Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 #1 Del Skrevet 20. juni 2019 Selv om jeg gjør mitt beste til å bruke penger (nytt bad i fjor f.eks) er det vanskelig å komme under grensa for formuesskatt, så det ble noen tusen i formuesskatt denne gangen også. Skal prøve å være mer kreativ i år for å komme under grensa, men usikker på hvordan. Og hva er egentlig logikken? Formuen er jo basert på noe som det allerede er skattet for! I praksis straffes man for ikke å sløse, en uting. Flere som irriterer seg over dette? Nå betaler jeg ikke _så_ mye formuesskatt, litt i underkant av 10.000, regner med det er mange her som må ut med langt mer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 20. juni 2019 #2 Del Skrevet 20. juni 2019 9 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Selv om jeg gjør mitt beste til å bruke penger (nytt bad i fjor f.eks) er det vanskelig å komme under grensa for formuesskatt, så det ble noen tusen i formuesskatt denne gangen også. Skal prøve å være mer kreativ i år for å komme under grensa, men usikker på hvordan. Og hva er egentlig logikken? Formuen er jo basert på noe som det allerede er skattet for! I praksis straffes man for ikke å sløse, en uting. Flere som irriterer seg over dette? Nå betaler jeg ikke _så_ mye formuesskatt, litt i underkant av 10.000, regner med det er mange her som må ut med langt mer Å sløse er en av de viktigste økonomiske drivkreftene i ett kapitalistisk økonomisk system, og svært mange systemer i Norge er der for å sikre at flest mulig kan sløse. Det er passiv formue som er en uting. Jeg tror dette er en tråd for å skryte av hvor mye penger du har; det er få nordmenn som betaler formueskatt og enda færre som betaler så mye. På det punktet jeg begynte å se at formueskatt ville bli en utfordring, fikk jeg ett selskap til å løse det for meg. Så lenge du forstår og tilpasser deg de samfunnsøkonomiske mekanismene, er det lett å bli rik og betale lite skatt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Del Skrevet 20. juni 2019 Å nei, så grusomt. 😢 Tenk at dere rike er nødt til å bidra til fellesskapet. Anonymkode: 645f8...07b 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Del Skrevet 20. juni 2019 Helt enig. Det er penger man har tjent og betalt skatt av. Helt ulogisk at det da skal betales skatt på nytt fordi man ikke har brukt opp pengene, men spart de. Nå har jeg ikke så mye penger at jeg betaler formueskatt, så dette ikke en mening i egeninteresse. Anonymkode: 52993...9c5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. juni 2019 #5 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) Det som blir en dobbelbeskatning, er at man gjerne betaler både eiendomsskatt og formueskatt av de samme pengene. For eldre folk, som ikke har allverdens inntekt, og som misliker tanken på å ta opp lån i huset, så kan det bli litt guffent i praksis. Her synes jeg politikerne kunne finne på noe, for å samordne kommunale og statlige skatter. Ellers er det ikke urimelig at man betaler litt til fellesskapet av penger som er nedsalta. Av penger som brukes, betales det jo gjerne 25% mva til staten (også pluss diverse avgifter for bensin, vin og tobakk og sånt noe). 1% i formueskatt er ikke all verden. Endret 20. juni 2019 av T-Rex 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Del Skrevet 20. juni 2019 27 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Selv om jeg gjør mitt beste til å bruke penger (nytt bad i fjor f.eks) er det vanskelig å komme under grensa for formuesskatt, så det ble noen tusen i formuesskatt denne gangen også. Skal prøve å være mer kreativ i år for å komme under grensa, men usikker på hvordan. Og hva er egentlig logikken? Formuen er jo basert på noe som det allerede er skattet for! I praksis straffes man for ikke å sløse, en uting. Flere som irriterer seg over dette? Nå betaler jeg ikke _så_ mye formuesskatt, litt i underkant av 10.000, regner med det er mange her som må ut med langt mer Kan du ikke bruke penger på en potensielt innbringende hobby? Vinlagring feks? Anonymkode: a44a3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Del Skrevet 20. juni 2019 13 minutter siden, Druid skrev: På det punktet jeg begynte å se at formueskatt ville bli en utfordring, fikk jeg ett selskap til å løse det for meg. Hvordan løste de det for deg? Anonymkode: a44a3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. juni 2019 #8 Del Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan du ikke bruke penger på en potensielt innbringende hobby? Vinlagring feks? Anonymkode: a44a3...8d6 Det vil gi veldig mye mer enn 1% av pengene til staten, så jeg applauderer forslaget! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FactsOverFeelings Skrevet 20. juni 2019 #9 Del Skrevet 20. juni 2019 Det er dobbelskatt, og 100% urettferdig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Del Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, T-Rex skrev: Det vil gi veldig mye mer enn 1% av pengene til staten, så jeg applauderer forslaget! Det er jo veldig bra! Mer til staten og mer til ts Anonymkode: a44a3...8d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Del Skrevet 20. juni 2019 At de MED penger bidrar mer til samfunnet økonomisk enn de UTEN er helt innafor, og det mener jeg på tross av at vi har firma, fond osv og begge har formue som vi skattes for men - og mitt men går på dette: når man får formue basert på penge rman ikke faktisk har men som er låst i eksempelvis firma er det min egen lønn (den uten formue) jeg betaler skatten fra. Ofte for små bedrifter blir det en sirkel der man tar ut utbytte for å betale formueskatten.. At man skal bidra er helt innafor, det er kanskje derimot andre typer bidrag man kan se på enn akkurat den skatteformen vi har. Slik det er nå betaler du jo avgifter og skatter på det meste, noen betaler du på flere ganger.. Anonymkode: fc1c4...a34 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 20. juni 2019 #12 Del Skrevet 20. juni 2019 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker said: At de MED penger bidrar mer til samfunnet økonomisk enn de UTEN er helt innafor, og det mener jeg på tross av at vi har firma, fond osv og begge har formue som vi skattes for men - og mitt men går på dette: når man får formue basert på penge rman ikke faktisk har men som er låst i eksempelvis firma er det min egen lønn (den uten formue) jeg betaler skatten fra. Ofte for små bedrifter blir det en sirkel der man tar ut utbytte for å betale formueskatten.. At man skal bidra er helt innafor, det er kanskje derimot andre typer bidrag man kan se på enn akkurat den skatteformen vi har. Slik det er nå betaler du jo avgifter og skatter på det meste, noen betaler du på flere ganger.. Anonymkode: fc1c4...a34 Jeg trodde det hadde vært gjort grep for å unngå nettopp dette problemet for småbedrifter? Det har jo vært snakket om i mange tiår. Nå er det sånn at staten må ha inntekter, for å kunne løse sine samfunnsoppgaver. Og naturligvis vil vi alle at de inntektene ikke skal komme fra akkurat vår lommebok... Endret 20. juni 2019 av T-Rex Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #13 Del Skrevet 20. juni 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bruke penger på en potensielt innbringende hobby? Vinlagring feks? Anonymkode: a44a3...8d6 Jeg drikker heller lite, og er ellers ikke spesielt interessert i vin, men det finnes kanskje noe annet tilsvarende. En jeg kjenner som har svært mye penger kjøpte en vingård i Ungarn, ble lei av å betale så mye formuesskatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Del Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, Hedersbrukeren skrev: Jeg drikker heller lite, og er ellers ikke spesielt interessert i vin Men du kan lagre for å senere selge og dette gir ekstra penger både til staten og deg Vinn-vinn Anonymkode: a44a3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #15 Del Skrevet 20. juni 2019 47 minutter siden, Druid skrev: Å sløse er en av de viktigste økonomiske drivkreftene i ett kapitalistisk økonomisk system, og svært mange systemer i Norge er der for å sikre at flest mulig kan sløse. Det er passiv formue som er en uting. Jeg tror dette er en tråd for å skryte av hvor mye penger du har; det er få nordmenn som betaler formueskatt og enda færre som betaler så mye. På det punktet jeg begynte å se at formueskatt ville bli en utfordring, fikk jeg ett selskap til å løse det for meg. Så lenge du forstår og tilpasser deg de samfunnsøkonomiske mekanismene, er det lett å bli rik og betale lite skatt. Haha, jeg har da ikke spesielt mye penger. Det er rundt 200.000 såkalte dollarmillionærer i Norge, altså personer med formue tilsvarende minst en million dollar, noe som er tre ganger så mye som jeg har. Jeg har sikkert mer enn gjennomsnittsnordmannen, men ikke noe å skryte av. Poenget er mer at en som er nokså vanlig må betale formuesskatt, det burde vært forbehold de som er mer skikkelig rike Bunnfradraget bør økes kraftig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #16 Del Skrevet 20. juni 2019 6 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg trodde det hadde vært gjort grep for å unngå nettopp dette problemet for småbedrifter? Det har jo vært snakket om i mange tiår. Nå er det sånn at staten må ha inntekter, for å kunne løse sine samfunnsoppgaver. Og naturligvis vil vi alle at de inntektene ikke skal komme fra akkurat vår lommebok... For min del betaler jeg nesten en halv million i skatt i året, så synes de får mer enn nok fra meg i hvert fall Jeg belaster jo ikke samfunnet mer enn en som bare betaler 100.000 eller 200.000 i skatt, så ikke akkurat rettferdig. Flat skatt hadde heller ikke vært rettferdig, men i hvert fall mer rettferdig enn dagens system Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #17 Del Skrevet 20. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du kan lagre for å senere selge og dette gir ekstra penger både til staten og deg Vinn-vinn Anonymkode: a44a3...8d6 Man bør vel ha litt interesse for temaet først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Del Skrevet 20. juni 2019 Akkurat nå, Hedersbrukeren skrev: Man bør vel ha litt interesse for temaet først Joda du har rett i det Kanskje du kjøper en fiskebåt? Anonymkode: a44a3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedersbrukeren Skrevet 20. juni 2019 Forfatter #19 Del Skrevet 20. juni 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å nei, så grusomt. 😢 Tenk at dere rike er nødt til å bidra til fellesskapet. Anonymkode: 645f8...07b Er ikke akkurat rik, mye av formuen er er familie-feriested som av ulike grunner står på meg, uten noe særlig lån, som mange i min utvidede familie bruker. Men det er jo helt uaktuelt å selge det. Men synes jeg bidrar mer enn nok ellers uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #20 Del Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, Hedersbrukeren skrev: Man bør vel ha litt interesse for temaet først Hva er du interessert i? Du kan få flere forslag om du sier litt om dine hobbyer o.l. Anonymkode: a44a3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå