Gå til innhold

Hvordan si at man ikke vil delta på det eller det fordi man ikke vil bruke penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en stor vennegjeng og vi finner på en del ting, saken er den at de alltid har hatt bedre råd enn meg pga mine helseutfordringer og at jeg ikke har vært i arbeid. Nå har jeg det mye greiere økonomisk og har så jeg også kan spare en del fordi målet er egen bolig innen jeg er 40, er nå 33. Da må jeg si nei til forslag som jentetur til NY eller London, kino, lafe og middag hit og dit. Noen av de tingene kan jeg gjøre, men har da ikke råd til sparing og middag hver dag.

Folk vet jo at jeg har bedre råd, så de blir ko irriterte når jeg ikke kan bli mef fordi jeg heller vil spare. Det var enklere før når jeg ikke hadde penger til å delta,  nå når jeg kan velge litt selv så blir folk fornærmet over at jeg ikke vil.. Sier selvsagt ikke nei til alt, men en del kan det bli.

Anonymkode: 244aa...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir de fornærmet - så de om det.  Dine penger, ditt valg. Forklar enkelt og greit at du har et mål du sparer mot, og at det derfor en periode blir ting du ikke er med på - da du heller vil prioritere målet ditt.  Det kan det hende de blir sure for, men ærlig talt: de har ikke noe med hvordan du bruker pengene dine.

Man kan jo også spørre seg; hvorfor skal alt man gjør koste penger?  Hva skjedde med å ta med noe enkelt å spise hjemme hos hverandre f.eks?  Jeg også ser gleden i å gå ut, kino og sånn- men det er helt innafor å si at det ikke passer.

• Liker 5
Skrevet

Du får jo bare si at du er nødt til å prioritere sparing til du når målet ditt, egen bolig før 40. Det er de vel nødt til å forstå og respektere? 

På den annen side bør du vel ikke utestenge deg helt fra opplevelser og reiser med venner i så mange år. Hva med å tillate seg èn reise pr år i alle fall, så får du vært med på noe og "levd litt mens du lever"?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en av flere gode grunner til at man ikke trenger å informere venner og bekjente om sin økonomi.

Anonymkode: 77ce5...e9c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Million said:

Du får jo bare si at du er nødt til å prioritere sparing til du når målet ditt, egen bolig før 40. Det er de vel nødt til å forstå og respektere? 

På den annen side bør du vel ikke utestenge deg helt fra opplevelser og reiser med venner i så mange år. Hva med å tillate seg èn reise pr år i alle fall, så får du vært med på noe og "levd litt mens du lever"?

Enig; vær ærlig, og de bør forstå. Samtidig ville jeg funnet litt en gyllen middelvei her. Er det ikke bedre å oppleve litt og leve mens du ennå har god helse? Jeg ville heller levd litt og kjøpt bolig som 42-åring, enn spinket og spart for å kunne kjøpe bolig når jeg er 39. 

Anonymkode: cd26d...a10

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Million skrev:

Enig.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Du sier det som der er, jeg sparer for harde livet til egen leilighet. Og vi kan finne på ting billig. Lage middag sammen hjemme, drikke kaffe hjemme og prate der eller gå en tur. Jeg hadde aldri blitt fornærmet om du sa det slik og jeg visste du sparte til bolig. 

Anonymkode: 95f04...0fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Har en stor vennegjeng og vi finner på en del ting, saken er den at de alltid har hatt bedre råd enn meg pga mine helseutfordringer og at jeg ikke har vært i arbeid. Nå har jeg det mye greiere økonomisk og har så jeg også kan spare en del fordi målet er egen bolig innen jeg er 40, er nå 33. Da må jeg si nei til forslag som jentetur til NY eller London, kino, lafe og middag hit og dit. Noen av de tingene kan jeg gjøre, men har da ikke råd til sparing og middag hver dag.

Folk vet jo at jeg har bedre råd, så de blir ko irriterte når jeg ikke kan bli mef fordi jeg heller vil spare. Det var enklere før når jeg ikke hadde penger til å delta,  nå når jeg kan velge litt selv så blir folk fornærmet over at jeg ikke vil.. Sier selvsagt ikke nei til alt, men en del kan det bli.

Anonymkode: 244aa...85a

Føles det ikke litt surt og meningsløst å spare til bolig med de prisene som er nå? Tidligere kunne du både fått bolig og brukt masse på ting du likte. Nå koster jo boligen det dobbelte.

Anonymkode: 5c432...c03

AnonymBruker
Skrevet

Svar som "det kan jeg ikke ta meg råd til akkurat nå", eller "det kan jeg ikke prioritere denne gang" er helt gyldige grunner som folk bør forstå. Ingen i min vennegjeng ville tatt det ille opp, så lenge det er økonomi eller livssituasjon det grunner i. Kanskje du da kan passe på å prioritere vennene dine de gangene det tas initiativ til noe sosialt som ikke koster så mye?

Anonymkode: 718ad...412

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du aldri tar deg råd til å bli med på ting slutter de snart å invitere deg, så sitter du igjen uten venner. Vil du gjøre ting som koster mindre så kan du jo ta initiativ til det selv. 

Anonymkode: 026fb...add

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du blir med på en del, så bør det ikke være noe problem. Middager nå og da pluss være og kino går jo et par ganger i måneden? Men lange reiser koster en del og skjønner at du må si nei til slikt. De bør jo ha forståelse for at du har et mål. 

Anonymkode: d2608...489

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier rett ut at «jeg kan ikke ta meg råd til det nå». Da sier jeg jo ikke at jeg er blakk eller noe, men at det ikke er der jeg prioriterer å bruke pengene.

Anonymkode: 16e1c...194

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...