AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #1 Skrevet 19. juni 2019 Hei! Pga vi har lagt ned store mengder arbeid i en bolig et familiemedlem eier (men ikke bruker, vi har i praksis ''fått den'') ønsker vi å få tinglyst bruksrett til boligen. Familiemedlemmet har sagt seg helt enig, det er ikke noe problemer der. Boligen tilhører et gårdsbruk og selve boligen har ikke eget gårds- og bruksnummer. Er det mulig å tinglyse bruksrett på denne spesifikke boligen på gården? Huset har egen adresse. Vi ønsker jo ikke bruksrett på hele gårdsbruket, men bare dette huset. Hvordan går vi frem? Anonymkode: 44028...f2d
Lerkefugl Skrevet 19. juni 2019 #2 Skrevet 19. juni 2019 Bruk blankett fra statens kartverk, skriv inngående hva det gjelder, signer og send inn.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #3 Skrevet 19. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Pga vi har lagt ned store mengder arbeid i en bolig et familiemedlem eier (men ikke bruker, vi har i praksis ''fått den'') ønsker vi å få tinglyst bruksrett til boligen. Familiemedlemmet har sagt seg helt enig, det er ikke noe problemer der. Boligen tilhører et gårdsbruk og selve boligen har ikke eget gårds- og bruksnummer. Er det mulig å tinglyse bruksrett på denne spesifikke boligen på gården? Huset har egen adresse. Vi ønsker jo ikke bruksrett på hele gårdsbruket, men bare dette huset. Hvordan går vi frem? Anonymkode: 44028...f2d Advokatmat. Men meg bekjent lar ikke det seg gjøre å tinglyse bruksrett. Jeg kjenner til en omfattende tvist i en tilsvarende sak. Anonymkode: 0e08d...8a1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #4 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, Lerkefugl skrev: Bruk blankett fra statens kartverk, skriv inngående hva det gjelder, signer og send inn. Men kan man skrive der hvilke spesifikke hus det gjelder, og det vil bli med i tinglysingen? 1 time siden, AnonymBruker skrev: Advokatmat. Men meg bekjent lar ikke det seg gjøre å tinglyse bruksrett. Jeg kjenner til en omfattende tvist i en tilsvarende sak. Anonymkode: 0e08d...8a1 Å tinglyse bruksrett til en eiendom er da ikke noe problem? Det står masse info om det på kartverkets sider. Spørsmålet mitt er hvordan man går frem når det er flere boliger på samme gårds- og bruksnummer - og vi bare skal ha bruksrett på en av dem. Anonymkode: 44028...f2d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #5 Skrevet 19. juni 2019 Dere kan legge ved et (bilag) situasjonskart hvor aktuelle hus er markert. Teksten på tinglysningen refererer til gitt bilag/situasjonskart. Her er ordlyd viktig. Skal bruksretten vare evig? Følge deres etterkommere? Kun personlig? Gå ut på dato etter en viss tid? Hva hvis dere blir syke eller flytter og ikke bruker bruksretten på en stund, er den fremdeles gyldig? Hvis ikke annet er spesifisert kan tinglyste rettigheter settes i tvil dersom det går lang tid der den ikke benyttes for eksempel. Hold tunga rett i munn ved tinglysning! Anonymkode: 643c2...488 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #6 Skrevet 19. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan legge ved et (bilag) situasjonskart hvor aktuelle hus er markert. Teksten på tinglysningen refererer til gitt bilag/situasjonskart. Her er ordlyd viktig. Skal bruksretten vare evig? Følge deres etterkommere? Kun personlig? Gå ut på dato etter en viss tid? Hva hvis dere blir syke eller flytter og ikke bruker bruksretten på en stund, er den fremdeles gyldig? Hvis ikke annet er spesifisert kan tinglyste rettigheter settes i tvil dersom det går lang tid der den ikke benyttes for eksempel. Hold tunga rett i munn ved tinglysning! Anonymkode: 643c2...488 Takk for svar, dette var lurt. Skal også presisere den ordentlig ja Anonymkode: 44028...f2d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #7 Skrevet 19. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men kan man skrive der hvilke spesifikke hus det gjelder, og det vil bli med i tinglysingen? Å tinglyse bruksrett til en eiendom er da ikke noe problem? Det står masse info om det på kartverkets sider. Spørsmålet mitt er hvordan man går frem når det er flere boliger på samme gårds- og bruksnummer - og vi bare skal ha bruksrett på en av dem. Anonymkode: 44028...f2d Og nettopp det har jeg svart deg på. Du kan tinglyse all verden, men det er neppe verdt papiret tinglysningen skrives på her. Anonymkode: 0e08d...8a1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #8 Skrevet 20. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Og nettopp det har jeg svart deg på. Du kan tinglyse all verden, men det er neppe verdt papiret tinglysningen skrives på her. Anonymkode: 0e08d...8a1 Hvorfor er tinglysning da en mulighet? Skjønner ikke helt hvordan en tinglyst rettighet signert av eier kan være rot til tvist - all den tid den er spesifikk nok som noen skriver.. Anonymkode: 44028...f2d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #9 Skrevet 20. juni 2019 Hver eneste bygning på en eiendom har et eget nummer, selv utedoen. Så det er null problem å spesifisere hvilken bygning tinglysningen gjelder. Gå inn på seeiendom.no og se selv. Anonymkode: 4d08b...a45 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #10 Skrevet 20. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver eneste bygning på en eiendom har et eget nummer, selv utedoen. Så det er null problem å spesifisere hvilken bygning tinglysningen gjelder. Gå inn på seeiendom.no og se selv. Anonymkode: 4d08b...a45 Nei det står ikke noe eget nummer på hverken boligen eller de andre husene tilknyttet bruket? Hvor står det så fall - for jeg har saumfart kart og grunnbøker tidligere uten å finne noe. Anonymkode: 44028...f2d
Knirke Skrevet 20. juni 2019 #11 Skrevet 20. juni 2019 Ikke helt likt din situasjon, men jeg undersøkte dette da mine familiemedlemmer ønsket bruksrett til eiendommen jeg har arvet. Jeg ble frarådet å tinglyse, da det vil senke verdien på eiendommen ifb med evt salg eller pantsetting. Vi løste det ved at vi skrev en kontrakt oss imellom, uten å tinglyse. Det er juridisk bindende og dessuten gratis😉
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #12 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, Knirke skrev: Ikke helt likt din situasjon, men jeg undersøkte dette da mine familiemedlemmer ønsket bruksrett til eiendommen jeg har arvet. Jeg ble frarådet å tinglyse, da det vil senke verdien på eiendommen ifb med evt salg eller pantsetting. Vi løste det ved at vi skrev en kontrakt oss imellom, uten å tinglyse. Det er juridisk bindende og dessuten gratis😉 Jeg skjønner absolutt problemet i din situasjon, men salg av denne eiendommen er ikke aktuelt uansett pga odelsrett og familiesituasjon. Er vi som skal overta i fremtiden, men ønsker bruksrett frem til da Er en hver kontrakt man «finner på» selv også juridisk bindende? Anonymkode: 44028...f2d
Knirke Skrevet 20. juni 2019 #13 Skrevet 20. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner absolutt problemet i din situasjon, men salg av denne eiendommen er ikke aktuelt uansett pga odelsrett og familiesituasjon. Er vi som skal overta i fremtiden, men ønsker bruksrett frem til da Er en hver kontrakt man «finner på» selv også juridisk bindende? Anonymkode: 44028...f2d En kontrakt man finner på selv er juridisk bindende, men det kan være lurt å få hjelp av en advokat til å sette den opp dersom dere har spesielle betingelser (Du skriver f.eks «vi». Er dere et par? Hvem av dere er det som skal ha bruksretten og hva skjer hvis dere går fra hverandre. osv). Kontrakten opphører ved evt overdragelse/salg/død, en tinglyst bruksrett gjør ikke det. Siden dere uansett er enige om hvem som skal arve, så ser jeg ikke poenget med å gå omveien om Kartverket. Bortkastet byråkrati og penger etter min mening (og Kartverket er veereeeeeeeldig tregt og byråkratisk, tro meg!)
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #14 Skrevet 20. juni 2019 3 minutter siden, Knirke skrev: En kontrakt man finner på selv er juridisk bindende, men det kan være lurt å få hjelp av en advokat til å sette den opp dersom dere har spesielle betingelser (Du skriver f.eks «vi». Er dere et par? Hvem av dere er det som skal ha bruksretten og hva skjer hvis dere går fra hverandre. osv). Kontrakten opphører ved evt overdragelse/salg/død, en tinglyst bruksrett gjør ikke det. Siden dere uansett er enige om hvem som skal arve, så ser jeg ikke poenget med å gå omveien om Kartverket. Bortkastet byråkrati og penger etter min mening (og Kartverket er veereeeeeeeldig tregt og byråkratisk, tro meg!) Ja det vet jeg at de er 🤔 Avtalen mellom oss (paret, ja) og mellom oss og eier av eiendommen er helt klar og alle parter er enige. Det vi er redd for er at eier plutselig skal gå bort (redusert helse) og at det da skal bli krangel om arv osv. Vi har økt verdien på denne boligen betraktelig, og vi samt eier ønsker ikke at verdiøkningen vi har skapt skal «koste» oss i forbindelse med et arveoppgjør.. Jeg er forsåvidt enig i at det er advokatmat, men det koster skjorta her vi bor 😫 Anonymkode: 44028...f2d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det vet jeg at de er 🤔 Avtalen mellom oss (paret, ja) og mellom oss og eier av eiendommen er helt klar og alle parter er enige. Det vi er redd for er at eier plutselig skal gå bort (redusert helse) og at det da skal bli krangel om arv osv. Vi har økt verdien på denne boligen betraktelig, og vi samt eier ønsker ikke at verdiøkningen vi har skapt skal «koste» oss i forbindelse med et arveoppgjør.. Jeg er forsåvidt enig i at det er advokatmat, men det koster skjorta her vi bor 😫 Anonymkode: 44028...f2d Jeg tenker også at tinglysing er en grei forsikring mot mange krangler. Anonymkode: 5d62c...da2 1
Knirke Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det vet jeg at de er 🤔 Avtalen mellom oss (paret, ja) og mellom oss og eier av eiendommen er helt klar og alle parter er enige. Det vi er redd for er at eier plutselig skal gå bort (redusert helse) og at det da skal bli krangel om arv osv. Vi har økt verdien på denne boligen betraktelig, og vi samt eier ønsker ikke at verdiøkningen vi har skapt skal «koste» oss i forbindelse med et arveoppgjør.. Jeg er forsåvidt enig i at det er advokatmat, men det koster skjorta her vi bor 😫 Anonymkode: 44028...f2d Vedkommende som eier må skrive testamente, så er dere sikret. Det gjorde dessverre ikke personen som jeg arvet av, og da ble det masse byråkrati og ekstra utgifter til dokumentavgift etc. Pluss at det tok unødig lang tid, som gjorde at eiendommen ble stående og forfalle før vi fikk ordnet opp i det ☹️ 1
Brunello Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 2 timer siden, Knirke skrev: Ikke helt likt din situasjon, men jeg undersøkte dette da mine familiemedlemmer ønsket bruksrett til eiendommen jeg har arvet. Jeg ble frarådet å tinglyse, da det vil senke verdien på eiendommen ifb med evt salg eller pantsetting. Vi løste det ved at vi skrev en kontrakt oss imellom, uten å tinglyse. Det er juridisk bindende og dessuten gratis😉 Probleme med ikke tinglyste avtaler er at den er bindende bare mellom partene. Det gis ikke rettsvern overfor andre parter. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Skrevet 20. juni 2019 18 minutter siden, Brunello skrev: Probleme med ikke tinglyste avtaler er at den er bindende bare mellom partene. Det gis ikke rettsvern overfor andre parter. Så om vi og eier har en avtale så vil ikke den bli med videre hvis (mot sterk formodning) noen andre blir å overta eiendommen etter eiers bortgang? Mens en tinglyst avtale vil følge eiendommen så lenge som tinglysningen gjelder? Anonymkode: 44028...f2d
Brunello Skrevet 20. juni 2019 #19 Skrevet 20. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så om vi og eier har en avtale så vil ikke den bli med videre hvis (mot sterk formodning) noen andre blir å overta eiendommen etter eiers bortgang? Mens en tinglyst avtale vil følge eiendommen så lenge som tinglysningen gjelder? Anonymkode: 44028...f2d Ja, så avtalen ikke er kjent for erververen, vil den ikke kunne påberopes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå