Gå til innhold

Griseindustriens hemmeligheter i kveld

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar denne som anonym.

Panikken har gått hos markeds- og kommunikasjonsavdelingene til Gilde da de så at sannheten kom ut. Det ble panikkjøpt annonser for millioner av kroner. Forhåpentligvis hjelper det ikke men de får i alle fall en «bot» i form av millioner i dass på uvirksom markedsføring.

Anonymkode: 4094f...84b

Hva mener Gilde med det de skriver her? Garanterer de at Gilde-kjøtt kommer fra dyr som har hatt det bra? https://www.dn.no/pr/reklame/try/gilde/filmprodusent-om-gildes-grisereklame-etter-sjokkdokumentar-trist-og-provoserende/2-1-624583
747ed060f3d7bfb23808f03824b95b0d

Anonymkode: f3951...433

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tar denne som anonym.

Panikken har gått hos markeds- og kommunikasjonsavdelingene til Gilde da de så at sannheten kom ut. Det ble panikkjøpt annonser for millioner av kroner. Forhåpentligvis hjelper det ikke men de får i alle fall en «bot» i form av millioner i dass på uvirksom markedsføring.

Selvsagt hjelper det. Så lenge mennesker flest ønsker at sannheten skal være god og snill, så vil det hjelpe å spille dumt offer. "Vi visste ikke at det finnes gårder der griser har det vondt". "Vi legger oss flat". "Vi tar grep for at ting skal bli bedre"

Dette er sannheter mennesker ønsker å tro på og derfor vil det funke. Mennesker tror på det de ønsker å tro på. Noen få vil kanskje få en oppvekker, men de fleste vil fortsette leve som de gjorde og tenke at "autoriteten ordner opp". 

Vi får bare håpe at generasjonen etter oss er smartere enn vi er, om vi skal overleve som art. 

Anonymkode: 9f6c7...e54

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener Gilde med det de skriver her? Garanterer de at Gilde-kjøtt kommer fra dyr som har hatt det bra? https://www.dn.no/pr/reklame/try/gilde/filmprodusent-om-gildes-grisereklame-etter-sjokkdokumentar-trist-og-provoserende/2-1-624583

Jeg fant svaret i artikkelen Pedersen sa: "Det vi garanterer er at hvis brudd på dyrevelferden avdekkes så får ikke disse produsentene levere til Gilde."

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett den nå. Halve familien driver med kjøttproduksjon, så er vant til dyr, men det var ting i denne dokumentaren som jeg stusset over også. F eks det med og slå de i veggen og sånt, det virker for meg litt cowboy aktig.

Anonymkode: 4a8bc...cf8

Det var det de gjorde før i tiden, sannsynligvis er det vel snakk om noen som ikke har oppdatert kunnskapen sin tilstrekkelig og tilpasset seg hvordan ting skal gjøres i 2019.

Jeg synes forresten det er grusomt å se på, men all den tid jeg tilbragte mye av barndommen sammen med bestefaren min på besøk hos ulike bønder, så er det ikke så sjokkerende akkurat.

Anonymkode: e438a...e1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Gliffy said:

Fatter ikke hva Mattilsynet driver med jeg. Hvordan kan de få holde på sånn og fortsatt beholde retten til å ha dyr? NPR de vet at det er så mye avvik, hvorfor skjer det ingenting?

Sykdom hos dyr og lignende kan Mattilsynet avdekke. Men ondskapsfulle handlinger i form av spark, elektriske støt, kastrering uten bedøvelse mm er vel ikke akkurat noe bøndene viser frem når Mattilsynet kommer på besøk. Derfor er det vanskelig å bevise. Huff, synes dette er svært trist. Fra nå av er det kutt i kjøtt her i huset, og når vi skal kjøpe kjøtt blir det fra Grøstad (og fjærkre fra Stange). 

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fant svaret i artikkelen Pedersen sa: "Det vi garanterer er at hvis brudd på dyrevelferden avdekkes så får ikke disse produsentene levere til Gilde."

Hvis det avdekkes, ja. Det gjør det vel stort sett ikke.:(

Anonymkode: 1ef13...786

• Liker 8
Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper reklamen blir klaget inn  for villedende markedsføring.  Skal man garantere at alle grisene har det bra så må de jo kunne dokumentere at alle grisene har det bra. Det holder jo ikke å lukke øynene og si at man ikke ser noen griser som har det dårlig. 

Endret av SVK
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tvist skrev:

Senterpartiet er på bøndenes side uansett, ikke på dyrenes side. 

Det stemmer ikke de ønsker at alle skal kunne drive landbruk ikke sentralisert på store gårder. I tillegg ønsker de økte subsidier slik at man kan drive etisk og forsvarlig. Nytter ikke å si at Senterpartiet er verst. Mennesker er ikke onde og de fleste bøndene jeg kjenner er alle sammen glad i dyrene sine. Men en ting er sikkert det gjør noe med en når man jobber dag ut og dag inn og virkelig ikke for noe igjen for det.

Anonymkode: acf6d...20d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ribba koster 29 kroner kiloen fordi butikkene selger med tap. Bøndene får ikke noe dårligere betalt av at butikkene har tilbud. Så la oss skille mellom snør og bart. Problemet er at mange bønder mishandler dyrene og det ikke finnes god nok kontroll til å sikre at dyrevelferden er akseptabel. Problemet er ikke at butikkene har tilbud. 

Man lurer seg sjæl om man tror dyrene får det bedre om man kjøper ribbe til fullpris i stedet for tilbud. Det blir ikke noe bedre dyrevelvelferd.  På samme måte som Nike-skoene du kjøper ikke er produsert under bedre arbeidsvilkår om du kjøper skoene til fullpris eller på salg. Arbeiderne tjener det samme uansett , de må jobbe like mange timer i uka og blir behandlet akkurat like dårlig. 

Man velger selv om man vil fortsette å kjøpe svinekjøtt, men man har ingen grunn til å ha noe bedre eller dårligere samvittighet etter om man kjøper kjøttet på tilbud eller ikke. Dyrevelferden er den samme. 

Anonymkode: 273f5...0c6

Jeg er ikke dum.Jeg tror ikke at det er bedre å betale full pris enn å kjøpe svin på tilbud. 

Alt svinekjøtt er (for?) billig kjøtt, fullpris eller ei.

Anonymkode: a79c5...c7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke de ønsker at alle skal kunne drive landbruk ikke sentralisert på store gårder. I tillegg ønsker de økte subsidier slik at man kan drive etisk og forsvarlig. Nytter ikke å si at Senterpartiet er verst. Mennesker er ikke onde og de fleste bøndene jeg kjenner er alle sammen glad i dyrene sine. Men en ting er sikkert det gjør noe med en når man jobber dag ut og dag inn og virkelig ikke for noe igjen for det.

Ikke? Mennesker kan ha sterke psykopatiske trekk slik vi så blant alle bøndene i dokumentaren, der de ikke føler noe som helst ved å skape de utroligste lidelser hos andre levende vesener, og heller ikke er mentalt i stand til å forstå at det de gjør er galt. Om det er ondskap eller ikke er bare et spørsmål om semantikk.

Det ligger en stor logisk brist i å si at bønder som driver med storproduksjon av dyr (gris, kylling f.eks) er «glad i dyra sine». Er man glad i noen holder man dem ikke i systematisk fangenskap under nedverdigende forhold hele livet for så å sende dem i døden, men det blir jo også et spørsmål om etikk sett i et større perspektiv. De som driver med pelsdyroppdrett sier jo også at de er «glade i dyra sine», men å tvinge dem til å «leve» i pinsel og elendighet som jo pelsdyroppdrett per definisjon er, er visst helt greit. Det gir ingen mening.

Anonymkode: 9d199...2de

• Liker 13
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men en ting er sikkert det gjør noe med en når man jobber dag ut og dag inn og virkelig ikke for noe igjen for det.

Hvis bøndene da er så bitre over dette at di må la det gå utover dyrenes velferd, er det ikke påtide å bytte yrke? 

Sykepleiere og hjelpepleiere som jobber dag og natt å føler de ikke får nok lønn går da ikke å slår eller sparker pasientene sine fordeom. 

Man må vite når det er påtide å slutte! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det var vondt og se. Men jeg kommer ikke til å slutte å kjøpe bacon og pølser fordeom. 

Bøndene det gjelder tenker seg kanskje om to ganger nå.

Dette er uansett barnemat ift hvordan feks russere og vietnamesere behandler gårdsdyra sine. 

Anonymkode: 4757b...568

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse bøndene som ble vist i dokumentaren er onde mennesker. Veldig onde. Man slenger ikke en griseunge i veggen flere ganger og lar være å kutte strupen fordi man ikke har tid til det, man strømmer/sparker/slår ikke en gris som ligger nede gjentatte ganger når denne lider og ikke kommer seg opp pga folk vil ha billig kjøtt, man lar ikke være å slakte griser som lider så enormt fordi enkelte skal ha mer enn det de har godt av. Man trenger heller ikke å utøve vold mot grisen fordi man ikke får godt betalt. Snakk om å legge skylden på andre og forsøk på ansvarsfraskrivelse. Klarer man ikke å overholde regelverket og er dyremishandlere så har man ingenting med dyrehold å gjøre, blir det for stort press så finner man seg noe annet å gjøre. Å være grisebonde er ingen menneskerett, og heller ikke en privatsak.

Utøver man så grov vold mot et dyr, så er man ond. Punktum. De kan være verdens hyggeligste og mest gjestfrie, men slår og mishandler man dyr så er man grusom, ingenting kan retterdigjøre det.

Selv om man får dårlig betalt eller har det hektisk så kan man fint vise dyra respekt og behandle dem humant, det nytter ikke å legge skylden på andre for sin egen bedragelige oppførsel som bryter med alt av regelverk og lover.

Anonymkode: 98aea...754

Om vi definerer ondskap som evnen til å skade og drepe forsvarsløse vesener, så er jeg enig. Jeg mener bare at vi må se på bøndenes oppførsel som en del av en større ukultur, hvor dyr er ting. Bøndene gjør dette fordi industrien handler ikke om individer (dyrene), kun om penger. 

Se bare reklame for kjøtt eller melk - ihjelsminket til fordel for økt salg. Både melke- og kjøttproduksjon i større skala er per definisjon dyreplageri. Og jeg tror vi gjør en feil om vi demoniserer de enkelte bøndene, jeg tror disse bare er symptomer på et svært dyptliggende problem.

Ute av øye, ute av sinn. Du aner ikke hvilken lidelse som ligger bak det nye klesplagget du har kjøpt, latten din, kjøttdeigen, egget. Vi er blinde for problemene når alt presenteres delikat og lettvint i butikkene. 

En med innsikt i psykologi kan sikkert bedre forklare hvordan tilsynelatende vanlige mennesker under visse omstendigheter kan ende opp med å gjøre grusomme ting. Å lukke øynene for hvordan maten vår produseres er å støtte industrien slik den er per i dag. Kjøper du kjøtt fra disse produsentene og distributørene er du med på å vedlikeholde et system som fører til onde handlinger.

Endret av frk.Helene Hare
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Tar denne som anonym.

Det har nok begrenset verdi med reklame  i avisa om at Gilde har verdens beste dyrevelferd når alle nettopp har sett hvor dårlig dyrevelferden er på enkelte av de norske gårdene. Folk er jo ikke dumme. Når det er sagt så betyr jo ikke at alle kommer til å slutte å spise svin. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å fortsette å kjøpe bacon. 

Anonymkode: 10b44...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var helt jævlig å se dokumentaren.. Mishandling er heller regelen en unntaket. Stakkars stakkars griser

Anonymkode: b4043...6c1

Hun brukte 5 år, filmet på 16 (eller flere?) gårder og dokumentaren viser mishandling på 5 gårder... 

Jeg har tilbrakt tid i en rettssal der en liten gutt sin far og onkel stod anklaget for å ha misbrukt ham på det verste. Skal jeg da regne med at slikt foregår i ditt hjem også? 

Ikke glem at det finnes MANGE bønder der ute som er genuint glad i dyrene sine og som virkelig jobber for å ha en dyrevelferd som er god 

Anonymkode: 83f08...5dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan trodde dere dere fikk ribba til 29,90 -´kg? Regner med at bøndene er presset til det ytterste for å levere svin til konkurransedyktige priser. Normal drift og dyrevelferd er sikkert et håpløst prosjekt på de premissene. 

Anonymkode: a79c5...c7d

Nå har de bondeeide selskapene som Nortura, Tine osv gått med solide overskudd i årevis. (ikke riktig så bra for Nortura de siste par årene) Bondeselskapene er bunnsolide og har massevis av penger på bok. Så det er mulig de er presset ute på gårdene. Men de sitter på milliardbeløp i selskapene sine. Som må kunne brukes til bedre dyrevelferd. 

Anonymkode: e2b3c...6b0

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Hottrio skrev:

Jeg så bare det som ble vist på dagsrevyen, og det var nok. Det argumentet noen av bøndene brukte der; noe sånt som at "de økonomiske rammene er så stramme at vi må drive på denne måten her for å få det til å gå rundt, for folk forlanger å få billig kjøtt" (eller hva de sa..... noe i den duren).

Dette er en løgn bøndene har foret forbrukerne med i årevis. Sammen med løgnen om at de behandler dyra sine så bra. 

Sjekk egenkapitalen i bondeselskapene og fortell meg at de økonomiske rammene er stramme. De er stinne av penger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men lite om hva som blir gjort for å kontrollere at grisene har det bra. Ingen ting tolker jeg det til da. Gilde henter slaktegriser på gårdene selv. Og burde da kunne ha god kontroll på forholdene der. Hvilket de åpenbart ikke har. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun brukte 5 år, filmet på 16 (eller flere?) gårder og dokumentaren viser mishandling på 5 gårder... 

Jeg har tilbrakt tid i en rettssal der en liten gutt sin far og onkel stod anklaget for å ha misbrukt ham på det verste. Skal jeg da regne med at slikt foregår i ditt hjem også? 

Ikke glem at det finnes MANGE bønder der ute som er genuint glad i dyrene sine og som virkelig jobber for å ha en dyrevelferd som er god 

Anonymkode: 83f08...5dc

God dyrevelferd er godt både for kropp, sinn og økonomi, en tjener ikke penger på dårlig dyrevelferd. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 6/19/2019 at 9:12 PM, Leo said:

Det burde ikke overraske noen og spesielt ikke forbrukere som absolutt skal ha mat, og kanskje spesielt kjøtt, så billig som mulig. Man får det man ikke er villig til å betale for dessverre... :(Uten at det er noen trøst så er forholdene enda verre i andre europeiske land, som for eksempel Danmark, så de som kjøper billig svinekjøtt, og produkter laget av svinekjøtt, i for eksempel Sverige kan jo tenke litt på det. 

Eg er vegetarianer men hadde spist kjøtt om industrien var etisk. Eg hadde betalt nye for bra kjøtt. Eg er villig til å betala for kvalitet og velferd. Kjøtt er godt, likevel har eg ikkje tørt det på 16 år.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke? Mennesker kan ha sterke psykopatiske trekk slik vi så blant alle bøndene i dokumentaren, der de ikke føler noe som helst ved å skape de utroligste lidelser hos andre levende vesener, og heller ikke er mentalt i stand til å forstå at det de gjør er galt. Om det er ondskap eller ikke er bare et spørsmål om semantikk.

Det ligger en stor logisk brist i å si at bønder som driver med storproduksjon av dyr (gris, kylling f.eks) er «glad i dyra sine». Er man glad i noen holder man dem ikke i systematisk fangenskap under nedverdigende forhold hele livet for så å sende dem i døden, men det blir jo også et spørsmål om etikk sett i et større perspektiv. De som driver med pelsdyroppdrett sier jo også at de er «glade i dyra sine», men å tvinge dem til å «leve» i pinsel og elendighet som jo pelsdyroppdrett per definisjon er, er visst helt greit. Det gir ingen mening.

Anonymkode: 9d199...2de

Di forstår 100% at det er galt. Dei artikulerte fleire gonger kor galt det var. Dei bryr seg ikkje. Aktivt valg å utøva vold. 

Anonymkode: 3ff73...daa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så er lite klipp :( stakkars små ❤️ Nå spiser ikke  jeg svin fra før, så får ikke gjort annet enn å informere andre om dette... Utrolig at mennesker får seg til å gjøre andre skapninger så vondt 😭

Anonymkode: 02d4c...f74

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...