Gå til innhold

Griseindustriens hemmeligheter i kveld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min hadde sommerjobb i et hønsehus med konvensjonell drift med flere tusen høner. Han sier det var helt jævlig. Han har ikke spist egg etterpå. Det er nok dessverre sånn i mange industrifjøs. 

Anonymkode: 5a03b...e17

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Samboeren min hadde sommerjobb i et hønsehus med konvensjonell drift med flere tusen høner. Han sier det var helt jævlig. Han har ikke spist egg etterpå. Det er nok dessverre sånn i mange industrifjøs. 

Nettopp, jeg sluttet også med konvensjonelle egg etter jeg gikk på jordbruksskole.

Anonymkode: ef7e2...645

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, jeg sluttet også med konvensjonelle egg etter jeg gikk på jordbruksskole.

Synes du det virker greit med sånn de har det i øko? Jeg kjøper kun økologiske egg, men samboeren min spiser ikke egg i det hele tatt, men tror det er mest fordi det byr ham sånn imot etter hva han opplevde i hønsehuset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Synes du det virker greit med sånn de har det i øko? Jeg kjøper kun økologiske egg, men samboeren min spiser ikke egg i det hele tatt, men tror det er mest fordi det byr ham sånn imot etter hva han opplevde i hønsehuset.

Det er en forskjell på dyrevelferd i øko og konvensjonelt landbruk, så om man skal spise egg, bør man absolutt velge økologisk. Men skal man vite sikkert at de faktisk har det bra må man nesten gå på gårdene og se selv. Det jeg vet er at de har bedre plass, de har uteareal, og de skal vokse i naturlig tempo. Her står det litt om det:
 https://okologisknorge.no/fakta/oekologisk-husdyrproduksjon-og-dyrevelferd/oekologiske-hoener/visste-du-at/

https://www.matmerk.no/no/okologisk/fakta/vil-du-vite-mer-om-okologisk-mat-her-finner-du-det-mest-nodvendige

Jeg bor faktisk et sted der jeg går forbi konvensjonelle hønsehus, og der lukter det forferdelig og lydene der inne fra er ikke fra høner som trivs. Samme med grisehus som jeg går forbi, dårlige dårlige vibber. Jeg mener, bare det at de er inne hele livet...

Nå har de nylig satt opp et økologisk hønsehus her, og der var det ikke samme lukta, og det virket som det var rolig inne. De har uteareal som består av et stort jorde med gress, og tydelig opplegg for at de skal få være ute, men da jeg gikk forbi der var ikke hønene ute, så jeg fikk ikke sett dem. Det ville vært interessant å fått besøkt slike hønsehus for å se. Jeg vet at det er bedre, men jeg vet ikke hvor mye bedre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...