Gå til innhold

Telenor får rekordgebyr. Kan de trekke det fra skatten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://e24.no/boers-og-finans/telenor/konkurranseklagenemnda-opprettholder-vedtak-om-aa-ilegge-telenor-et-gebyr-paa-788-millioner/24643907

Konurransetilsynet har ilagt Telenor et gebyr på mange hundre millioner. Ikke en bot, men et gebyr. Er dette en sum som Telenor kan trekke av fra skattenog på den måten uansett ikke tape noe?

Om de ikke kan trekke fra direkte, er det noen regnskapsmessige triks de kan gjøre som har samme effekt?

Anonymkode: 3574e...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://e24.no/boers-og-finans/telenor/konkurranseklagenemnda-opprettholder-vedtak-om-aa-ilegge-telenor-et-gebyr-paa-788-millioner/24643907

Konurransetilsynet har ilagt Telenor et gebyr på mange hundre millioner. Ikke en bot, men et gebyr. Er dette en sum som Telenor kan trekke av fra skattenog på den måten uansett ikke tape noe?

Om de ikke kan trekke fra direkte, er det noen regnskapsmessige triks de kan gjøre som har samme effekt?

Anonymkode: 3574e...125

Skattesatsene er 22%. Så likevel om man skulle få fradrag for dette på skatten må selskapet betale 78% av det.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke skattemessig fradrag for gebyrer. 

Anonymkode: 5410e...5f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke revisor eller regnskapsfører, men jeg er 100% sikker på at Telenor vet hvordan de skal bokføre dette slik at de går i null.

Anonymkode: cc9e7...16e

AnonymBruker
Skrevet

Staten eier til sammen 59% av Telenor, så når overskuddet blir redusert får de tilsvarende mindre i utbytte. I tillegg kommer selvsagt skattetapet. Det har ikke hensikt å trikse dette bort fra regnskapet.

Anonymkode: 7c2b6...88c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke revisor eller regnskapsfører, men jeg er 100% sikker på at Telenor vet hvordan de skal bokføre dette slik at de går i null.

Da tar du feil. Skattemessig får de ikke fradrag. Regnskapsmessig reduseres resultatet tilsvarende gebyret. Skattemessig ikke. Det betyr at det regnskapsmessige resultatet blir 788 millioner dårligere som følge av gebyret. Det skattemessige resultatet blir 788 millioner høyere enn det regnskapsmessige og skatten deretter. 

Mvh revisor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil. Skattemessig får de ikke fradrag. Regnskapsmessig reduseres resultatet tilsvarende gebyret. Skattemessig ikke. Det betyr at det regnskapsmessige resultatet blir 788 millioner dårligere som følge av gebyret. Det skattemessige resultatet blir 788 millioner høyere enn det regnskapsmessige og skatten deretter. 

Mvh revisor. 

Dette er bare utgangspunktet. Dyktige og kreative revisorer vet sikkert hvordan de kan trikse vekk dette gebyret slik at de uansett ikke taper på det. Kanskje litt og litt over flere år, utenlandske skallselskaper osv osv. Det er sikkert mye man kan gjøre i den store gråsonen.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare utgangspunktet. Dyktige og kreative revisorer vet sikkert hvordan de kan trikse vekk dette gebyret slik at de uansett ikke taper på det. Kanskje litt og litt over flere år, utenlandske skallselskaper osv osv. Det er sikkert mye man kan gjøre i den store gråsonen.

Nei. 

Mvh revisor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Mvh revisor. 

Jeg snakket ikke om deg, jeg snakket om dyktige og kreative revisorer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: 96dfd...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste som er sikkert er at du ikke vet hva du snakker om i det hele tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er inntekter mange ønsker å trikse bort på den måten, ikke utgifter.

Anonymkode: 7c2b6...88c

AnonymBruker
Skrevet

De har nok fått overtredelsesgebyr, som er en straff. Det heter egentlig fartsovertredelsesgebyr (el.l) også selv om det kalles fartsbot på folkemunne.

Anonymkode: 08ccd...de0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...