AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Del Skrevet 20. juni 2019 Vi er et ektepar i midten av 30 årene, med helt vanlige inntekter. Vi har felles økonomi. Sparer vi lurt, eller ville dere gjort det anderledes?? Vi må prøve å gjøre mest mulig ut av det vi har Vi sparer: 15000 kr ekstra i hus pr mnd inn på huslånet 5000 kr pr mnd til ny bil (våre biler er fra 2016, så ingen hast) på vanlig sparekonto. Regner med å bruke pengene innen 2år. Bilene er nedbetalt 1000 kr i mnd til vår datter, spares i fond 3000 i mnd i IPS (1500 hver) 1000 kr til surr og tullball som vi har lyst på. Vi har betalt ned huset 50% og ønsker oss nytt hus innen 2 år. Har buffer på 200 000. Har et mindre beløp (70 000) i fond. Putter inn litt i fond når vi har noe ekstra. Er det smart sparing eller har noen tips til forbedringer? Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Del Skrevet 20. juni 2019 Hvilke fond sparer dere i? Anonymkode: 28eed...1cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Del Skrevet 20. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke fond sparer dere i? Anonymkode: 28eed...1cd Ja...det var det da. Vi har så lite kunnskap om fond. I IPS så har vi et sånt "lev mer fond" fra DNB. Med høyest risiko i begynnelsen og mindre etterhvert. Til barnet sparer vi i DNB aktiv 80, men det må jeg bytte ut, for jeg har skjønt at disse aktive fondene er alt for dyre. Også har vi litt i teknologi fond og litt i norsk indeksfond Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Del Skrevet 20. juni 2019 Jeg synes Lev mer-fondet setter flytter pengene over i rentepapirer altfor tidlig. Jeg ville heller satt alt i indeksfond, det blir billigere litt også. Dere har så trygg økonomi at den ekstra avkastningen er verd risikoen. Anonymkode: 031ab...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Del Skrevet 20. juni 2019 Dere er veldig risikoaverse. Anonymkode: 62d3b...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Del Skrevet 20. juni 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes Lev mer-fondet setter flytter pengene over i rentepapirer altfor tidlig. Jeg ville heller satt alt i indeksfond, det blir billigere litt også. Dere har så trygg økonomi at den ekstra avkastningen er verd risikoen. Anonymkode: 031ab...bf4 Takk for tips! Nå er det feriepenge tider og etter kostnader, ferie osv så er det ca 50 000 igjen som kan brukes til sparing. Spørsmålet er da.... skal det gå tiø hus, bil sparing eller langvarig fond? Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Del Skrevet 20. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er veldig risikoaverse. Anonymkode: 62d3b...63b Hvordan da? Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Del Skrevet 20. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet er da.... skal det gå tiø hus, bil sparing eller langvarig fond? Anonymkode: 466a6...fe9 Siden dere snart skal kjøpe nytt og muligens dyrere hus synes jeg mer nedbetaling er greit nok. Hvis mer bilsparing betyr at dere kjøper dyrere bil fortere så er det ikke nødvendigvis en god investering. Anonymkode: 031ab...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Del Skrevet 20. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden dere snart skal kjøpe nytt og muligens dyrere hus synes jeg mer nedbetaling er greit nok. Hvis mer bilsparing betyr at dere kjøper dyrere bil fortere så er det ikke nødvendigvis en god investering. Anonymkode: 031ab...bf4 Ja, huset vil bli betraktelig dyrere.. Regner med å måtte ta 3.5 ekstra i lån. Men samtidig sparer jeg 15000 ekstra i huset hver mnd, så føler liksom det går nok dit. Mens bil sparinga går så sakte. Men ja, du har et godt poeng Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Del Skrevet 20. juni 2019 Ser kjempebra ut. Lev mer hos DNB er helt OK. Jeg ville spart 2700 i DNB Global indeks og 300 DNB Emerging Markets Indeks for å få lavere forvaltningskostnader på fondssparingen, men jeg vil ikke påstå at dere blir rundlurt av Lev mer-serien heller. Ettersom dere sparer så mye utenom fondssparingen, ser jeg ikke noe galt i å sette all fondssparingen på IPS-konto. Anonymkode: 481f5...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Del Skrevet 20. juni 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser kjempebra ut. Lev mer hos DNB er helt OK. Jeg ville spart 2700 i DNB Global indeks og 300 DNB Emerging Markets Indeks for å få lavere forvaltningskostnader på fondssparingen, men jeg vil ikke påstå at dere blir rundlurt av Lev mer-serien heller. Ettersom dere sparer så mye utenom fondssparingen, ser jeg ikke noe galt i å sette all fondssparingen på IPS-konto. Anonymkode: 481f5...fad Takk for informativt svar, jeg skal absolutt sjekke opp tipsene dine. Å putte den småsparingen inn i IPS er kanskje ikke så dumt nei, samtidig så føles det skummelt at pengene er låst i så mange år. Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Del Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for informativt svar, jeg skal absolutt sjekke opp tipsene dine. Å putte den småsparingen inn i IPS er kanskje ikke så dumt nei, samtidig så føles det skummelt at pengene er låst i så mange år. Anonymkode: 466a6...fe9 Jeg sjekket akkurat info om DNB Lev Mer. De bruker indeksfond allerede til en kostnad på 0,50%. Jeg trodde først de tok 1,50% eller 1,20% årlig. Men 0,50% er etter min mening helt akseptabelt for private sparere som ikke er ekstremt interessert i å optimalisere hver minste detalj. Jeg ser ikke noe galt med å bruke lev mer-fondene i mange tiår fremover. Anonymkode: 481f5...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #13 Del Skrevet 20. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sjekket akkurat info om DNB Lev Mer. De bruker indeksfond allerede til en kostnad på 0,50%. Jeg trodde først de tok 1,50% eller 1,20% årlig. Men 0,50% er etter min mening helt akseptabelt for private sparere som ikke er ekstremt interessert i å optimalisere hver minste detalj. Jeg ser ikke noe galt med å bruke lev mer-fondene i mange tiår fremover. Anonymkode: 481f5...fad Har du noe alternativ til aktiv80 fondet jeg bruker til sparingen til barnet. Barnet er bare 1 år, så regner med et en sparehorisont på kanskje 20-24 år. Dette er penger som skal øremerkes bolig og EK Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Del Skrevet 20. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du noe alternativ til aktiv80 fondet jeg bruker til sparingen til barnet. Barnet er bare 1 år, så regner med et en sparehorisont på kanskje 20-24 år. Dette er penger som skal øremerkes bolig og EK Anonymkode: 466a6...fe9 Dnb global indeks er jo en fin alt i ett-løsning. Skal du ha med selskaper i utviklende markeder (Kina, Brasil, India, Sør-Korea osv.) bør du også putte litt i DNB Global Emerging Markets indeks. 10-20% i DNB Global Emerging Markets indeks og 80-90% i DNB Global indeks. Dette er ingen garanti for at mitt forslag vil slå DNB Aktiv 80, men det eneste som er sikkert er at du har et forsprang på over 1% i året sammenlignet med DNB Aktiv 80, altså kostnadene dine er 0,22% mot 1,30%. Anonymkode: 481f5...fad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 25. juni 2019 #15 Del Skrevet 25. juni 2019 On 6/20/2019 at 9:37 AM, AnonymBruker said: Vi er et ektepar i midten av 30 årene, med helt vanlige inntekter. Vi har felles økonomi. Sparer vi lurt, eller ville dere gjort det anderledes?? Vi må prøve å gjøre mest mulig ut av det vi har Vi sparer: 15000 kr ekstra i hus pr mnd inn på huslånet 5000 kr pr mnd til ny bil (våre biler er fra 2016, så ingen hast) på vanlig sparekonto. Regner med å bruke pengene innen 2år. Bilene er nedbetalt 1000 kr i mnd til vår datter, spares i fond 3000 i mnd i IPS (1500 hver) 1000 kr til surr og tullball som vi har lyst på. Vi har betalt ned huset 50% og ønsker oss nytt hus innen 2 år. Har buffer på 200 000. Har et mindre beløp (70 000) i fond. Putter inn litt i fond når vi har noe ekstra. Er det smart sparing eller har noen tips til forbedringer? Anonymkode: 466a6...fe9 Syns dette ser kjempebra ut! Eneste jeg ikke gjør er å binde penger i IPS siden vi er såpass unge at pensjonsfremtiden faktisk er nokså usikker. Sparer til pensjon på vanlig aksjesparekonto. Ellers er jo dette veldig likt som oss, så da syns jeg det er veldig bra, hehe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #16 Del Skrevet 25. juni 2019 2 timer siden, Pengebingen skrev: Syns dette ser kjempebra ut! Eneste jeg ikke gjør er å binde penger i IPS siden vi er såpass unge at pensjonsfremtiden faktisk er nokså usikker. Sparer til pensjon på vanlig aksjesparekonto. Ellers er jo dette veldig likt som oss, så da syns jeg det er veldig bra, hehe. Hehe...godt å høre Anonymkode: 466a6...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå