Gå til innhold

Noen som plutselig fant langvarig treningsmotivasjon? Hva skjedde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den typen som er motivert for trening i 2-3 uker av gangen. Da blir det masse fin kvalitetstrening, støle muskler og god selvfølelse, men plutselig skjer det noe som gjør at jeg glemmer bort/ikke orker/utsetter litt for lenge og ikke orker å starte opp igjen. Så dvasker jeg rundt i underhudsfettet mitt i tre-fire måneder eller år, før jeg får ånden over meg igjen.

Noen som gikk fra en sånn situasjon til å finne langvarig motivasjon? Hva skjedde?

Anonymkode: 4193c...104

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør trening til en vane. Bestem deg for at du skal trene 3 ganger i uken feks og gjennomfør. Ikke vent på "motivasjon". Kom deg på trening på samme måte som du kommer deg opp på jobb/skole hver dag.

Nå har du gjort sporadisk trening til en vane, så du kan like så godt gjøre regelmessig trening til en vane,

Anonymkode: 533c1...083

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker tips selv... klarte å holde ut 5 mnd denne gang, noe som er LENGE for meg. Tror rett og slett jeg blir for sliten av jobb, barn, trening og husarbeid... 💩

Anonymkode: a79d9...648

Gjest Arwen Undómiel
Skrevet (endret)

Håper på å komme inn i ett bedre trenings modus å holde det sånn en god stund. Må bare motivere meg og bestemme for at nå begynner jeg ..

Endret av Arwen Undómiel
Skrevet

Jeg fikk meg hund...😌

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk så store muskel-og leddplager at det eneste som holder meg bevegelig og gjør at jeg unngår forferdelige smerter er jevlig trening og tøying. Trener jeg ikke på 1-2 uker må jeg bruke 6-7 uker på å komme meg til levelig smertenivå igjen. 

Det har gitt meg varig treningsmotivasjon, men jeg anbefaler ikke denne årsaken. :laugh:

Anonymkode: ecd62...e93

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke start for hardt, selv om motivasjonen er stor. Finn f.eks 2 faste dager i uken du SKAL trene. Når du har jobbet inn den vanen, kan du øke mengden etterhvert. Og gjør noe du syns er gøy og varier treningen for å finne motivasjonen. 

Anonymkode: da2b4...291

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en treningsform som jeg elsker. Løping. Det var blytungt å komme i gang, og i starten måtte jeg tvinge meg selv til å løpe 2 - og etterhvert 3 - ganger i uka. Men så løsnet det. Og nå gir løpeturene mer energi enn jeg bruker. Det hjelper mot stress. Jeg nyter å være ute, og føler meg bra etterpå.

Og for hverdagsmotivasjonen hjelper det å ha mål. Jeg har meldt meg på flere løp gjennom året, som krever at jeg trener jevnt og trutt. Så når det kommer en dag der motivasjonen skorter, er det lettere å komme seg ut likevel - fordi jeg ikke vil la en dårlig dag ødelegge langsiktige mål. Også angrer jeg aldri etterpå.

Men nøkkelen er nok å finne noe du liker å holder på med. Som du syns er gøy. Som kan bli en livsstil, og ikke et kortsiktig sommerkropp-prosjekt eller noe sånt.

Anonymkode: 00841...b61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min motivasjon for å trene er at jeg føler meg så mye bedre både fysisk og ikke minst psykisk. Men med uregelmessig trening som det du holder på med så man liksom begynne på nytt hver gang. Jeg holdt også på med det i starten: intensive uker etterfulgt av manglende motivasjon i mange uker. Og da fikk jeg ikke noe særlig utbytte av treningen fordi jeg ble mer sliten, og fikk mindre overskudd.

Nå når jeg trener 3-4 ganger i uken, løping og styrketrening for min del, så får jeg overskudd av treningen. Kroppen er vant med belastningen og trening har blitt en normaltilstand. Dersom jeg av ulike årsaker, sykdom eller reise, ikke får trent, så føler jeg meg ikke så bra. De faste treningsøktene har blitt så inngravert i hverdagen min at jeg ikke må bruke noe som helst motivasjon for å gjennomføre dem. 

Det sies at det tar minst en måned å etablere en fast vane. Etter en stund så slipper du å mobilisere så mye motivasjon, og trening blir en naturlig del av livet ditt. 

Anonymkode: 7f1e0...a4d

• Liker 1
Skrevet

Største motivasjonen min var å finne en aktivitet jeg trives veldig godt med 😊

AnonymBruker
Skrevet

Tren lagsport der det er faste treningstider hver uke. Da er det andre som forventer at du møter opp på hver trening. 

Anonymkode: 02f4f...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble syk (svak og ble overbelastet). Begynte hos manuell terapeut som sa jeg måtte trene for å klare å fungere. Så da ble det til styrketrening x 3 per uke, enkle øvelser på apparater. Og nå elsker jeg det, føler meg mye sterkere og bedre! Får et kick av det og gleder meg til hver økt!🤗 så nå gjør jeg det fast fordi jeg elsker det og fordi jeg MÅ! Vil aldri bli så syk igjen som jeg var, grøss!

Anonymkode: 23689...12e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent av og på i mange år, litt som deg.. trente 2/3/4 måneder og så slutta jeg.

Nå har jeg for første gang klart å holde på over et år og håper ikke jeg slutter. Det som hjalp meg var blant annet å innse det at resultater ikke kommer fort, det krever jevnlig trening over år (bygge muskler). I tillegg endret jeg tankegang fra spesifikke treningsresultater til å tenke at målet mitt var å fortsette med regelmessig trening. Jeg satt meg mål om å trene hver uke i 1 år, helt uavhengig av framgang og resultater. Når det da hadde gått et år var jeg kjempefornøyd og først da begynte jeg å bry meg mer om andre resultater.

Håper du finner det som fungerer for deg :)

Anonymkode: 67ada...d8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn som mister motivasjonen fort hvis jeg ikke trener veldig variert så jeg veksler mellom fjellturer, crossfit og timer i sal (step, styrketrening, zumba - whatever) og noen timer med PT innimellom.

De gangene jeg har hatt treningsopphold pga sykdom el.l så begynner jeg alltid med noe enkelt og det jeg liker best for å få litt mestringsfølelse. Motivasjonen kommer etter hvert. Min overordnede holdning er at så lenge jeg kommer meg avgårde så er jeg fornøyd, jeg tror det hjelper hjernen til å motarbeide alle motargumentene for trening som den kommer med 😊

Anonymkode: 2894a...dd1

Skrevet

For meg var den utløsende faktoren å finne noe jeg virkelig likte å gjøre, og som jeg ikke følte jeg MÅTTE gjøre. Har trent flere ganger i uka i mange år nå, og går jeg en uke uten å trene blir jeg utrivelig å ha med å gjøre. :lol: 

Skrevet

Snakket med pt som kunne lage et program for meg ut ifra ting jeg liker og finne et langsiktig mål med delmål underveis. 

Og å få finere kropp og passe inn i kjempefine klær økte også min motivasjon. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent regelmessig tre ganger i uka i flere år nå, men har enda ikke funnet noe glede i det. Først og fremst bør du nok se om du finner en treningsform du liker, slik flere har nevnt her, for hvis du er så heldig blir ikke motivasjon et problem.

Hvis ikke kan du gjøre som meg: se på treningen som en jobb, hvor du får betalt i økt overskudd, bedre form og økt livskvalitet generelt. Akkurat som at du må stå opp av senga hver morgen for å få inntekt til å leve, må du komme deg opp av sofaen noen ganger i uka for at kroppen skal gi deg "lønn". Selv kommer jeg nok aldri til å synes trening er noe mer enn et ork, men det er et nødvendig ork som jeg bare må innfinne meg med. Å se på det sånn har funket for meg i alle fall.

Håper du finner din motivasjon!:)

Anonymkode: 1ee34...29f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ups, ser at mitt råd faktisk ble gitt allerede i første svaret TS fikk. Jeg støtter altså det tipset.:)

Anonymkode: 1ee34...29f

Skrevet

Jeg printet ut en treningsplan og satt kryss. Gjør det fremdeles i perioder der motivasjonen er dårlig eller jeg skal forbedre noe spesielt.

En annen ting er å trene med venner. Lage avtaler som ikke er lette og bryte. Pluss at det er hyggelig og noe vi prøver å få til.

Gjest frankie1985
Skrevet

Aner ikke, har bare alltid syns det er moro å trene selv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...