Gå til innhold

Hvordan få et sunt midjemål?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg er en kvinne på 39 år. Jeg er 165 cm høy, veier nå 62,5 kg og det gir en BMI på 23. Midjemålet er 88 cm 🙄

Jeg holder på å slanke meg, men sliter med å oppnå et sunt midjemål (kan ikke husk sist jeg var under de anbefalte 80 cm, selv om BMI har vært OK). Jeg er tydeligvis en av de heldige med "eplefasong". Trivselsvekta mi er ca 58 kg, så skal ned ca 4,5 kg til, men tidligere erfaring tilsier at jeg selv ikke da klarer å komme ned i under 80 cm rundt midjen (som er anbefalt). Går jeg lenger ned enn dette, blir jeg for tynn på resten av kroppen og i ansiktet.

Det jeg gjør per i dag, er å spise sunt og begrense kaloriinntaket. Jeg spiser minimalt med godteri, sjokolade, chips o.l (kun i helgen og da veldig begrenset mengde). Drikker ingenting sukkerholdig, stort sett kun vann og kaffe. Spiser lite karbohydrater, men klarer/ønsker ikke å kutte alt. Jeg går ned i vekt med det kostholdet jeg har nå, men ikke nok cm rundt livet.

Hva er den mest effektive måten å få ned midjemålet på? Per i dag trener jeg ikke, så tenker vel at det må til. Jeg må få mer muskelmasse og lavere fettprosent (tenker ikke bare å trene magen, da jeg vet at punktslanking ikke fungerer). Hvilken form for trening bør jeg satse på? Jeg har ikke mye tid i hverdagen til trening, men litt skal jeg klare å få til.

Anonymkode: ecf0e...17b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vektrockering?

Dessuten, det er vel forskjellige midjemål-anbefalinger etter hvor høy man er? Eller skal alle ha samme midjemål uansett hvor høy, kort, smal, bred man er? Noen er jo brede fra naturens side og kan dermed ikke ha et likt midjemål som en som er smal?🤔

Anonymkode: da425...4e8

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vektrockering?

Dessuten, det er vel forskjellige midjemål-anbefalinger etter hvor høy man er? Eller skal alle ha samme midjemål uansett hvor høy, kort, smal, bred man er? Noen er jo brede fra naturens side og kan dermed ikke ha et likt midjemål som en som er smal?🤔

Anonymkode: da425...4e8

Fra https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/vekt-bmi-og-maling-av-midjen:

Kvinner: Midjemål over 80 cm gir risiko for type 2- diabetes og hjerte- karsykdom. Midjemål over 88 cm er gir betydelig økt risiko.

Det står ingenting om at midjemålet justeres for høyde og/eller kroppsbygning.

Anonymkode: ecf0e...17b

AnonymBruker
Skrevet

Magnesium tilskudd kan hjelpe mot for mye vann i kroppen. Ta en tab vær kveld.

Anonymkode: 2e995...a8d

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor er denne midjen? På det mest innsvingte, eller på det feiteste? 

Hvor slutter midjen og hvor begynner hoftene? 

Jeg lurer oppriktig, for jeg har høye hofter og lavt liv, og vet ikke hvor jeg skal måle

Anonymkode: d23df...9f7

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor er denne midjen? På det mest innsvingte, eller på det feiteste? 

Hvor slutter midjen og hvor begynner hoftene? 

Jeg lurer oppriktig, for jeg har høye hofter og lavt liv, og vet ikke hvor jeg skal måle

Anonymkode: d23df...9f7

Noen cm over navlen, på det smaleste 

• Liker 1
Gjest frankie1985
Skrevet

Det mest effektive å spise bare magert kjøtt og skjære bort fettet og grønnsaker ved siden av, woke for eksempel og så helst trene litt styrke også eller 2-3 økter om dagen med for eksempel sykling eller steppemaskin

AnonymBruker
Skrevet

Midjemål går ikke etter centimeter rundt midjen. Men høyde del på 2. Sier seg selv at en mann eller kivnne på 185 cm ikke bør ha samme midjemål som en kvinne/mann på 165cm.

Ta en tråd og klipp etter din høyde, brett den i to å legg den rund midjen, ca 2 fingre over navle. Midjemålet bør være mindre enn tråden da.

Anonymkode: 2a782...454

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Midjemål går ikke etter centimeter rundt midjen. Men høyde del på 2. Sier seg selv at en mann eller kivnne på 185 cm ikke bør ha samme midjemål som en kvinne/mann på 165cm.

Ta en tråd og klipp etter din høyde, brett den i to å legg den rund midjen, ca 2 fingre over navle. Midjemålet bør være mindre enn tråden da.

Man kan ha bredere midje enn en som er høyere enn seg. Finnes slanke høye og tykke lave...

Kvinner skal ha midjemål under 80 cm

Menn skal ha midjemål under 90 cm

Bredere midjemål er helseskadelig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha bredere midje enn en som er høyere enn seg. Finnes slanke høye og tykke lave...

Kvinner skal ha midjemål under 80 cm

Menn skal ha midjemål under 90 cm

Bredere midjemål er helseskadelig.

Nei. Gjør litt mer udndersøkelser. Jeg er kvinne på 185, og skulle jeg vært 80 cm rundt livet hadde jeg ikke sett ut. Jeg er høy og slang med bred benbygging. Høyde del på 2 blir den mest korrekte måte å måle på så lenge ingen har samme høyde.Dokumentar som nyelig gikk på nrk om fedme viste også dette. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På iform.nu finner du masse info om mat som hjelper deg med å bli kvitt magefettet 😊

Anonymkode: c9c7a...2a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Styrkeøvelser! Mye man kan gjøre hjemme i egen stue. Disse øvelsene er bra, og man kjører kjapt gjennom et sånn et program 3-4 ganger i uken: 

Anonymkode: b50d7...fd6

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du måler riktig? På det smaleste?

Anonymkode: d1413...92a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Mener du at jeg som 170 cm skal ha et normalt midjemål 85 cm?? Det er jo mye, og det er det jeg har i dag, og jeg veier 88 kg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan ikke være riktig. Hos meg er høyde delt på 2 80 cm, og jeg er 63 cm rundt midjen. Greit nok at jeg er slank, men jeg er helt normalvektig og har ikke mange cm innsving i midjen. Jeg er bare 8 cm større under brystet. 

Anonymkode: 6c47a...5dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jojo jojo skrev:

Mener du at jeg som 170 cm skal ha et normalt midjemål 85 cm?? Det er jo mye, og det er det jeg har i dag, og jeg veier 88 kg. 

Dette kan ikke være riktig. Hos meg er høyde delt på 2 80 cm, og jeg er 63 cm rundt midjen. Greit nok at jeg er slank, men jeg er helt normalvektig og har ikke mange cm innsving i midjen. Jeg er bare 8 cm større under brystet. 

midjemål  blir usunt hvis det overstiger høyde del på 2. Man behøver ikke være undervektig eller rar i kroppen fordi dn er mye lavere.  Ingen sier man må ha det og de, men alt over høyde del på 2 er usunt.  Noen har bredere byggning enn andre, noen er veldig høye, andre veldig lave. Derfor har forskere kommet frem tilat midjemål som er over midje del på 2 er det som er usunt. Er jo tåpelig å tro at ei dame på 185, skal være mi dre rundt midjen enn en mann på 165. La ut en link over, hvor de henviser til forskningen.

Så ingen grunn til panikk pga midjemålet er lavere enn høyde del på 2, for er nemlig det den bør være.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss er bare skapt slik at vi ikke kan få smal midje, uansett hvor tynne og trente vi er. På mitt tynneste fikk jeg aldri midjemålet mitt under 80 cm, til tross for at jeg tok sit ups nesten daglig. 

Anonymkode: b0a48...8c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen av oss er bare skapt slik at vi ikke kan få smal midje, uansett hvor tynne og trente vi er. På mitt tynneste fikk jeg aldri midjemålet mitt under 80 cm, til tross for at jeg tok sit ups nesten daglig. 

Anonymkode: b0a48...8c9

Men du får jo ikke mindre midje av å trene sit-ups. Altså, jeg har bred midje (i forhold til resten av kroppen) nettopp fordi jeg har mye muskulatur der og kjernemuskulatur. Om man vil få mindre fett hjelper det ikke å ta sit-ups. Sit-ups gjør bare at man får noe mer muskelmasse over tid. Trenger du å trene bort fett må du jo gjøre cardio. 

Skrevet

Styrkeøvelser! Mye man kan gjøre hjemme i egen stue. Disse øvelsene er bra, og man kjører kjapt gjennom et sånn et program 3-4 ganger i uken: 

Anonymkode: b50d7...fd6

Ingen får tynnere midje av å bare gjøre mageøvelser, hun må spise færre kalorier enn hun forbrenner. Er ikke mer hokus pokus enn det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...