AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Noen som har tips til bhg-start? Hva bør jeg være obs på, og hvordan gjøre overgangen smooth? Barnet mitt er 11 mnd når hun starter i bhg.. Hva trenger jeg av utstyr osv Anonymkode: ca1c4...ace
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Mitt råd er å være avslappet til det. Jeg vet at det ikke er så lett. Barnet ditt vil fange opp om du er usikker, så da blir barnet usikker også. Du må bare " fake it till you make it". Det er tøft, veldig tøft. Ja, mest sannsynligvis vil du gråte første dagen barnet er alene uten deg. Men ikke vis det til barnet. Det er helt OK å føle det er hardt, egentlig rart hvis det ikke føles hardt ut. Anonymkode: 675ec...6bd 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Du får mest sannsynlig en utstyrsliste av barnehagen. Om ikke ligger det mange på nettet. Anonymkode: 1fd3e...d6e 2
solmåneogstjerner Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 Du får nok en liste over hva du må ha med. Vi har brukt forskjellige barnehager og det er ganske standard: regntøy, støvler, fleece/ull- mellomlag, shorts, allværsparkdress, to skift, ullundertøy, sokker. Til vinteren kommer vinterdress og vintersko/forede støvler. Om dere begynner i august så må det gjerne være med solkrem og solbriller/solhatt/caps også. I noen barnehager må man ha med niste og vannflaske. Ellers sørger de for mat og drikke. Ellers er det viktigste tipset å ikke være stresset og nervøs selv. Ta deg god tid til tilvenning, snakk med de ansatte og vær avslappet. Om barnet gråter når du går, gå likevel. Roer seg nesten helt garantert etter et par minutter. Men om du drar det ut og synes synd på henne så blir det verre.
GjestSiden2006 Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 Lytt til den episoden om dette temaet fra Foreldrerådet. Kjempefin kunnskap. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 Du trenger samme type klær som du ville trengt hjemme. Klær og sko til innebruk og utebruk i all slags vær. Regntøy, parkdress, vinterdress til vinteren etc. Anonymkode: 3946e...8e3
Tronderi Skrevet 1. juli 2019 #7 Skrevet 1. juli 2019 Du trenger egentlig ikke så mye, men vi er alle forskjellige. Jeg hadde godt med skifteklær til min, da det ofte gikk med en body til hvert måltid og han badet gjerne i dammene ute. Du trenger: Regnklær utedress støvler/sko eller fotposer om barnet ikke går. lue/sovelue/solhatt/panneband kommer an på hva man foretrekker regnvotter solkrem mellomlag (ull eller fleece) Solbriller Vogn om barnet sover ute dyne/pose evt et pledd og saueskinn til å sove på smokk og kos om barnet bruker dette drikkeflaske noen bruker innesko eller tøfler sekk, matboks og drikkeflaske til turdager(de starter som regel ikke opp med turdager før tilvenningen er ferdig, så du trenger ikke å ha det klart til bhgstart). jakke(for bruk til og fra bhg, jeg hadde heller et ekstra sett med ull siden jeg har strikkeglad familie, som jeg brukte til og fra når det var kaldt). Han brukte aldri bare jakke ute i starten, siden han ikke gikk når han startet. I tillegg trenger barnet bleier, og i noen barnehager trenger du også å ta med kluter til stell også(hør med barnehagen når barnet starter). Lurt å merke alle eiendeler med navn, så gjør du det enklere for ansatte og etterhvert barnet selv. Og du slipper å miste noe. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #8 Skrevet 1. juli 2019 Ikke gru deg! Det kan være det går helt knirkefritt. Min løp glad inn i barnehagen fra dag 1 når hun var 12 mnd. Og har trivdes hver dag siden. Om det skulle bli gråting og protester, så hjelper det jo heller ingenting å grue seg på forhånd. Anonymkode: 902ec...d86 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #9 Skrevet 1. juli 2019 Fra en pedagog som har vært gjennom utallige tilvenninger : vær så snill å gå når du sier ha det. Altfor mange foreldre bryter sammen foran barnet, tviholder på de selv om de har tatt farvel, venter i døra og tar de opp igjen osv. Vi skjønner at det er skummelt, men det er alltid verst for foreldrene. Jeg har aldri stått igjen med et barn som gråter i mer enn et par min etter foreldrene går så svelg kamelene og gråt i gangen. Be om å få mms når barnet har roet seg Anonymkode: 1c6fc...dc8 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2019 #10 Skrevet 1. juli 2019 Jeg gruer meg helt sinnsykt til bhgstart. Lillesøster skal begynne når hun er 12 mnd, men bare 10 måneder korrigert, og så ligger hun etter motorisk, så hun er vel mer som en baby på 8-9 måneder motorisk sett. Men, både fysioterapeut og barnelege har forsikret oss om at hun bare vil ha godt av å starte, det gjør det litt lettere. Vi kommer til å ta en lang tilvenningsperiode, og ha noen uker med korte dager. Så skal vi gå mye på tur til barnehagen nå i sommer for å bli kjent med uteområdet. Hvis du har mulighet, så sett av så lang tid til tilvenning som det trengs. Til sommer/tidlig høst trenger du: Vogn til å sove i, gjerne med et godt underlag og en tynn pose/teppe. Sovebamse/smokker? Solkrem Solhatt og solbriller Regntøy Gummistøvler Drikkeflaske Skiftetøy. Både bukser, gensere, shortser og T- skjorter. Gode sko Innesko Mot høsten supplerer du med: Regnvotter Lue Parkdress Fleece og ull til lag og skift og soving hvis det trengs Tykkere vognpose Mot vinteren: Vinterdress, luer, votter, sko. I tillegg: bleier og evt. kremer. Vi måtte ikke ha med våtservietter, andre steder må man det. Mye av dette har du jo sikkert fra før. Så kan du velge om du vil ta med frem og tilbake eller om du vil ha dobbelt sett. Husk å merke alt. Jeg kjøpte forresten barnehagepakken til stormberg, og syntes den var veldig fin med tanke på høstklær. Anonymkode: 9c214...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå