Gå til innhold

"bomelommer" bare 2 dager i uken.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg bæsjer cirka bare to dager i uken.

Flere av mine venninner har reagert på det og sagt at det er lite.

Dette er et litt flaut tema, men pytt pytt.

De "bomelommer" nemlig hver dag...

Har det noe å si for vekten min?

Jeg har nemlig bæsjet bare 2 dager i uken i ett år. Vil det si at forbrenningen min har blitt lavere?

Har gått opp 10kg skjønner dere. derfor lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madeline

Får du i deg nok fiber? Trener du? Både nok fiber og mosjon må til for å få tarmene til å fungere optimalt. Du bør også drikke nok. Har du hard avføring kan det hjelpe med f.eks. svisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Får du i deg nok fiber? Trener du? Både nok fiber og mosjon må til for å få tarmene til å fungere optimalt. Du bør også drikke nok. Har du hard avføring kan det hjelpe med f.eks. svisker.

Ja men kan dette være årsaken til at jeg har gått opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Hva som har fått deg opp i vekt kan ikke jeg si så mye om. Går en opp i vekt er kaloriinntaket større enn forbruket. Så lenge du ikke sier noe om hva du spiser i løpet av en vanlig uke og hvor mye du trener, er det ikke så lett å si noe om hva grunnen til vektoppgangen er. Har du gått på noen slankekurer som har gitt raskt vekttap? Dette kan være med å ødelegge forbrenningen din slik at du legger fort på deg det du gikk ned og enda litt til. Jeg tror jeg ville fokusert på å ha et sunt og variert kosthold og trimmet ved siden av. Hold godteri, kaker ol til en dag i uka. Ellers kan du ta en tur til legen for en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan føler du deg ellers?

Med mindre du har ubehag eller magesmerter er det vel ikke så mye å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med vektoppgangen å gjøre ja. Antagligvis går du på do bare 2 ganger pr uke, pga kosten i seg selv. HVis du i tillegg er stillesittende synker forbrenningen fort!

Prøv å fokusere på kosten din, og aktiviteten i hverdagen, så skal du se at det blir oppsving :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har ikke avføring mer enn et par tre ganger i uka selv. Er dette altså "for sjelden"? Har aldri diskutert det med noen, for, ja, det er ikke noe man akkurat diskuterer i lunsjen det da....

Er det virkelig vanlig med avføring hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Er det virkelig vanlig med avføring hver dag?

Jeg tror dette kan variere fra person til person. Det er vel vanlig med fra 2-3 ganger om dagen til 2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette kan variere fra person til person. Det er vel vanlig med fra 2-3 ganger om dagen til 2-3 ganger i uka.

Jepp, det er det som er vanlig. Å gå på do 2-3 ganger i uka er derfor ikke spesielt unormalt.

Tviler på at det er dette alene som har gjort at du har gått opp i vekt, hvor ofte du går på do har ingenting med forbrenningen din å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jepp, det er det som er vanlig. Å gå på do 2-3 ganger i uka er derfor ikke spesielt unormalt.

Tviler på at det er dette alene som har gjort at du har gått opp i vekt, hvor ofte du går på do har ingenting med forbrenningen din å gjøre.

det å gå på do mye, å drite mye altså betyr jo ofte at man har høy forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette ville jeg snakka med fastlegen om.

Jeg driter stort sett flere ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Før dret jeg sjelden mer enn en gang eller to i uken.

Så fant jeg ut at et måltid med to Ryvita sesam knekkebrød eller All Bran funket fint for meg. Nå driter jeg hver dag.

Da har jeg kanskje vært normal i driteintervallene mine og nå blitt unormal, eller var det omvendt?

Jeg tror jeg år på do og tenker litt, mens jeg presser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare på do et par ganger i uka selv jeg, har aldri tenkt over at det er noe unormalt.

Passer meg egentlig fint, siden det ikke er det festligste jeg vet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Revenka

Tidligere spiste jeg mer mat enn det jeg gjør nå, og da baiset jeg hver dag. Nå som jeg har kuttet ned på mengden tar det lengre tid før det kommer ut igjen. Men det er jo fordi maven er vant til en annen mengde. Kan fint gå 3 dager imellom hver gang. Har ikke noe maveproblemer.

Vi har forresten fått et veldig avslappet forhold til bais eller bommelom.. vi har bikkje og dette er et tema vi tar opp hver dag. Har bikkja baiset og hvordan konsistens var den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det å gå på do mye, å drite mye altså betyr jo ofte at man har høy forbrenning.

Så å gjøre det sjelden henger da sammen med en lav forbrenning?

Men, jeg tror jeg har høy forbrenning jeg. Det sier alle til meg i alle fall, siden jeg gjerne spiser mange ganger for dagen, spiser akkurat hva jeg har lyst på, og likevel er tynn, lettere undervektig...

Likevel har jeg altså avføring bare 2-3 ganger i uka. Den er ofte litt hard og vanskelig da. (men, de tre ukene jeg spiste jernpiller som skulle kunne gi hard (eller løs) mage (jeg er blodgiver, og får derfor 20 jernpiller når jeg har gitt blod) ga meg egentlig meget normal mage, med ikke for hard avføring, og den kom oftere også.... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kan være flere grunner til treg mage:

Lite væske

Lite trim

Lite fiber

Lite fett

Feil i bakterieflora i endetarmen

De fleste bommelommer hver dag, enkelte bare et par ganger i uka, og noen få kanskje bare hver 7-8 dag.

Prøv en omgang med Idoform, de får du på apoteket.

Drikk mye, mye vann, beveg deg mer, og bruk mye olivenolje/rapsolje i maten.

Treg mage har ingenting med forbrenning å gjøre, heller ikke vektøkning. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Bare for å klargjøre (dumme meg som er gjest og glemmer det i farta, jeg er ikke vant til åvære gjest) Det er nok minst to gjester i denne tråden... Jeg med den trege magen, antatt høy forbrenning, er ikke trådstarter. Jeg har nemlig slett ikke problem med vektøkning, jeg er jo lettere undervektig jeg...

Og er klar over at det er mange årsaker til treg mage. Jeg spiser ikke ekstremt mye fiber, men ganske normalt vil jeg påstå, jeg drikker ganske mye vann, jeg går til jobb (30 minutter) og hjem hver dag og har hverjken en fettfattig eller fettrik kost. Men bakteriene, det vet jeg ikke noe om da. Plages uansett ikke spesielt av magen min nå jeg, vant til det. Så det plager meg ikke så mye.

Trodde heller ikke at avføring hadde med forbrenning å gjøre, men fordøyelse. Tror jeg har høy forbrenning, men treg fordøyelse jeg. Men det funker greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har samme problem som trådstarter, det kan gå opptil 7-8 dager mellom hver gang. Jeg har alltid hatt treg mage, og har prøvd alt. Jeg er ikke overvektig, går mye tur med hunden, drikker mye vann og er glad i grovt rugbrød. Det hjelper i de værste periodene å spise idoform, i tillegg til noen tabletter fra helsekost som heter Treg Mage.

Det kan være like galt å spise for mye fiber også, så det er en hårfin balansegang........

Har bare innfunnet meg med at sånn er det, selv om det ikke alltid er like gøy :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivitet og fiber.evt fibertilskudd, men øk fiberinntak gradvis. Vann må til for at fiber skal ha effekt. Tviler på at det er direkte sammenheng mellom forbrenning og fordøyelseshastighet. Er vel nødvendigvis ikke et problem at man baiser bare to ganger i uken, men hvis man er ukomfortabel med det er det jo greit å gjøre noe med det. Når maten ligger i tarmene så lenge, vil mye vann rekke å bli sugd opp, dermed blir avføringen ofte hard(pga av lite vanninnhold) og man vil ha vanskelig for å baise, altså en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Konklusjon: Det kan ikke sies å være noen sammenheng mellom høy forbrenning og hyppig avføring :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...