AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Del Skrevet 20. juni 2019 Noen som har vært vitne til at noen studenter har blitt fersket i å jukse på en eksamen? Jeg har hatt rundt en milliard eksamener i løpet av studietiden, men har aldri sett noen bli fersket. Litt kjedelig egentlig. Det hadde vært gøy å se en eller annen amøbe bli tatt. Litt action på en kjedelig dag. Anonymkode: 74fbb...974 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Del Skrevet 20. juni 2019 Det hadde vært «gøy» å se at en person er så desperat etter å klare eksamen at h*n føler at det er nødvendig å ty til juks? Hva sier det om deg tror du? Anonymkode: c17f3...54c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Del Skrevet 20. juni 2019 Har null sympati med personer som jukser. Blir man tatt skal det svi. Anonymkode: 0a5a2...1bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Del Skrevet 20. juni 2019 Ikke sett sånn bokstavelig talt, men da jeg var student var det en hjemmeoppgave hvor svært mange misforstod og trodde de kunne jobbe sammen om oppgaven. Som resultat fikk en stor andel av kullet ikke godkjent på oppgaven pga. juks. Anonymkode: e0c37...681 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Del Skrevet 20. juni 2019 Har aldri sett noen jukse og spørreundersøkelser på mitt studie tydet på at svært mange jukset. Virket ikke som om eksamensvaktene var så opptatt av å oppdage juks heller. Jeg var på do en gang og da jeg kom ut av toalettet spurte en av eksamensvaktene om jeg hadde brukt mobiltelefon fordi han hadde hørt lyder. Jeg svarte nei(som var sant) og eksamensvakten spurte ikke om å få se hva jeg hadde i lommene eller lignende. Han svarte kun "ok". Når det er sagt så tror jeg det er begrenset hvor mye man kan jukse seg til. Mine eksamensoppgaver har i stor grad testet forståelse og ikke faktakunnskap. Mulig man kunne vippe seg opp en karakter ved å jukse, men tror ikke man hadde klart noe mer. Anonymkode: 1eba0...2aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Del Skrevet 20. juni 2019 Ikke sett noen bli tatt for å jukse, men har tydelig sett noen jukse. Personen satt lenge uten å skrive, tok seg en tur på do og kom tilbake og rablet ned en hel haug... personen gjorde det to ganger under samme eksamen. Kjenner ikke personen, og jeg kan jo ikke være 100% sikker, men er det innafor å si ifra om slikt? Anonymkode: 7df6c...55f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Del Skrevet 20. juni 2019 Har aldri sett noen bli tatt for å jukse, men har sett plenty av folk som har jukset. Det har jeg gjort selv også. Det er helt normalt på medisinstudiet i tidligere østblokk-land. Skal dog sies at dette ikke gjelder eksamen (som foregår muntlig), men på såkalte "credit-tester" man må ta for å få gå opp til eksamen. Anonymkode: 30b88...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Del Skrevet 20. juni 2019 Har sett en som fikk inndratt bøker, og det var tragisk, for de bøkene trenger man under eksamen. Så også en som gikk på do 6 ganger i løpet av 6 timers eksamen. Tenkte enten jukser han, eller så har han en kraftig urinveisinfeksjon..😂 Anonymkode: 67c8c...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Del Skrevet 20. juni 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det hadde vært «gøy» å se at en person er så desperat etter å klare eksamen at h*n føler at det er nødvendig å ty til juks? Hva sier det om deg tror du? Anonymkode: c17f3...54c Hva det sier om meg? At jeg er en person med god moral som verdsetter rettferdighet og lovlydighet ☺️ Juks er forbudt ved lov, og som student har du godtatt å ikke bryte denne loven. Dessuten er det moralsk forkastelig og et svik mot medstudentene, som har lest pensum og jobbet hardt under hele semesteret. Noe amøben også skulle gjort, fremfor å forsøke å jukse 😏 Anonymkode: 74fbb...974 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Del Skrevet 20. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sett noen bli tatt for å jukse, men har tydelig sett noen jukse. Personen satt lenge uten å skrive, tok seg en tur på do og kom tilbake og rablet ned en hel haug... personen gjorde det to ganger under samme eksamen. Kjenner ikke personen, og jeg kan jo ikke være 100% sikker, men er det innafor å si ifra om slikt? Anonymkode: 7df6c...55f Må bare si at dette kunne ha vært meg! Var så kvalm på eksamen en gang, var 8 uker gravid og klarte nesten ikke fokusere på grunn av kvalmen, satt bare å forsøkte å holde mat og drikke nede 😅 Det eneste som hjalp var å kaste opp, for da var jeg i ok form en time eller to etterpå. Så ble et par turer på do for å kaste opp, slik at jeg kunne fullføre eksamen. Anonymkode: b6f8b...307 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Del Skrevet 20. juni 2019 31 minutter siden, AnonymBruker said: Har sett en som fikk inndratt bøker, og det var tragisk, for de bøkene trenger man under eksamen. Så også en som gikk på do 6 ganger i løpet av 6 timers eksamen. Tenkte enten jukser han, eller så har han en kraftig urinveisinfeksjon..😂 Anonymkode: 67c8c...eaf Jeg går ofte på do under eksamen. Ikke fordi jeg jukser, men fordi jeg drikker mye vann under eksamen. Anonymkode: 1eba0...2aa 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Del Skrevet 20. juni 2019 Min erfaring er at det finnes to typer studenter som jukser. Dem som jukser for å bestå, og dem som jukser for å få A. I dagens jobbmarked så kan jeg absolutt forstå hvorfor noen velger å jukse, spesielt sistnevnte typen. Forskjellen mellom A og C kan være veldig dramatisk for din fremtid og jobbutsikter. Jeg jukset aldri som student, og var en C-student. Jeg synes ikke juksing er bra eller rettferdig, men jeg forstår hvorfor noen velger å jukse. Når du sikter etter toppjobbene, så må du også forvente at alle tyr til de midlene de kan bruke. Det blir som å være 16-17 år gammel idrettsutøver, der du konkurrerer mot andre for å nå til toppen. Ekstremt mange bruker prestasjonsfremmende midler (doping), og alle vet dette. Anonymkode: dd331...dd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #13 Del Skrevet 20. juni 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så også en som gikk på do 6 ganger i løpet av 6 timers eksamen. Tenkte enten jukser han, eller så har han en kraftig urinveisinfeksjon..😂 Anonymkode: 67c8c...eaf Jeg har opplevd det en gang. Hadde kraftig uvi og mensen samtidig. Jeg var på do heeeele tiden. Sikkert 8-10 ganger på 4-timers eksamen. En av vaktene var mistenksom, og ba om å få se i lomma mi, og da han kun så en del tamponger, sa han ikke mer. Han fortalte heldigvis eksamensansvarlig sånn at det ikke ble noe mer å lure på hvorfor. Anonymkode: fadd6...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 20. juni 2019 #14 Del Skrevet 20. juni 2019 Ja. På VGS, dog ikke under eksamen. Husker flere ble tatt for juks og kastet ut av klasserommet under prøven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Storebror Skrevet 20. juni 2019 #15 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at det finnes to typer studenter som jukser. Dem som jukser for å bestå, og dem som jukser for å få A. I dagens jobbmarked så kan jeg absolutt forstå hvorfor noen velger å jukse, spesielt sistnevnte typen. Forskjellen mellom A og C kan være veldig dramatisk for din fremtid og jobbutsikter. Jeg jukset aldri som student, og var en C-student. Jeg synes ikke juksing er bra eller rettferdig, men jeg forstår hvorfor noen velger å jukse. Når du sikter etter toppjobbene, så må du også forvente at alle tyr til de midlene de kan bruke. Anonymkode: dd331...dd6 Det stemmer sikkert, men hvor lett er det å jukse seg fra en C til en A på eksamen? De som jukser får vel mye mindre fordel enn det. Tror for øvrig mange som jukser lurer seg selv. Jukser man seg til en god jobb så ender det vel fort med at man ikke klarer å levere det arbeidsgiveren forventer. Hvor gøy er det å ha en jobb man ikke mestrer? Om man fortsetter å jukse så kan det jo også føre til både økonomiske skader og gå utover helsen til medarbeidere og kunder. Endret 20. juni 2019 av Storebror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #16 Del Skrevet 20. juni 2019 Ikke sett, men satt som studentrepresentant i klagenemda som behandlet juksesaker. Var mest juks på hjemmeeksamener med manglende sitering og kildehenvisninger og ukritisk klipp og lim fra internett. Enkelte utdanninger skilte seg godt ut mtp antall saker... Anonymkode: 7b288...f2d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #17 Del Skrevet 20. juni 2019 En i klassen min ble tatt for juks. Tredje året på Batchelorgrad Jeg vet ikke helt hvordan han jukset, men han ble holdt igjen etter eksamenen var ferdig. Jeg kan ikke forstå hvorfor han jukset, han var blandt de som fikk A på alle essays og eksamner, så hvorfor han skulle jukse da. ( Antagelig var det hvorfor han alltid fikk A...) Anonymkode: 4d756...ded 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 20. juni 2019 #18 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Skjønner ikke hvordan man klarer å jukse engang. Alt det styret med å lage lapper eller gjemme ting eller finne på en annen lur løsning... Bruk tiden på å lese pensum i stedet. Til tema, nei, jeg har aldri sett noen bli tatt. Endret 20. juni 2019 av Guile Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #19 Del Skrevet 13. juli 2019 Sett litt juks på ungdomsskolen og videregående. Ikke på universitetet. Type jukselapp eller skrevet i hånda 🤣 Har selv jukset på vgs. Ble ikke tatt, men jeg lurte nok meg selv om jeg trodde det lille jukset ville fått utslag på karakteren. Hadde skrevet noen faguttrykk og forklaring på de inne i penalet mitt 🤣 noe som egentlig bare resultere i at jeg lærte de mens jeg noterte så fant fort ut at det var meningsløst og at jeg heller bare måtte skjerpe meg og lese mer + ta notater. Tror det er veldig begrenset hva man kan jukse seg til, men mindre man er skikkelig "proff jukser" om man kan kalle noen for det. Siden pensumet er stort må man jo nesten ha tilgang til bøker. Og om man på en eller måte skulle klart å gjemme bøker på toalettet ute at de blir oppdaget tror ikke man rekker å lese seg opp fra stryk i full fart på toalettet. Det skal svi å bli tatt i juks. Tror de fleste tenker at det lille de kan få jukset på en eksamen ikke er verdt risikoen. Men herregud så pinlig det må være! Jeg har inndirkete blitt beskyldt for juks på en quiz. Jeg syns det var sinnsykt pinlig og angrer på at jeg ikke konfrontere de som beskyldte meg der og da. Jeg kan skjønner mistanken, men faktum var at de ikke hadde noen bevis. Men at jeg ble sett på do med mobil (snakket med barnevakten). Senere spurte vedkommende quizmaster om de ikke kunne ta en pause slik at hun kunne gå på do og google. Skjønte jo at den var myntet på meg, men siden hun ikke ankalget meg dirkete sa jeg ingen ting. Anonymkode: 596df...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #20 Del Skrevet 13. juli 2019 På 20.6.2019 den 17.15, AnonymBruker skrev: Ikke sett, men satt som studentrepresentant i klagenemda som behandlet juksesaker. Var mest juks på hjemmeeksamener med manglende sitering og kildehenvisninger og ukritisk klipp og lim fra internett. Enkelte utdanninger skilte seg godt ut mtp antall saker... Anonymkode: 7b288...f2d Hvilke skilte seg ut? Anonymkode: 021ff...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå