Gå til innhold

Slutter i juli, har blitt trekt for ferie i lønn som jeg ikke skal ha..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har fått lønnsslippen med feriepengene mine, der står det at jeg har fått penger oppspart fra 2018, men også - som jo vanligvis er naturlig - trekt ferie for 2019. 

Men her er greia: jeg er sykemeldt fra dette firmaet ut oppsigelsestiden, og rekker aldri ta noe ferie for sommeren 2019. De har altså trekt meg for ferie jeg ikke får.

Kan jeg skrive det til dem, og kreve å få vanlig lønn i tillegg til feriepenger denne mnd (de får jo dette dekket av nav, som sykepenger). 

Det har vært en kjip prosess å si opp der for min del, og helst vil jeg bare ikke si noe om det. Men det er litt for dumt å ikke gjøre det om jeg har rett på mer, for jeg har for tiden en trøblete økonomi. En "ekstra lønning" vil redde mye.

Men er det riktig at jeg kan be om det?

Anonymkode: 70905...3a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeez, for en elendig overskrift forresten.. det er FERIEN jeg ikke skal ta ut - ikke lønna😂

Anonymkode: 70905...3a1

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer lønningskontoret så de retter opp

Anonymkode: 4ebb8...269

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i samme situasjon, bortsett fra at jeg ikke er sykemeldt. Jeg fikk beskjed at i henhold til loven er det ikke lov å gi økonomisk kompensasjon for ikke-avviklet ferie. Jeg hadde brukt 13 dager, men de resterende 10 «mistet jeg». 

Anonymkode: c26e0...b0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får de pengene du har tjent som feriepenger i år utbetalt til neste år.

Anonymkode: 8766e...9b6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det gjør man jo uansett? Med mindre jeg ber om å få de i sluttoppgjør i år. Har ingenting å gjøre med det her, med mindre det er noe jeg misser?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer ikke automatisk nå man slutter tidlig eller midt i året. Det går an å spørre lønningskontoret om de kan vente med å betale ut de feriepengene til januar. Det pleier være helt grei å få til :) 

Anonymkode: 0a8d4...300

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket om bedriften forlanger du tar ferieukene i oppsigelsestiden, altså at sykemelding stopper opp og resten er ferie? Hadde samme trøbbel selv med firma, de var vanskelig og jeg hadde advokat pga oppsigelse. De forlangte at jeg skulle ha ferie i sykdomsperioden, endte med ingen ferie men utbetalt for 5 uker som var trukket. Advokaten ordna alt for meg. 

Anonymkode: ca747...eab

Skrevet

Der var den anonymiteten borte 😂

Men som et eksempel: når jeg startet i denne jobben, tok jeg bare 1 uke ferie, bla pga jeg hadde fått tidlig utbetaling av feriepenger fra tidligere arbeidsgiver og ikke hadde råd til å bli trekt en hel mnd hos ny arbeidsgiver. Så den gang da fikk jeg:

35K kr i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver i januar

0 kr i feriepenger fra nåværende arbeidsgiver

18K kr i lønn med 1 ukes trekk - altså mindre enn vanlig, fra nåværende arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke-avviklet ferie du er trukket for får du utbetalt på sluttoppgjøret. Litt amatørmessig av leder å ikke avklare om du kommer til å avvikle ferie før du slutter dersom du alt har sagt opp, slik at du hadde slippet å bli trukket, men det skal som sagt utbetales på sluttoppgjøret så du taper ingen ting. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært i samme situasjon, bortsett fra at jeg ikke er sykemeldt. Jeg fikk beskjed at i henhold til loven er det ikke lov å gi økonomisk kompensasjon for ikke-avviklet ferie. Jeg hadde brukt 13 dager, men de resterende 10 «mistet jeg». 

Anonymkode: c26e0...b0a

Dette er feil. Ikke-avviklet ferie du har blitt trukket i lønn for skal utbetales på sluttoppgjøret. Arbeidsgiver har ikke anledning til å trekke deg i lønn for ferie med mindre du får avviklet disse dagene, da skal resterende feriedager du er trukket for utbetales på sluttoppgjøret. 

Anonymkode: 2ede3...e29

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om bedriften forlanger du tar ferieukene i oppsigelsestiden, altså at sykemelding stopper opp og resten er ferie? Hadde samme trøbbel selv med firma, de var vanskelig og jeg hadde advokat pga oppsigelse. De forlangte at jeg skulle ha ferie i sykdomsperioden, endte med ingen ferie men utbetalt for 5 uker som var trukket. Advokaten ordna alt for meg. 

Det er vel strengt tatt ikke lov? Er det ikke sånn at om man feks blir syk i ferien, kan lege gi erklæring på det, så du kan få tatt ut ny ferie? (Aldri gjort, mener bare jeg har lest..)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke bedriften lov til å kreve, med mindre du kun er delvis sykmeldt. Er du 100% sykmeldt har du rett til å utsette ferien din, så lenge du varsler arbeidsgiver innen lovfastsatt frist. Dette er hjemlet i EU-direktiv. 

1 minutt siden, Anim92 skrev:

Der var den anonymiteten borte 😂

Men som et eksempel: når jeg startet i denne jobben, tok jeg bare 1 uke ferie, bla pga jeg hadde fått tidlig utbetaling av feriepenger fra tidligere arbeidsgiver og ikke hadde råd til å bli trekt en hel mnd hos ny arbeidsgiver. Så den gang da fikk jeg:

35K kr i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver i januar

0 kr i feriepenger fra nåværende arbeidsgiver

18K kr i lønn med 1 ukes trekk - altså mindre enn vanlig, fra nåværende arbeidsgiver. 

Dersom du hadde full feriepengeopptjening fra året før har ikke arbeidsgiver lov til å gi deg redusert ferietrekk mot at du ikke avvikler full ferie. Det spiller ingen rolle at du har brukt opp feriepengene fra forrige arbeidsgiver. Så her har arbeidsgiver handlet i strid med lovverket. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke-avviklet ferie du er trukket for får du utbetalt på sluttoppgjøret. Litt amatørmessig av leder å ikke avklare om du kommer til å avvikle ferie før du slutter dersom du alt har sagt opp, slik at du hadde slippet å bli trukket, men det skal som sagt utbetales på sluttoppgjøret så du taper ingen ting. 

Dette er feil. Ikke-avviklet ferie du har blitt trukket i lønn for skal utbetales på sluttoppgjøret. Arbeidsgiver har ikke anledning til å trekke deg i lønn for ferie med mindre du får avviklet disse dagene, da skal resterende feriedager du er trukket for utbetales på sluttoppgjøret. 

Ah, takk for svar! Det betyr da at jeg må følge med på siste slippen, at jeg får betalt for ferieukene. Korrekt? Så strengt tatt blir det "dobbel lønning" i juli eller august, sånn enkelt sagt?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke bedriften lov til å kreve, med mindre du kun er delvis sykmeldt. Er du 100% sykmeldt har du rett til å utsette ferien din, så lenge du varsler arbeidsgiver innen lovfastsatt frist. Dette er hjemlet i EU-direktiv. 

Dersom du hadde full feriepengeopptjening fra året før har ikke arbeidsgiver lov til å gi deg redusert ferietrekk mot at du ikke avvikler full ferie. Det spiller ingen rolle at du har brukt opp feriepengene fra forrige arbeidsgiver. Så her har arbeidsgiver handlet i strid med lovverket. 

Mener du her at de ikke skulle betalt meg noenting, eller..? 

Føler meg lite smart nå 🙈😂

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Anim92 skrev:

Ah, takk for svar! Det betyr da at jeg må følge med på siste slippen, at jeg får betalt for ferieukene. Korrekt? Så strengt tatt blir det "dobbel lønning" i juli eller august, sånn enkelt sagt?

På sluttoppgjøret skal du ha lønn for det du har jobbet pluss refusjon for ikke-avviklede feriedager du er trukket i lønn for, pluss feriepenger opptjent hittil i år. 

• Liker 1
Skrevet

På sluttoppgjøret skal du ha lønn for det du har jobbet pluss refusjon for ikke-avviklede feriedager du er trukket i lønn for, pluss feriepenger opptjent hittil i år. 

Ja, så basically det jeg spurte om å få enkelt forklart; "dobbel lønn" + feriepengene?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Anim92 skrev:

Mener du her at de ikke skulle betalt meg noenting, eller..? 

Føler meg lite smart nå 🙈😂

Er du TS? 🤔

Det jeg mente var at dersom du har full feriepengeopptjening fra tidligere arbeidsgiver er ny arbeidsgiver lovpålagt å trekke deg for full ferie, på tross av at du har brukt opp feriepengene fra tidligere arbeidsgiver. Det er ikke tillatt å gi redusert ferie og redusert ferietrekk med mindre arbeidstaker ikke har full feriepengeopptjening. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Anim92 skrev:

Ja, så basically det jeg spurte om å få enkelt forklart; "dobbel lønn" + feriepengene?

«Dobbel lønn» blir vel litt flåsete... Jeg tolker det slik som at arbeidsgiver utbetaler lønn og får refusjon fra NAV? Hvis ikke er det NAV som står for utbetalingene dine etter arbeidsgiverperioden. Men dersom arbeidsgiver utbetaler og får refusjon fra NAV så får du lønn for de dagene du skulle ha jobbet inneværende lønnsperiode pluss ikke-avviklede feriedager du har blitt trukket i lønn for, i tillegg til feriepenger opparbeidet hittil i 2019. 

Dersom du er TS så skjønner jeg ikke helt hva du mener med at du ble trukket for en uke ferie i januar. Og denne uken har du avviklet ? Hva har du blitt trukket for i juni da? De resterende 4 ferieukene ? (Forutsatt at du har 5 uker tariffestet ferie) 

Merk at en måned er 4,33 uker i snitt, så dersom du har månedslønn og skal ha refusjon av 4 ukers ferietrekk så blir det ikke det samme som «dobbel lønn». 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvunget til å registrere ferie når jeg var sykemeldt i juli i fjor (lærer så lovpålagt ferie), og startet i ny jobb 1. august. Var for dårlig til å ta kampen med lønningskontoret, så jeg bare godtok at ferien min 2018 var å være innlagt på sykehus. 

Vet ikke om de hadde lov til det, og angrer nå på at jeg ikke undersøkte rettighetene mine nøyere. 

Anonymkode: 7fe14...3dd

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Dobbel lønn» blir vel litt flåsete... Jeg tolker det slik som at arbeidsgiver utbetaler lønn og får refusjon fra NAV? Hvis ikke er det NAV som står for utbetalingene dine etter arbeidsgiverperioden. Men dersom arbeidsgiver utbetaler og får refusjon fra NAV så får du lønn for de dagene du skulle ha jobbet inneværende lønnsperiode pluss ikke-avviklede feriedager du har blitt trukket i lønn for, i tillegg til feriepenger opparbeidet hittil i 2019. 

Dersom du er TS så skjønner jeg ikke helt hva du mener med at du ble trukket for en uke ferie i januar. Og denne uken har du avviklet ? Hva har du blitt trukket for i juni da? De resterende 4 ferieukene ? (Forutsatt at du har 5 uker tariffestet ferie) 

Merk at en måned er 4,33 uker i snitt, så dersom du har månedslønn og skal ha refusjon av 4 ukers ferietrekk så blir det ikke det samme som «dobbel lønn». 

Vet det er litt flåsete, men likevel lettforståelig?😅 skjønner jo at det ikke blir på krona det samme.

Har vel aldri sagt at jeg har blitt trukket for en uke ferie i januar??🤔

I 2019 har jeg ikke hatt noe ferie, men er blitt trekt for ferie i siste utbetaling, der jeg altså fikk feriepengene. Hadde jeg skulle ha ferie i sommer hadde jo det vært greit, men det skal jeg altså ikke ha. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...