Lollipoppp Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Hei! Jeg ønsker å komme i kontakt med noen som har flyttet fra Norge til Houston, Texas. Jeg vil gjerne vite fremgangsmåte, hva man børr tenke på før man flytter, jobb muligheter og generelt om det å bo der nede. Jeg har vært inne på tanken om å flytte dit, jeg ser at det er mange Norske som bosetter seg i Houston men jeg har null peiling på hvordan jeg går frem for å få det til. Håper noen kan hjelpe
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Jeg har bodd i Austin, Texas, ikke så langt unna Houston. Veldig fin plass! Da jeg bodde der gikk jeg på skole så vet ikke så mye om jobbmuligheter, men vi var ofte innom sjømannskirken i Houston og ble kjent med mange norske. Anonymkode: 370b5...e17
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Jeg har også bodd i Austin, gikk på skole der. Mitt inntrykk er at mange av nordmennene i Houston jobber innen oljeindustrien. Tror Statoil hadde kontorer og noe virksomhet, i alle fall. Anonymkode: acbfa...b84
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Jeg har bodd i Houston som expat. Jobber for et amerikansk konsern i Norge. Det dukket opp en stilling på kontoret i Houston som jeg søkte på og fikk. Jeg og familien trivdes godt i Houston. Det er et stort norsk miljø. De fleste nordmenn i Houston jobber nok i oljå, finans, shipping eller legemiddelindustrien. Det er i allefall min erfaring. Anonymkode: bbd47...c19
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 Har du relevant utdannelse? Hvorfor Houston, Texas? Anonymkode: bbd47...c19
Lollipoppp Skrevet 21. juni 2019 Forfatter #6 Skrevet 21. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du relevant utdannelse? Hvorfor Houston, Texas? Anonymkode: bbd47...c19 Kokk, men vet ikke hvor langt man kommer med det der nede da😅jeg falt på Houston pga jeg leste det var mange norske som bodde der.
Kjetil E Skrevet 21. juni 2019 #7 Skrevet 21. juni 2019 5 timer siden, Lollipoppp skrev: Kokk, men vet ikke hvor langt man kommer med det der nede da😅jeg falt på Houston pga jeg leste det var mange norske som bodde der. Tror du kan slå fra deg den drømmen først som sist, sannsynligheten for at du som kokk skal få arbeids og oppholdstilatelse er mindre enn sjansen en snøball har til å overleve i helvete. Da kokk ikke er et yrke hvor amerikanerne har behov for utenlandsk arbeidskraft. Skal du få jobbe i USA må bedriften du skal jobbe for kunne godtjøre at de trenger deg og at de ikke kan finne en med tilsvarende kompentanse i USA. Så GLEM DET. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #8 Skrevet 21. juni 2019 Du har en ørliten sjanse ved å vinne i Green Card lotteriet (om det fremdeles finnes). Google det. Vær oppmerksom på at det finnes mange nettsider hvor du betaler for å delta i lotteriet, men det er gratis, om du finner den offisielle siden. Anonymkode: cb87b...2f1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #9 Skrevet 21. juni 2019 6 hours ago, Kjetil E said: Tror du kan slå fra deg den drømmen først som sist, sannsynligheten for at du som kokk skal få arbeids og oppholdstilatelse er mindre enn sjansen en snøball har til å overleve i helvete. Da kokk ikke er et yrke hvor amerikanerne har behov for utenlandsk arbeidskraft. Skal du få jobbe i USA må bedriften du skal jobbe for kunne godtjøre at de trenger deg og at de ikke kan finne en med tilsvarende kompentanse i USA. Så GLEM DET. Med mindre du blir ansatt som kafeteriamedarbeider i Staroil el, og få mast det til å bli overflyttet til kontorer Houston. Anonymkode: df022...af1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #10 Skrevet 21. juni 2019 hva med lokal befolkningen? snakker dere ikke med lokal befolkning? Anonymkode: d70f6...695
Kjetil E Skrevet 21. juni 2019 #11 Skrevet 21. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med mindre du blir ansatt som kafeteriamedarbeider i Staroil el, og få mast det til å bli overflyttet til kontorer Houston. Anonymkode: df022...af1 Kaaaaanskje men tviler vel egentlig på at Statoil vil klare å overbevise amerikanske imigrasjonsmyndigheter at de trenger en norsk kokk til kantina i Houston kontoret. Green card lotteriet er nok eneste lille mulighet.
Lollipoppp Skrevet 21. juni 2019 Forfatter #12 Skrevet 21. juni 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har en ørliten sjanse ved å vinne i Green Card lotteriet (om det fremdeles finnes). Google det. Vær oppmerksom på at det finnes mange nettsider hvor du betaler for å delta i lotteriet, men det er gratis, om du finner den offisielle siden. Anonymkode: cb87b...2f1 Hva er det for noe?
Lollipoppp Skrevet 22. juni 2019 Forfatter #13 Skrevet 22. juni 2019 Vist jeg utdanner meg som sykepleier eller noe innen det, vil det kanskjee være større sjangse da?🤔
reiseglad Skrevet 22. juni 2019 #14 Skrevet 22. juni 2019 (endret) 2 timer siden, Lollipoppp skrev: Vist jeg utdanner meg som sykepleier eller noe innen det, vil det kanskjee være større sjangse da?🤔 Nei. Kjenner en eneste sykepleier som har jobbet i USA, og hun var der fordi hennes amerikanske mann fikk jobb der. Mye styr med int.eksamen og godkjenning, jobbet lenge som assistent før hun fikk være sykepleier. Endret 22. juni 2019 av reiseglad
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #15 Skrevet 22. juni 2019 Du får skaffe deg en jobb i ett stort internasjonalt selskap som har avdeling i Texas, så kan det være at du, om du har flaks, kan få jobb der. Men tror nok sjansen for det er temmelig liten. Du bør iallefall lese deg litt opp hva som kreves for å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA før du drømmer videre. Er ikke bare å pakke snippsekken og ta første flyet liksom. Anonymkode: 7ca9a...211 1
Lollipoppp Skrevet 22. juni 2019 Forfatter #16 Skrevet 22. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får skaffe deg en jobb i ett stort internasjonalt selskap som har avdeling i Texas, så kan det være at du, om du har flaks, kan få jobb der. Men tror nok sjansen for det er temmelig liten. Du bør iallefall lese deg litt opp hva som kreves for å få arbeids- og oppholdstillatelse i USA før du drømmer videre. Er ikke bare å pakke snippsekken og ta første flyet liksom. Anonymkode: 7ca9a...211 Neinei det er jeg klar over,derfor jeg spurte her ;))
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #17 Skrevet 22. juni 2019 På 20.6.2019 den 15.54, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i Houston som expat. Jobber for et amerikansk konsern i Norge. Det dukket opp en stilling på kontoret i Houston som jeg søkte på og fikk. Jeg og familien trivdes godt i Houston. Det er et stort norsk miljø. De fleste nordmenn i Houston jobber nok i oljå, finans, shipping eller legemiddelindustrien. Det er i allefall min erfaring. Anonymkode: bbd47...c19 Siterer meg selv. En annen ting å huske på er at det er en stor investering bedriften gjør når de sender nordmenn på internasjonale assignments. Etter at jobben var sikret, ble hele familien sendt til psykolog for vurdering. Det er kostbart for bedriften å sende familien tilbake dersom de ikke trives på det nye arbeidsstedet, så derfor blir man vurdert skikket både medisinsk og ved psykolog. Business billetter ved avreise og retur til Norge kom nesten på kr 500 000,- for meg og min familie som bedriften dekket. De årene vi var i Houston ble husleie dekket (nok til et stort hus m svømmebasseng i et ganske eksklusivt gated community), samt at bedriften betalte tuition fee på privatskole $25000 pr barn pr år. Bedriften skal med andre ord være sikker på at du er rett person for jobben. Anonymkode: bbd47...c19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå