Gå til innhold

Gress plenen min, hvordan få den fin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt hus. Plenen er ikke vedlikeholdt i det heletatt. Jeg hørte fra naboen at det var kne høyt på plenen: grass, ugress og løvetann :-?

Det er lite jord for plenen å gro på, rett under er det fjell. Hos naboen ser det til at gresset uansett klarer seg.

Nå har jeg klippet gresset, det må jeg nok gjøre flere ganger før det blir grønt.

Burde jeg gjøsle kanskje?

Noen som er flinke på plen her? :-)

Jeg er så lite flink og uerfaren på dette :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Om du har mulighet til å "toppdresse" plenen gir det både næringstilskudd og er med å bygge opp tykkere lag med jord. Dessuten vil plenen se friskere ut, da den får en brun "bunnfarge" og ikke "vissent gress-bunnfarge".

Spre utover hagejord( gjerne iblandet leire om jordsmonnet er tynt og det fort blir tørt på plenen.)

Ca 1 cm. tykt lag er passe. Bør rakes utover når gresset er nyklipt og er i vekst (kanskje vente til etter 17,mai, da det ikke ser så pent ut før gresset vokser igjennom...)

Det er viktig å klippe gresset jevnlig så det ikke vokser til med "eng" (vanskelig å klippe, dessuten troves jordrotter mye bedre i høyt gress, og de er en plage!).

Skrevet

Og så er det viktig å kalke og gjødsle plenen! :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

men du bør helst ta en jordprøve for å sjekke om jorda trenger kalk. for det er nemlig ikke sikkert at den gjør. og plenen skal ikke kalkes hvert år, men ca hvert tredje.

Skrevet

...også er det viktig å lufte plenen med jevne mellomrom.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Lurer bare på en ting: Jeg har en skikkelig stygg plen, lite gress og mye mose. Men jeg har småbarn som leker på plenen. Da kan jeg vel ikke kalke og gjødsle? Er kalk farlig å få i seg? Hva med gjødselet, hva inneholder det egentlig? Noen som vet hvordan jeg skal få bort mosen? Har ikke peiling i det hele tatt :oops:

Gjest Anonymous
Skrevet
Lurer bare på en ting: Jeg har en skikkelig stygg plen' date=' lite gress og mye mose. Men jeg har småbarn som leker på plenen. Da kan jeg vel ikke kalke og gjødsle? Er kalk farlig å få i seg? Hva med gjødselet, hva inneholder det egentlig? Noen som vet hvordan jeg skal få bort mosen? Har ikke peiling i det hele tatt :oops:[/quote']

Du kalker/gjødsler en dag det regner, og lar regnet ta med seg gjødselen ned i jorda. Gjødsel skal aldri spres på tørr plen, da ødelegger du plenen fordi gressrøttene svis av den konsentrerte gjødselen. Barn må ikke spise gjødsel, nei (giftig - hold barn unna plenen den dagen), men kalk er helt ufarlig. Hester får helt vanlig hagekalk som kalktilskudd i foret, forøvrig. (Liten digresjon).

Mose kan fjernes med rive (slitsomt). Men hvis du har barn som leker, er det nesten bedre med mose (mykt å gå på) enn gress...synes jeg. Når mosen er borte, strør man på litt jord og sår til med gressfrø. Gressfrø bør sås på høsten eller tidlig vår, og jorda må holdes fuktig så ikke de små gresspirene tørker og dør i starten (gjelder kun våren, da høst har en tendens til å være selvvannende).

Jeg vil påstå at å holde barn unna tilsådd, spirende gressplen er verre enn å leve med litt mose...hehe.

Spørs hvor mye jobb du vil påta deg for å få gressplen uten mose.

Mose kan komme av tett, vannsyk jord (dårlig drenering eller lufting). Eller for surt jordsmonn - da kan man kalke. Eller den dekker steder som er for mørke til at gress kan leve - da er det bedre å la den være?

Skrevet

Aller oftest skyldes mose mangel på næring...altså gjødsel.

I Norge "overkalkes" gressplenene.

:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Aller oftest skyldes mose mangel på næring...altså gjødsel.

I Norge "overkalkes" gressplenene.

:)

Eller vannsyk, tett jord. Å kalke på leirjord er oftest helt unødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...