AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 Er det noen som jobber som sykepleier på legevakt, akuttmottak, intensiv avdeling eller ambulanse og kan fortelle litt om jobbhverdagen? I hvor stor grad jobber du selvstendig og må ta avgjørende valg? Hvordan takler du stressede situasjoner som oppstår på jobb? Og kan du fortelle litt mer om hvordan er det å jobbe under stressede situasjoner og måtte ta selvstendige valg i en akutt situasjon? Hvilke egenskaper tenker du er viktig å ha dersom man skal jobbe innen akuttmedisin? Hvor lenge hadde du jobbet som sykepleier før du fikk jobben? Og hvor hadde du jobbet tidligere? Var det å jobbe med akutt og alvorlig syke pasienter slik som du hadde sett for deg? Hva var som forventet og hva kom uventet på deg eller overrasket deg? Er det noe annet man burde tenke over før man går inn i et slikt yrke? Eller noen råd du ønsker å gi? Anonymkode: 20475...d98
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Jeg har jobbet mange år i akuttmottak og på legevakt. Det er flust av selvstendige valg, det er sykepleierne som triagerer alle pasientene, og det er vi som iverksetter behandling når det er ventetid på lege. Feilvurderinger kan få alvorlige konsekvenser, i verste fall varig invaliditet eller død. Jeg takler sterssede situasjoner bra fordi jeg klarer å holde hodet kaldt, og ikke minst har tenkt gjennom ting som kan skje i forkant, og forberedt utstyr/medisiner der jeg tenker det kan bli nødvendig. Mange mister fort hodet og klarer ikke prioritere når det skjer noe akutt, eller de sliter med å ha fokus flere steder på en gang. Skal du jobbe med akuttmedisin er det viktig å være faglig interessert, utvikle et godt klinisk blikk, har gode samarbeidsegenskaper, evnen til å jobbe selvstendig, du må kunne multitaske og handle raskt, du må takle alle typer mennesker i alle andersgrupper og samfunnslag, og du bør ikke være for sart. Det er ekstremt mye kjefting i akuttmedisin, ofte for ting du overhodet ikke har påvirkning på, som parkeringforhold, organisering i hjemmesykepleien, ventetid hos fastlegen, sykemeldingsregler, sykehusmaten, ventetid på legevakt/akuttmottak, at folk ikke får lege i det de går inn døren sånn som på Grey's, at putene er feil størrelse og sengen feil lengde osv. Alle er seg selv nærmest og følgelig mener de ingen andre kan være sykere enn dem, og det er din skyld at pasienten med vond tå ikke prioriteres foran hjerneslag, trafikkulykker og spesis. Jeg jobbet et par år på sengepost før jeg begynte i akuttmottak, du bør har jobbet noen år før du begynner med akuttmedisin, selv om jeg vet en del starter rett fra skolen. Jobben er kjekk, men det er veldig høyt tempo og konstant for lite folk, så du skal ha sterk fysikk og psyke for å kunne jobbe mange år i yrket. Evt kan du blir en av de som gir blaffen og tar unna veldig får pasienter, de har gode dager men belaster oss andre. De stedene jeg har jobbet er det betalt pause, hvilket vil si at du må få i deg mat når det passer avdelingen, som kan bli fem min her og ti min der, og noen dager spiser du ikke i det hele tatt. Når det gjelder råd bør du tenke gjennom følgende; Hvorfor vil du jobbe med akutt syke/skadde pasienter? Er du blålyskåt? Mange er nemlig det, og de er farlige. Hva har du av egenskaper som passer når det kan stå om liv og død for pasientene? Hvordan fungerer du i team? Anonymkode: d20cf...850 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå