Gå til innhold

Griseindustriens hemmeligheter i kveld

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke se den. Jeg kommer til å gråte og være kvalm i flere dager. Jeg leste artikkelen og så videosnuttene i den artikkelen. Det får være nok. Jeg har allerede tatt et valg - aldri, aldri mer svin. Aldri mer bacon. Aldri mer pølser. Faen i helvete jævla grisebønder. Håper de får lide for dette. Grusomme, syke mennesker, ingen friske mennesker behandler dyr slik. Jeg er så sint. 

Anonymkode: f559f...8ac

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest som spiser kjøtt kommer sannsynligvis aldri til å bry seg. 

Så lenge de får kjøttet sittså gir de sannsynligvis blanke pokker...    

Anonymkode: 84f9f...7cc

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest som spiser kjøtt kommer sannsynligvis aldri til å bry seg. 

Så lenge de får kjøttet sittså gir de sannsynligvis blanke pokker...    

Anonymkode: 84f9f...7cc

Nei. Med vennlig hilsen kjøttspiser som ærlig talt vurderer å aldri spise kjøtt igjen. 

Om du er veganer/vegetarianer og ønsker at andre skal følge samme livsstil, bør du finne en annen måte å spre budskapet på. Hjelper ikke å være en provoserende dritt som tror du redder verden kun fordi du ikke spiser kjøtt. Argumenter heller saklig og pek på fordelene fremfor ulempene. Å behandle mennesker med respekt er ikke livsfarlig akkurat. 

• Liker 46
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tør ikke se den. Jeg kommer til å gråte og være kvalm i flere dager. Jeg leste artikkelen og så videosnuttene i den artikkelen. Det får være nok. Jeg har allerede tatt et valg - aldri, aldri mer svin. Aldri mer bacon. Aldri mer pølser. Faen i helvete jævla grisebønder. Håper de får lide for dette. Grusomme, syke mennesker, ingen friske mennesker behandler dyr slik. Jeg er så sint. 

Signerer denne. ❤️ 

• Liker 12
Skrevet

Jeg gruer meg, men skal definitivt se. Jeg håper at dette ikke bare blir et blaff av interesse for hvordan grisene har det, for det er et av de husdyrene som har det dårligst. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier ikke å se den. Får vondt langt inn i hjerterota av de stakkars dyrene :hjerte: 

På tide å gjøre noe med industrien! Dette er levende dyr det er snakk om. Helt grusomt. 

Jeg skal ikke kjøpe svinekjøtt igjen. Og antageligvis ikke annen type kjøtt heller da andre dyr sikkert ikke blir behandlet noe bedre. 

Anonymkode: 8e88c...8e2

• Liker 12
Skrevet (endret)

Det burde ikke overraske noen og spesielt ikke forbrukere som absolutt skal ha mat, og kanskje spesielt kjøtt, så billig som mulig. Man får det man ikke er villig til å betale for dessverre... :(Uten at det er noen trøst så er forholdene enda verre i andre europeiske land, som for eksempel Danmark, så de som kjøper billig svinekjøtt, og produkter laget av svinekjøtt, i for eksempel Sverige kan jo tenke litt på det. 

Endret av Leo
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så engang engang en dokumentar  der det var vold mot barn. Har blitt kvalm av foreldre etter det. For noe jævla drittfolk altså. For å sette på spissen. dra ikke alle over en kam - de fleste driver faktisk veldig bra, og dårlig dyrevelferd er et stadig arbeid.

Anonymkode: e2484...3c5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Leo said:

Det burde ikke overraske noen og spesielt ikke forbrukere som absolutt skal ha mat, og kanskje spesielt kjøtt, så billig som mulig. Man får det man ikke er villig til å betale for dessverre... :(Uten at det er noen trøst så er forholdene enda verre i andre europeiske land, som for eksempel Danmark, så de som kjøper billig svinekjøtt, og produkter laget av svinekjøtt, i for eksempel Sverige kan jo tenke litt på det. 

Verre på hvilke måter? Verre en kastrering uten bedøvelse? ingen smertestillende? Verre enn å dra de etter ørene mens alle grisene løper rundt i frykt? Verre enn å bruke strømpistol på syke griser som vrir seg i smerte og sykdom på gulvet for å få de til å flytte seg?

Anonymkode: 9f6c7...e54

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verre på hvilke måter? Verre en kastrering uten bedøvelse? ingen smertestillende? Verre enn å dra de etter ørene mens alle grisene løper rundt i frykt? Verre enn å bruke strømpistol på syke griser som vrir seg i smerte og sykdom på gulvet for å få de til å flytte seg?

Anonymkode: 9f6c7...e54

I Danmark er bl.a. fiksering tillatt i langt større grad enn i Norge og purkene fikseres i ca. fem uker om gangen mens de er drektige og sammen med grisungene. Fiksering innebærer avgrensning av bevegelsesmulighetene slik at dyra ikke kan snu seg, og/eller slik at de ikke kan utføre kroppspleie eller annen normal atferd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Leo skrev:

I Danmark er bl.a. fiksering tillatt i langt større grad enn i Norge og purkene fikseres i ca. fem uker om gangen mens de er drektige og sammen med grisungene. Fiksering innebærer avgrensning av bevegelsesmulighetene slik at dyra ikke kan snu seg, og/eller slik at de ikke kan utføre kroppspleie eller annen normal atferd

😱😭

Anonymkode: 8e328...045

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil gjerne se den, men jeg orker ikke. Jeg gråter og klarer ikke la vær å tenke på det i lang tid etterpå. Er på gråten allerede nå, bare ved tanken.

Sitter noen i stuen over meg ogser på den. Jeg hører bare grisehylene.. helt forjævlig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det var helt jævlig å se dokumentaren.. Mishandling er heller regelen en unntaket. Stakkars stakkars griser

Anonymkode: b4043...6c1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Leo skrev:

Vi gjør både dyrene og oss selv en bjørnetjeneste ved å lure oss selv til å tro at vi er så mye bedre enn andre land når det gjelder dyrevelferd. Det er ikke typisk norsk å være god i dette tilfellet. Griseproduksjonen (og kyllingproduksjonen) her til lands er i enorm grad grotesk, og vi synder mye både når det gjelder politikken, vår egen forbrukeratferd og ikke minst når det gjelder de mange uegnede bøndene som vi ser behandler dyrene sine som søppel.

Til dere som ikke klarer å se dokumentaren - gjør det likevel. Ja, det blir gråt, sjokk, vantro og kvalme, også hos meg som har sett dette før, men det er så viktig. Vi trenger å sjokkeres og rystes inn til ryggmargen for å faktisk forstå hva som skjer, og hva vi støtter når vi kjøper de billige sommerkotelettene våre. Hvis ikke tar det ikke lang tid før vi lulles inn i en Gildereklamedrøm igjen. Dette er virkeligheten, og vi kan ikke se bort fordi det er ubehagelig. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt

Dessverre vil det ikke skje store endringer, fordi regelverket ikke vil endres, forbrukere vil ikke betale mer for pølsa si, og mange bønder/slaktere (og forbrukere, forsåvidt) vil aldri utvikle empati for intelligente, levende vesener som føler smerte, frykt og dødsangst akkurat slik som oss. Alt handler om profitt og økonomisk vekst, som med alt annet. Dystopisk, men sant.

Anonymkode: 9d199...2de

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Eh, jo, jeg er ekstremt sjokkert over dette. Jeg trodde at reglene i Norge og oppfølgingen var såpass streng at slikt ikke kunne skje. Men sant skal sies, eldreomsorgen blir neglisjert, psykiatriske pasienter tar livet i kø for hjelp og funksjonshemmede får ikke hjelpen de har krav på. Selv om jeg elsker Norge og er takknemlig for at jeg er født og oppvokst her, så er man naiv som faen om man tror at alt er perfekt her. Jeg har dessverre vært naiv når det kommer til kjøttindustrien. Det har ikke streifet meg at kjøttet er billig fordi dyrevelferden på gården er ikkeeksisterende. 

Jeg kjøper kun økologisk der jeg kan og velger kjøttprodukter fra Gilde, som oftest. Samt Nordfjord kjøtt. Jeg spiser sjeldent svin, men jeg spiser pølser, leverpostei og lignende, og det inneholder svin. Spørsmålet er om det er fra grisene som blir mishandlet eller om det er safe? Ikke vet jeg. Derfor vil jeg ikke spise det mer. Pølser og bacon er faen ikke så godt at jeg glemmer lidelsen dyrene blir utsatt for. Kommer til å gå samme veien med storfekjøtt om det blir avdekket noe der, men inntil videre håper og tror jeg at de aller fleste dyrene blir behandlet godt. Tenker også at bøndene som driver med vanskjøtsel og mishandling blir skremt av dette. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

det er iallfall ikke i nærheten slik det blir fremstilt i farmen. 

Jeg har et forslag at alle som driver som bonde bør ha et kamerateam når dem jobber 365 dager i året. Dette tror jeg vil hjelpe på trykket uten å måtte slite alene i bonde yrket. Deretter tilrettelegge at alle bønder får sin egen farmen liv og et eget tv kanal. 

Senterpartiet kan dere høre meg?

Anonymkode: c7c21...629

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lyst til å se denne, samtidig får jeg inntrykk av at det er en veldig ensidig fremstilling.. 

• Liker 5
Skrevet

Nå har jeg ikke sett dokumentaren, men jeg leste en lang artikkel om den, og lurte veldig på hvorfor hun som har gått med skjult kamera og filmet så lenge ikke meldte fra til noen tidligere, men bare fortsatte å filme og å se på denne behandlinga av dyra? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan trodde dere dere fikk ribba til 29,90 -´kg? Regner med at bøndene er presset til det ytterste for å levere svin til konkurransedyktige priser. Normal drift og dyrevelferd er sikkert et håpløst prosjekt på de premissene. 

Anonymkode: a79c5...c7d

• Liker 18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...