Gå til innhold

Valla/LO mobber utenlandske håndverkere

Anbefalte innlegg

Gjest Collins
Skrevet

I en tale i går gikk Gerd Liv Valla til angrep på fenomenet med utenlandske arbeidere som jobber helt lovlig i Norge. Hun krevde "begrensinger".

Hvor har LO gjort av solidariteten med arbeidere i alle land, som har vært parole i mange 1 mai taler opp gjennom årene? Gjelder den ikke lenger?

Det hun driver med er regelrett mobbing av en rekke dyktige håndverkere, som bidrar til at byggekostnadene ikke løper helt løpsk!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Strengt tatt var det vel absolutt ikke dét hun drev med...

:wink:

Jeg synes det er betimelig at LO reagerer når vi vet at det pr. dato befinner seg 30 000 polske gjestearbeidere, mange av dem på kontrakter som vi ikke ville unne konfirmantsønnen til vår dårligste nabo. Prognoser fra Aetat viser at tallet fort kan stige til over 50 000 neste år, og LO ville ikke gjøre jobben sin hvis de i en slik situasjon ikke gikk ut og forsvarte norske arbeidstakeres norske arbeidsvilkår i Norge.

At det alltid finnes EØS-smutthull gjennom utveksling av tjenester, forteller bare at LO's funksjon blir ekstra viktig her - av den enkle grunn at dette har betraktelig flere sider enn norske investorers tilgang på billig arbeidskraft.

Hadde det vært snakk om arbeidskraft fra et muslimsk land, ville garantert Mullah Hagen og resten av FrP stått på barrikadene. Når det i denne omgang bare dreier seg om noen polakker (katolikker, mange av dem) er beredskapen betydelig lavere...

Fascinerende!

Gjest Anonymous
Skrevet

Saken er vel heller at disse er midlertidig innflyttere og ikke permanente, det forstår vel selv du Trøffel.

Det er er jo helt latterlig å si at man jobber for polakkene når effekten er å ta fra dem det konkurransefortrinnet de har som dermed gjør det vanskeligere for dem å skaffe arbeid. At folk tror sprøytet om at man har solidaritet med polakkene er rart, det det dreier seg om er jo de norske arbeiderne.

Gjest Collins
Skrevet
Strengt tatt var det vel absolutt ikke dét hun drev med...

Jeg synes det er betimelig at LO reagerer når vi vet at det pr. dato befinner seg 30 000 polske gjestearbeidere, mange av dem på kontrakter som vi ikke ville unne konfirmantsønnen til vår dårligste nabo. Prognoser fra Aetat viser at tallet fort kan stige til over 50 000 neste år, og LO ville ikke gjøre jobben sin hvis de i en slik situasjon ikke gikk ut og forsvarte norske arbeidstakeres norske arbeidsvilkår i Norge.

At det alltid finnes EØS-smutthull gjennom utveksling av tjenester, forteller bare at LO's funksjon blir ekstra viktig her - av den enkle grunn at dette har betraktelig flere sider enn norske investorers tilgang på billig arbeidskraft.

Hadde det vært snakk om arbeidskraft fra et muslimsk land, ville garantert Mullah Hagen og resten av FrP stått på barrikadene. Når det i denne omgang bare dreier seg om noen polakker (katolikker, mange av dem) er beredskapen betydelig lavere...

Fascinerende!

Hadde man fulgt din og LO's ønsker om en proteksjonistisk sementering av næringer/bransjer, og en politikk blottet for dynamikk, så hadde verdensproduksjonen av hestesko fortsatt vært større enn produksjonen av bilgummi.

Du svarer ikke på hvorfor LO's solidaritet med arbeidere fra andre land, ikke lenger er en gangbar parole på 1. mai. Nå er det slagordet totalt fraværende. Tilfeldig?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke det ganske typisk for sosialister da? Jo da solidaritet når det går utover andre, men må de ofre noe selv blir det straks mer problematisk.

Skrevet

For det første, trådstarter, problematikken her er ikke "innvandring", "mobbing" eller "fremmedfrykt". Både Valla, Trøffelhelten og jeg vet at det er snakk om folk som ikke er permanent bosatt i landet, og som heller ikke har planer om å bli det. De kan jo jobbe for latterlig lave lønninger når de er her NETTOPP fordi de ellers bor i land med langt lavere kostnadsnivå enn Norge. Hadde jeg kunnet reise til et annet land og jobbet for fem ganger norsk lønning ville nok jeg også gjort det... Og så hadde jeg brukt pengene et sted jeg fikk mye for dem.

Når det gjelder solidaritet - hvem går dette i første omgang utover? Hvis trådstarter (og evt annen gjest) er solidarisk med arbeidere og håndverkere - er du klar over at mange av disse mister jobben til fordel for billigere østeuropeisk arbeidskraft? En ting er utenlandsk arbeidskraft som jobber for minste tarifflønn, da kan norske arbeidere fortsatt være konkurransedyktige. Jeg vet om flere håndverkere som allerede har fått vanskeligheter med å få firmaene sine til å gå rundt, pga dumpingprisene. En norsk håndverker kan faktisk ikke ta femti kroner timen.

Men du mener kanskje at det viktigste er at folk kan få billige håndverkere til å pusse opp huset, bygge garasje osv? Vel, da er det faktisk ikke arbeiderklassen du solidariserer med lengre, sånn pr definisjon. Da solidariserer du med noen som tross alt ikke blir så veldig skadelidende uansett om det koster mye eller litt mindre for håndverkere.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er helt enig jeg. Jeg synes ikke det er noe positivt med disse polske arbeiderne, men mange prøver å fremstille det som om det er de polske arbeiderne de er solidariske med og ønsker at de skal få en "skikkelig" lønn. Det de ikke sier er jo at de da ikke vil ha samme muligheter til å jobbe her. Hvis Valla nå har skiftet til et mer ærlig språk så synes jeg det er positivt.

Gjest Ingeniør
Skrevet

De dyktige og arbeidsomme norske håndverkerne er det ingen fare for, de vil det alltid være etterspørsel etter, uansett pris. Det er vel de mindre dyktige, og ikke fullt så arbeidsomme, som er redd for konkurransen.

Pris er bare èn konkurransfaktor av mange, være seg det er arbeidskraft eller et fysisk produkt. Folk vektlegger ikke bare lav pris når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Da ville verden vært ganske kjedelig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde man fulgt din og LO's ønsker om en proteksjonistisk sementering av næringer/bransjer, og en politikk blottet for dynamikk, så hadde verdensproduksjonen av hestesko fortsatt vært større enn produksjonen av bilgummi.

Du svarer ikke på hvorfor LO's solidaritet med arbeidere fra andre land, ikke lenger er en gangbar parole på 1. mai. Nå er det slagordet totalt fraværende. Tilfeldig?

Et par ting, lille venn:

1) LO's ønsker er ikke mine ønsker. Les hva folk skriver før du prøver å argumentere...

2) Hvis du faktisk så toget i Oslo, så du at parolene om internasjonal solidaritet fortsat var med. Det var de også i Kristiansand, og sikkert andre steder. Du skjønner; LO (og også jeg, selv om jeg ikke alltid er enig med hva LO står for) klarer å ha to tanker i hodet på én gang. Det funker helt fint, prøv selv!

Gjest sexysadie
Skrevet

Det hun driver med er regelrett mobbing av en rekke dyktige håndverkere, som bidrar til at byggekostnadene ikke løper helt løpsk!

Det hun driver med er et varsku om at fremmedarbeiderene undergraver vårt arbeidsliv.

Gjest Collins
Skrevet

Det hun driver med er et varsku om at fremmedarbeiderene undergraver vårt arbeidsliv.

Her lukter det rasisme lang vei. Har det blitt et par S'er for mye i den klubben i signaturen din som du sympatiserer med?

Gjest sexysadie
Skrevet

Her lukter det rasisme lang vei. Har det blitt et par S'er for mye i den klubben i signaturen din som du sympatiserer med?

1. Registrer deg, din argumentasjonsteknikk vil med en gang virke mer seriøs, iallfall på overflaten.

2. Hvor rasistisk er det å advare om at vi ikke bør finne oss i at det er arbeidstakere i det her landet som må godta arbeidsvikår og betingelser og ikke mindst lønn som norske arbeidstakere bare ville ha ledd av?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke rasisme, det er helt grei nasjonalistisk tankegang.

Gjest Collins
Skrevet

Et par ting, lille venn:

1) LO's ønsker er ikke mine ønsker. Les hva folk skriver før du prøver å argumentere...

2) Hvis du faktisk så toget i Oslo, så du at parolene om internasjonal solidaritet fortsat var med. Det var de også i Kristiansand, og sikkert andre steder. Du skjønner; LO (og også jeg, selv om jeg ikke alltid er enig med hva LO står for) klarer å ha to tanker i hodet på én gang. Det funker helt fint, prøv selv!

"Lille venn"-retorikk er noe gammeldags og forgubbet, Trøffelhelten. Det er noe patetisk Torbjørn Berntsen'sk over det.

Hvis det var noen gamle faner om internasjonal solidaritet i 1 mai togene rundt omkring, mens Valla står på en talerstol med et klart budskap om det å bekjempe arbeidere fra andre land er en viktig kampsak, så blir det hele så komisk at jeg ikke engang gidder å forklare deg hvorfor jeg ler, hvis du mot formodning ikke ser det komiske.

Gjest Collins
Skrevet
Det er ikke rasisme' date=' det er helt grei nasjonalistisk tankegang.[/quote']

Når ble nasjonalisme "grei"? :o

Skrevet
De dyktige og arbeidsomme norske håndverkerne er det ingen fare for, de vil det alltid være etterspørsel etter, uansett pris. Det er vel de mindre dyktige, og ikke fullt så arbeidsomme, som er redd for konkurransen.

Pris er bare èn konkurransfaktor av mange, være seg det er arbeidskraft eller et fysisk produkt. Folk vektlegger ikke bare lav pris når de skal kjøpe et produkt eller en tjeneste. Da ville verden vært ganske kjedelig.

Vel, et av de firmaene jeg vet at sliter nå, er et velrennomert og seriøst lite håndverksfirma med både mestere og fagarbeidere i faget, og som har kunder som sitter godt i det. Så vidt jeg vet holder de ikke på å gå konk, men det siste året har de hatt mye færre oppdrag, har måttet si opp ansatte og ikke ha lærlinger.

Mange av de østeuropeiske håndverkene konkurrerer forresten med de norske på kvalitet også, så å bestille polske taktekkere betyr slett ikke at taket ditt blir lekk. Dette er vel så vidt jeg skjønner enda en del-faktor som gjør det vanskelig for norske håndverkere.

Hva velger man? Bra og dyrt eller bra og billig? Selv jeg ville trolig valgt bra og billig...

Dessuten er det norske markedet, om enn det er vekst i byggebransjen, lite, og det skal ikke mye til før endringer kjennes på kroppen. Når det er 30 000 østeuropeiske håndverkere/arbeidere i landet (forholder meg til tall nevnt her) er det klart det har noe å si for bransjen.

En annen problemstilling er at entreprenører (som godt kan være norske) og "bakmenn" (norske og internasjonale firmaer som rekrutterer billig arbeidskraft til Norge, feks) spekulerer både i lave lønninger, kjipe kontrakter og omgåelse av arbeidsmiljøloven ovenfor gjestearbeiderne. Hva betyr det for norske arbeidere?

Gjest Anonymous
Skrevet

"Lille venn"-retorikk er noe gammeldags og forgubbet, Trøffelhelten. Det er noe patetisk Torbjørn Berntsen'sk over det.

Hvis det var noen gamle faner om internasjonal solidaritet i 1 mai togene rundt omkring, mens Valla står på en talerstol med et klart budskap om det å bekjempe arbeidere fra andre land er en viktig kampsak, så blir det hele så komisk at jeg ikke engang gidder å forklare deg hvorfor jeg ler, hvis du mot formodning ikke ser det komiske.

Nok en gang; les hva folk skriver, og skill sak og person. Da slipper du å bli kalt det du hittil oppfører deg som (bortsett fra "venn," som er slengt på for å være hyggelig og inkluderende)

Din i beste fall alternative tolkning av hensikten med Vallas utsagn er ellers ditt problem, ikke LOs eller mitt. Så bare le...

Gjest sexysadie
Skrevet
Hva betyr det for norske arbeidere?

Kanskje må vi snart begynne å godta arbeidsvilkår og lønn i fra et stadig mer grådig arbeidsliv. Vil vi det da?

Gjest Collins
Skrevet

1. Registrer deg, din argumentasjonsteknikk vil med en gang virke mer seriøs, iallfall på overflaten.

2. Hvor rasistisk er det å advare om at vi ikke bør finne oss i at det er arbeidstakere i det her landet som må godta arbeidsvikår og betingelser og ikke mindst lønn som norske arbeidstakere bare ville ha ledd av?

Argumentasjon av den typen som ligger i ditt budskap under pkt 1, kan bare komme fra noen som er rammet av den totale argumentløshet. Sånn sett, syns jeg du kaster inn håndkleet vel tidlig.

Til ditt pkt 2:

Er konkurranse en uting? Har konkurranse aldri medført positive elementer som utvikling og nødvendige omstillinger, og dermed nyskapt velferd? Jeg syns du nedverdiger norske arbeidere og håndverkere når du ikke tror de har evne, arbeidslyst, og kompetanse, til å ta opp konkurransen? Som "Ingeniør" skriver: Det er mange andre konkurranseelementer enn pris.

Gjest Collins
Skrevet

Kanskje må vi snart begynne å godta arbeidsvilkår og lønn i fra et stadig mer grådig arbeidsliv. Vil vi det da?

Et arbeidsliv består av to aktører. Arbeidsgivere og arbeidstagere. Hvem av de er grådige, mener du? Begge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...