AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Noen som vil dele erfaringer med opp/ned metoden? Vurderer sterkt å teste denne på jentongen på 4 mnd som er et mareritt til å legge på dagtid. Snakker hysterisk gråt i en time før hun roer seg i armene. Anonymkode: c5664...a4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 4 mnd er nok litt for tidlig for denne metoden. Har forsøkt på mine fra 7-8 mnd alder, men syntes det fungerte dårlig. Leggetiden trakk ut i tid og ungene ble mer og mer overtrøtte. Så her lå vi heller sammen med dem til de sovnet, tok betraktelig mindre tid og etterhvert kunne vi bare legge dem å gå ut. Anonymkode: 8ef9b...a52 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Nå kjenner jeg ikke til opp/ned metoden, men kjenner meg VELDIG godt igjen med å ha baby som sliter med å sove på dagtid. For vår del var det gull verdt å innføre søvnrutiner. Vi brukte programmet til Little Ones som vi fikk anbefalt av noen venner, og det viste seg å være gull verdt for alle utfordringene som skulle komme i ettertid også. Det kostet litt, men for vår del var det verdt det. Den første uken ble det litt verre, og så ble det bedre. Han er nå nesten 5 mnd gammel og har helt siden han var 3 mnd funnet søvnen på egenhånd takket være dette programmet. Altså kan jeg vanligvis bare legge han ned til kvilen sin og gå ut av rommet mens han er lys våken, og så sovner han på egenhånd. Magisk etter å ha brukt timer på å bysse eller trille tur tidligere! Anonymkode: f6a8a...880
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Metoden fungerte helt supert på vår gutt, men da var han 8 mnd. Jeg hadde aldri tenkt at noe teoretisk skulle funke så bra i praksis, men så feil kan man ta😅☺️ Tipper nok at 4mnd er for tidlig da🤔 Anonymkode: e6514...bf5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 Men hvis metoden er fortidlig, hva kan jeg gjøre da? Hun hyyler i senga, om vi ligger sammen, i armene, vognen, overalt! Og det kan ikke fortsette. Både for min og hennes skyld.. noe må jo kunne gjøres håper jeg.. Anonymkode: c5664...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 Hvordan fungerer metoden? Anonymkode: 5e73f...b9c
Gjest FirstNameLastName Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 Vi brukte en kombinasjon av metoder, inkl opp/ned metode, funka som bare det da ungen var 11 måneder. Kunne nok virka fra 8-9 måneder. Men ved 4 måneder var det for oss det eneste riktige å gi etter for alt ungen ønsket seg.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvis metoden er fortidlig, hva kan jeg gjøre da? Hun hyyler i senga, om vi ligger sammen, i armene, vognen, overalt! Og det kan ikke fortsette. Både for min og hennes skyld.. noe må jo kunne gjøres håper jeg.. Anonymkode: c5664...a4f Har dere utelukket om det er noe som plager henne da? Kontaktet helsestasjonen? Anonymkode: 8ef9b...a52 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 Kan det være dere har kommet inn i en negativ sirkel? At dere er så slitne og frusterte at det smitter over på barnet? Ikke ment som dømmende altså, jeg har vært der selv og kunne ikke skjønne hvorfor babyen aldri roet seg. Anonymkode: 4c8ec...3c4
Gjest Albbas Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 Hvis hun hyler i armene deres vil jo ikke opp/ned funke. Metoden går ut på at du plukker opp barnet når det gråter, holder det til det slutter å gråte (uten å bysse) og legger det ned igjen. Gjenta. Hvis hun ikke slutter å gråte i armene dine vil du jo aldri få lagt henne ned igjen. Funka ikke på min gutt fordi han ble helt hysterisk av å bli lagt ned sånn, og derfor aldri roa seg i armene mine. Det ble liksom bare "opp-metoden".
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Albbas skrev: Hvis hun hyler i armene deres vil jo ikke opp/ned funke. Metoden går ut på at du plukker opp barnet når det gråter, holder det til det slutter å gråte (uten å bysse) og legger det ned igjen. Gjenta. Hvis hun ikke slutter å gråte i armene dine vil du jo aldri få lagt henne ned igjen. Funka ikke på min gutt fordi han ble helt hysterisk av å bli lagt ned sånn, og derfor aldri roa seg i armene mine. Det ble liksom bare "opp-metoden". TS Hun roer seg når hun plukkes opp, mente mer i form av at dersom jeg skal bysse henne i søvn i armene over lengre tid blir hun sint. Har fått bekreftet at det ikke er noe galt fysisk sett er faktisk ikke spes utslitt, hun våkner bare en gang om natt så får greit med søvn. Men takk for svar❤️ Anonymkode: c5664...a4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 Det skader aldri å prøve noe som helst. Enten så funker det, eller så funker det ikke. Erfaringsmessig har vi måttet prøve aktivt i minst to uker for å få det til, så prøv og ikke mist motet med en gang. Synes forøvrig det høres nydelig ut med en liten på 4 mnd som bare er våken en gang om natta. Den tida der var så tøff hos oss at om junior blir enebarn så er det pga de seks ukene rundt 4-5 mnd 🙊 Anonymkode: 5383b...c5f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 Jeg prøvde det med mine barn. Litt varierende respons fra forskjellige barn og verdt å prøve. Dere er jo der, og barnet får respons. Til den som lurer på hva det er, kortversjonen er at når barnet gråter i sengen sin så tar du det opp og trøster til det slutter, også legger rett tilbake i sengen etterpå. I stedet for å bysse i søvn, amme i søvn eller ta barnet over i armkrok i egen seng, osv. Jeg forsøkte det meste, utenom ferber. Anonymkode: d48c8...24a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #14 Skrevet 21. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skader aldri å prøve noe som helst. Enten så funker det, eller så funker det ikke. Erfaringsmessig har vi måttet prøve aktivt i minst to uker for å få det til, så prøv og ikke mist motet med en gang. Synes forøvrig det høres nydelig ut med en liten på 4 mnd som bare er våken en gang om natta. Den tida der var så tøff hos oss at om junior blir enebarn så er det pga de seks ukene rundt 4-5 mnd 🙊 Anonymkode: 5383b...c5f Hehe ja det er fantastisk! Kan våkne til et par ganger ekstra men finner som regel roen veldig raskt😃 fra 3-4 mnd sov hun natta gjennom, så tror det ligger noe i dette med at søvnmønsteret endrer seg ved 4 mnd ja. Sovner ikke før 20.30-21.30 da,og opp senest kl 6, men det er null stress når hun er så flink❤️ Blir jo en natt på 7-8 timer😍 Anonymkode: c5664...a4f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #15 Skrevet 21. juni 2019 4 mnd hadde aldri gått med mine. Jeg forsøkte bed 9 mnd, men det var tidlig det også. Her ble legging uproblematisk etter å ha brukt metoden da de var ca ett år gammel. Før det gikk de sovne i armene mine og det tenker jeg var det er hadde behov for. Anonymkode: 05613...932
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #16 Skrevet 21. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe ja det er fantastisk! Kan våkne til et par ganger ekstra men finner som regel roen veldig raskt😃 fra 3-4 mnd sov hun natta gjennom, så tror det ligger noe i dette med at søvnmønsteret endrer seg ved 4 mnd ja. Sovner ikke før 20.30-21.30 da,og opp senest kl 6, men det er null stress når hun er så flink❤️ Blir jo en natt på 7-8 timer😍 Anonymkode: c5664...a4f Hvis babyen kun sover fra rundt kl 21 til senest 6 så får babyen altfor lite søvn og jeg vil tro babyen er ganske overtrøtt. De kan slite mye med søvn på dagtid da. Anonymkode: 62b85...07c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #17 Skrevet 21. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 4 mnd hadde aldri gått med mine. Jeg forsøkte bed 9 mnd, men det var tidlig det også. Her ble legging uproblematisk etter å ha brukt metoden da de var ca ett år gammel. Før det gikk de sovne i armene mine og det tenker jeg var det er hadde behov for. Anonymkode: 05613...932 Vil hun i armene får hun såklart det, det er jo bare kos og nødvendig for en så liten baby, men fortiden er ikke de heller godkjent. Å da blir det jo enkelt sagt en utfordring å få henne til å sove. Kan ikke tvinge henne i fanget heller når hun gråter hysterisk. Alternativt kan vi prøve å kurere vogn-skrekken. Men om hun så er rolig i vogna sovner hun sjeldent i den. Ligger bare å ser. Anonymkode: c5664...a4f
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #18 Skrevet 21. juni 2019 16 timer siden, Albbas skrev: Hvis hun hyler i armene deres vil jo ikke opp/ned funke. Metoden går ut på at du plukker opp barnet når det gråter, holder det til det slutter å gråte (uten å bysse) og legger det ned igjen. Gjenta. Hvis hun ikke slutter å gråte i armene dine vil du jo aldri få lagt henne ned igjen. Funka ikke på min gutt fordi han ble helt hysterisk av å bli lagt ned sånn, og derfor aldri roa seg i armene mine. Det ble liksom bare "opp-metoden". Funket ikke her heller. Ble mer og mer hysterisk for hver gang. Og brukte da mange timer på å toe henne ned så hun endelig sovna. Anonymkode: eb2cc...afc
Gjest Geirfuglen Skrevet 23. juni 2019 #19 Skrevet 23. juni 2019 (endret) På 20.6.2019 den 10.39, AnonymBruker skrev: Noen som vil dele erfaringer med opp/ned metoden? Vurderer sterkt å teste denne på jentongen på 4 mnd som er et mareritt til å legge på dagtid. Snakker hysterisk gråt i en time før hun roer seg i armene. Anonymkode: c5664...a4f 4 mnd er for tidlig. Vi hadde hell med denne metoden når barnet var rett over året. Har du prøvd å la henne sove i bæresele? Eneste som babyen vår ville sove i. Endret 23. juni 2019 av Geirfuglen
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #20 Skrevet 23. juni 2019 3 timer siden, Geirfuglen skrev: 4 mnd er for tidlig. Vi hadde hell med denne metoden når barnet var rett over året. Har du prøvd å la henne sove i bæresele? Eneste som babyen vår ville sove i. Bærrsæle er ikke godtatt.. Anonymkode: c5664...a4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå