AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #81 Skrevet 20. juni 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hun brukte 5 år, filmet på 16 (eller flere?) gårder og dokumentaren viser mishandling på 5 gårder... Jeg har tilbrakt tid i en rettssal der en liten gutt sin far og onkel stod anklaget for å ha misbrukt ham på det verste. Skal jeg da regne med at slikt foregår i ditt hjem også? Ikke glem at det finnes MANGE bønder der ute som er genuint glad i dyrene sine og som virkelig jobber for å ha en dyrevelferd som er god Anonymkode: 83f08...5dc Men så ikke til og med bøndene selv at det ikke var mulig med god dyrevelferd hvis man drev etter retningslinjene (for konvensjonell drift) pga så lite areal pr. dyr? Anonymkode: ef7e2...645
Hottrio Skrevet 20. juni 2019 #82 Skrevet 20. juni 2019 Det finnes ingen unnskyldning for de bøndene som utførte disse groteske handlingene som ble vist her. Loven er helt klar den. Man har ikke lov til å sparke en gris, man har ikke lov til å slå den med gjenstander. Såkalt "jager" (anretning som gir elektriske støt) er ikke tillatt. Avlivning skal skje med boltepistol, det er human avlivning og dyret dør på null komma niks. Det er ellers krav til liggeplass på helt gulv (ikke spaltegulv) for alle grisene, det skal brukes strø i bingene, de skal selvsagt ha tilgang til vann hele tiden og de skal fores skikkelig. Det er til og med krav om vinduer slik at naturlig lys kommer inn i huset på dagtid. Disse bøndene som driver sånn som vist her skulle hatt skikkelig straff (ubetinget) og fratatt retten til å ha dyr!! Nå hørtes det ut som at hun med det skjulte kameraet fant kritikkverdige forhold på 13 av 13 gårder. Det er sikkert riktig, men da har hun tilfeldigvis truffet på bare verstinger (verstingbønder) av en eller annen grunn. Det er ikke sånn at alle svineprodusenter driver på den måten som det ble vist her. 11
Hottrio Skrevet 20. juni 2019 #83 Skrevet 20. juni 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men så ikke til og med bøndene selv at det ikke var mulig med god dyrevelferd hvis man drev etter retningslinjene (for konvensjonell drift) pga så lite areal pr. dyr? Anonymkode: ef7e2...645 Jo bøndene sa det, noe i den duren. Men det er bare tull!! Det er ikke dyrt å ha en god dyrevelferd. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #84 Skrevet 21. juni 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var vondt og se. Men jeg kommer ikke til å slutte å kjøpe bacon og pølser fordeom. Bøndene det gjelder tenker seg kanskje om to ganger nå. Dette er uansett barnemat ift hvordan feks russere og vietnamesere behandler gårdsdyra sine. Anonymkode: 4757b...568 Ja enig ass. Sa til venninna mi igår at hun bare skulle drite i å klage på at hun ble slått som barn, for en annen venninne av meg ble banket med kleshengere i et lydtett rom. Hun skal heller ikke klage da, for barn i Afrika dør jo hver dag av matmangel. 🤯🔫 Anonymkode: 22266...f2e 12
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #85 Skrevet 21. juni 2019 17 timer siden, Tvist skrev: Senterpartiet er på bøndenes side uansett, ikke på dyrenes side. Det er partier som Høyre og FRP som ville ha storskalaproduskjon, noe som fører til mye dårligere forhold for dyrene. Før når gårdene var mindre hadde dyrene det mye bedre, men nå går det nesten ikke an å ha det som jobb lenger. For å tjene penger må bøndene bare fortsette å utvide, eller legge ned. Det er så forbanna trist at det skal være sånn. Håper alle som klager på landbruksoppgjørene og synes bøndene klager for mye forstår litt bedre hvorfor de vil ha bedre vilkår nå! (Mener absolutt ikke at man skal utøve vold mot dyrene sine uansett altså, folkene i denne dokumentaren var helt kvalmende ond) Anonymkode: f7aa9...6ab 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #86 Skrevet 21. juni 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke like ille, de fleste storfe får f.ex. gå ute. Sau er også mye bedre. Det er gris og fjørfe som er de desidert verste når det gjelder dyrevelferd. Og det beste du kan velge er selvsagt vilt, og også økologisk. Anonymkode: ef7e2...645 De fleste storfe får ikke gå ute, nei. De har krav på 2 mnd ute i løpet av året, men det holder at bonden åpner ei dør på fjøset så de har muligheten.. De som driver store gårder stiller temperaturen i fjøset, så kuene helst vil være inne, og er dermed ikke ute i det hele tatt nesten. Jeg synes alle kuer burde fått på fjellet, men i dag er det nesten ikke igjen setrer, det går ikke an å dra med seg 50 ++ melkekyr dit. Anonymkode: f7aa9...6ab 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #87 Skrevet 21. juni 2019 «Norske forbrukarar bør tenkje over om tida er inne for å godta høgare pris for å bidra til dyrevelferda» Det er utrolig at det kun er ved at vi betaler mer penger for svinekjøttet at moralen kan endres. Hvem tror egentlig på det at en bonde som slår en gris, vil med litt mer penger for varen sin slutte å slå grisen? Tror folk virkelig på at moralen blir bedre bare bonden får noen kroner mer? Enten er man stygg med dyr, ellers er man ikke det. Det er ikke sånn at man er snill mot dyr fordi man fikk mer penger. Problemet er moralen til de som passer dyrene. Det er her det må gjøres noe. Vi må slutte å skylde på forbrukerene hele tiden. Anonymkode: 7ccec...e03 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #88 Skrevet 21. juni 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Norske forbrukarar bør tenkje over om tida er inne for å godta høgare pris for å bidra til dyrevelferda» Det er utrolig at det kun er ved at vi betaler mer penger for svinekjøttet at moralen kan endres. Hvem tror egentlig på det at en bonde som slår en gris, vil med litt mer penger for varen sin slutte å slå grisen? Tror folk virkelig på at moralen blir bedre bare bonden får noen kroner mer? Enten er man stygg med dyr, ellers er man ikke det. Det er ikke sånn at man er snill mot dyr fordi man fikk mer penger. Problemet er moralen til de som passer dyrene. Det er her det må gjøres noe. Vi må slutte å skylde på forbrukerene hele tiden. Anonymkode: 7ccec...e03 Det er ikke forbrukeren det skyldes på men politikerne! Før kunne man ha muligheten og drive smått. Nå er ikke det mulig lenger! Anonymkode: acf6d...20d 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #89 Skrevet 21. juni 2019 10 hours ago, Hottrio said: Nå hørtes det ut som at hun med det skjulte kameraet fant kritikkverdige forhold på 13 av 13 gårder. Det er sikkert riktig, men da har hun tilfeldigvis truffet på bare verstinger (verstingbønder) av en eller annen grunn. Det er ikke sånn at alle svineprodusenter driver på den måten som det ble vist her. Som sagt mange ganger før, mattilsynet gjorde varslet tilsyn med over 200 gårder i Rogaland og 70% fikk avviksmeldinger, 40% fikk hastevedtak grunnet dårlig stell og behandling av syke og skadde dyr. Det til tross for at bøndene visste mattilsynet skulle komme. Så 70% av gårdene hadde problemer, 40% hadde alvorlige problemer Jeg tenker det er naivt å tro at dette er et spesielt problem i Rogaland og at alt er fryd og gammen i resten av landet Anonymkode: 9f6c7...e54 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #90 Skrevet 21. juni 2019 Hvis en er i en bransje der dyremishandling er nødvendig for å kunne tjene penger så forlater en bransjen og rapporterer forholdene til myndighetene. Hvis en er normalt utrustet med empati, etikk og moral. Jeg forventer faktisk at norske bønder har en høyere moral når det kommer til dyrevelferd enn en gjennomsnitts nordmann. Og jeg vemmes av de kvalme annonsene til Gilde. Jeg kommer ikke til å slutte å spise svinekjøtt men produkter fra Gilde kommer jeg ikke til å kjøpe. Ikke før de med mer enn tomme ord kan garantere at kjøttet de leverer kommer fra gårder med god dyrevelferd. Anonymkode: e2b3c...6b0 7
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #91 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis en er i en bransje der dyremishandling er nødvendig for å kunne tjene penger så forlater en bransjen og rapporterer forholdene til myndighetene. Hvis en er normalt utrustet med empati, etikk og moral. Jeg forventer faktisk at norske bønder har en høyere moral når det kommer til dyrevelferd enn en gjennomsnitts nordmann. Og jeg vemmes av de kvalme annonsene til Gilde. Jeg kommer ikke til å slutte å spise svinekjøtt men produkter fra Gilde kommer jeg ikke til å kjøpe. Ikke før de med mer enn tomme ord kan garantere at kjøttet de leverer kommer fra gårder med god dyrevelferd. Anonymkode: e2b3c...6b0 Jeg er helt enig! Tror derimot at det blir sånn over tid, og at det ikke er mange bønder som starter opp slik.. Man ser etterhvert bare på dyrene som roboter, og ikke levende vesener, og blir blind for egne handlinger. Nettopp fordi man må ha så mange dyr for å klare seg økonomisk, at kosen blir helt fraværende. Anonymkode: f7aa9...6ab
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #92 Skrevet 21. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som sagt mange ganger før, mattilsynet gjorde varslet tilsyn med over 200 gårder i Rogaland og 70% fikk avviksmeldinger, 40% fikk hastevedtak grunnet dårlig stell og behandling av syke og skadde dyr. Det til tross for at bøndene visste mattilsynet skulle komme. Så 70% av gårdene hadde problemer, 40% hadde alvorlige problemer Jeg tenker det er naivt å tro at dette er et spesielt problem i Rogaland og at alt er fryd og gammen i resten av landet Anonymkode: 9f6c7...e54 Vi drev stall med konkurranse hester. Mattilsynet var jevnlig på besøk hos alle trenere. Omtrent samtlige fikk anmerkninger. Ingen av anmerkningene gikk på behandling av dyret. Eller dyrevelferd. Vår anmerkning gikk på at vi ikke hadde lokk på fortennene våre inne. De mente skadedyr kunne komme til🙄. Mange andre fikk anmerkninger om at nøkkelen til medisin skapet var i selve skapet og ikke ett annet sted. Eller at medisiner ble oppbevart i kjøleskapet og ikke ett eget sted. Slike anmerkninger er helt vanlig og jeg kan tenke meg at de 70 anmerkningene kan ha mye med slike ting å gjøre og ikke nødvendigvis dyrevelferd på den måten vi utenforstående ser det! Anonymkode: acf6d...20d 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #93 Skrevet 21. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis en er i en bransje der dyremishandling er nødvendig for å kunne tjene penger så forlater en bransjen og rapporterer forholdene til myndighetene. Hvis en er normalt utrustet med empati, etikk og moral. Jeg forventer faktisk at norske bønder har en høyere moral når det kommer til dyrevelferd enn en gjennomsnitts nordmann. Og jeg vemmes av de kvalme annonsene til Gilde. Jeg kommer ikke til å slutte å spise svinekjøtt men produkter fra Gilde kommer jeg ikke til å kjøpe. Ikke før de med mer enn tomme ord kan garantere at kjøttet de leverer kommer fra gårder med god dyrevelferd. Anonymkode: e2b3c...6b0 Etter å ha gått på jordbruksskole må jeg si at det er omvendt. De som har vokst opp med produksjonsdyr virker på meg jevnt over mere hardhudede enn de som ikke har det. Anonymkode: ef7e2...645 8
Tvist Skrevet 21. juni 2019 #94 Skrevet 21. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi drev stall med konkurranse hester. Mattilsynet var jevnlig på besøk hos alle trenere. Omtrent samtlige fikk anmerkninger. Ingen av anmerkningene gikk på behandling av dyret. Eller dyrevelferd. Vår anmerkning gikk på at vi ikke hadde lokk på fortennene våre inne. De mente skadedyr kunne komme til🙄. Mange andre fikk anmerkninger om at nøkkelen til medisin skapet var i selve skapet og ikke ett annet sted. Eller at medisiner ble oppbevart i kjøleskapet og ikke ett eget sted. Slike anmerkninger er helt vanlig og jeg kan tenke meg at de 70 anmerkningene kan ha mye med slike ting å gjøre og ikke nødvendigvis dyrevelferd på den måten vi utenforstående ser det! Anonymkode: acf6d...20d Det kan godt hende. Derimot skal det mye til for at det fattes hastevedtak om avliving, som i hele 40% her. Det er nesten halvparten. Uansett synes jeg ikke vanlig grisehold er godt nok, uteområde bør etterhvert bli pålagt (men selvsagt må bøndene få støtte til ombygging av anlegg). 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #95 Skrevet 21. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha gått på jordbruksskole må jeg si at det er omvendt. De som har vokst opp med produksjonsdyr virker på meg jevnt over mere hardhudede enn de som ikke har det. Anonymkode: ef7e2...645 Hard hud har ingen ting med god moral å gjøre. Mange bønder gir dyrene sine god velferd. Selv om de er oppvokst på gård og har gått landbruksskole. Anonymkode: e2b3c...6b0 1
frk.Helene Hare Skrevet 21. juni 2019 #96 Skrevet 21. juni 2019 (endret) Nå som debatten om grisebra velferd raser, er det interessant å se hvor mange som har sett (evt.ikke orket å se) dokumentaren, og synes synd på de stakkars søte grisene. Samtidig er de ikke villige til å verken slutte eller kutte ned på konsumet av svinekjøtt (eller noe annet kjøtt for den sakens skuld). Det er ikke dere som bytter leverandør og legger tid og energi i å finne gode produsenter, samtidig som dere kutter ned på kjøttkonsumet, jeg sikter til. Hva hjelper det å banne og steike over onde bønder om man ikke er villig selv til å forsake noe for dyrenes skyld? Endret 21. juni 2019 av frk.Helene Hare 6
Husholdning1 Skrevet 21. juni 2019 #97 Skrevet 21. juni 2019 På 20.6.2019 den 0.23, AnonymBruker skrev: Hvordan trodde dere dere fikk ribba til 29,90 -´kg? Regner med at bøndene er presset til det ytterste for å levere svin til konkurransedyktige priser. Normal drift og dyrevelferd er sikkert et håpløst prosjekt på de premissene. Anonymkode: a79c5...c7d Ribbe til 29,90 per kg er subsidiert av både staten og butikkjeden. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #98 Skrevet 22. juni 2019 11 hours ago, frk.Helene Hare said: Nå som debatten om grisebra velferd raser, er det interessant å se hvor mange som har sett (evt.ikke orket å se) dokumentaren, og synes synd på de stakkars søte grisene. Samtidig er de ikke villige til å verken slutte eller kutte ned på konsumet av svinekjøtt (eller noe annet kjøtt for den sakens skuld). Det er ikke dere som bytter leverandør og legger tid og energi i å finne gode produsenter, samtidig som dere kutter ned på kjøttkonsumet, jeg sikter til. Hva hjelper det å banne og steike over onde bønder om man ikke er villig selv til å forsake noe for dyrenes skyld? Ganske vanlig. Hvorfor tror du slaveri, mangel på stemmerett for kvinner osv var vanlig så lenge? Fordi folk flest lever som de vokser opp, passive uten å endre seg selv når de vet noe er galt. Disse menneskene er ikke onde heller, de er normale, noen gjennomsnittlige, noen over gjennomsnittlig smarte. Det letteste er å leve som man er vant til, rett og slett, og for de fleste er det viktigere enn å ta et steg for det man mener er rett 🤷♂️ Anonymkode: 9f6c7...e54 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #99 Skrevet 22. juni 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Etter å ha gått på jordbruksskole må jeg si at det er omvendt. De som har vokst opp med produksjonsdyr virker på meg jevnt over mere hardhudede enn de som ikke har det. Anonymkode: ef7e2...645 Har også gått jordbruksskole. Man har et mer distansert forhold til husdyr når man vokser opp med de. Hvordan skal et barn utvikle empati med dyr som de vet sendes i døden? De fleste barn lærer å ikke knytte seg til husdyrene. Valget står mellom det og bli psykologisk herpa. Interessant nok var det veldig få som hadde kjæledyr av bøndebarna. Kanskje bondebarn i større grad lærer at dyr er dyr og ikke noe man empatiserer med, kjæler med, har som "venn"? I motsetning til andre barn som har en hund eller katt Skal sies at selv om jeg gikk på jordbruksskole, så var jeg aldri imponert over standarden. Hønsehuset var helt forferdelig med mye skadde dyr og konstant bråk hele døgnet. Kuene var innelåste i sine små båser, kalvene stod i hver sin innlåsning alene på et rom. Grisene var kanskje 5-6 stykker i relativt små binger, ingen stimuli. Samme med sauene. Revene drepte de ved å låse hodene deres fast, så puttet de en stålpinne i munnen og i rumpa og gav dem strøm gjennom kroppen Alle fjøsene var også ganske mørke og triste. Må være slitsomt å ha det så mørkt rundt seg hele tiden (bortsett fra de få ukene kuene og sauene gikk ute) Generell barbarisk behandling av dyr. Anonymkode: 9f6c7...e54 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #100 Skrevet 22. juni 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: Har også gått jordbruksskole. Man har et mer distansert forhold til husdyr når man vokser opp med de. Hvordan skal et barn utvikle empati med dyr som de vet sendes i døden? De fleste barn lærer å ikke knytte seg til husdyrene. Valget står mellom det og bli psykologisk herpa. Interessant nok var det veldig få som hadde kjæledyr av bøndebarna. Kanskje bondebarn i større grad lærer at dyr er dyr og ikke noe man empatiserer med, kjæler med, har som "venn"? I motsetning til andre barn som har en hund eller katt Skal sies at selv om jeg gikk på jordbruksskole, så var jeg aldri imponert over standarden. Hønsehuset var helt forferdelig med mye skadde dyr og konstant bråk hele døgnet. Kuene var innelåste i sine små båser, kalvene stod i hver sin innlåsning alene på et rom. Grisene var kanskje 5-6 stykker i relativt små binger, ingen stimuli. Samme med sauene. Revene drepte de ved å låse hodene deres fast, så puttet de en stålpinne i munnen og i rumpa og gav dem strøm gjennom kroppen Alle fjøsene var også ganske mørke og triste. Må være slitsomt å ha det så mørkt rundt seg hele tiden (bortsett fra de få ukene kuene og sauene gikk ute) Generell barbarisk behandling av dyr. Anonymkode: 9f6c7...e54 Høres og ser jo jævlig ut, men dette er en raskere og lettere død enn det som blir de fleste mennesker til del. Tenk litt over det. Anonymkode: 30bc6...3a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå