Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #1 Skrevet 2. mai 2005 Jeg og min samboer sliter litt med å få oss et kontaktnett, vi er begge nyinnflyttet til oslo fra hver vår by langt langt unna. Vi begynte begge rett i jobb når vi flyttet hit og er de yngste begge 2, jobber sammen med hyggelige folk, men ikke noen vi ser for oss at vi henger mye med på fritiden. Dette begynner å slite på forholdet da vi gjør ALT sammen, kino, ute på byen, shopping osv.. osv.. Vi har det kjempebra sammen, men jeg mener man bør ha et eget liv utenfor forholdet også. Vi har selvsagt venner der vi kommer fra, men telefon blir ikke nok. Vi har noen "bekjente" som vi fester med og henger litt med av og til, men ingen av oss har noen nære venner.. Hvordan finner man egentlig nye venner? Man går ikke på byen for å "sjekke" opp nye venner liksom.. Noen tips til folk som er/har vært i lignende situasjoner?
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #2 Skrevet 2. mai 2005 Vanskelig, men velkjent problem. Positivt at dere i allefall er oppmerksom på dette. Det er første steg i å rette på problemet. Å skaffe seg nye venner er ikke noe som skjer over natta. Det er en prosess som tar tid. Vil derfor råde deg til å avvente "vennejakten" litt og heller prøve å aktivisere deg uten kjæresten gjennom kurs, klubber, foreninger, lag, organisasjoner både for hobby, trening og jobb. Etterhvert dukker det kanskje opp arrangementer gjennom disse aktivitetene som du kan trekke kjæresten din med på. Søker du på Internet skulle jeg ikke forundre meg om det finnes noen kontaktsider a la "søker venner". Det kan jo også være verdt et forsøk!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 3. mai 2005 #3 Skrevet 3. mai 2005 Sett inn en annonse i et blad, vel? Kan gjerne sette inn annonse der dere søker etter vennepar, eller noe? Mange som finner venner på denne måten nå, etterhvert..
Gjest Hilde K S Skrevet 3. mai 2005 #4 Skrevet 3. mai 2005 Du sier dere har noen bekjente? Alle vennskap begynner med bekjentskap, hvorfor ikke invitere noen av bekjentskapene på noe gøy? Vi flyttet til Bergen for 12 år siden og hadde ikke nettverk i det hele tatt. Vi studerte og hadde etterhvert noen bekjente gjennom studiene. Etterhvert fikk vi kolleger. Man må bare ta en sjans når ma treffer noen man liker og spørre om man skal finne på noe sammen. De aller, aller fleste er åpne for å få nye venner.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #5 Skrevet 3. mai 2005 Tror jeg ville prøvd å finne en "forening" eller en slags klubb som har et tema som engasjerer dere begge. Helst en liten klubb, er lettere å få en tettere kontakt med evt. par som kan være aktuelle da. Vet ikke hvilke klubber som finnes i deres by eller hva som interesserer dere, men noen forslag kan være noe innen jakt og friluft, turlag, idrett. Musikk, evt. kurs. Hus og hage, eller hobbyklubber. Eller rett og slett puber/utesteder som av og til har temakvelder som bridgeturneringer, quiz o.l. Har også funnet ut at man får kontakt med mange ved å være med i frivillig arbeid eller veldedige organisasjoner. Om man ikke alltid er så engasjert til å begynne med, blir man det som regel etterhvert, spesielt om man også tar på seg et styreverv.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. mai 2005 #6 Skrevet 3. mai 2005 Jeg kjenner meg igjen, veldig! ..Og her har det ordnet seg mer og mer etter som tiden har gått. Det begynte med bekjente som etterhvert nå har blitt mere som venner. De fleste mennesker er interessert i nye bekjentskaper som det du er. Ta for deg, og tenk ikke at dette ikke er min by.., tenk heller at dette er like mye min arena som noen annens. Be de bekjente over på fest, eller mail/sms de og be med på cafe! Så lenge du er ei söt og hyggelig jente med bein i nesa blir folk (de fleste) bare posetivt overrasket over at du også tar initiativ. Ikke vär redd for det. Initiatv viser bare selvtilitt og pågangsmot, og det er jo attraktivt Ta for deg av mernneskene rundt deg, og av byen du lever i. Ikke vär redd for å leve som du vil.
Vibs Skrevet 3. mai 2005 #7 Skrevet 3. mai 2005 Forsøk tjenesten "TREFF" her på KG (se kolonnen til høyre på denne siden).
Gjest Aloha Skrevet 5. mai 2005 #8 Skrevet 5. mai 2005 Hva med å invitere deres bekjente til fest hjemme hos dere, hvor hver og en får ta med seg en venn eller to? Det vil iallfall føre til nye bekjentskaper og kanskje nye venner.. Ellers kan man jo bli kjent med mennesker mange steder dersom man er åpen for det. På treningsstudio, på byen etc. Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2005 #9 Skrevet 5. mai 2005 Som jeg ser det virkder det som et problem at de bekjente også er felles bekjente, og at dere bør finne på ting hver for dere? For det første; shopping og gå på kafe, bibliotek og til og med kino, utstillinger e.l kan man gjøre hver for seg innimellom, for å få litt fri fra hverandre. Ellers synes jeg dere bør prøve å finne hver deres hobby som også involverer andre. Og ta initiativ til å gjøre noe sammen med en bekjen, feks kino eller shopping. De fleste synes en slik invitasjon er hyggelig, og det er jo ikke forpliktende.. Bor selv langt fra de fleste gode vennene mine, men har på den måten kommet endel nærmere noen som før bare var bekjente. Ellers gjelder det å ta tida til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå