AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Jeg vet ingen kan si presist hva renta kommer til å ligge på om 5-8 år, men noen som har qualified guess å komme med? Gjerne forklare litt også hvorfor du tror som du tror. Er økonomisk analfabet og prøver å skjønne litt mer enn jeg gjør nå, liksom. På forhånd takk. Anonymkode: ead4a...578
Miewyn77 Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Her har du all info rett fra de som setter styringsrenten; https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Rentemoter/2019/juni-2019/
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Rundt 7-8 prosent, skulle jeg tro. Anonymkode: f77a0...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Rundt 7-8 prosent, skulle jeg tro. Anonymkode: f77a0...9c3 Såpass høyt? Anonymkode: ead4a...578
Mannisinbestealder Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 Prisene i markedet tilsier at du kan forvente at beste boliglånsrente vil være mellom 2 og 3%, men man vet jo ikke og da er det kanskje greit å be om et tilbud på fast rente dersom man frykter en oppgang i rentene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 46 minutter siden, Mannisinbestealder said: Prisene i markedet tilsier at du kan forvente at beste boliglånsrente vil være mellom 2 og 3%, men man vet jo ikke og da er det kanskje greit å be om et tilbud på fast rente dersom man frykter en oppgang i rentene. Jeg har allerede boliglån, men med svært dårlige betingelser. Kommer meg ikke unna (har undersøkt grundig). Har til og med betalt slik at jeg fikk overkurs. Men, dersom renta går opp vesentlig de neste 5-8 årene og jeg cash'er ut lånet vil vel banken betale meg siden fastrenta da er lavere? (mulig jeg surrer i hva som er overkurs og underkurs nå..) Anonymkode: ead4a...578
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 Den kan godt toppe seg rundt 9-10%. Men bare kortvarig. En langvarig høy rente vil knekke norsk økonomi. Hvis du ser på historiske renter verden over de siste 30 årene er rente over 5% kun kortvarige topper, slik har det vært i Norge også. Så lenge du har en penger til å tåle sånne sproadiske rentetopper, kan du belage deg på rente rundt 2-4% resten av livet ditt. Bankene derimot tar alltid høyde for "worst case scenario". Det er deres oppgave. Slik er det også for staten, når de er rustet til tennene for invasjonskrig mot Russland, selv om de vet at sjansen for det skjer er ekstremt ekstremt liten. Anonymkode: 2b65d...48a 1
AlkoMann Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 Rentemarkedet handler om det er er futt eller ikke i verdensøkonomien. Man kan høyne renten for å for å stagge forbruket eller få inn penger
Gjest frankie1985 Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 Tror ikke det skjer noen store endringer med renta før oljen tar slutt
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Den kan godt toppe seg rundt 9-10%. Men bare kortvarig. En langvarig høy rente vil knekke norsk økonomi. Hvis du ser på historiske renter verden over de siste 30 årene er rente over 5% kun kortvarige topper, slik har det vært i Norge også. Så lenge du har en penger til å tåle sånne sproadiske rentetopper, kan du belage deg på rente rundt 2-4% resten av livet ditt. Bankene derimot tar alltid høyde for "worst case scenario". Det er deres oppgave. Slik er det også for staten, når de er rustet til tennene for invasjonskrig mot Russland, selv om de vet at sjansen for det skjer er ekstremt ekstremt liten. Anonymkode: 2b65d...48a Så, dersom jeg har fastrente på f.eks. 3%, og casher ut lånet mens rentenivået er å en kortvarig topp på f.eks. 8% da vil banken betale meg differansen? Jeg har nemlig mulighet til å spare opp ganske grundig og cash'e ut om 5-8år, selvom nedbetalingsplanen er på 25år. Anonymkode: ead4a...578
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Så, dersom jeg har fastrente på f.eks. 3%, og casher ut lånet mens rentenivået er å en kortvarig topp på f.eks. 8% da vil banken betale meg differansen? Jeg har nemlig mulighet til å spare opp ganske grundig og cash'e ut om 5-8år, selvom nedbetalingsplanen er på 25år. Anonymkode: ead4a...578 Du har misforstått... Anonymkode: a0a8a...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #12 Skrevet 21. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Så, dersom jeg har fastrente på f.eks. 3%, og casher ut lånet mens rentenivået er å en kortvarig topp på f.eks. 8% da vil banken betale meg differansen? Jeg har nemlig mulighet til å spare opp ganske grundig og cash'e ut om 5-8år, selvom nedbetalingsplanen er på 25år. Anonymkode: ead4a...578 Nei hvorfor skulle de det? For å svare på Hi, renten er spådd å være på 4% om 2år. Jeg tror fint den kan komme opp på 7-8% innen 5-8år. En grunn til at bankene forventer at man skal greie 5% renteøkning. Du kan jo ta en titt på gjennomsnittlig rente de siste 30 årene, så ser du hva det har pleid å ligge på. Jeg tok ikke opp maks lån av den grunn at jeg forventet betraktelig renteøkning de neste årene, og det håper jeg ingen gjør om dagen heller. Man skal ikke bo seg ihjel, man skal leve litt også. Anonymkode: 979ad...b79
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #13 Skrevet 21. juni 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Så, dersom jeg har fastrente på f.eks. 3%, og casher ut lånet mens rentenivået er å en kortvarig topp på f.eks. 8% da vil banken betale meg differansen? Jeg har nemlig mulighet til å spare opp ganske grundig og cash'e ut om 5-8år, selvom nedbetalingsplanen er på 25år. Anonymkode: ead4a...578 Har du et fastrentelån på 3% og ny fastrente er 8% når du ønsker å avbryte fastrenteavtalen/betale ut lånet vil du få en underkurs. Størrelsen på denne avhenger av størrelsen på restgjelden og hvor lang tid du har igjen av bindingstiden. Underkursen vil komme som fratrekk på lånet ditt. Du tjener altså penger på å bryte fastrenteavtalen. Anonymkode: 65c7d...f7e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 55 minutter siden, AnonymBruker said: Nei hvorfor skulle de det? For å svare på Hi, renten er spådd å være på 4% om 2år. Jeg tror fint den kan komme opp på 7-8% innen 5-8år. En grunn til at bankene forventer at man skal greie 5% renteøkning. Du kan jo ta en titt på gjennomsnittlig rente de siste 30 årene, så ser du hva det har pleid å ligge på. Jeg tok ikke opp maks lån av den grunn at jeg forventet betraktelig renteøkning de neste årene, og det håper jeg ingen gjør om dagen heller. Man skal ikke bo seg ihjel, man skal leve litt også. Anonymkode: 979ad...b79 Vet du engang hva underkurs/overkurs er? Nei? Isåfall, hvorfor svarer du på ting du ikke har peil på? Anonymkode: ead4a...578
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Du har misforstått... Anonymkode: a0a8a...c5c Vet du engang hva underkurs/overkurs er? Nei? Isåfall, hvorfor svarer du på ting du ikke har peil på? Anonymkode: ead4a...578
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 "I mai lot Norges Bank styringsrenten ligge uendret på 1,00 prosent, men sentralbanksjef Øystein Olsen satt den opp til 1,25 prosent i rentemøtet torsdag. Han planlegger ytterligere to kjappe renteøkninger før det blir uendret rente ut 2022" https://www.adressa.no/familieogoppvekst/Renten-skal-mest-sannsynlig-opp--Vi-vil-nok-vente-med-a-pusse-opp-badet_-sier-Hanne-Stokke-Norving-13172b.html De kommer til å se an situasjonen i 2022 før de gjør noe med renta. Har Norge fortsatt god økonomi vil den nok settes opp. Selv spår sentralbanksjefen renter på 3,5-4 %. Anonymkode: 1744d...fda
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Ikke hør på KG folk eller såkalte "eksperter" de har ikke alltid noe sunn fornuft bak ressonementet sitt. Renten vil nok neppe bikke særlig over 3% de neste årene. Gjelden er for høy, folk vil slite hvis renten skulle komme opp i 4%, og bankene vil få misligholdte lån på nakken. Så de som sier at lån kommer opp i over 4%, snakker rett og slett svada. Jeg sa det for 10 år siden at renten ville gå ned, forbli lav lenge og gradvis stige opp mot 3%. Men det er ikke engang sikkert at den vil gå så høyt, da det i mine øyner ikke er nødvendig. Men sentralbanksjefen ser muligens ikke det samme bildet. Bruk sunn fornuft! Kommer langt med det! Anonymkode: 5949f...316 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: folk vil slite hvis renten skulle komme opp i 4%, Tror du så mange vil slite på bare 4%, det må da være de som tok opp lån før innførselen av 5%-regelen. Folk flest vil klare seg men må justere forbruket. Anonymkode: 979ad...b79
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du engang hva underkurs/overkurs er? Nei? Isåfall, hvorfor svarer du på ting du ikke har peil på? Anonymkode: ead4a...578 Fordi mange banker ikke lenger praktiserer dette. Det er heller ikke ulovlig praksis å ikke gjøre det. Grunnen til at enkelte banker ikke betaler ut underkurs er pga spekulasjon. "Dersom du vil binde renten på boliglånet ditt, må du være klar over at enkelte banker i praksis fratar deg retten til å innløse lånet før tiden om rentene har steget. Flere banker betaler nemlig ikke ut rentegevinst om du avslutter fastrentelånet før tiden." https://www.pengenytt.no/sjekk-fastrente-fellen-i-disse-bankene/ Anonymkode: 979ad...b79
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Skjønner ikke hvorfor bankene forventer at man skal tåle en rente på 10%. Hva er poenget med det? Hvis renten stiger så høyt som 10% så halvparten av alle eksportbedriftene i Norge konkurs og folk er uansett uten jobb. Det spiller da ingen rolle om du har en lønn i dag som tåler 10% rente når du er arbeidsledig den dagen sentralbanken setter renten til 10%. Det er en logisk brist her jeg ikke skjønner. Anonymkode: f8f59...b45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå