Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Samboer og jeg har blitt enig om å prøve å få barn. 

Vi skulle egentlig begynne prøvingen i fjor sommer, men så fikk jeg meg ny jobb og vi valgte derfor å utsette prøvingen. 

Nå har jeg snart vært i ny jobb i 1 år, og vi tenker begynne prøvingen i høst. Er det tidlig? 

Kjenner jeg kvier meg litt, fordi jeg får et snev av dårlig samvittighet ovenfor jobben min. Jeg ønsker ikke å være borte fra jobben, jeg elsker jobben min, men jeg ønsker meg jo barn. 

Har en jobb hvor man ikke bare kan sette inn en vikar og så ordner det seg for arbeidsplassen liksom, jeg har stort ansvar og føler veldig på dette. 

Samtidig så har de jo ansatt en kvinne i fruktbar alder. 

Jeg er i slutten av 20-årene, samboer i begynnelsen av 30-årene. Vi har vært sammen i snart 8 år. Føler ikke for å vente så veldig mye lenger egentlig.. Har jeg egentlig grunn for å føle på dårlig samvittighet ovenfor arbeidsplassen min hvis jeg får barn? 

Anonymkode: 1f431...102

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Kjør på!

Anonymkode: 18f3c...581

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tidlig. For alt du vet så kan dere bruke 1 år på å bli gravide. 

Anonymkode: c5d9d...bc5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns dere bare skal kjøre på :) Jeg var/er i samme situasjon, vi ventet 5 mnd med prøving og ble gravid etter 3 mnd prøving, altså 8 mnd etter at jeg startet i ny jobb. Fortalte sjefen når jeg nærmet meg 12 uker, og det ble tatt helt fint, til tross for at det skaper litt ekstra utfordringer med å finne erstatter. 

Anonymkode: 22aec...477

• Liker 2
Skrevet

Nei det syns jeg ikke! Du har jobbet der et år, i tillegg kan det hende dere bruker noen måneder på å bli gravid - og så har du hele svangerskapet å jobbe på om formen tillater det. Plutselig har du bikket 2 år+ på arbeidsplassen før du ''forsvinner'' i permisjon :) Som du sier, når de har ansatt en kvinne i slutten av 20-årene med samboer bør ikke en graviditet komme som et enormt sjokk!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Said no man ever. 

Anonymkode: b3356...831

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen 😊 Kjenner meg litt lettere nå. 

Har en veldig fysisk krevende jobb, så kan nok ikke jobbe hele svangerskapet, men kommer jo uansett til å jobbe så lenge som mulig i svangerskapet. Hvis jeg kan bli gravid, da. Det vet jeg jo ikke enda. 

Skrevet (endret)

Dette er ikke noe å tenke over en gang, bare å kjøre på :) Ingen grunn til å kjenne på dårlig samvittighet, det må jo fødes barn for at verden skal gå rundt. 

Dette vet du sikkert allerede, men vil anbefale å bruke appen Flo sammen med eggløsningstester for å kartlegge de mest fruktbare dagene :) Det finnes billige EL-tester fra f.eks. Babyplan, men personlig foretrekker jeg de digitale med dobbel hormonindikator fra Clearblue (selv om de er litt dyre). 

Masse lykke til i den spennende tiden fremover!

Endret av lilla2103
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var min tankegang også. Utsatte prøvingen et år pga av ny jobb. Så tok det oss 3 år med prøving inkl 3 ivf forsøk før jeg nå endelig er gravid😅. Jeg er bare 26 år og alt såg tilsynelatende normalt ut hos gyn. Har visst vært uheldig. Håper du slipper det samme

Anonymkode: fb5c9...830

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn var min tankegang også. Utsatte prøvingen et år pga av ny jobb. Så tok det oss 3 år med prøving inkl 3 ivf forsøk før jeg nå endelig er gravid😅. Jeg er bare 26 år og alt såg tilsynelatende normalt ut hos gyn. Har visst vært uheldig. Håper du slipper det samme

Anonymkode: fb5c9...830

Ja, har selv venninner som sliter med å få barn og holder på med prøverør nå, så jeg vet jo at ingenting er sikkert. Jeg har gått på p-piller i 12 år og aldri vært gravid før, så jeg aner jo ikke om kroppen min faktisk fungerer som den skal. Blir en spennende tid fremover hvertfall. 

Takk for at du deler din erfaring, og gratulerer så mye med graviditeten 😃❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, lilla2103 skrev:

Dette er ikke noe å tenke over en gang, bare å kjøre på :) Ingen grunn til å kjenne på dårlig samvittighet, det må jo fødes barn for at verden skal gå rundt. 

Dette vet du sikkert allerede, men vil anbefale å bruke appen Flo sammen med eggløsningstester for å kartlegge de mest fruktbare dagene :) Det finnes billige EL-testen fra f.eks. Babyplan, men personlig foretrekker jeg de digitale med dobbel hormonindikator fra Clearblue (selv om de er litt dyre). 

Masse lykke til i den spennende tiden fremover!

Tusen takk! 

Har lastet ned Flo for å holde orden på syklusen min når jeg slutter på pilla, men jeg tenker å vente med eggløsninstester, vil prøve å gjøre "minst mulig" ut av prøvingen så jeg ikke stresser meg opp. Men går det ikke etter tre-fire mnd så blir jeg sikkert utålmodig og kjøper tester likevel. Så takk for tips til hvilken du foretrekker 😃 Går nok for clearblue jeg også da 😊

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 

Har lastet ned Flo for å holde orden på syklusen min når jeg slutter på pilla, men jeg tenker å vente med eggløsninstester, vil prøve å gjøre "minst mulig" ut av prøvingen så jeg ikke stresser meg opp. Men går det ikke etter tre-fire mnd så blir jeg sikkert utålmodig og kjøper tester likevel. Så takk for tips til hvilken du foretrekker 😃 Går nok for clearblue jeg også da 😊

Jeg er dog veldig fornøyd med babyplan, både EL-tester og graviditetstester :) Tempet i tillegg, da også med termometer fra babyplan. 

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 

Ja, du har et veldig godt poeng hva gjelder stress! Eggløsningstester skaper jo litt mer "press" for at ting skal skje når de er positive ;) For vår del ble prøvingen utsatt en del måneder pga. reiser osv., så når vi først kom i gang så følte jeg allerede at vi har litt på etterskudd så jeg hoppet rett på testene 😅 Dersom dette ikke hadde vært tilfellet hadde jeg nok droppet de til å begynne med, som du sier :)

Endret av lilla2103
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er dog veldig fornøyd med babyplan, både EL-tester og graviditetstester :) Tempet i tillegg, da også med termometer fra babyplan. 

Jeg er også veldig fornøyd med graviditetstestene til Babyplan :) Eggløsningstestene fikk jeg liksom ikke helt til å funke, men mulig jeg bare var litt for utålmodig og ikke prøvde lenge nok 😅 Det jeg liker med Clearblue sine er at man får et tydelig svar. Men det blir fort dyrt i lengden, så jeg må nok bruke noen av El-testene fra Babyplan som jeg har liggende når jeg blir tom for Clearblue :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...