" folk som ikke bryr seg om dyrene sine og lar de bare seile sin egen sjø, men at folk går inn for å påføre mest mulig smerte og orker å høre på smerteskrik fra et dyr er laaaangt utenfor min fatteevne..

Ja, la oss anmelde hun som gjorde en fantastisk innsats for å avdekke dette, og la oss for guds skyld feie for vår egen dør i stedet for å ta et seriøst oppgjør med folk som holder på slik!  Lurer veldig på om noen av disse navngitte personene som man har bevis for at bedriver dyreplagere på høyt nivå blir straffet på noe vis.. Sannsynligvis ikke, for såpass med ryggrad er det ingen i dette landet som har, dessverre. Muligens får de ikke lov å ha dyr på et par år...? 

Anonymkode: 0857e...bd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2019 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært naiv men kommer ikke til å være det igjen. Derfor har jeg bestemt meg for å ALDRI kjøpe kjøtt som ikke er merket som økologisk. Jeg har alltid kjøpt økologiske egg. Jeg kommer derimot ikke til å spise svinekjøtt på leeenge, samt bacon, pølser, leverpostei og lignende. Faen altså, norske grisebønder nekter jeg å støtte. Dette gjelder også de som syter om at "jammen alle eeer ikke sååånn" neivel, da gjør du noe for å motbevise meg! For jeg er fra og med den dokumentaren ble sendt ekstremt skeptisk på dere som har med dyr å gjøre, når noe slikt forferdelig djevelskt blir avdekket i industrien deres!!! Jeg er også lei av de som skal rettferdiggjøre hele situasjonen ved å si at gårder der dyrene blir mishandlet er i mindretall. DET ER IRRELEVANT! Det skjer, og det skal ikke skje! Når det allerede skjer på flere gårder, hvorfor skal det ikke forekomme andre steder? Og hva med gårder som har sauer, storfe og lignende? Nei, fysj faen altså. Jeg er så skuffet over landet mitt. Jeg trodde vi var fremst på dette her. 

Skulle ønske jeg fikk vite navnene på bøndene som drev med slik mishandling også.. Neida, vil ikke sende hatmeldinger osv. Men vil bare se ansiktet på slike onde mennesker. For jo, du er ond når du behandler dyr slik. KOm faen ikke her å si noe annet.. 

Folk som driver å slår grisene sine med spade og henger de i lufta etter halen, kastrer de uten bedøvelse og smertestillende, som drar syke griser som er så syke at de ikke klarer å gå etter øret, som lar syke dyr dø av seg selv uten behandling og som slår grisunger i steinveggen det må være noe alvorlig galt i hjernen til slike mennesker. For det går faktisk ann å drive gårdsbruk uten å mishandle dyrene.

Er det noen som vet hvilken straff de mennene som mishandlet dyra i dokumentaren har fått? Fengsel? fratatt retten til dyr?

Anonymkode: f945b...dca

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...