Gå til innhold

Katten drikker ikke vann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er nå ca 1 uke siden katten har rørt vannskålen sin. Hun drikker litt hvis jeg setter på vannkranen, men tidligere drakk hun en halv skål om dagen. Er veldig bekymret. Er også på ferie, så har ikke mulighet til å dra til veterinæren før om 2 uker.

Hun har alltid vært en kosekatt, er 9 måneder og vil ha oppmerksomhet. Nå vil hun ikke bli tatt på, ligger alltid langt unna alene (soverommet eller badet) og vil ikke leke like mye.

Hun har ikke vært ute, så det kan ikke være et bitt. Jeg er litt rådløs, trenger noen som kanskje kan gi meg tips eller råd, men ikke negativ kritikk for hva jeg gjør og ikke gjør med pusen min. For hun er mitt alt.

Anonymkode: 9a63f...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Katter pleier vanligvis ikke å drikke så mye, spesielt om de får våtfor. Kan den ha vært og tatt en liten slurk innimellom når du ikke har fulgt med? Er ikke bekymret over akkurat dette. 

Men endring i oppførsel ville jeg tenkt litt mer på. Det kan jo være at hun bare har gått fra ungkattoppførsel til å bli voksen. Eller det kan være noe annet. 

Spiser hun normalt? Om du er veldig bekymret så kan du jo dra til veterinær der du er på ferie. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet

Mi drikker også litt lite, sjelden jeg ser hu drikker av skåla. Men så får hun en ss våtfor 2-3 ganger om dagen så hun får ihvertfall i seg litt væske fra det. 

AnonymBruker
Skrevet

Dra til vetrinæren. Min på 11 mnd hadde FIP og måtte avlives 😭 han sluttet plutselig å spise og drikke, ikke helt, men nesten. Magen este ut og ble stor, han så gravid ut. Ble slapp og orket ikke å leke lenger. Denne forandringen skjedde ekstremt fort. FIP kan man ikke gjøre noe med, så får for guds skyld ikke håpe det er det.. ikke engst deg over det ihvertfall før du har vært hos vetrinæren ❤

Men hvis hun tisser, så har hun drukket. Siden hun bare er inne, så bør du jo ha sett om hun har tisset eller ikke. 

Anonymkode: 47be5...f38

• Liker 1
Skrevet

På badet? Står toalettsetet oppe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger til: han drakk, men slet litt med det. Tok lange pauser imellom hver slurk. Men matinntaket gikk fra den dagen jeg oppdager det til å være greit, til dagen etter å ikke ville spise noe. 

Anonymkode: 47be5...f38

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Katter pleier vanligvis ikke å drikke så mye, spesielt om de får våtfor. Kan den ha vært og tatt en liten slurk innimellom når du ikke har fulgt med? Er ikke bekymret over akkurat dette. 

Men endring i oppførsel ville jeg tenkt litt mer på. Det kan jo være at hun bare har gått fra ungkattoppførsel til å bli voksen. Eller det kan være noe annet. 

Spiser hun normalt? Om du er veldig bekymret så kan du jo dra til veterinær der du er på ferie. 

Tusen takk for svar, dette roet nervene mine masse!

Hun spiser fortsatt mer enn 1 skål om dagen, så apetitten er like stor som alltid. Har også tenkt tanken siden hun nå er 10 mnd at dette kan være en overgang fra barn til voksen og at hun har endret oppførsel deretter.

Anonymkode: 9a63f...013

AnonymBruker
Skrevet

Du sier du er på ferie. Har du katten med deg på et nytt område? Det kan hende den føler seg litt overveldet og litt nervøs tenker siden den trekker seg unna. Har en veldig nervøs katt selv og det det tok et par uker før han spiste og drakk som normalt når jeg måtte flytte hjem til foreldrene mine.

Bruker du samme skål som alltid? En ny vannskål kan faktisk være kjempeskummel. Alternativt kan du la litt vann stå å renne på badet om kvelden hvis dette frister mere enn skålen. Noen katter er bare litt sære og foretrekker vann som renner.

Anonymkode: 46b4b...eec

Skrevet

Hvis katten er med på ferie så føler den seg sikkert ikke helt komfortabel med det, kanskje derfor den oppfører seg annerledes. 

Skrevet

Hvis katten virker syk, ring og spør veterinær. Heller en gang for mye enn for lite. 

Noen katter vil bare ha rennende vann. Jeg har en sånn katt. Den kan forsåvidt drikke fra doskåla, og vannpytter - men kom ikke her med en normal vannskål. Da kan man prøve med en vannfontene som kjøpes i dyrebutikk, som forsyner katten med rennende vann. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter har vanskelig for å drikke nok, det er derfor de ofte får nyreproblemer. Pass på at maten er fuktig så katten får i seg vann på den måten, ikke stol på at de drikker nok ved siden av.

Anonymkode: 72ea4...428

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...