Gå til innhold

skvalderkål?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er nærmest umulig... Skvallerkål har lange rotstokker som sprer seg utover, og bare en liten gjenværende bit lager nye planter!

Sannsynligvis må det sterk gift til. Gift som bare autoriserte gartnere har lov å bruke.

Du må nesten vurdere om du kan leve med skallerkålen, eller om det er dødsviktig å tilføre jorden giftstoffer (koste masse penger gjør det også): Ta kontakt med en gartner for prisoverslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man nå i alle fall grave dypt og snu jorden om man skal ha noen sjans til å bli kvitt den på noe annet vis enn gartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Sannsynligvis må det sterk gift til. Gift som bare autoriserte gartnere har lov å bruke.

Tror nok det vil gå greit med Roundup. :)

Vi skulle fjerne ei bittelita or (ikke en gang 1 meter høy)...kappet stammen...boret hull i og fylte i litt roundup. Den bitteklille ora døde den....det gjorde også en kjempestor or som stod ved siden av og hadde felles røtter med den lille. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Løsningen er å legge svart plast over jorda i et år. Dessverre, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deleted

Har samme problemet.... Er nesten færdig med å grave opp ALLE røtterne.. D var ikke noen tung jobb, røtterne løsnett fort å da var det båre å riste av jord. Røtterne kastet jeg i havet for å være sikker på at det ikke kommer tilbake... (bor rett ved havet) :)

anonym skrev:
Løsningen er å legge svart plast over jorda i et år. Dessverre, men sånn er det.

Skal prøve å legge en stor pressening over, håper det vil gjøre susen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Skvalderkål har jeg nok av i hagen , det er sikkert. Men har bekjempet den i bedene jeg har laget de siste årene. Snur jorda, dekker med våte aviser og svart plast på toppen. Så får det ligge ifred og ro og ta kverken på alt ugresset! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Tok knekken på skvalderkålen i hagen vår i fjor. kjøpte roundup, blandet den ut halvt om halvt roundup og vann, sprøytet to ganger ,med to ukers mellomrom. I år kom det opp to tre skvalderkål( ikke umulig at de har sådd seg selv fra nabotomten) som nå er sprøytet og venter på gang nummer to.

Viktig å bruke roundup når det er tørt. I regn vaskes det bare av og får ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset om å gjøre det to ganger! Jeg har nemlig gjort forsøk med round-up på skvallerkål mange ganger, uten suksess, selv om jeg alltid har gjort det når det er finvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...