AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #21 Skrevet 19. juni 2019 10 minutter siden, princeofithilien skrev: Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men jeg leste en lang artikkel om den, og lurte veldig på hvorfor hun som har gått med skjult kamera og filmet så lenge ikke meldte fra til noen tidligere, men bare fortsatte å filme og å se på denne behandlinga av dyra? Da ville de aldri klart å avdekke et så stort omfang og Nortura kunne bare fortsette å kalle det enkeltsaker. Det gjør de forsåvidt fortsatt men nå med mindre troverdighet etter dokumentarens bevis fra 13 gårder. Anonymkode: a79c5...c7d 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #22 Skrevet 19. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvordan trodde dere dere fikk ribba til 29,90 -´kg? Regner med at bøndene er presset til det ytterste for å levere svin til konkurransedyktige priser. Normal drift og dyrevelferd er sikkert et håpløst prosjekt på de premissene. Anonymkode: a79c5...c7d Nemlig. Derfor kjøper vi kun gris fra Stølsvidda (.no), Grøstad Gris, og kolonihagen. Betaler 97,- /kg når vi kjøper en hel gris én gang i året, pølsene og karbonadene vi ikke lager selv er litt dyrere. Billig mat er ikke billig, noen eller noe betaler prisen. Enten dyrene, planeten eller helsa di. Nei til torturert gris!! 😠 Vi kjøper også utelukkende fjærkre fra Holte, egg fra Vingulmark, storfe fra Horgen Gård (15 min fra Kløfta), vill fisk og vilt fra lokale jegere. Jeg kommer aldri til å bli vegetarianer, men jeg støtter overhodet ikke den motbydelige industrien. Flott med slike dokumentarer som gjør at flere får øynene opp for at ting slett ikke er "bedre i Norge"! Men samtidig er det viktig å forstå at det absolutt finnes bønder som elsker dyrene sine, og behandler dem bra. ❤️ Og jeg tror karma kommer for de som velger å spise billig, torturert kjøtt, ikke snakk om at det er bra for helsa.. 😠 Anonymkode: 22266...f2e 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #23 Skrevet 19. juni 2019 Har sett den nå. Halve familien driver med kjøttproduksjon, så er vant til dyr, men det var ting i denne dokumentaren som jeg stusset over også. F eks det med og slå de i veggen og sånt, det virker for meg litt cowboy aktig. Anonymkode: 4a8bc...cf8 2
Oddy Skrevet 19. juni 2019 #24 Skrevet 19. juni 2019 Jeg har spist kjøtt hele livet og jeg så denne dokumentaren ferdig og jeg har aldri vært så kvalm, trist og sint i hele mitt liv. Det er noe av det mest forferdelige jeg har sett. Å høre grisene skrike og bli behandlet på en så ekstrem måte, setter virkelig perspektiv i hvilken verden vi lever i....dette er galskap 17
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #25 Skrevet 19. juni 2019 52 minutter siden, princeofithilien skrev: Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men jeg leste en lang artikkel om den, og lurte veldig på hvorfor hun som har gått med skjult kamera og filmet så lenge ikke meldte fra til noen tidligere, men bare fortsatte å filme og å se på denne behandlinga av dyra? Hun meldte inn til Mattilsynet anonymt flere ganger mens hun holdt på med prosjektet, så jo, hun meldte fra. Flere ganger. Anonymkode: 725d9...c6b 19
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #26 Skrevet 19. juni 2019 En tosk som sikkert er på randen til å gi opp møter opp i media. Han står ikke for alle grisebønder. Problemet er at vi ikke skal subsidiere bønder, vi skal heller ikke betale for mat MEN vi skal ha verdens beste velferd og kjøtt. Enhver idiot forstår at dette mattestykket ikke går opp.. Jeg vil legge meg flat og si jeg stemte for stor-skala landbruk. Det var feil. Jeg vil ha bort med mannen i dokumentaren og ha de normale bøndene på banen. Jeg kan gjerne betale mye mer for kjøtt, så lenge det går til bonden og dyra! Anonymkode: b728e...d80 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #27 Skrevet 19. juni 2019 15 minutter siden, Oddy skrev: Jeg har spist kjøtt hele livet og jeg så denne dokumentaren ferdig og jeg har aldri vært så kvalm, trist og sint i hele mitt liv. Det er noe av det mest forferdelige jeg har sett. Å høre grisene skrike og bli behandlet på en så ekstrem måte, setter virkelig perspektiv i hvilken verden vi lever i....dette er galskap Du så EN bonde. Anonymkode: b728e...d80 2
Oddy Skrevet 19. juni 2019 #28 Skrevet 19. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du så EN bonde. Anonymkode: b728e...d80 Hvis du skal argumentere, må du se dokumentaren ferdig. Dette gjaldt ikke en bonde. Men langt flere. De hadde sjekket mange farmer og slakterier, og det var spekulasjoner om at dette ikke gjaldt spesifike bønder, men faktisk gjaldt selve systemet til kjøttproduksjonen. 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #29 Skrevet 19. juni 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan trodde dere dere fikk ribba til 29,90 -´kg? Regner med at bøndene er presset til det ytterste for å levere svin til konkurransedyktige priser. Normal drift og dyrevelferd er sikkert et håpløst prosjekt på de premissene. Anonymkode: a79c5...c7d Ribba koster 29 kroner kiloen fordi butikkene selger med tap. Bøndene får ikke noe dårligere betalt av at butikkene har tilbud. Så la oss skille mellom snør og bart. Problemet er at mange bønder mishandler dyrene og det ikke finnes god nok kontroll til å sikre at dyrevelferden er akseptabel. Problemet er ikke at butikkene har tilbud. Man lurer seg sjæl om man tror dyrene får det bedre om man kjøper ribbe til fullpris i stedet for tilbud. Det blir ikke noe bedre dyrevelvelferd. På samme måte som Nike-skoene du kjøper ikke er produsert under bedre arbeidsvilkår om du kjøper skoene til fullpris eller på salg. Arbeiderne tjener det samme uansett , de må jobbe like mange timer i uka og blir behandlet akkurat like dårlig. Man velger selv om man vil fortsette å kjøpe svinekjøtt, men man har ingen grunn til å ha noe bedre eller dårligere samvittighet etter om man kjøper kjøttet på tilbud eller ikke. Dyrevelferden er den samme. Anonymkode: 273f5...0c6 8
Gjest Krampus Skrevet 19. juni 2019 #30 Skrevet 19. juni 2019 Jeg fatter ikke hvordan folk blir overrasket av dette? Dere må ha fulgt veldig lite med i nyhetene, eller bare vært ordentlig flink til å dra nisselua godt ned over øynene og ørene hver gang noe om dyremishandling har dukket opp, for n'te gang. Trodde alle som spiser kjøtt og egg og drikker melk visste hva som foregår i enkelte fjøs, fordi det rett som det er faktisk dukker opp i nyhetsbildet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #31 Skrevet 19. juni 2019 3 minutter siden, Oddy skrev: Hvis du skal argumentere, må du se dokumentaren ferdig. Dette gjaldt ikke en bonde. Men langt flere. De hadde sjekket mange farmer og slakterier, og det var spekulasjoner om at dette ikke gjaldt spesifike bønder, men faktisk gjaldt selve systemet til kjøttproduksjonen. Jeg klandrer meg selv for å ha stemt for stor-skala-landbruk. Problemet er jo at forbrukere forventer langt mer enn det som er mulig. Jeg føler med både dyr og bønder. Anonymkode: b728e...d80 4
frk.Helene Hare Skrevet 19. juni 2019 #32 Skrevet 19. juni 2019 Har akkurat sett dokumentaren, men har vært på gårder med både kjøtt- og melkeproduksjon og er overhodet ikke overrasket. Dette er mer normalt enn folk flest tror. Bøndene er ikke onde mennesker, men deler av et system som frarøver dyr et godt liv fordi vi mennesker skal ha mer enn vi både trenger og har godt av. Dette har vi vennet oss til - det er «normalt» og «nødvendig». Og produktet som blir produsert savner akkurat den ekle bismaken av lidelse og død som vi som forbrukere nødvendigvis må spares for slik at vi skal fortsette å kjøpe svinefilet, egg, og melk fra produsenter vi ikke kjenner. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2019 #33 Skrevet 19. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: En tosk som sikkert er på randen til å gi opp møter opp i media. Han står ikke for alle grisebønder. Problemet er at vi ikke skal subsidiere bønder, vi skal heller ikke betale for mat MEN vi skal ha verdens beste velferd og kjøtt. Enhver idiot forstår at dette mattestykket ikke går opp.. Anonymkode: b728e...d80 Om bøndene ikke får det til å gå opp så får de øke prisene eller slutte som grisebønder. Det er ikke noe alternativ å mishandle grisene. Det blir for dumt å prøve å fremstille det som om bøndene blir tvunget til å mishandle dyrene fordi forbrukerne ikke er villig til å betale mer for kjøttet. Det er bøndenes jobb å sørge for at de overholder reglene om dyrevelferd. Klarer de ikke det så får de finne seg et annet yrke. Det er ingen menneskerett å kunne torturere griser! Anonymkode: 273f5...0c6 18
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #34 Skrevet 20. juni 2019 Smaker du på rent svinekjøtt uten krydder/marinering, så smaker det surt og litt råttent. I tillegg til å gi økt betennelse i kroppen. Så at dyrene blir behandlet på denne måten, er spikeren i kista for mitt forhold til sommerkoteletter, pølser, og kjøtt generelt, da noe sier meg at kyr og høner ikke har det bedre. Håper flere tar til vett og slutter å støtte en så grufull behandling av levende vesener som fortjener et verdig liv. Anonymkode: 10093...f75 11
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #35 Skrevet 20. juni 2019 2 hours ago, princeofithilien said: Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men jeg leste en lang artikkel om den, og lurte veldig på hvorfor hun som har gått med skjult kamera og filmet så lenge ikke meldte fra til noen tidligere, men bare fortsatte å filme og å se på denne behandlinga av dyra? For å lage en dokumentar kanskje..? Anonymkode: ef7e2...645
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #36 Skrevet 20. juni 2019 21 minutter siden, AnonymBruker said: Smaker du på rent svinekjøtt uten krydder/marinering, så smaker det surt og litt råttent. I tillegg til å gi økt betennelse i kroppen. Så at dyrene blir behandlet på denne måten, er spikeren i kista for mitt forhold til sommerkoteletter, pølser, og kjøtt generelt, da noe sier meg at kyr og høner ikke har det bedre. Håper flere tar til vett og slutter å støtte en så grufull behandling av levende vesener som fortjener et verdig liv. Anonymkode: 10093...f75 Kyr har det bedre, men ikke høner. Det er også forskjell på konvensjonelt og økologisk landbruk. Her er slik jeg oppfatter dyrevelferden hos de ulike artene, de som har best dyrevelferd har jeg satt øverst, og de som har verst nederst. Jeg er oppvokst på småbruk, kjenner økologiske og konvensjonelle bønder, bor på landet og har gått jordbruksskole. Om noen har innvendinger ut fra egne erfaringer og viten så korriger gjerne. Det som står øverst er også sunnest å spise, og det som står nederst er mest usunt etter min mening. Vilt og villfisk Økologisk og konvensjonell sau og geiter, økologisk gris, økologisk storfe og økologisk fjørfe Konvensjonelt storfe Konvensjonelt fjørfe og gris Økologisk oppdrettsfisk Oppdrettsfisk Anonymkode: ef7e2...645 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #37 Skrevet 20. juni 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Ribba koster 29 kroner kiloen fordi butikkene selger med tap. Bøndene får ikke noe dårligere betalt av at butikkene har tilbud. Så la oss skille mellom snør og bart. Problemet er at mange bønder mishandler dyrene og det ikke finnes god nok kontroll til å sikre at dyrevelferden er akseptabel. Problemet er ikke at butikkene har tilbud. Man lurer seg sjæl om man tror dyrene får det bedre om man kjøper ribbe til fullpris i stedet for tilbud. Det blir ikke noe bedre dyrevelvelferd. På samme måte som Nike-skoene du kjøper ikke er produsert under bedre arbeidsvilkår om du kjøper skoene til fullpris eller på salg. Arbeiderne tjener det samme uansett , de må jobbe like mange timer i uka og blir behandlet akkurat like dårlig. Man velger selv om man vil fortsette å kjøpe svinekjøtt, men man har ingen grunn til å ha noe bedre eller dårligere samvittighet etter om man kjøper kjøttet på tilbud eller ikke. Dyrevelferden er den samme. Anonymkode: 273f5...0c6 Økologisk er dyrere. Landkylling fra Stange der de også har fokus på dyrevelferd er dyrere. Grøstad gris er dyrere. De mishandlede grisene finnes selvsagt blant det billigste kjøttet. Anonymkode: ef7e2...645 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #38 Skrevet 20. juni 2019 1 hour ago, frk.Helene Hare said: Har akkurat sett dokumentaren, men har vært på gårder med både kjøtt- og melkeproduksjon og er overhodet ikke overrasket. Dette er mer normalt enn folk flest tror. Bøndene er ikke onde mennesker, men deler av et system som frarøver dyr et godt liv fordi vi mennesker skal ha mer enn vi både trenger og har godt av. Dette har vi vennet oss til - det er «normalt» og «nødvendig». Og produktet som blir produsert savner akkurat den ekle bismaken av lidelse og død som vi som forbrukere nødvendigvis må spares for slik at vi skal fortsette å kjøpe svinefilet, egg, og melk fra produsenter vi ikke kjenner. Disse bøndene som ble vist i dokumentaren er onde mennesker. Veldig onde. Man slenger ikke en griseunge i veggen flere ganger og lar være å kutte strupen fordi man ikke har tid til det, man strømmer/sparker/slår ikke en gris som ligger nede gjentatte ganger når denne lider og ikke kommer seg opp pga folk vil ha billig kjøtt, man lar ikke være å slakte griser som lider så enormt fordi enkelte skal ha mer enn det de har godt av. Man trenger heller ikke å utøve vold mot grisen fordi man ikke får godt betalt. Snakk om å legge skylden på andre og forsøk på ansvarsfraskrivelse. Klarer man ikke å overholde regelverket og er dyremishandlere så har man ingenting med dyrehold å gjøre, blir det for stort press så finner man seg noe annet å gjøre. Å være grisebonde er ingen menneskerett, og heller ikke en privatsak. Utøver man så grov vold mot et dyr, så er man ond. Punktum. De kan være verdens hyggeligste og mest gjestfrie, men slår og mishandler man dyr så er man grusom, ingenting kan retterdigjøre det. Selv om man får dårlig betalt eller har det hektisk så kan man fint vise dyra respekt og behandle dem humant, det nytter ikke å legge skylden på andre for sin egen bedragelige oppførsel som bryter med alt av regelverk og lover. Anonymkode: 98aea...754 27
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #39 Skrevet 20. juni 2019 Jeg følte for å nesten kaste opp da jeg så dokumentaren. Aldri vert så kvalm før. Stakkars stakkars dyr. Tar avstand fra svinekjøtt her etter... Frister heller ikke litt en gang. Anonymkode: d0efa...251 10
Hottrio Skrevet 20. juni 2019 #40 Skrevet 20. juni 2019 Jeg så bare det som ble vist på dagsrevyen, og det var nok. Det argumentet noen av bøndene brukte der; noe sånt som at "de økonomiske rammene er så stramme at vi må drive på denne måten her for å få det til å gå rundt, for folk forlanger å få billig kjøtt" (eller hva de sa..... noe i den duren). Det er totalt motsatt! Nervøse og møkkete/skadde griser fører til dårligere fødekull og langsommere vekst, en gris som ikke trives er dårlig økonomi. Hvis bøndene hadde vært helt rolige i dyrehuset så hadde grisen følt seg trygg og trivdes.... dette ville gitt mye bedre driftsresultater enn det stress- og bankopplegget vi så her. Dessuten skal grisene ha det tørt og fint i bingene, tørr flis/strø er påkrevd, og gjerne litt høy eller halm i tillegg. Og, det er fullt mulig å flytte på grisene inne i huset (fra binge til binge) eller å få dem ut av døra og inn i transportbilen uten å måtte sparke og slå dem. Stress og vold er kun negativt og grisen blir bare redd og vet ikke hvor den skal gå. Ikke for å skryte, men jeg har faktisk greid å få ca 100 slaktegriser (ett lastebillass) ut fra fjøset helt lydløst, alene. Ingen slag, ingen spark. 15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå