AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #1 Skrevet 19. juni 2019 Hei. Jeg tenker på å få meg en ny hund. Jeg har en liten hund fra før av som er 7 år. Jeg er vokst opp med cavalier og elsker rasen. Perfekt størrelse og litt større en hunden jeg har fra før av. Men til det store spørsmålet. Finnes det noen eksemplarer av rasen som ikke lider? Finnes det noen oppdrettere her i Norge eller resten av Europa som ikke har syke hunder? Jeg vet at rasen har stor sykdoms-problematikk og flere av hundene vi hadde når jeg var liten var syke. Hjerteproblemer og noe med at hjernen var for stor for selve skallen. Jeg håper dere vet om noen oppdrettere som fortsatt selger friske hunder. Jeg vil ikke ha en hund som lider og dør når den er 5 år. Om det ikke finnes noen friske cavalierer så har jeg sett på cocker spaniel. Den rasen har jeg null erfaring med. Så kom gjerne med pros and cons om den rasen. Anonymkode: 44c95...8e1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #2 Skrevet 20. juni 2019 Nei, det finnes ingen oppdrettere som kan garantere at du får en hund uten syringomyeli eller hjerteproblemer, og etterspørsel vil også føre til at det fortsettes å avles på syke hunder. Jeg har selv en cavalier som er over ti år gammel, men ville aldri valgt cavalier hvis jeg skulle kjøpt en hund til. Nå vet man jo så mye om problemene med rasen, så da blir det rett og slett uetisk. Anonymkode: c941c...32d 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #3 Skrevet 20. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det finnes ingen oppdrettere som kan garantere at du får en hund uten syringomyeli eller hjerteproblemer, og etterspørsel vil også føre til at det fortsettes å avles på syke hunder. Jeg har selv en cavalier som er over ti år gammel, men ville aldri valgt cavalier hvis jeg skulle kjøpt en hund til. Nå vet man jo så mye om problemene med rasen, så da blir det rett og slett uetisk. Anonymkode: c941c...32d Ja, jeg ser den. Det siste jeg vil ha er en hund med masse problemer og lidelser. Har du noen erfaringer med cocker da? ts Anonymkode: 44c95...8e1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #4 Skrevet 21. juni 2019 Sykdommer er det hos alle raser, men cavalieren har nok litt ekstra de må jobbe med på den fronten. Når det er sagt så finnes det oppdrettere som legger mye tid og kunnsakp ned i sitt avlsarbeid for å unngå sykdommer. Selv om man ikke kan garantere noe, så gjør de det de kan. Har selv 1 nå. Hadde to, men måtte la den ene slippe i en alder av ti. Den gjenværende blir også ti. Har et familie medlem med 6 stykker og der er det faktisk ingen som er syke. Cocker kjenner jeg ikke så mye til desverre! Lykke til i jakten på en ny venn Anonymkode: 5f27c...d88
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #5 Skrevet 21. juni 2019 Hvis du ønsker å støtte opp under uetisk avl og hunder som ikke har det bra så er det bare å kjøre på. Min mor har forøvrig en sånn, og makan til bortkasta plass på jorda skal du lete lenge etter. Bikkja er stokk dum og holder på å dø hver gang den blir gira (seriøst, den holder på å kveles). Synes sinnsykt synd på den. Anonymkode: 7aa4e...85e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #6 Skrevet 21. juni 2019 De ser jo helt forjævlige ut. Som små langhårete boxere. Anonymkode: 9d969...2a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå