Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg bare lurer på om det er vanlig at klasser bytter kontaktlærere hvert skoleår? Barnet mitt skal starte i 4. klasse nå til høsten og vil  få sin 5. kontaktlærer. Ikke for at det i utgangspunktet er et ”problem” men barnet mitt bruker veldig lang tid på å bli trygg på nye voksne og hadde endelig etter et halvt år i 3.klasse klart å få et veldig godt forhold til sin kontaktlærer(som var ny i fjor høst).

Selv hadde jeg to forskjellige på hele barneskolen (begge hadde klassen vår alle 6 årene) og 1 hele ungdomsskolen, så jeg bare lurer på hvordan det er andre plasser:)

Anonymkode: 68f20...546

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der hørtes veldig spesielt ut. Jeg har ikke hørt om lignende tilfeller noen gang. Da jeg gikk på skolen selv, riktignok gjennom 1990-tallet, hadde vi en og samme kontaktlærer alle skoleårene, pluss en assistent som var litt til og fra. Min søster hadde en kontaktlærer de første tre årene, men fikk en annen de neste tre årene (seks år på barneskolen). Hun fikk ny kontaktlærer fordi den første ikke hadde så store/gode kvalifikasjoner på mellomtrinnet. På ungdomsskolen hadde jeg to kontaktlærere, min søster hadde kun en kontaktlærer, også der de samme hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Millimani skrev:

Det der hørtes veldig spesielt ut. Jeg har ikke hørt om lignende tilfeller noen gang. Da jeg gikk på skolen selv, riktignok gjennom 1990-tallet, hadde vi en og samme kontaktlærer alle skoleårene, pluss en assistent som var litt til og fra. Min søster hadde en kontaktlærer de første tre årene, men fikk en annen de neste tre årene (seks år på barneskolen). Hun fikk ny kontaktlærer fordi den første ikke hadde så store/gode kvalifikasjoner på mellomtrinnet. På ungdomsskolen hadde jeg to kontaktlærere, min søster hadde kun en kontaktlærer, også der de samme hele tiden.

Takk for svar:) Kjenner jeg blir litt irritert egentlig...ikke har vi fått beskjed om dette heller.. var foreldremøte for 1 1/2mnd siden og ingen sa noe da. Jeg får antageligvis ikke gjort noe med det, men det frister å si ifra til skolen at jeg ikke syns det er greit.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres uvanlig ut, men det skal vel ikke så veldig mye til. Hvis det er snakk om bytting av jobb, foreldrepermisjon eller sykdom så er det jo lite skolen får gjort med det. Jeg hadde like mange mange kontaktlærere, men da gjennom hele barneskolen.

Anonymkode: 783e0...457

• Liker 2
Skrevet

Det skjer av og til. De har en kabal de skal få til å gå opp. Avhenger av alle de andre sine fødselspermisjoner, sykemeldinger og spesielle hensyn de må ta til de andre klassene. 

Selvsagt er det en fordel om barna får bare en eller to kontaktlærere gjennom løpet. Men om lærerne er bra så bør det gå veldig fint uansett 😊

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar:) Kjenner jeg blir litt irritert egentlig...ikke har vi fått beskjed om dette heller.. var foreldremøte for 1 1/2mnd siden og ingen sa noe da. Jeg får antageligvis ikke gjort noe med det, men det frister å si ifra til skolen at jeg ikke syns det er greit.

TS

Det har du all rett til å gjøre.

10 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Det skjer av og til. De har en kabal de skal få til å gå opp. Avhenger av alle de andre sine fødselspermisjoner, sykemeldinger og spesielle hensyn de må ta til de andre klassene. 

Selvsagt er det en fordel om barna får bare en eller to kontaktlærere gjennom løpet. Men om lærerne er bra så bør det gå veldig fint uansett 😊

Det er en fordel med kun en eller to gjennom hele barneskolen. Men så mange som TS nevner er ikke ok. Barn skal knytte et slags "bånd" til lærerne i forhold til undervisning og oppfølging. Dette båndet er umulig å holde på når kontaktlærerne skiftes ut så ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer mye an på livssituasjonen til den enkelte kontaktlærer. Er personen fornøyd med jobben, lønna, reisetiden og livet ellers, så tror jeg man kan være heldig å få samme person som kontaktlærer over flere år.

Hos oss var det mye bytting av kontaktlærer de tre første årene, men nå har det heldigvis stabilisert seg. Det er tryggere for barna å ha en fast person å forholde seg til over lengre tid, og jeg foretrekker det som voksen også.

Anonymkode: a8bf8...299

AnonymBruker
Skrevet

Det må nesten være et tilfelle av at læreren har slutta eller rett og slett bare ikke fungerer. Det er rektor som bestemmer hvem som blir kontaktlærer, men vanligvis følger man en klasse. Jeg er født i 90, så jeg begynte i andreklasse da jeg var 7 år (på grunn av den nye skolereformen), og jeg hadde da en mannlig kontaktlærer som sluttet etter ett år. Jeg fikk ny lærer i tredjeklasse som var læreren min ut barneskolen, og det opplevde jeg som veldig positivt.

Anonymkode: d0235...641

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig spesielt ut, her har de samme kontaktlærer fra 1-4, de får ny 5-7.

Anonymkode: 74e20...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Her er det vanlig at klassen har en kontaktlærer på småtrinnet (1-4 trinn) og en ny på mellomtrinnet (5-7 trinn). Dersom læreren slutter eller skal ut i permisjon blir det en til ny lærer. 

Anonymkode: cdd32...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer i blant. Lærere slutter av ulike grunner, noen har bare hatt et vikariat, noen går ut i permisjon, noen blir syke osv. Klassen til barnet ditt har nok bare hatt uflaks der. 

Har også hørt om klasser som har hatt mange kontaktlærere fordi «ingen» vil jobbe der. Barna og foreldrene er ekstra krevende.

Anonymkode: a213a...183

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer i blant. Lærere slutter av ulike grunner, noen har bare hatt et vikariat, noen går ut i permisjon, noen blir syke osv. Klassen til barnet ditt har nok bare hatt uflaks der. 

Har også hørt om klasser som har hatt mange kontaktlærere fordi «ingen» vil jobbe der. Barna og foreldrene er ekstra krevende.

Anonymkode: a213a...183

Eller skoler, der lærerne slutter pga rektor og ledelse. 

Anonymkode: e227f...a0e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...