Gå til innhold

Feriepenger ved gradert sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om noen der ute visste hva reglene når man er gradert sykemeldt (50%) og skal ta ut 4 uker ferie?

Vet at det normalt er slik når man ikke er sykemeldt:

Vanlig mnd lønn

- 5 uker ferietrekk

+ Feriepenger

= lønn ved ferie

Men når jeg får sykepenger fra NA så får jeg jo ikke sykepenger når jeg krysser av for ferie. Og hvis de bruker 50% av min normale lønn og så trekker 4 uker ferie, for da får jeg jo mindre lønn? Jeg har fastlønn, men blir litt forvirra nå som jeg er sykemeldt og lurer derfor om de 4 ukene skal være vanlig lønn eller sykepengene som gjelder før trekk? Og hvor finner dere isåfall informasjonen, føler jeg har googlet og ikke finner noe svar...

Anonymkode: 4a68e...1a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo ikke mindre lønn?

Du får feriepenger fra arbeidsgiveren din, ut fra inntekten i 2018 - det skal dekke lønnen du ikke får i ferien (både fra arb.giver og Nav).

Altså, du trekkes ikke for ferie, du får bare ikke lønn når du har ferie. Du får feriepenger. En vesentlig forskjell :) 

Anonymkode: b84c2...80e

AnonymBruker
Skrevet

De ukene du tar ferie trekkes du allikevel som om du jobber fullt, altså 100%. 

Anonymkode: 64408...1b2

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg mener er at si jeg har 40.000 i mnd lønn til vanlig og ved 50% sykemelding at det nå blir 20.000 de beregner vanlig lønn av siden jeg er sykemeldt. Og trekker 4 uker fra lønna på 40.000. Jeg vil jo ikke få noe sykepenger fra NAV i ferien?

Forstår at jeg skal trekkes for ferie, er ikke det som jeg undres av - men hva de bruker som "vanlig lønn".

F.eks:

40.000

- ferietrekk for de 4 ukene av 40000

+ feriepenger for de 4 ukene

= Utbetalt

Eller.

20.000

- ferietrekk for de 4 ukene av normallønna 40.000

+ feriepenger for de 4 ukene

= Utbetalt

Det jeg mener da er at ferietrekket er mer enn den vanlige lønnen, og jeg vil jo ikke motta 50% som "vanlig lønn" av NAV når jeg har ferie. De betaler jo kun de dagene jeg skulle ha jobbet.

Anonymkode: 4a68e...1a8

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg skjønner problemstillingen....

Nav trekker deg 20 000 og arb giver trekker deg 20 000 = 40 000,-

Anonymkode: b84c2...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...