Gå til innhold

Griseindustriens hemmeligheter i kveld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En del kommentarer går ut på at bønder i Norge ikke tjener nok penger. Tror dere helt seriøst at bønder bille tatt veldig mye bedre vare på dyrene sine. hvis de bare hatt fått mer penger?? 

Selv om prisene går KRAFTIG oppover, og man velger blant de aller dyreste produktene i butikkene, så betyr det selvfølgelig null og niks for dyrevelferden. Bøndene kan jo selvfølgelig fortsette nøyaktig som de gjør nå, og stikker all ekstra profitt rett i lommen... 

Anonymkode: 84f9f...7cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En del kommentarer går ut på at bønder i Norge ikke tjener nok penger. Tror dere helt seriøst at bønder bille tatt veldig mye bedre vare på dyrene sine. hvis de bare hatt fått mer penger?? 

Selv om prisene går KRAFTIG oppover, og man velger blant de aller dyreste produktene i butikkene, så betyr det selvfølgelig null og niks for dyrevelferden. Bøndene kan jo selvfølgelig fortsette nøyaktig som de gjør nå, og stikker all ekstra profitt rett i lommen... 

Anonymkode: 84f9f...7cc

Ja, fordi man da kan ha mange færre dyr, og få et bedre forhold til de man har!

Anonymkode: f7aa9...6ab

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi man da kan ha mange færre dyr, og få et bedre forhold til de man har!

Anonymkode: f7aa9...6ab

Du virker å glemme at kjøttprisen kun er en brøkdel av det bonden får for dyreholdet. Statlige og kommunale tilskudd utgjør størsteparten, og det påvirkes lite av mengden produsert kjøtt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Har også gått jordbruksskole. Man har et mer distansert forhold til husdyr når man vokser opp med de. Hvordan skal et barn utvikle empati med dyr som de vet sendes i døden? De fleste barn lærer å ikke knytte seg til husdyrene. Valget står mellom det og bli psykologisk herpa. Interessant nok var det veldig få som hadde kjæledyr av bøndebarna. Kanskje bondebarn i større grad lærer at dyr er dyr og ikke noe man empatiserer med, kjæler med, har som "venn"? I motsetning til andre barn som har en hund eller katt

Skal sies at selv om jeg gikk på jordbruksskole, så var jeg aldri imponert over standarden. Hønsehuset var helt forferdelig med mye skadde dyr og konstant bråk hele døgnet. Kuene var innelåste i sine små båser, kalvene stod i hver sin innlåsning alene på et rom. Grisene var kanskje 5-6 stykker i relativt små binger, ingen stimuli. Samme med sauene.

Revene drepte de ved å låse hodene deres fast, så puttet de en stålpinne i munnen og i rumpa og gav dem strøm gjennom kroppen

Alle fjøsene var også ganske mørke og triste. Må være slitsomt å ha det så mørkt rundt seg hele tiden (bortsett fra de få ukene kuene og sauene gikk ute) 

Generell barbarisk behandling av dyr. 

Anonymkode: 9f6c7...e54

Akkurat som å lese min opplevelse, bortsett fra at kuene hadde det relativt bra bortsett fra en del jurbetennelse og det at de tar kalvene rett fra kyrne. Det som gikk mest innpå meg var forholdene til hønsene og pelsdyrene. Hønsene var fjærløse og man snakket om om det var høy "dødelighet" eller ikke, det var visst målet på dyrevelferden. Pelsdyrene var selvsagt preget av helt unaturlig forhold for dem og null stimulans, deres verden var en kubikkmeter netting. Jeg nektet å gå inn der og fore de helgene som vi hadde arbeidshelg, ikke klarte jeg det og ikke ville jeg ha noe med dette såkalte "dyreholdet" å gjøre, men ingen andre reagerte på det..

Anonymkode: ef7e2...645

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange bønder er ganske "avstumpa" når det kommer til dyr. Det er ikke snakk om levende, følende vesener, men antall kilo kjøtt. Så gjør de det som er mest effektivt, uten hensyn til dyrenes leveforhold eller hvorvidt de blir utsatt for smerte. Det er liksom ikke relevant😔

Anonymkode: b77e8...214

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok et valg for lenge siden om å bli vegetarianer. Hvordan tror folk at dyr som bare er født for å bli mat har det? Trodde dere de levde lykkelig og fritt? At de ble behandlet godt??  Nei absolutt ikke. 

Torr de fleste bare sier dette til seg selv for å ikke føle seg som en dårlig person av å spise kjøtt. De vil ikke vite hvor det egentlig kommer i fra så lenge de får det servert. Tror alle innerst inne forventet dette. 

Anonymkode: b9a23...8bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Må ta denne som anonym, men jeg har selv jobbet i griseproduksjon (ikke på noen av disse gårdene) og folka som jobbet der var helt grusomme mot disse stakkars dyrene. Det ble kastrert uten bedøvelse. Tenner ble filt ned og haler brent av bare 5 minutt etter di var født, uten bedøvelse.. Søyene ble sprøytet med hormoner for å føde fortest mulig før helgen . 

Det værste var når Søyene satte baken sin fast nedi sprinklene der driten skal igjennom, di ble slått og sparket helt til di reiste seg og bokstavelig talt fikk revet kjønnet av så blodet sprutet. 

Større griser på 5-6kg ble slått med jernstenger til di døde og små grisunger ble slengt i veggen.. 

Det er så mye mer, men trenger ikke utdype mer, dere ser hvor grusomt dette er. 

Jeg gikk gjentatte ganger til eieren av gårdene men ører og øyne ble lukket. Jeg som ikke er veterinær eller kyndig ble satt til å kastrere flere tusen griser, og når jeg ba om å få dem bedøvd og at det ikke er lov uten veterinær så ble eierens kommentar at "bedøvelsen er vondere enn selve kastreringen"..  

Mer ondskapsfulle mennesker skal man lete lenge etter. 

Angrer hver dag på at jeg ikke filmet dette med skjult kamera og fikk det anmeldt selv om det er noen år siden.. Sluttet etter kort tid og orket ikke være der i di tilstandene. Eieren kjørte rundt der i porsjen sin og ba meg skjerpe meg og sto på bakbeina uansett hva jeg sa. Skulle mer enn gjerne kastrert han uten bedøvelse og slått han med jernstang..

Anonymkode: 5f9a4...308

😮 Men i h... kan du ikke tipse så myndighetene kan få tatt et tilsyn der?? 

Anonymkode: cf37d...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2019 den 20.55, AnonymBruker skrev:

Det var vondt og se. Men jeg kommer ikke til å slutte å kjøpe bacon og pølser fordeom. 

Bøndene det gjelder tenker seg kanskje om to ganger nå.

Dette er uansett barnemat ift hvordan feks russere og vietnamesere behandler gårdsdyra sine. 

Anonymkode: 4757b...568

Nei sant ,det tror jeg skal fortsette å denge barna mine, det er så jo mye verre barnemishandling i andre land. Barna mine blir tross alt bare slått et par ganger i uken, ikke hver dag som enkelte andre barn. 😊

*Dette var sarkasme, jeg har ikke barn. 

Anonymkode: cf37d...081

• Liker 5
Gjest LaptopPute
Skrevet

Hvilke merker er det trygt å kjøpe fra?

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2019 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Jeg så engang engang en dokumentar  der det var vold mot barn. Har blitt kvalm av foreldre etter det. For noe jævla drittfolk altså. For å sette på spissen. dra ikke alle over en kam - de fleste driver faktisk veldig bra, og dårlig dyrevelferd er et stadig arbeid.

Anonymkode: e2484...3c5

Du er innbilsk hvis du tror det. De aller fleste dyr i kjøttindustrien blir behandlet og lever drittdårlig. Både i Norge og andre land. Du sier vell det til deg selv for å ikke føle deg dårlig over at du støtter dette og spiser det selv.

sjekk faktaene dine før du poster

Anonymkode: 2158e...60c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, LaptopPute said:

Happy Pig, Grøstad Gris og Kolonihagen. Se etter frilandsgris og økologisk. Det ser ut som det meste av frilandsgris er økologisk, men all økologisk er ikke frilandsgris. Økologisk har dog bedre plass enn konvensjonell og får gå ut. Google begrepene så finner du flere produsenter også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, LaptopPute skrev:

Ingen, det er ingen som vet hva som foregår bak dørene på slakterier. Det er ingen garanti for at de har blitt behandlet bra, og det har de mest sannsynligvis ikke, det er jo et slakteri trossalt. Akkuratt det den dokumentaren handlet om. Mange trodde jo de ikke hadde det sånn.

men det er jo faen meg ingen dyr som burde bli slaktet og spist uansett. De er levende vesner akkuratt som oss og føler like mye.  De fortjener å leve fritt og godt. Mennesker er de ondeste dyrene på jorda. De ruinerer alt dyreliv, natur og tror de har rett på å bestemme alt. For noen hælsikes idioter

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen, det er ingen som vet hva som foregår bak dørene på slakterier. Det er ingen garanti for at de har blitt behandlet bra, og det har de mest sannsynligvis ikke, det er jo et slakteri trossalt. Akkuratt det den dokumentaren handlet om. Mange trodde jo de ikke hadde det sånn.

men det er jo faen meg ingen dyr som burde bli slaktet og spist uansett. De er levende vesner akkuratt som oss og føler like mye.  De fortjener å leve fritt og godt. Mennesker er de ondeste dyrene på jorda. De ruinerer alt dyreliv, natur og tror de har rett på å bestemme alt. For noen hælsikes idioter

Nå er ikke jeg ute etter å krangle her, men om du tenker sånn at "det er ingen dyr som burde slaktes", så hadde jo ingen disse dyrene i det hele tatt fått "livets gave" i utgangspunktet...

Stort sett alle (håper jeg iaf.) mener at dyr skal få leve "fritt og godt" og behandles med verdighet, det er jo derfor slike reportasjer som dette er VELDIG viktig, og er virkelig med på sette sving i sakene sånn at vi ser  "hva som forgår bak dørene", fordi det er lett å glemme...

Synes du ikke dette er bra,  eller synes du vi skal helt slutte å ha husdyr?

Jeg håper bare at dette ikke er noe som "koker bort i grøten", og media følger dette opp, holder forbrukerne oppdatert om hvilke produsenter som tar nødvendige tak, og hvem som ikke gjør det. Og selvfølgelig at forbrukere som synes dette er totalt uakseptabelt bruker "stemmeretten" sin ved å ikke røre produkter som kommer fra useriøse bedrifter, kutter ned forbruk, og/eller velger lokale gårder der de selv kan inspisere eller går gode for forholdene.

Håper virkelig dama som startet dette "bråket" får seg en godt betalt og relevant jobb for innsatsen sin!

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er innbilsk hvis du tror det. De aller fleste dyr i kjøttindustrien blir behandlet og lever drittdårlig. Både i Norge og andre land. Du sier vell det til deg selv for å ikke føle deg dårlig over at du støtter dette og spiser det selv.

sjekk faktaene dine før du poster

Faktaene til den du svarer er helt korrekte. Du bør følge egen oppfordring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Nå er ikke jeg ute etter å krangle her, men om du tenker sånn at "det er ingen dyr som burde slaktes", så hadde jo ingen disse dyrene i det hele tatt fått "livets gave" i utgangspunktet...

Stort sett alle (håper jeg iaf.) mener at dyr skal få leve "fritt og godt" og behandles med verdighet, det er jo derfor slike reportasjer som dette er VELDIG viktig, og er virkelig med på sette sving i sakene sånn at vi ser  "hva som forgår bak dørene", fordi det er lett å glemme...

Jeg håper bare at dette ikke er noe som "koker bort i grøten", og media følger dette opp, holder forbrukerne oppdatert om hvilke produsenter som tar nødvendige tak, og hvem som ikke gjør det. Og selvfølgelig at forbrukere som synes dette er totalt uakseptabelt bruker "stemmeretten" sin ved å ikke røre produkter som kommer fra useriøse bedrifter, kutter ned forbruk, og/eller velger lokale gårder der de selv kan inspisere eller går gode for forholdene.

Håper virkelig dama som startet dette "bråket" får seg en godt betalt og relevant jobb for innsatsen sin!

Nei jeg synes faktisk de heller ikke burde bli født når de blir mishandlet fra det sekundet de blir det, da har de det mye bedre med å ikke få livets gave som du kaller det, da blir det heler livet i helvete.

andre husdyr med seriøse eier som dekker alle behov er greit etter min mening, men er også mange der ute som ikke burde ha husdyr.. jeg er ikke ut etter krangel heller, men dette er min mening om saken. Håper selvfølgelig også at media følger det opp

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Beeblebrox skrev:

Nei jeg synes faktisk de heller ikke burde bli født når de blir mishandlet fra det sekundet de blir det, da har de det mye bedre med å ikke få livets gave som du kaller det, da blir det heler livet i helvete.

andre husdyr med seriøse eier som dekker alle behov er greit etter min mening, men er også mange der ute som ikke burde ha husdyr.. jeg er ikke ut etter krangel heller, men dette er min mening om saken. Håper selvfølgelig også at media følger det opp

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Faktaene til den du svarer er helt korrekte. Du bør følge egen oppfordring.

Nå vet ikke jeg hva din versjon av bra dyrevelferd er eller om du har peiling på dyr, men nei de aller fleste dyra i kjøttindustrien har det veldig veldig dårlig. Jeg har veldig masse av faktene mine sjekket der. Jeg engasjerer meg masse ang akkuratt sånne saker hele tiden og er godt informert om akkurat dette

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke jeg hva din versjon av bra dyrevelferd er eller om du har peiling på dyr, men nei de aller fleste dyra i kjøttindustrien har det veldig veldig dårlig. Jeg har veldig masse av faktene mine sjekket der. Jeg engasjerer meg masse ang akkuratt sånne saker hele tiden og er godt informert om akkurat dette

De fleste dyrene i (den norske) kjøttindustrien lever helt greit. 

Det å engasjere seg er ikke synonymt med å ha kunnskap. Det å være informert er ikke synonymt med å ha fått riktig informasjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

Det å engasjere seg er ikke synonymt med å ha kunnskap. Det å være informert er ikke synonymt med å ha fått riktig informasjon.

Konvensjonelle høns og griser lever stort sett ikke greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Husholdning1 said:

Selvsagt ikke. Har selv jobbet med bønder. I fjor lå en sau paralysert på bakken uten i stand til å bevege seg. Jeg tilkalte bonden og ble fortalt at jeg skulle dytte i sauen og se om den reise seg, at vi skulle vente og se. Hadde en hund ligget på siden på den måten hadde dyrlegen blitt tilkalt umiddelbart. Men de fleste bønder ønsker ikke bruke tusen kroner på en sau som kanskje blir frisk eller kanskje som lider noe for jævlig og må drepes. Sauen lå der lenge, jeg måtte gå så vet ikke hva som skjedde med den. Men den lå minst 2 timer på bakken i lidelse uten at det skjedde noe. Bonden mente at vi skulle dytte i den og vente og se. 

Husdyr blir behandlet som produkter mer enn levende vesener. Hadde vi behandlet hunder og katter som husdyr hadde avisene stått i brann. Men vi ser på det som greit å behandle kuer og sauer som dumme objekter som ikke kan lide noe særlig og som man kan la lide i flere timer fordi det er dyrt med dyrlege. Det hadde også vært enda dyrere å være bonde fordi man var føre var og tilkalte dyrlege med en gang det var avvik. 

At griser, som er smartere enn hunder, lever ok liv i små binger uten stimuli eller mulighet til å gjøre noe særlig er naivt. Hadde du puttet 10 border collies i en liten binge uten å gi dem leker, oppgaver eller frihet så hadde du fått majoriteten av mennesker på nakken. 

Anonymkode: 9f6c7...e54

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...