AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #1 Skrevet 20. juni 2019 jeg ble grovt overtrampet i arbeidslivet som innleid til bedrift. Jeg ble også skadet i bedriften. Men gjorde ikke noe med det der jeg selvfølgelig skulle oppsøkt lege. Men siden det var så stort press, så gikk jeg skadet på jobben. Helt til jeg ble plutselig angrepet av bedriftslederen. Jeg gjorde de prosedyrene jeg visste jeg kunne gjøre som en arbeidstaker. Henvendte meg til fagforening. Henvendte meg til lege. Men hvorfor henviste jeg ikke legen eller hvorfor fikk jeg ikke tilbud av vikarbyrå til å få en psykolog? Anonymkode: 4318a...1c2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 ba du om å bli henvist? ellers følges du opp videre av fastlegen? Anonymkode: 0dc75...751 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 Psykologer brukes i all hovedsak for psykiske lidelser og de fleste får ikke psykiske lidelser av det du beskriver. I det offentlige helsevesenet har man ikke rett på en psykolog uten at man har en psykisk lidelse, man kan ha det kjipt og oppleve livskrise uten at dette gir rettigheter til psykolog. Hvor vidt du har en psykisk lidelse vet selvsagt ikke jeg, men bare basert på informasjonen du gir antar jeg at legen din har tenkt som jeg har beskrevet over. Noen bedrifter har bedriftshelsetjeneste som også innebærer psykolog, men kanskje har ikke din bedrift det? Samtidig tenker jeg at du selv må bruke prosedyrer og du må selv spørre om de hjelpetiltak du selv tenker du trenger. Hverken bedriften din eller fastlegen din kan lese tankene dine om hvordan du har det, man har et ansvar selv for å skaffe seg hjelp Anonymkode: 9dda5...b22 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #4 Skrevet 20. juni 2019 når man er rystet, og har vært mitt opp i rystende ting i arbeidslivet, da er det ikke mye jeg kan si. Jeg håpet bare det var noe som kunne hjelpe meg. Jeg har ikke fått oppfølgelse av fastlegen. Anonymkode: 4318a...1c2 1
Frostrose Skrevet 20. juni 2019 #5 Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: når man er rystet, og har vært mitt opp i rystende ting i arbeidslivet, da er det ikke mye jeg kan si. Jeg håpet bare det var noe som kunne hjelpe meg. Jeg har ikke fått oppfølgelse av fastlegen. Anonymkode: 4318a...1c2 Har du bestilt time, men blitt nektet å komme inn? Det høres rart ut. Min fastlege følger opp det jeg ber ham om, men han må informeres hvis jeg trenger noe. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #6 Skrevet 20. juni 2019 Jeg besstilte time første gang, og var der veldig raskt. Men fikk kun en sykemelding. Men jeg skulle gjerne hatt en å snakke om alle uheldige hendelsene jeg erfarte i en bedrift jeg aldri skulle kommet borti men ble sendt fra vikarbyrået. Anonymkode: 4318a...1c2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #7 Skrevet 20. juni 2019 Psykiske lidelser er noe man får over lang tid. Slik jeg forstår var dette en enkelthendelse? Synes det er overdrevet av deg å forvente å bli henvist til psykolog pga en enkelthendelse, tenk så mange som har spiseforstyrrelse/blitt mishandlet hjemme(ting som pågår over tid)..... Anonymkode: 33520...a1a 1
Frostrose Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg besstilte time første gang, og var der veldig raskt. Men fikk kun en sykemelding. Men jeg skulle gjerne hatt en å snakke om alle uheldige hendelsene jeg erfarte i en bedrift jeg aldri skulle kommet borti men ble sendt fra vikarbyrået. Anonymkode: 4318a...1c2 Da anbefaler jeg å kontakte legen igjen og be om en samtaletime. Etter denne kan legen vurdere å henvise deg videre. Ev. kan du gå privat. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 Jeg blir ofte utbrent, eller nær utbrent og har som regel byttet jobb i stedet for å ta tak i mine problemer. Den siste gangen jeg hadde behov for psykologhjelp, fikk jeg beskjed om å selv undersøke hvilken psykolog som hadde ledige lister, så kunne legen henvise dit. Siden det å ringe rundt som en slags audition med mine problemer er en større belastning, lot jeg det heller være. Tidligere har jeg opplevd at fastlegen nøler med å henvise til psykolog før man sier de magiske ordene. Da jeg sa ordet "dps", ble jeg henvist og var jeg inne etter to uker (men det er ikke en langvarig hjelp). Før jeg sa ordet var det som å snakke til en vegg. 🤷♀️ Anonymkode: 60237...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, Frostrose skrev: Da anbefaler jeg å kontakte legen igjen og be om en samtaletime. Etter denne kan legen vurdere å henvise deg videre. Ev. kan du gå privat. jeg har bestilt time, selv om det er flere måneder senere, men jeg ser viktigheten å få kartlagt dette siden det er for ekstrem hendelse som fikk pågå over lang tid, uten at jeg sa en stopper for det. Jeg følte jeg ikke hadde noen arbeidsgiver, og var ivaretatt. Anonymkode: 4318a...1c2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg besstilte time første gang, og var der veldig raskt. Men fikk kun en sykemelding. Men jeg skulle gjerne hatt en å snakke om alle uheldige hendelsene jeg erfarte i en bedrift jeg aldri skulle kommet borti men ble sendt fra vikarbyrået. Anonymkode: 4318a...1c2 Normalt sett har man andre i livet man snakker med. Det å være rystet og oppleve uheldige ting er ikke nok til å automatisk tenke at man hverken trenger å snakke om det med legen eller at man trenger psykolog. En psykolog er der for å behandle psykiske lidelser, ikke får å vær en som lytter til hvor dårlig behandlet man har vært. Det er du som har ansvaret for sin egen helse, med mindre du er så alvorlig psykisk syk at du ikke kan ivareta den, noe du jo ikke er. Så det er du som må be om å snakke og be om den hjelpen du tenker du trenger Anonymkode: 9dda5...b22 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Normalt sett har man andre i livet man snakker med. Det å være rystet og oppleve uheldige ting er ikke nok til å automatisk tenke at man hverken trenger å snakke om det med legen eller at man trenger psykolog. En psykolog er der for å behandle psykiske lidelser, ikke får å vær en som lytter til hvor dårlig behandlet man har vært. Det er du som har ansvaret for sin egen helse, med mindre du er så alvorlig psykisk syk at du ikke kan ivareta den, noe du jo ikke er. Så det er du som må be om å snakke og be om den hjelpen du tenker du trenger Anonymkode: 9dda5...b22 det bør være en automatisk tilbud å få ved grove overtredelser i arbeidslivet. Jeg sa hisstorien. Anonymkode: 4318a...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: det bør være en automatisk tilbud å få ved grove overtredelser i arbeidslivet. Jeg sa hisstorien. Anonymkode: 4318a...1c2 Ja, du syntes det. Men slik er det altså ikke! I helsevesenet får man hjelp når man er syk, ikke utelukkende fordi man har opplevd noe vondt, et helsevesen er for å ta seg av de som er syke. Noen bedrifthelsetjenester har altså psykolog som kan brukes i andre tilfeller men offentlig helsevesen får man bare når man er syk. Ønsker man psykolog ut over dette må man selv betale for det privat. De aller fleste som opplever livskrise blir ikke psykisk syke av dette, så å automatisk sende alle til psykolog hadde kostet ekstremt mye og ikke vært nødvendig Du kan godt syntes dette er teit og ønske at det var annerledes, men du spør altså om hvorfor du ikke ble henvist og jeg har svart deg på hvorfor og forklart hvordan systemet virker Anonymkode: 9dda5...b22 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Skrevet 20. juni 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har bestilt time, selv om det er flere måneder senere, men jeg ser viktigheten å få kartlagt dette siden det er for ekstrem hendelse som fikk pågå over lang tid, uten at jeg sa en stopper for det. Jeg følte jeg ikke hadde noen arbeidsgiver, og var ivaretatt. Anonymkode: 4318a...1c2 Dette er ikke mat for psykologer. Psykolog skal behandle psykisk sykdom og er en stor knapphet i norsk helsevesen. Anonymkode: f205b...ae1 2
Dumi Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det bør være en automatisk tilbud å få ved grove overtredelser i arbeidslivet. Jeg sa hisstorien. Anonymkode: 4318a...1c2 Det er lang venteliste på psykolog timer. De må ta seg av de mest akutte tilfellene, de mest alvorlige tilfellene først. Jeg kan forstå at du synes at du trenger noen å snakke med, men det er så mange foran deg i køen som nok trenger det mer enn deg. Beklager hvis det høres brutalt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 idrettsutøvere bruker psykolog Anonymkode: 4318a...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: idrettsutøvere bruker psykolog Anonymkode: 4318a...1c2 Ja, privat. De er sponset og har klubber som betaler for dette. Det blir det samme som bedriftshelsetjeneste, noe altså ikke alle har Anonymkode: 9dda5...b22 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Skrevet 20. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg besstilte time første gang, og var der veldig raskt. Men fikk kun en sykemelding. Men jeg skulle gjerne hatt en å snakke om alle uheldige hendelsene jeg erfarte i en bedrift jeg aldri skulle kommet borti men ble sendt fra vikarbyrået. Anonymkode: 4318a...1c2 Hvis du mener du trenger psykolog etter en slik enkelthendelse så får du oppsøke noen privat. Offentlig bruk av psykologtjenester er en knapp vare og må holdes av de til som virkelig trenger det! Anonymkode: 0aaba...d30 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #19 Skrevet 20. juni 2019 det er ingen enkelhendelse. Anonymkode: 4318a...1c2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #20 Skrevet 20. juni 2019 Men blir syk å skrive her, og lese svarene. Tror jeg stopper der Anonymkode: 4318a...1c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå