Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo.

Jeg skal studere medisin i et av byene til høsten. Jeg tenker derfor å søke hybel, og kunne sikkert tenke å bo i et bofellesskap. Til tross for at jeg kommer fra en muslimsk familie, er jeg godt forankret i den "norske levemåten" og kulturen. Er det noe jeg må skrive på hybelsøknaden? Sånn at de ikke vurderer søknaden min basert på fremmedfrykt og fordommer?

Jeg er født og oppvokst i Norge, men drikker og spiser hva jeg vil. Og følger ikke kulturen min sånn sett og har/ har hatt mange etnisk norske venner. 

Hva tenker dere når dere får en søknad fra en med annen kultur?

Anonymkode: 48b84...79f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger du ikke. Ola Nordmann har blitt mer og mer multikulturell, og særlig blant din generasjon. 

Anonymkode: d5bea...e79

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det "holder" å si at du går medisin og oppgi en referanse om du har en.

Anonymkode: 938b7...c8d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det trenger du ikke. Ola Nordmann har blitt mer og mer multikulturell, og særlig blant din generasjon. 

Anonymkode: d5bea...e79

Såpass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du skal søke bofelleskap med unge mennesker som studerer så trenger du ikke det. Hadde det vært snakk om eldre mennesker eller mennesker uten utdanning/uten interesse for utdanning så kunne kanskje din bekymring vært berettiget.

Anonymkode: d5c40...6a7

• Liker 5
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo.

Jeg skal studere medisin i et av byene til høsten. Jeg tenker derfor å søke hybel, og kunne sikkert tenke å bo i et bofellesskap. Til tross for at jeg kommer fra en muslimsk familie, er jeg godt forankret i den "norske levemåten" og kulturen. Er det noe jeg må skrive på hybelsøknaden? Sånn at de ikke vurderer søknaden min basert på fremmedfrykt og fordommer?

Jeg er født og oppvokst i Norge, men drikker og spiser hva jeg vil. Og følger ikke kulturen min sånn sett og har/ har hatt mange etnisk norske venner. 

Tja, det er jo ingen tvil om at folk med annen bakgrunnen sliter med å få både bolig og jobb. Du kan kanskje "fornorske" navnet ditt litt i søknaden, sånn at det ikke kommer opp at du heter Fatima Mahadi, eller noe?

Selv tror jeg at studieretningen din vil gjøre deg til en attraktiv søker uansett. Du vil virke både fornuftig og smart :) De fleste har nok respekt for dere som studerer medisin.

Endret av Tibbie
Rettet på pinlig skrivefeil
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du "veldig" utlands navn vil nok de fordomsfull sille deg ut. Vil presisert at studer medisin, og vil komme på visning å møte verten/de andre i fellesskapet. 

Anonymkode: eb0d5...d04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tibbie skrev:

Tja, det er jo ingen tvil om at folk med andre bakgrunnen sliter med å få både bolig å jobb. Du kan kanskje "fornorske" navnet ditt litt i søknaden, sånn at det ikke kommer opp at du heter Fatima Mahadi, eller noe?

Selv tror jeg at studieretningen din vil gjøre deg til en attraktiv søker uansett. Du vil virke både fornuftig og smart :) De fleste har nok respekt for dere som studerer medisin.

Jeg har noe utenlandsk navn og jeg er gutt. Kan ikke akkurat kalle meg Kristian Kristiansen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Søk gjennom studentsamskipnadene, f.eks SiO hvis du skal studere i Oslo, eller SiT i Trondheim osv. 

Anonymkode: 4ca10...465

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hadde du ikke fått plass, rett og slett på grunn av studiet. Enormt krevende med medisin, og lite rom for sosialt opplegg i kollektivet da om du må taes mye hensyn til. 

Anonymkode: c9203...bb3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hallo.

I Norge heter det en av byene, ikke et

Anonymkode: 443c4...c49

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke starte et kollektiv? Da kan du selv velge de kjekkeste guttene.

Anonymkode: 7933b...3c2

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge heter det en av byene, ikke et

Anonymkode: 443c4...c49

Fint at du er oppmerksom :)

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke starte et kollektiv? Da kan du selv velge de kjekkeste guttene.

Anonymkode: 7933b...3c2

Jeg er gutt, som jeg sa i mitt forrige innlegg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare skrive slik du skriver her?

F.eks. "jeg er født og oppvokst i Norge, og har tatt til meg den norske kulturen. Jeg er utadvent, omgjengelig og sosial. Jeg har ingen spesielle behov som må tas hensyn til, bare en helt vanlig fyr som skal studere medisin."

Ikke at det er noe galt med den muslimske kulturen altså, men nå er det jo slik at det enkleste er å bo med folk som har noenlunde lik livsstil, sånn praktisk sett.

Anonymkode: 57256...0ce

• Liker 4
Gjest frankie1985
Skrevet

Har hørt flere muslimer si at de liker bare andre muslimer, så jeg ville nok vist litt ekstra varme

Gjest FirstNameLastName
Skrevet

Jeg vil tro at det at du skal studere medisin og i tillegg har et muslimsk navn vil gjøre at du blir silt bort fra party-kollektiv, men at du får kjempefordel i seriøse kollektiv hvor man vil ha hovedfokus på studiene. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, siden du identifiserer deg som norsk så trenger du ikke forklare det i en hybelsøknad. Du forklarer bare hva du skal studere, hvor gammel du er, om du er rolig o.l. Jeg er selv "multikulturell" men nevner det aldri, når folk treffer meg skjønner de at jeg er norsk med måten jeg er på. 

Anonymkode: 06892...61c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du så stort behov for å vise at du er godt nok intergrert?

altså ærlig talt, la de folka som er fordomsfulle sile deg ut da vel, for du vil vel neppe ha noe til felles med dem uansett... Med mindre du hater ditt eget opphav ;) 

Så lenge du er lovlydig så trenger du ikke forklare en dritt til noen. Det er faktisk lov å ha en annen bakgrunn i livet også.... 

Minner meg veldig på trolig det her da det virker så ulogisk at en medisin student skal fokusere på noe så patetisk....

Anonymkode: 898f2...8bf

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du så stort behov for å vise at du er godt nok intergrert?

altså ærlig talt, la de folka som er fordomsfulle sile deg ut da vel, for du vil vel neppe ha noe til felles med dem uansett... Med mindre du hater ditt eget opphav ;) 

Så lenge du er lovlydig så trenger du ikke forklare en dritt til noen. Det er faktisk lov å ha en annen bakgrunn i livet også.... 

Minner meg veldig på trolig det her da det virker så ulogisk at en medisin student skal fokusere på noe så patetisk....

Anonymkode: 898f2...8bf

Patetisk? Det er et reelt problem i Norge i dag. TS er langt fra patetisk, han er bare realistisk.

Det er kjent at det er et stort problem at folk med utenlandske navn blir valgt bort når de søker jobb og bolig. Det handler ikke om å ha noe til felles med utleier, det handler om å bli valgt. Hvis folk velger han bort fordi han er muslim, så er han uten bolig i høst.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss hadde du ikke fått plass, rett og slett på grunn av studiet. Enormt krevende med medisin, og lite rom for sosialt opplegg i kollektivet da om du må taes mye hensyn til. 

Anonymkode: c9203...bb3

Noen av de verste byløvene og mest sosiale menneskene jeg kjenner gikk medisin 😛 Så det trenger ikke bli et problem. 

Anonymkode: db879...3c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...